Własna firma

Employer branding - czy wiesz, jak budować markę dobrego pracodawcy?

22 sierpnia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 27 głosów

27 głosów

8 komentarzy
Employer branding - czy wiesz, jak budować markę dobrego pracodawcy?
Odkryj na czym polega employer branding i jak skutecznie zastosować działania employer brandingowe. Zbuduj strategię i korzyści dla Twojej firmy.

Dlaczego warto budować markę dobrego pracodawcy?

Nielojalni pracownicy są zmorą pracodawców na całym świecie. Jeżeli chcesz, aby pracowali u ciebie najlepsi i jednocześnie nie szukasz ich wśród bezrobotnych, ale u konkurencji, to musisz liczyć się z tym, że po otrzymaniu lepszej oferty, zdecydują się oni opuścić również ciebie. Jeżeli jesteś mądrym pracodawcą, to z pewnością wiesz, jak ważna jest budowa marki dobrego pracodawcy. Od czego zacząć?

Na czym polega employer branding?

Employer branding to nie tylko modne słowo w biznesie, ale kluczowy element w budowaniu atrakcyjności jako pracodawca. Polega na tworzeniu i utrzymaniu wizerunku firmy jako doskonałego miejsca pracy. Pracodawcy, którzy inwestują w działania employer brandingowe, są często o krok przed konkurencją, przyciągając i zatrzymując najlepszych specjalistów w branży. Proces ten obejmuje:

  • Analizę wartości i kultury organizacyjnej firmy;
  • Ustalanie, co wyróżnia firmę na rynku pracy i jakie korzyści oferuje pracownikom;
  • Implementację strategii komunikacji, która podkreśla unikalne aspekty firmy, takie jak możliwości rozwoju, dodatkowe świadczenia czy pozytywna atmosfera.

Właściwa strategia employer branding może znacząco wpłynąć na sukces firmy, zarówno w zakresie rekrutacji, jak i zadowolenia obecnych pracowników. Warto pamiętać, że dobry employer branding to nie tylko kwestia marketingu, ale rzeczywista dbałość o potrzeby i oczekiwania pracowników.

Employer branding - korzyści dla pracodawcy

Inwestycja w employer branding nie jest jedynie kosztem, ale strategicznym działaniem, które przynosi liczne korzyści. Dzięki budowaniu marki pracodawcy, firma może:

  • Zwiększyć zainteresowanie swoimi ofertami pracy wśród najlepszych kandydatów;
  • Zredukować koszty związane z rekrutacją i fluktuacją personelu, dzięki większej lojalności pracowników;
  • Poprawić ogólną produktywność i zadowolenie z pracy, tworząc środowisko, w którym pracownicy czują się docenieni i motywowani do dawania z siebie więcej;
  • Wzmocnić swoją pozycję na rynku, stając się rozpoznawalnym i szanowanym pracodawcą.

Podbieranie pracowników - nie tędy droga

Zgłoszenie się do agencji headhuntingowej to pójście na skróty. Co prawda, możesz w ten sposób pozyskać specjalistów, ale minusów takiego rozwiązania jest wiele, oto przykłady:

Szukasz pracy?

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500-4 950 zł brutto / mc
  • Bodzentyn
Dodana

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500-4 950 zł brutto / mc
  • Występa
Dodana

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500-4 950 zł netto / mc
  • Bliżyn
Dodana

Kierowca C+E

WOJTAN TRANSPORT SP.J.

  • 8 000 zł netto / mc
  • Dąbrowa Górnicza
Dodana

Magazynier - operator wózka widłowego

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana
  • Nie możesz być pewien, że pracownik, który zgodził się dla ciebie pracować, nie odejdzie raptem po kilku miesiącach – wówczas, gdy zostanie mu złożona bardziej atrakcyjna oferta, której ty (z różnych względów) nie będziesz w stanie przebić;
  • Informacja o tym, że podkupujesz pracowników u konkurencji szybko rozniesie się wśród osób działających w branży – czy chcesz być postrzegany w ten sposób?;
  • Pracownicy, którzy przeszli do ciebie od konkurencji, mają swoje nawyki. Ponieważ z pewnością będzie im schlebiać to, że się o nich ubiegałeś, mogą chcieć realizować własne projekty, które niekoniecznie muszą się podobać tobie.

Jeżeli nie chcesz z dnia na dzień zostać bez pracowników, to lepszym rozwiązaniem będzie budowanie swojej marki – jako pracodawcy – od pierwszego dnia prowadzenia biznesu. Jak to zrobić?

Atmosfera to podstawa

Chcesz, aby w przyszłości chcieli u ciebie pracować najlepsi? Podstawowa sprawa, o której musisz pamiętać, to atmosfera w miejscu pracy. Jeżeli pracownik będzie miał do wyboru dwie firmy oferujące zbliżone wynagrodzenie i warunki pracy, to sprawdzi, w której panuje lepsza atmosfera. Jak o taką zadbać?

Na dobrą atmosferę w pracy składa się kilka kwestii – liczą się nie tylko relacje między współpracownikami. Na te zresztą nie zawsze masz wpływ. Ważne, abyś stworzył miejsce, w którym pracownicy będą mogli się rozwijać. Wsparcie w postaci szkoleń jest zawsze mile widziane. Cenisz sobie pomysłowość zatrudnionych? Wspaniale! Nie musisz realizować każdego pomysłu podwładnych, ale zawsze powinieneś ich wysłuchać. Jeżeli pracownicy będą wiedzieć, że liczysz się z ich zdaniem, to bardziej zaangażują się w pracę, będą też czuć się docenieni.

Współpraca z uczelnią? To może się opłacić!

