Spis treści
Jesteś pracodawca? Z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, że za sukcesem twojej firmy stoją oddani pracownicy. Ci najlepsi są na wagę złota, bo to właśnie ich praca przekłada się na efekty finansowe firmy. Ponieważ takich pracowników chciałaby mieć każdy szef, nie możesz wykluczyć sytuacji, że twoja konkurencja będzie chciała podkupić najlepszych, którzy pracują u ciebie. Jeżeli odpowiednio wcześnie nie zadbasz o swoich podwładnych, może się okazać, że faktycznie masz problem, bo na twoim biurku lądują kolejne wypowiedzenia. Jak do tego nie dopuścić? Okazuje się, że jest kilka skutecznych sposobów.
Jak zatrzymać pracownika?
Najbardziej cenieni pracownicy to skarb, który warto pielęgnować. Są to osoby, które wniosły najwięcej do twojego biznesu, więc zasługują na specjalne traktowanie. Stałe podnoszenie ich kwalifikacji przez szkolenia i kursy oraz indywidualne podejście do ich potrzeb i oczekiwań to nie tylko inwestycja w ich kompetencje, ale także wyraz doceniania i nagradzania ich zaangażowania i ciężką pracę. Nie zapomnij też o elastycznych formach zatrudnienia, które pozwolą im lepiej pogodzić życie zawodowe i prywatne.
Pracownik chce odejść - co zrobić?
W przypadku, gdy wartościowy dla firmy pracownik, postanawia odejść, szef staje przed dużym wyzwaniem jakim jest przekonanie go do pozostania. To wyjątkowe zadanie, które wymaga od pracodawcy empatii, zrozumienia i elastyczności. Zamiast reagować paniką czy złością na decyzję o odejściu, zapytaj dlaczego. Przeprowadź otwartą i szczera rozmowę, w której pracownik może wyrazić swoje obawy i oczekiwania. Następnie, przedstaw konkretne propozycje zmian, które mogą przekonać go do pozostania. Mogą to być nowe projekty, lepsze warunki finansowe, czy elastyczny czas pracy. Kluczowe jest, aby pracownik poczuł, że jest dla ciebie ważny i że jesteś gotów wprowadzać zmiany dla jego zadowolenia.
Premia to nie wszystko
Cykliczne podwyżki? Premie za sprzedaż? To może, ale nie musi działać. Potrzeby pracowników zmieniają się w czasie. Osoby młode, które mają wiele potrzeb i wydatków, zwracają uwagę przede wszystkim na wysokość wynagrodzenia. Są jednak i tacy pracownicy, dla których najważniejszy jest rozwój osobisty i dobra atmosfera w pracy. Jeżeli uważasz zatem, że wszystko rozwiążesz kolejnymi podwyżkami, możesz się zdziwić.
Aby zatrzymać najlepszych w firmie, musisz pamiętać o ciągłym badaniu potrzeb swoich pracowników. Jeżeli zbudowane przez ciebie przedsiębiorstwo jest niewielkie, to z pewnością masz dobry kontakt z każdym z podwładnych. W sytuacji, gdy firma jest duża i posiada dział HR, to specjaliści w nim zatrudnieni powinni być odpowiedzialni za pozyskiwanie takich informacji.
Postaw na szczerość w kontaktach z pracownikami
Plotki czy niedopowiedzenia mogą sprawić, że pracownicy stracą do ciebie zaufania. Zamiast zatem używać półsłówek, mów wprost i osobiście informuj swoich podwładnych o zmianach, jakie będą mieć miejsce w najbliższych tygodniach czy miesiącach. Zaletą takiego, bezpośredniego bycia w kontakcie z pracownikami, jest to, że będą oni czuć się ważnymi dla firmy.
Szczególnie ważne są informacje na temat zmiany stylu pracy i kadrowe. Jeżeli jesteś otwartym szefem, podpytuj pracowników, w jaki sposób rozwiązaliby poszczególne problemy, pozwól im przedstawić swoje pomysły.
Aspekt | Praktyki | Korzyści | Przykłady Nagród |
---|---|---|---|
Docenianie | Rozmowy, feedback | Zwiększona lojalność | Pochwały, premie |
Rozwój | Szkolenia, kursy | Wyższa produktywność | Konferencje, certyfikaty |
Komunikacja | Transparentność, spotkania | Zadowolenie zespołu | Regularne spotkania zespołowe |
Elastyczność | Home office, elastyczne godziny | Zmniejszenie rotacji | Dni wolne na żądanie |
Nagradzaj i doceniaj
Źle pracuje się w firmach, w których pracodawca nie docenia starań swoich podwładnych. Chcąc zatrzymać w pracy najlepszych, powinieneś postawić na system nagród. Pamiętaj, aby zasady ich przyznawania były przejrzyste. Doceniać możesz nie tylko pieniędzmi czy awansami – niekiedy ważniejsza jest po prostu pochwała. Nie obawiaj się zatem podsumowywać poszczególnych tygodni czy miesięcy pracy i nagradzać tych, którzy faktycznie na to zasłużyli.
Jeżeli chodzi o nagrody, pamiętaj, że takimi mogą być też szkolenia i kursy. Współcześni pracownicy chcą się rozwijać. Udział w szkoleniu czy branżowej konferencji może być nagrodą, może być również znakiem dla innych pracowników, że warto się starać, bo to procentuje.
Sprecyzuj swoje oczekiwania
Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem. Chciałbyś otrzymać szczegółowe informacje na temat tego, czego pracodawca będzie od ciebie wymagał, prawda? Jako pracodawca musisz zatem wysyłać jasne sygnały swoim pracownikom. Precyzując swoje oczekiwania, możesz jedynie zyskać – pracownicy będą wiedzieć, co mają robić.
Jeżeli każdego dnia w twojej głowie pojawiają się nowe pomysły, a pracownicy nie są pewni, co spotka ich po przekroczeniu progu firmy, to wiedz, że mogą się oni denerwować. Stres, jak z pewnością wiesz, nie zawsze ma pozytywny wpływ na nas. Unikaj zatem sytuacji, gdy pracownicy nie otrzymują od ciebie konkretnych informacji.
Przeanalizuj wymienione wyżej wskazówk z pewnością pomogą Ci zatrzymać w firmie najlepszych pracowników, zmniejszą ich rotację, oraz pozytywnie wpłyną na atmosferę panującą w przesiębiorstwie.
To może Cię również zainteresować