Spis treści
Finansowanie kursów językowych przez pracodawcę
Według przepisów zawartych w kodeksie pracy kurs językowy można potraktować jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Firma, która chce sfinansować kurs języka obcego jest zobowiązana do wykorzystania w tym celu aktywów obrotowych, to znaczy środków, których przeznaczeniem jest wykorzystanie w niedalekiej przyszłości, zwykle w ciągu 12 miesięcy od sporządzonego bilansu. Znaczy to, że środki, które i tak musiałyby zostać wykorzystane w taki czy inny sposób, mogą pokryć koszt kursu językowego.
Dlaczego warto finansować kursy językowe dla pracowników?
Coraz więcej firm działających w różnych sektorach gospodarki, z racji wejścia na rynek międzynarodowy, jest zmuszona do komunikacji z klientami zagranicznymi. Taka sytuacja inicjuje nowe możliwości, ale także wymagania, które wobec klienta musi spełnić firma. Dbanie o poziom zaawansowania językowego pracowników ma bezpośredni wpływ na dochody, które taka firma generuje. Znajomość innych języków, szczególnie angielskiego, daje możliwość zwiększenia umiejętności zatrudnionego w innych aspektach pracy, poprzez dostęp do materiałów szkoleniowych, które obecnie w znacznej większości są tworzone w tymże języku. Dofinansowanie kursu językowego przesz firmę wpływa korzystnie na jej PR oraz wartość symboliczną, co również ma związek z większym zainteresowaniem potencjalnych klientów i innych firm, które chciałyby zawiązać współpracę.
Nauka języków obcych w pracy - jakie korzyści dla pracowników, a jakie dla pracodawcy?
Obecnie pracodawcy wymagają od pracowników znajomości chociaż jednego języka obcego i stan ten dotyczy każdej dziedziny, w której można znaleźć zatrudnienie. W niektórych branżach (między innymi w marketingu, public relations i branży IT) nawet 80% pracodawców traktuje umiejętność posługiwania się językiem angielskim w pracy jako wymóg konieczny. Oznacza to, że jeśli osoba ubiegająca się o pracę, nie posługuje się językiem obcym w stopniu chociaż komunikatywnym, jest skazana na odrzucenie 4/5 ofert pracy. Warto zaznaczyć, że znaczna część ofert wymaga od kandydata znajomości języka obcego na poziomie średniozaawansowanym, bądź zaawansowanym, a w treści coraz liczniejszej części inicjatyw pracodawczych znajduje się informacja o wymaganiu znajomości dwóch języków obcych przez pracownika. Co więcej, im lepsza znajomość języka obcego, tym większa szansa na awans i elastyczność w wykonywaniu potencjalnych zadań, co też przekłada się na wynagrodzenie. Jak podają statystyki, istnieją branże (szczególnie architektura, telekomunikacja, księgowość i prawo), w których znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej średniozaawansowanym, pozwala na wzrost zarobków do nawet 35%. Pracownik po kursie językowym otrzymuje także certyfikat świadczący o znajomości języka, zyskując tym samym przewagę na rynku pracy nad tymi, których wiedza nie jest oficjalnie potwierdzona.
Dofinansowanie nauki języka obcego przez firmę jest korzystne dla obu stron, także dla pracodawcy; w ten sposób poszerza się zakres umiejętności pracownika, może wykonywać on zlecenia na znacznie szerszą skalę. Innym nieformalnym zyskiem - psychologicznym - jest polepszenie stosunku pracownika wobec pracodawcy, który całościowo pokrył koszty kursu, wzrasta lojalność oraz zaufanie. Istnieje duża szansa, że na dłuższą metę, pieniądze zainwestowane w kurs językowy zostaną zwrócone z nawiązką. Przedsięwzięcie jest więc opłacalne z czysto ekonomicznej perspektywy.
Efektywność kursów językowych w firmach
Jak przedstawia się kwestia skuteczności kursów językowych dofinansowanych przez firmę? Zależy to w dużym stopniu od pomysłu na takie przedsięwzięcie, a także jego realizacji. Im dokładniej szkolenie zostało zaprojektowane, tym wyniki będą wyższe. Na wzrost efektywności wpływ ma jakość i częstotliwość sprawdzania postępów pracowników. Popularnością cieszą się semestralne lub coroczne testy, które wymagają od uczestnika kursu ewolucji znajomości języka o jeden stopień według najbardziej rozpowszechnionej skali oceniającej umiejętności językowe, jaką jest klasyfikacja CEFR (Common European Framework of Reference for Language). Często testy, jakim poddawani są pracownicy, są przeprowadzane przez inne firmy, które w tym się specjalizują, co skutkuje obiektywnością wyników egzaminów. Wzrost efektywności wiąże się też z motywacją pracowników, dlatego większą skuteczność mają kursy, które odbywają się w godzinach innych niż czas pracy, i za które pracownicy muszą wnieść dodatkowe opłaty w przypadku nieobecności na którychś z zajęć kursu. Korzystną opcją są też kursy online, które wpływają na komfort edukacji związany z miejscem pracy (możliwość uczenia się w domu).
Czy kurs językowy jest przychodem dla pracownika?
Kurs językowy może być obowiązkowy lub dobrowolny. Ten pierwszy występuje zwykle wtedy, gdy znajomość języka obcego jest konieczna dla prawidłowego funkcjonowania pracownika w miejscu pracy. W takim przypadku kursu jest dla pracownika w pełni darmowy, a firmy często zapewniają dodatkowy dochód w czasie godzin kursu, który wynosi tyle samo, ile w czasie pracy (może to odbywać się w formie wyjazdów specjalizacyjnych, podczas których pracownik otrzymuje stałe wynagrodzenie). Natomiast gdy kurs jest dobrowolny i ma na celu indywidualny rozwój umiejętności pracownika, wtedy koszt kształcenia jest pokrywany za pracownika. Nie oznacza to, że kurs finansuje pracownik i otrzymuje przez to mniejsze, podstawowe wynagrodzenie. Zwykle koszty pokrywane są z dochodów firmy oraz dodatków i premii przeznaczonych dla pracownika.
- Coraz więcej firm komunikuje się z klientami zagranicznymi, co wymusza na pracownikach znajomość języków obcych.
- Dofinansowanie kursów językowych przez pracodawcę przyczynia się do zwiększenia poziomu zaawansowania językowego pracowników oraz generuje korzyści dla firmy, takie jak pozytywny wpływ na PR i wartość symboliczną.
- Kursy językowe zwiększają szanse na awans i elastyczność w wykonywaniu zadań, a także przekładają się na wzrost zarobków nawet do 35%.
- Efektywność kursów językowych w firmach zależy od jakości i częstotliwości sprawdzania postępów pracowników, a także od motywacji pracowników, co wpływa na skuteczność.