Dobrym pomysłem jest również nawiązanie współpracy z uczelnią lub uczelniami wyższymi. Przyjmując na praktyki studentów ostatnich lat, masz możliwość zorientować się w ich wiedzy, a najlepszych zatrudnić. Pamiętaj jednak, że aby studenci – a więc twoi potencjalni pracownicy – mieli o tobie dobre zdanie, powinieneś opracować plan praktyk. Często studenci skarżą się, że podczas praktyk – zamiast się uczyć – parzą kawę…

Przykładając się do kwestii praktyk, możesz jedynie zyskać – studenci będą mieć o twojej firmie świetną opinię, a część z pewnością będzie składać podania o pracę. Pamiętaj, że dobra opinia w środowisku potencjalnych pracowników jest bardzo ważna.

Dodatkowe świadczenia - ważna kwestia

Nie każda firma może zaoferować swoim pracownikom szereg pozapłacowych świadczeń. W miarę tego, jak zyski twojej firmy rosną, powinieneś rozszerzać pakiet takich świadczeń. Dziś w wielu firmach standardem jest oferowanie pracownikom dostępu do prywatnej opieki medycznej. Poza taką, możesz zaproponować zatrudnionym również:

  • szkolenia i kursy – nie wszystkie muszą być związane z pracą w firmie – pamiętaj, że wielu pracowników ceni sobie zwłaszcza kursy językowe,
  • karnety na siłownie i do klubów fitness – w ten sposób pomagasz pracownikom zadbać o formę fizyczną,
  • żłobek dla dzieci – z oczywistych względów takie rozwiązanie docenią przede wszystkim rodzice.
  • elastyczne godziny pracy - możliwość dostosowania grafiku pracy do indywidualnych potrzeb, często w połączeniu z możliwością pracy zdalnej.
  • transport i parking - darmowy transport do pracy, miejsca parkingowe czy refundacja kosztów dojazdu.

Odkrywaj i wdrażaj strategie employer branding, aby zbudować mocną markę pracodawcy i przyciągnąć najlepsze talenty na rynku.


Choć budowanie marki nie jest łatwe, z pewnością jest realne – wystarczy, że sukcesywnie będziesz realizował powyższe punkty.

Employer branding - strategia, która przynosi korzyści

Budowanie marki pracodawcy, czyli employer branding, to kompleksowa strategia, która ma na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych talentów w organizacji. Kluczem do skutecznego employer brandingu jest stworzenie atrakcyjnej i konkurencyjnej oferty dla potencjalnych i obecnych pracowników, w której ważną rolę odgrywają dodatkowe świadczenia.

Najczęściej zadawane pytania

Na czym polega employer branding w budowaniu marki pracodawcy?

Employer branding to proces budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, który przyciąga i zatrzymuje najlepszych pracowników, poprzez różnorodne strategie i świadczenia.

Jakie są główne działania employer brandingowe?

Działania te obejmują tworzenie przyjaznej atmosfery pracy, współpracę z uczelniami, oferowanie dodatkowych świadczeń i tworzenie strategii dostosowanej do potrzeb pracowników.

Czy dobry employer branding przynosi korzyści pracodawcy?

Tak, dobry employer branding może zwiększyć lojalność pracowników, przyciągnąć talenty i wzmocnić pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy.

Jak stworzyć skuteczną strategię employer branding?

Skuteczna strategia employer branding obejmuje analizę potrzeb i oczekiwań pracowników, oferowanie atrakcyjnych świadczeń, budowanie pozytywnej kultury firmy i ciągłe monitorowanie wyników.

Jakie dodatkowe świadczenia można zaoferować w ramach employer branding?

Można oferować prywatną opiekę medyczna, żłobek dla dzieci, karnety na siłownię, szkolenia i kursy językowe oraz inne benefity dostosowane do potrzeb pracowników.

8 komentarzy

Szypuła

Szypuła

Wszystko zależy w jakiej branży człowiek pracuje i jakie możliwości warto wykorzystać do budowania marki. Rozpoznawalność jest oczywiście w cenie.
Emil

Emil

Dobra marka to proces długotrwały jednak gdy się go zbuduje to potem korzyści z tego tytułu są bardzo duże.
Lolik

Lolik

Do wszystkiego się znajdą specjaliści jeżeli samemu nie wiadomo jak to realizować. Takie działania zawsze są przełożone w czasie i są pewnego rodzaju stałą.
helfer

helfer

Mało kto wie, co znaczy Employer branding. Employer branding (EB, z ang. budowanie marki pracodawcy) – działania firmy mające na celu budowanie firmy postrzeganej jako „pracodawca z wyboru”. Kogo interesuje ten temat- informacje są zawarte w tym artykule.
Somat

Somat

Przeprowadzenie dokładnych badań rynkowych w Twojej dziedzinie i danych demograficznych potencjalnych klientów jest ważną częścią tworzenia biznesplanu. Dobra marka to podstawa.
Erika

Erika

Dobra marka i dbanie o jej jakość ma wielkie znaczenie w dzisiejszym świecie. W ten sposób można budować zaufanie do marki i to jest bardzo pozytywne rozwiązanie.
Etna

Etna

Można zatrudnić specjalistów od tego jak się oczywiście posiada na ten cel fundusze. W ten sposób wykorzysta się takie rozwiązania do granic możliwości z najlepszą korzyścią.
Adi mielec

Adi mielec

Szkoły biznesu dla wielu stają się drzwiami do świata ich własnej działalności. Kiedyś szkoły biznesu, uważane niegdyś za punkt wyjścia do dobrze płatnej kariery w firmie inwestycyjnej lub konsultingowej, starają się przyciągnąć uwagę tych, którzy pracują w garażu, mając nadzieję na sukces ich projektu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.