Spis treści
Specjalista ds SEO – kto to jest?
Specjalista ds. SEO nazywany jest potocznie pozycjonerem stron internetowych. Rzadziej określany jako SEO Specialist. Zawód ten określany jest także zawodem przyszłości. Historia tego zawodu nie sięga daleko i ściśle wiąże się z rozwojem internetu. Każdy pozycjoner SEO powinien mieć gruntowną wiedzę z zakresu funkcjonowania wyszukiwarek internetowych oraz śledzić na bieżąco wszelkie zmiany algorytmów, ponieważ do jego zadań należy optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych.
Efektem pracy specjalisty SEO są wysokie pozycje witryny na określone słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania, o ile oczywiście podejmowane działania nie odbiegają od wytycznych wyszukiwarek (w naszym kraju szczególnie chodzi o wyszukiwarkę Google - lidera rynku). To dość trudna profesja, ponieważ wymaga nieustannego pogłębiania swojej wiedzy i bycia na bieżąco z nieustannie zmieniającymi się standardami tworzenia stron pod kątem ich jak najwyższych pozycji w rankingu wyszukiwarek.
Przykład
Jeszcze kilka lat wstecz strony www z wersją mobilną czy RWD były wyjątkiem na rynku. Dziś to już obowiązujący standard, ponieważ większość wyszukiwań użytkowników internetu pochodzi z urządzeń przenośnych. Google także idzie z duchem postępu wprowadzając mobile first index, gdzie zawartość strony na telefonach jest kluczowa w pozycjonowaniu także na komputery. Pozycjoner z każdą nowością na rynku musi być na bieżąco. W przeciwieństwie zacznie tracić swoją skuteczność w pozycjonowaniu, tracąc klientów i zmniejszając zarobki.
Od czego zacząć, aby zostać pozycjonerem stron internetowych?
Ścieżka zawodowa specjalisty ds. SEO może przebiegać różnie. Podstawą jest jednak poznanie istniejących technik SEO, dzięki którym strona internetowa staje się przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Jednocześnie trzeba wiedzieć, jakich działań należy unikać, aby nie narazić witryny na kary nałożone przez Google, szczególnie te algorytmiczne. Pozycjoner powinien także znać przydatne w codziennej pracy narzędzia SEO. W każdym razie wiedza stanowi bazę, na której można budować doświadczenie. Obecnie dostępne są darmowe lub płatne kursy z pozycjonowania (dla początkujących i zaawansowanych), więc osoby chętne łatwo mogą szkolić się w tym zakresie. Przeczytaj najdłuższy artykuł o pozycjonowaniu w internecie, a dowiesz się jeszcze więcej.
Przykładowo kanał Projekt Marketing na YouTube to bardzo wartościowa wiedza z pozycjonowania dostępna całkowicie za darmo.
Wiele osób, widzących swoją przyszłość właśnie w pozycjonowaniu stron www, na początku zatrudnia się w jednej z istniejących agencji SEO. To z pewnością dobry pomysł w kontekście solidnego przygotowania zawodowego. Przede wszystkim można pogłębiać wiedzę i poszerzać swoje kompetencje nie tylko w zakresie SEO, ale nawet działania firmy pozycjonerskiej „od kuchni”. Nie trzeba też martwić się o klientów, co bywa problemem dla początkujących specjalistów SEO, którzy decydują się od razu na samodzielną drogę rozwoju kariery.
Staż w agencji SEO daje zatem solidne podstawy – umożliwia nabycie bezcennego doświadczenia oraz nawiązanie kontaktów branżowych. Pozwala również budować wizerunek profesjonalnego fachowca SEO, któremu warto zaufać.
Skuteczny pozycjoner wypracowujący efekty dla swoich klientów może kontynuować pracę w agencji i zdobywać kolejne awanse, co wiąże się automatycznie ze wzrostem płac. Jednak wielu specjalistów SEO wybiera inny model rozwoju zawodowego. Niektórzy są freelancerami i nie wiążą się na stałe z żadną agencją. Z kolei inni postanawiają założyć własną firmę zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych.
Co trzeba umieć, aby zostać specjalistą SEO?
Najtrudniej zawsze zacząć, a w zasadzie przekonać innych do siebie. Jak zatem człowiek po studiach może zdobyć pracę jako pozycjoner, gdy agencje SEO poszukują wykwalifikowanych specjalistów przynajmniej z 2 letnim doświadczeniem?
