Spis treści
- jakie obowiązki wykonuje inspektor pracy?
- jak kształtują się jego zarobki i od czego są one uzależnione?
- jakie cechy oraz atuty powinien posiadać idealny inspektor pracy?
- czy istnieją przeciwwskazania zdrowotne dla wykonywania tego zawodu?
...oraz wiele innych.
Inspektor pracy — na czym polega praca?
Inspektor pracy jest funkcjonariuszem reprezentującym PIP, tj. Państwową Inspekcję Pracy. Jaki jest zakres obowiązków na stanowisku inspektora pracy? Jego podstawowym zadaniem jest kontrola przestrzegania prawa pracy w przedsiębiorstwie. Inspektor może wykonywać tego typu obowiązki między innymi poprzez:
- weryfikację dokumentacji pracowniczej w badanym zakładzie,
- osobiste kontrole oraz wywiady przeprowadzane z pracownikami,
- kontrolę czasu pracy oraz tego, czy wynagrodzenie wypłacane pracownikom jest co najmniej równe minimalnej płacy ustawowej.
Generalnie, czynności te mogą być wykonywane przez inspektorów w ramach okresowych inspekcji lub w wyniku zgłoszenia otrzymanego przez pokrzywdzonego pracownika.
Ile zarabia inspektor pracy?
Niestety, obecne zarobki inspektorów pracy nie należą do najwyższych. Z analizy raportów płacowych na temat płacy w PIP oraz informacji znalezionych na forach internetowych wynika, że średnie wynagrodzenie oscyluje w granicach 3500-4000 złotych brutto. Z drugiej strony, przedstawiciele Państwowej Inspekcji Pracy mogą liczyć na stabilne zatrudnienie, benefity (w tym na przykład bony oraz dodatkowe uposażenie wypłacane w okresach świątecznych) i możliwość zdobycia cennej wiedzy.
Więcej informacji na temat zarobków osiąganych przez inspektorów pracy można znaleźć w poniższym zestawieniu:
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 3 700 zł | 2 830 zł |
ŚREDNIE | 5 700 zł | 4 108 zł |
WYSOKIE | 6 900 zł | 4 954 zł |
Cechy dobrego inspektora pracy
Jakie kompetencje przydadzą się na stanowisku inspektora PIP? Jeśli chodzi o cechy, jakie powinien posiadać skuteczny inspektor pracy, to są to między innymi:
- dobra znajomość przepisów z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
- chęć stałego rozwoju — wynika to stąd, iż przepisy prawne właściwie w każdym roku podlegają licznym nowelizacjom,
- uczciwość — często słyszy się o próbach przekupienia inspektora pracy przez kontrolowanego pracodawcę. Tymczasem, inspektor pracy powinien być obiektywnym specjalistą, który podejmuje działania leżące w interesie pracowników,
- dociekliwość — wbrew pozorom, wykrycie uchybień oraz nieprawidłowości nie należy do najprostszych zadań. Osiągniecie sukcesu w tym zakresie wymaga nie tylko znajomości teorii (tzn. przepisów), ale także dociekliwości.
Jakie są przeciwwskazania zdrowotne na stanowisku inspektora pracy?
- umiejętności prowadzenia auta — bardzo często inspektorzy pracy wykonują swoje zadania na terenie kontrolowanego przedsiębiorstwa,
- dobry wzrok oraz pamięć — znaczna część obowiązków to analiza działań prowadzonych w danym zakładzie pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami i umiejętności prowadzenia rozmów z pracownikami.
Czy do pracy na stanowisku inspektora pracy potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
W przypadku kandydatów na inspektorów pracy niezbędne są studia wyższe magisterskie. To, jakie studia wyższe zostały ukończone przez osobę zainteresowaną pracą w PIP, nie jest decydującym czynnikiem, aczkolwiek preferowane kierunki to:
- prawo,
- administracja,
- finanse i rachunkowość przedsiębiorstw,
- ekonomia.
