Spis treści
Czym właściwie jest awans?
Słowniki najczęściej definiują awans zawodowey, jako „zmiana stanowiska pracy na lepiej płatne lub bardziej prestiżowe”. Wyższe stanowisko wiąże się z otrzymaniem wyższego wynagrodzenia i nowych obowiązków. Dlatego też pracodawcy najczęściej dokładnie zapoznają się z kandydaturami swoich pracowników, by wybrać spośród nich takiego, który rzeczywiście będzie w stanie unieść ciężar awansu.
Z awansem jednego pracownika często wiąże się szereg innych zmian personalnych. Głównie w dużych firmach dokonuje się przesunięć – specjaliści doskonale wiedzą, że pracownik, który zostanie przełożonym, nie powinien pracować z byłymi kolegami. Co jednak wówczas, gdy nie ma możliwości wprowadzenia takich zmian? Pracownik musi poradzić sobie sam.
Zasady awansów, czyli poznaj reguły
Wielu firmach zasady awansu, tylko z pozoru są jasno określone. Czasami pracownicy nie są pewni, jakie są kryteria awansu, a system awansu rodzi mnóstwo pytań i wątpliwości. Z tego powodu bardzo istoną kwestią jest, aby pracodawcy jasno komunikowali zasady awansu zawodowego, dzięki temu pracownicy będą wiedzieli, czego się spodziewać i jakie cele powinni sobie postawić.
Jeśli masz wątpliwości co do zasad awansu w twoim miejscu pracy, nie bój się o to zapytać. Zrozumienie, jak działa proces awansu, pomoże ci lepiej zrozumieć swoją pozycję i to, co możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na awans. W końcu, jak mówi stare powiedzenie, "wiedza jest siłą".
Awans - większa odpowiedzialność
Awans często oznacza większą odpowiedzialność, co może być zarówno ekscytujące, jak i stresujące. Może to oznaczać zarządzanie zespołem, podejmowanie ważniejszych decyzji lub odpowiedzialność za większy zakres obowiązków. Ważne jest, aby pamiętać, że z awansem przychodzi też możliwość rozwoju i nauki nowych umiejętności.
Wzrost wynagrodzenia i odpowiedzialności zawodowej może przynieść wiele korzyści, ale pamiętaj, że najważniejsza jest równowaga pomiędzy pracą i wypoczynkiem oraz życiem zawodowym i prywatnym. Większa odpowiedzialność oznacza również większy stres i presję. Warto więc zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, aby móc sprostać nowym wyzwaniom, które niesie ze sobą awans.
Awans – źródło stresu?
Jeżeli właśnie okazało się, że zostaniesz kierownikiem działu lub będziesz osobą odpowiedzialną za koordynowanie prac pozostałych pracowników, to możesz odczuwać stres i presję. Rzeczywiście, wiele osób przyznaje, że awans może być źródłem stresu, zwłaszcza gdy zachodzi konieczność egzekwowania wykonania obowiązków od osób, które dotychczas były współpracownikami. Jak poradzić sobie z nową sytuacją?
Specjaliści wskazują, że najważniejsze jest opanowanie. Przywództwa można się nauczyć, a koleżeńskie relacje z byłymi współpracownikami zachować. Niezależnie od tego, czy na niego liczyłeś, czy też nie spodziewałeś się awansu, to dobry moment, by pomyśleć o szkoleniu. Aktualnie na rynku prężnie działa wiele firm szkoleniowych, które uczą, jak powinien zachowywać się kierownik czy szef, by zdobyć uznanie wśród podwładnych. Warto rozważyć skorzystanie z takiej opcji.
Odpowiedzialność, czyli jak poradzić sobie z obowiązkami?