Kluczem do sukcesu jest rozwój osobisty oraz inwestowanie w siebie – w tym przypadku wiedzę z zakresu pozycjonowania.
Można także założyć własnego bloga w mało konkurencyjnej branży i samodzielnie go pozycjonować w Google. Zresztą to doskonały sposób na przekuwanie swojej wiedzy w konkretne działania. Własna strona internetowa może okazać się przepustką do pracy w agencji SEO. Kiedy uda się osiągnąć sukces, czyli wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, to warto tym się pochwalić podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Każdy specjalista ds. SEO powinien mieć naprawdę szerokie kompetencje, ogromną wiedzę i umiejętności nie tylko stricte techniczne.
Przydają się pewne cechy osobowościowe. Przede wszystkim analityczne myślenie i kreatywność, co pomaga podczas prac związanych z analizą konkurencji i jej strategii budowania pozycji w Google.
Pozycjoner powinien również wykazywać się szybkością podejmowania decyzji czy dobrą organizacją pracy, tym bardziej, że praca zdalna także jest możliwa w przypadku tego zawodu. Dobrze, kiedy też potrafi zresetować swój umysł i efektywnie wypoczywać po kilku godzinach siedzenia przed komputerem.
W kwestii umiejętności technicznych warto znać co najmniej podstawy kilku programów i języków do programowania. Chodzi zwłaszcza o HTML i CSS (znajomość PHP stanowi dodatkowy atut), ponieważ optymalizacja strony wymaga niekiedy zmian w kodzie. Przydaje się znajomość obsługi serwera i hostingu. W pracy specjalisty SEO wykorzystuje się też systemy zarządzania treścią (CMS WordPress), narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych oraz różnego rodzaju narzędzia analityczne jak Google Analytics. Konieczna jest ogólna wiedza z zakresu marketingu internetowego.
6 podstawowych prac w zawodzie pozycjonera
Zakres obowiązków każdego specjalisty SEO jest dość szeroki i zależy przede wszystkim od strategii pozycjonowania zastosowanej w konkretnym przypadku. Innymi słowy, do każdej strony należy podchodzić bardzo indywidualnie. Działania, które sprawdzają się w danej branży niekoniecznie będą skuteczne dla innej. Dotyczy to także stron w tej samej niszy, ponieważ każda z witryn może mieć inną historię, inne cele biznesowe, inne linki.
Dlatego specjalista ds. SEO musi wybrać optymalne działania, które pomogą zwiększyć widoczność organiczną. Wbrew pozorom praca pozycjonera nie ogranicza się do pozyskiwania linków. Prześledźmy zatem krok po kroku te najważniejsze zadania.
1. Ustalenie konkretnej strategii oraz celów biznesowych
To jest podstawa, od której zawsze należy rozpocząć wszelkie działania. Trudno wyobrazić sobie efektywne prowadzenie jakiejkolwiek działalności bez planu długookresowego, a więc strategii działania. Strategia obejmuje analizę potrzeb biznesowych, dokładną analizę konkurencji czy sprecyzowanie rynku docelowego.
Dotyczy to również kwestii związanych z marketingiem internetowym, w tym z pozycjonowaniem strony. Cele biznesowe mogą oznaczać promocję szczególnie jednej podstrony albo oferty produktowej czy usługowej.
2. Wykonanie kompleksowego audytu SEO
Audyt polega na dokładnym przyjrzeniu się wszystkim elementom strony internetowej pod kątem ewentualnych błędów. Jest to niezwykle istotne, szczególnie gdy dana witryna była już wcześniej pozycjonowana albo od czasu jej powstania nic nie zostało optymalizowane. Specjalista ds. SEO powinien zatem przyjrzeć się wszystkim linkom, ale również treściom zawartym na stronie. Dzięki audytowi wiadomo, jakie elementy wymagają natychmiastowej poprawy, aby poprawić pozycję witryny w Google.
Dla przykładu zobacz darmowy audyt SEO od SEM House. To niezwykle skomplikowany raport, który już w wersji automatycznej potrafi być bardzo złożony i zawiły. Niektóre rekomendacje będzie potrafił wytłumaczyć jedynie doświadczony Ekspert SEO.
