Spis treści
O tym i więcej w dzisiejszym artykule:
- Na czym polega praca w tym zawodzie?
- Ile zarabia technik lotniskowych służb operacyjnych?
- Czy do pracy na stanowisku technik lotniskowych służb operacyjnych potrzebne jest specjalne wykształcenie?
- Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych?
- Jakie są przeciwskazania zdrowotne na stanowisku technik lotniskowych służb operacyjnych?
- Jakie czynniki szkodliwe występują na stanowisku technik lotniskowych służb operacyjnych?
- Czy zawód technik lotniskowych służb operacyjnych jest przyszłościowy?
Technik lotniskowych służb operacyjnych — na czym polega praca?
Charakter działalności technika lotniskowych służb operacyjnych w dużej mierze zależy od jego pracodawcy lub miejsca zatrudnienia (organy europejskie lub międzynarodowe żeglugi powietrznej, lotnisko, przewoźnicy prywatni lub operatorzy obsługi naziemnej), które wpływają na zadania i ostateczny obszar podejmowanej specjalizacji.
Standardowo jednak technicy odpowiedzialni są za wszelką organizację i koordynację procesów niezbędnych w funkcjonowaniu portu lotniczego. Są to wszelkie prace nadzorcze związane z konserwacją i naprawą lotniska, sprawdzanie eksploatowanej infrastruktury (np. płyty lotniska) pod względem potencjalnych uszkodzeń, a także zarządzenie organizacją obsługi naziemnej i współpraca z pracownikami żeglugi powietrznej. Jest to zatem stosunkowo złożony zawód, którego wyspecjalizowanie trwa latami.
Zakres obowiązków technika lotniskowych służb operacyjnych w dużej mierze zależy od stanowiska pracy. Zadania mogą różnić się charakterem zależnie od pracy biurowej, a tej wykonywanej na zewnątrz.
- Koordynacja i nadzorowanie bezpieczeństwa lotniska;
- Obsługa statków powietrznych poprzez działania zapobiegające potencjalnym zagrożeniom, np. płoszenie ptactwa;
- Monitoring stanu lotniska, sztucznych nawierzchni lotniskowych, urządzeń służb operacyjnych, instalacji bioakustycznych i kontroli ptaków;
- Monitorowanie dostępności i stanu paliw, smarów oraz farb i lakierów niezbędnych do bieżących napraw lotniska;
- Informowanie kierownika o wykrytych podczas pracy naruszeniach, uszkodzeniach mogących zagrozić bezpieczeństwu i prawidłowemu przebiegowi ruchu lotniczego;
- Wykonywanie samodzielnych prac ręcznych bez nadzoru oraz wskazówek kierownika;
- Postępowanie zgodnie z pisemnymi procedurami działania krok po kroku.
- Znajomość zasad eksploatacji lotniska w różnych porach roku i warunkach meteorologicznych;
- Język angielski opanowany na poziomie przynajmniej B2;
- Rozumienie zasad bezpieczeństwa panujących na lotnisku;
- Wysokie poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie i życie współpracowników i pasażerów;
- Rzetelne ocenianie zagrożeń i podejmowanie działań zabezpieczających przed ich skutkami lub wystąpieniem;
- Umiejętność pracy w zespole niezależnie od miejsca i stanowiska;
- Chęć podnoszenia własnych kompetencji zawodowych.
Ile zarabia technik lotniskowych służb operacyjnych?
Technik lotniskowych służb operacyjnych może osiągnąć, dzięki zdobywanemu doświadczeniu, stanowisku kierowniczemu i innym czynnikom pensje w różnorodnym przedziale. Poniższa tabela przedstawi aktualny poziom zarobków, jakich może spodziewać się wchodzący na rynek pracy, jak i doświadczony technik.
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 3 800 zł | 2 921 zł |
ŚREDNIE | 5 600 zł | 4 147 zł |
WYSOKIE | 9 000 zł | 6 465 zł |
Czy do pracy na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Do podjęcia pracy na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych oprócz wykształcenia na poziomie średnim wymagane są m.in. następujące kompetencje, które uprawniają do pełnienia obowiązków zawodowych:
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE | W celu wykonywania pracy na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych konieczne jest ukończenie technikum na takim kierunku. | - |
PRZYDATNE | - | - |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych?