Oprócz tego cennym atutem są również studia podyplomowe z zakresu prawa pracy. Znacznie ważniejsza jest jednak praktyczna znajomość spraw kadrowych oraz płacowych. Z tego powodu cenionymi kandydatami są przede wszystkim specjaliści z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem zdobytym w działach kadrowo-płacowych w prywatnych firmach.
Jeśli chodzi o preferowane kierunki studiów magisterskich oraz podyplomowych, to więcej informacji na temat można znaleźć w poniższej tabeli:
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | SZKOLENIA / KURSY |
---|---|---|
WYMAGANE | Aby podjąć pracę na stanowisku inspektora pracy konieczne jest posiadanie tytułu magistra. | - |
PRZYDATNE | - | Przydatna jest znajomość języków obcych, więc ukończenie kursów językowych daje przewagę nad innymi kandydatami na to stanowisko. |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie inspektora pracy?
Jednym ze stereotypów dotyczących zawodu inspektora pracy jest pogląd, zgodnie z którym może on pracować jedynie w Państwowej Inspekcji Pracy. Nic bardziej mylnego! Owszem, jest to główne miejsce zatrudnienia przedstawicieli tej profesji. Z drugiej jednak strony inspektorzy dysponują obszerną wiedzą oraz znajomością przepisów z zakresu kadr i płac. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by podjąć pracę w charakterze specjalisty ds. kadr i płac w biurze rachunkowym czy innym przedsiębiorstwie.
Czy zawód inspektora pracy jest przyszłościowy?
Zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy pracodawcy mają obowiązek przestrzegania regulacji odnoszących się do sposobu wypłaty wynagrodzenia, ustalania wymiaru urlopowego dla zatrudnionej kadry itp. Ważne miejsce w tym przypadku zajmują również: kwestia przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sposób prowadzenia akt (teczek) osobowych zatrudnionej kadry, a także takie pozornie nieistotne kwestie jak na przykład sposób dostarczenia świadectwa pracy byłemu pracowników.
Mnogość obowiązków ciążących na pracodawcach sprawia, że konieczne jest istnienie organu nadzorującego. Takie procesy jak na przykład automatyzacja procesów w nowoczesnej księgowości oraz kadrach i płacach nie sprawia, że kontrola przedsiębiorców nie jest już konieczna. Wręcz przeciwnie: często zmieniające się przepisy sprawiają, że zadaniem Państwowej Inspekcji Pracy (oraz reprezentujących ją inspektorów) jest kontrolowanie, czy w firmach przestrzega się obowiązującego prawa.
W dobie zmieniających się przepisów pracownicy niezwiązani z branżą kadrową mogą nie być w pełni świadomi przysługujących im praw. Taki stan rzeczy daje szerokie pole do popisu inspektorom pracy, którzy mogą podjąć działania chroniące osoby zatrudnione.
- Inspektor pracy reprezentuje PIP (Państwową Inspekcję Pracy) i jego podstawowym zadaniem jest kontrola przestrzegania prawa pracy w przedsiębiorstwie poprzez weryfikację dokumentacji pracowniczej, osobiste kontrole oraz wywiady przeprowadzane z pracownikami.
- Średnie zarobki inspektorów pracy wynoszą od 3500 do 4000 złotych brutto, jednak przedstawiciele PIP otrzymują stabilne zatrudnienie, benefity oraz możliwość zdobycia cennej wiedzy.
- Skuteczny inspektor pracy powinien posiadać dobra znajomość przepisów z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, chęć stałego rozwoju, uczciwość i dociekliwość.
- Aby podjąć pracę na stanowisku inspektora pracy konieczne jest posiadanie tytułu magistra, preferowane kierunki to: prawo, administracja, finanse i rachunkowość przedsiębiorstw, ekonomia. Praktyczna znajomość spraw kadrowych oraz płacowych również jest bardzo ważna.