3. Dobranie odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania
Chodzi oczywiście o słowa kluczowe generujące jak największy i zarazem wartościowy ruch na stronie generujący klientów. To właśnie dzięki słowom kluczowym witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania na określone zapytania użytkowników. Lista optymalnych dla strony wyrażeń nie może ograniczać się do tych najbardziej ogólnych, ale często stosuje się strategię tzw. długiego ogona (long tail) i pozycjonowania szerokiego na frazy kilkuwyrazowe. W wyborze słów kluczowych przydają się narzędzia SEO, jak Planner Słów Kluczowych. Niezbędna okazuje się także precyzyjnie wykonana analiza konkurencji.
4. Optymalizowanie strony internetowej pod kątem SEO
W tym przypadku przydaje się właśnie znajomość niektórych narzędzi SEO, a przede wszystkim znajomość HTML, CSS oraz systemów zarządzania treścią, czy wtyczki Yoast SEO w przypadku optymalizacji strony internetowej założonej w WordPress. Każda strona powinna być szybka i responsywna, a więc przystosowana do wygodnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Pozycjoner musi też zadbać o usunięcie możliwie jak największej ilości błędów w kodzie. Jednym z kluczowych elementów w procesie efektywnego pozycjonowania okazuje się optymalizacja i tworzenie treści. Tym powinien się zająć doświadczony SEO copywriter, który przygotuje obszerne i unikalne treści wysokiej jakości, z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych. Pozycjoner ostatecznie teksty publikuje na stronie internetowej dokonując formatowania zgodnie ze sztuką. Dzięki temu witryna stanie się atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek.
5. Strategia link building
Żaden pozycjoner nie może pominąć tak ważnej kwestii jak pozyskanie mocnych linków SEO z zaufanych źródeł. Co ważne, obecnie nie liczy się ich ilość, ale jakość. Dlatego specjalista SEO zajmuje się zdobywaniem takich linków ręcznie. Dobry link pochodzi z zaufanych stron i powiązanych tematycznie np. blogów, serwisów lub forów tematycznych. W przypadku linkowania ważna jest znajomość płatnego narzędzia Ahrefs lub Majestic przynajmniej w stopniu średnio zaawansowanym.
6. Nieustanne analizowanie wyników
Każde działanie wymaga sprawdzenia. Dlatego do zadań pozycjonera należy również systematyczna analiza wyników SEO oraz monitorowanie osiąganych w wynikach wyszukiwania pozycji na określone słowa kluczowe. Pozycjonerzy stron internetowych nie mogą zapominać o zmianach algorytmów Google i muszą być na bieżąco. Dzięki temu mogą od razu reagować i modyfikować strategię pozycjonowania w przypadku spadków strony firmowej. Tylko w ten sposób możliwe jest nie tylko uzyskanie topowych pozycji w wyszukiwarce, ale przede wszystkim ich długoterminowe utrzymanie.
Na tym jednak nie kończy się praca pozycjonera. Bardzo ważna okazuje się budowa własnego zaplecza SEO bądź zaplecza dla klientów oraz jego linkowanie. Polega to na tworzeniu stron tematycznych, na których zostaną umieszczone wartościowe teksty. Właśnie one dają podstawę do link buildingu wysokiej jakości.
Specjalista SEO a zarobki
Z pewnością zastanawiasz się, ile zarabia pozycjoner stron www? Wynagrodzenie specjalisty SEO zależy od kilku czynników.
Znaczenie ma przede wszystkim:
- wiedza i posiadane kompetencje,
- staż pracy, a więc doświadczenie,
- lokalizacja pracy pozycjonera.
Osoby, które stawiają pierwsze kroki w zawodzie pozycjonera (Junior SEO Specialist) zarabiają około 2500 – 3500 zł. Ta górna granica jest zarezerwowana głównie dla pozycjonerów zatrudnionych w dobrych agencjach SEO, które mają swoją siedzibę w większych miastach.
Specjalista ds. SEO z co najmniej dwuletnim stażem pracy i osiągnięciami na koncie może już liczyć na wyższe zarobki, nawet do 5000 – 6000 zł. Z kolei właściciel agencji SEO jest w stanie uzyskać dwukrotność tej kwoty lub wyższej. Oczywiście mowa o kwotach netto. Dlatego praca pozycjonera jest kuszącą perspektywą – to interesujący i bardzo kreatywny zawód połączony z godnym wynagrodzeniem.
Chciałbyś zostać pozycjonerem? Daj znać w komentarzu.
To może Cię również zainteresować