Technik lotniskowych służb operacyjnych interweniuje w sektorze lotniczym. Dzięki temu może służyć w ramach osoby o kompetencjach specjalistycznych w lotnictwie cywilnym lub prywatnym, a także wśród publicznych operatorów lotniczych zaangażowanych w działalność transportu lotniczego. Przyszły technik znajdzie więc miejsce zatrudnienia wszędzie tam, gdzie obecna jest żegluga powietrzna, a prawidłowe obsługiwanie lotniska ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo lotów.
Jakie są przeciwskazania zdrowotne na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych?
Ze względu na środowisko pracy, w jakim porusza się technik lotniskowych służb operacyjnych, przeciwwskazane jest, aby przyszły specjalista posiadał obniżoną odporność układu immunologicznego. Związane jest to z kwestią spędzania dużej ilości czasu pracy na zewnątrz, kiedy warunki różnią się od reżimu temperaturowego, który można napotkać wewnątrz portów lotniczych.
Osłabiony specjalista może być wtedy szczególnie narażony na różnice temperatur, chorując, a tym samym zmniejszając swoją skuteczność. Inne przeciwwskazania to chociażby brak odpowiedniej wytrzymałości psychoruchowej, czy problemy z rozróżnianiem barw (np. daltonizm), zła koordynacja wzrokowo-ruchowa i słaby wzrok.
Decydując się na zostanie technikiem lotniskowych służb operacyjnych, brane pod uwagę są następujące predyspozycje zdrowotne:
- Brak istniejących chorób psychicznych;
- Wysoka ogólna wydolność psychoruchowa organizmu;
- Odporność na wysokie obciążenie psychiczne, stres;
- Sprawna koordynacja wzrokowo-ruchowa;
- Czułe zmysły, wysoka sprawność narządu wzroku (np. widzenie stereoskopowe);
- Szybki refleks i spostrzegawczość;
- Odporność organizmu na zmienne warunki meteorologiczne.
Jakie czynniki szkodliwe występują na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych?
Charakter pracy, jaką podejmuje technik lotniskowych służb operacyjnych, związany jest z występowaniem zagrożeń niespotykanych w innych zawodach związanych z obsługą żeglugi powietrznej.
Technik może być narażony na potencjalną kolizję pojazdu, którym kieruje ze statkiem powietrznym lub innym pojazdem naziemnym w związku z nieodpowiednimi warunkami atmosferycznymi. Nierzadko brak zrozumienia przepisów BHP i poprawnej eksploatacji wyspecjalizowanych urządzeń także może doprowadzić do zagrożenia życia lub zdrowia technika.
Ważnym, potencjalnie występującym czynnikiem jest również przewlekły stres psychiczny, bezpośrednio powiązany z obciążeniem, jaki nakłada tak odpowiedzialna za zdrowie i życie innych ludzi praca. Oprócz tego nadmierny hałas występujący na płycie lotniska może spowodować pogorszenie słuchu.
Czy zawód technik lotniskowych służb operacyjnych jest przyszłościowy?
Wyspecjalizowany charakter zadań, które podejmuje technik lotniskowych służb operacyjnych, powodują, iż jest to przyszłościowy i stosunkowo konkurencyjny zawód. Na stanowisko technika z każdym rokiem przybywa wielu chętnych, a sam zawód jest niezwykle poszukiwany, w końcu to od niego zależy bezpieczeństwo i poprawne działanie lotniska, a także ruchu żeglugi powietrznej.
- Zawód technika lotniskowych służb operacyjnych polega na organizacji i koordynacji procesów niezbędnych w funkcjonowaniu portu lotniczego, konserwacji i naprawie infrastruktury oraz zarządzeniu organizacją obsługi naziemnej.
- Pensje technika lotniskowych służb operacyjnych zależą od zdobywanego doświadczenia i mogą się różnić w zależności od stanowiska, przy minimalnej pensji wynoszącej 3 800 zł brutto.
- Do pracy na stanowisku technika lotniskowych służb operacyjnych wymagane jest ukończenie technikum na odpowiednim kierunku.
- Możliwości zatrudnienia w zawodzie technika lotniskowego służb operacyjnych są szerokie - od lotnisk i przewoźników samolotowych prywatnych do organów europejskich lub międzynarodowych żeglugi powietrznej związanych z transportem lotniczym.