Awans nie musi wcale oznaczać większej puli obowiązków, ale np. nadzorowanie całego zespołu i odpowiedzialność za jego działania. Ponieważ skontrolowanie pracy np. 5 czy 10 osób nie zawsze jest możliwe, pojawia się pytanie, jak zorganizować pracę, by wszystko działało sprawie. Z pewnością masz pomysł i o opracowałeś system działania ale... co jest naturalne, masz też pytania i wąpliwości. Warto podzielić się z grupą swoimi planami. Dlaczego?
Decydując się na szczerą rozmowę z zespołem, masz szansę wziąć pod uwagę jego zdanie. Ponadto pokarzesz, że zależy Ci na podwładnych, cenisz sobie ich uwagi. Będzie to również okazja, aby jasno określić zadania poszczególnych osób. Pamiętaj, że uważne słuchanie powinno być dla ciebie teraz szczególnie ważne. Jeżeli uzgodnisz styl pracy ze swoimi podwładnymi, możesz uznać, że zrobiłeś właśnie pierwszy krok ku temu, byście działali jak dobra drużyna.
A co jeśli nie umiesz rozmawiać o awansie?
Droga do awansu często wiąże się z koniecznością skomunikowania swoich ambicji i oczekiwań pracodawcy. Pragnienie awansu i podwyżki jest naturalne, ale wiele osób czuje dyskomfort, próbując poruszyć te kwestie. Czasami ten problem wynika z niepewności, czy jesteśmy wystarczająco dobrzy, by ubiegać się o awans, a czasami z obawy przed odrzuceniem.
Pamiętaj, że twoja wartość jako pracownika nie zależy wyłącznie od twojego bieżącego stanowiska. Twoje umiejętności, doświadczenie i zaangażowanie są wartościowe, a jeśli czujesz, że przyszedł czas na awans, nie wahaj się tego komunikować. Pamiętaj, że rozmowa o awansie i podwyżce to nie tylko wyrażenie pragnienia, ale również okazja do zastanowienia się nad swoją karierą i tym, co chcesz osiągnąć.
Przygotuj się na rozmowę o podwyżce
Awans jest często związany z podwyżką zarobków, ale nie zawsze jest to oczywiste. Wiele osób boi się rozmowy o pieniądzach, ale jest to niezbędne, aby upewnić się, że twoja praca jest odpowiednio wynagradzana. Podwyżka przy awansie to oznaka docenienia przez pracodawcę i zaufania w twoje umiejętności. Musisz być gotowy, aby negocjować zmianę wynagrodzenia.
Negocjowanie wynagrodzenia może być trudne, ale jest to niezbędne, aby uzyskać sprawiedliwe wynagrodzenie za pracę. Przygotuj się do rozmowy o wynagrodzeniu, zbierając informacje o standardowych stawkach w twojej branży i na podobnym stanowisku. To pomoże ci stworzyć mocny argument podczas negocjacji.
5 ciekawostek i dodatkowych informacji o awansie w pracy
- Ciekawostką jest to, że nie wszyscy pracownicy pragną awansu. Według różnych badań, niektórzy ludzie są zadowoleni z obecnej pozycji i wolą skupić się na doskonaleniu swoich umiejętności, niż na walce o wyższe stanowisko.
- W Japonii istnieje system awansu zwany "Nenko", który opiera się na stażu pracy, a nie na umiejętnościach czy wydajności. To oznacza, że im dłużej pracujesz, tym wyższe masz stanowisko, niezależnie od twoich umiejętności.
- Według badań Harvard Business Review, 40% nowo awansowanych liderów doświadcza porażki w ciągu pierwszych 18 miesięcy na nowym stanowisku.
- Badania przeprowadzone przez "Career Builder" wykazały, że 58% menedżerów nigdy nie otrzymało żadnego treningu po awansie na stanowisko kierownicze.
- Ciekawostką jest to, że niektóre firmy, takie jak Google, dają swoim pracownikom "awansy boczne". To oznacza, że zamiast awansować w hierarchii firmy, pracownicy mają możliwość przestawienia się na inną ścieżkę kariery, która lepiej pasuje do ich umiejętności lub zainteresowań.
To może Cię również zainteresować