Intensywnie szukasz pracy, przygotowałeś już CV i list motywacyjny. Teraz czas na wysyłkę dokumentów. Jak sformułować treść wiadomości, by przyciągnąć uwagę pracodawcy?
Dla wielu osób poszukujących zatrudnienia stworzenie CV czy listu motywacyjnego to spore wyzwanie. Autoprezentacji nie zawsze uczymy się w szkole i to jeden z powodów, dla których trudno nam pisać o sobie. By przedstawić swoje wykształcenie, zawodowe doświadczenie czy poinformować o dotychczasowych sukcesach, często sięgamy po gotowe wzory dokumentów aplikacyjnych. Takie rozwiązanie nie zawsze się jednak sprawdza, bo w przypadku popularnego stanowiska odzew kandydatów może być bardzo duży. W efekcie zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną otrzymają wyłącznie te osoby, które zaprezentowały się najlepiej w przesłanych dokumentach.
Ponieważ dziś zdecydowana większość przedsiębiorców wymaga, by kandydaci przesyłali zgłoszenia na firmowy adres poczty elektronicznej, powyższy problem pojawia się nie tylko na etapie tworzenia dokumentów aplikacyjnych, lecz również w momencie ich wysyłania. Jakie informacje umieścić zatem w polach „temat” i „wiadomość”?
Temat, czyli szukam pracy
Jeżeli nie jesteś pewien, jakie informacje wpisać w polu „temat” wiadomości, to najlepiej będzie, jeżeli zastanowisz się, kto będzie ją odczytywał. Odpowiedź tylko pozornie wydaje się prosta – nie zawsze jest to osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie rekrutacji. Wiele zależy od tego, czy odpowiadasz na ogłoszenie opublikowane na jednym z serwisów z ogłoszeniami o pracę, czy też zdecydowałeś się przesłać dokumenty licząc na to, że pracodawca zainteresuje się twoją kandydaturą i mimo tego, że nie organizuje rekrutacji.
W pierwszym przypadku wiadomość najczęściej rzeczywiście trafi do osoby zajmującej się rekrutacją. Firma, która ogłasza nabór na stanowisko zazwyczaj dba o stworzenie nowego, stosownego adresu, zaczynającego się od słów: „kariera”, „praca” czy „kandydaci”.
W sytuacji, gdy wysyłasz dokumenty aplikacyjne licząc na to, że dana firma akurat potrzebuje rąk do pracy, to może okazać się, że twój e-mail przeczyta osoba prowadząca sekretariat. Większość firm posiada ogólny adres mailowy, dzięki któremu mogą się z nią kontaktować wszyscy zainteresowani. Takie e-maile najczęściej zaczynają się od słów: „kontakt”, „biuro” czy „info”.
Z uwagi na powyższe to, co znajdzie się w polu „temat” jest bardzo istotne. Co napisać, by pracodawca zainteresował się twoją kandydaturą? Dobrym rozwiązaniem jest np. „Szukam zatrudnienia”, „Odpowiedź na ofertę pracy” czy „Dotyczy: zatrudnienia na stanowisku x”. W ten sposób każda osoba otwierająca wiadomość będzie wiedziała, czego dotyczy jej treść. Dodatkowo w temacie kandydat może umieścić swoje imię i nazwisko, by odnalezienie jego wiadomości wśród setek innych nie sprawiało większego problemu.
Jakie informacje zawrzeć w wiadomości?
Również informacje podane w wiadomości powinny być czytelne dla odbiorcy. Przykładowa treść wiadomości może brzmieć tak: „Dzień dobry, w załączeniu przesyłam dokumenty aplikacyjne w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę, które ukazało się na portalu ogłoszeniowych x. W przypadku zainteresowania moją kandydaturą zapraszam do kontaktu”. Powyższa wiadomość może zostać wzbogacona o szereg elementów, np. nazwę portalu internetowego czy stanowiska, na które pracownik aplikuje (nawet jeżeli zostało ono wskazane w temacie maila). Jeżeli kandydat wie, kto będzie odczytywał jego wiadomość, to powinien ją zaadresować do konkretnej osoby. Wówczas poza imieniem i nazwiskiem warto wskazać również stanowisko, które pracownik zajmuje. Ty przecież również – choćby z ciekawości – odczytałbyś wiadomość adresowaną do ciebie, prawda? A o to właśnie chodzi!