Spis treści
Na czym polega praca recepcjonistki?
Można stwierdzić, że praca recepcjonistki w hotelu skoncentrowana jest na telefonicznej lub osobistej obsłudze klientów. W takcie rozmów, recepcjonistka informuje o wolnych terminach, przyjmuje rezerwacje, zachęca gości do skorzystania dodatkowych usług oferowanych przez hotel np. zabiegów spa.
Zakres czynności pracy recepcjonistki zależy głównie od miejsca, w którym ona pracuje. Najwięcej obowiązków mają recepcjonistki zatrudnione w niewielkich hotelach. Muszą one liczyć się z tym, że poza wprowadzaniem do kalendarza rezerwacji, będą musiały odprowadzać gości do pokoi czy pomagać pozostałym pracownikom, jeżeli pojawi się taka konieczność.
Co musi umieć recepcjonistka?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że recepcjonistka nie musi posiadać wykształcenia. Jednak w praktyce bardzo często zajmują się one zarządzeniem hotelem, więc wykształcenie – zwłaszcza z zakresu zarządzania – jest nieocenione. Zdecydowana większość pracodawców wymaga od potencjalnej kandydatki tego, by posiadała ona wykształcenie co najmniej średnie. Nie brakuje również stawiających na pracowników wyłącznie z wykształceniem wyższym. Gdzie zatem zdobyć umiejętności? Który kierunek ukończyć?
Jeśli zamierzasz w przyszłości pracować jako recepcjonistka w hotelu, to powinnaś pomyśleć o tym, by ukończyć studia na kierunku np. hotelarstwo. Przyda się również zainwestowanie w kursy języków obcych – większość pracodawców wymaga znajomości co najmniej jednego języka obcego. Idealnie jednak, gdy potencjalny pracownik bez problemów może porozumieć się w co najmniej dwóch językach.
Osoby myślące o pracy w charakterze recepcjonistki nie mogą też zapomnieć o obsłudze komputera. Mowa głównie o różnych programach ułatwiających kontrolowanie rezerwacji. Przydaje się również umiejętność obsługi urządzeń biurowych, bo z takich recepcjonistka będzie korzystać na co dzień.
Praca recepcjonistki a wymagane predyspozycje
Recepcjonistka to często pierwsza osoba, która ma kontakt z klientem. Z tego też względu jest ona wizytówką firmy i to wymusza, by prezentowała się nienagannie. Recepcjonistka musi być zadbana i pilnować, by jej strój zawsze był oficjalny. Jest to szczególnie istotne, gdy pracodawca nie wprowadził zasad dress code lub strojów firmowych.
Przyszłe recepcjonistki muszą być też opanowane i zawsze uprzejme. Jako osoby mające kontakt z klientem, muszą pamiętać również o tym, by go odpowiednio powitać lub pożegnać. Ponieważ gości hotelowi najczęściej właśnie do recepcji zgłaszają swoje uwagi czy skargi, istotne jest również to, by recepcjonistka zawsze szybko reagowała i potrafiła rozwiązać pojawiające się spory.
Kto decyduje się na pracę recepcjonistki?
Młode osoby wiążące swoją przyszłość z pracą w hotelu, znające języki obce w stopniu komunikatywnym i obeznane w obsłudze komputera, bardzo często decydują się aplikować na stanowisko recepcjonistki. Jest to związane nie tylko z dobrym wynagrodzeniem jak na początek kariery zawodowej, ale także z ciekawymi obowiązkami i możliwością rozwoju.
Zasadniczo obowiązki recepcjonisty mogą być uzależnione od kompetencji, chęci i zaangażowania w pracę danej osoby. Najczęściej wraz z upływem czasu dochodzą kolejne, coraz ambitniejsze zadania, co także przekłada się na zarobki recepcjonisty.
Jakie są najważniejsze obowiązki recepcjonistki?
Recepcjonistka w hotelu na samym początku odpowiada przede wszystkim za odbieranie połączeń telefonicznych, zarządzanie rezerwacjami pokoi, witanie gości, zameldowanie i wymeldowanie klientów, ogólną opiekę nad klientami podczas ich pobytu w hotelu. Zadania recepcjonistki mogą także być rozbudowane o obowiązki marketingowe. Często recepcjonistki dodatkowo zajmują się pisaniem treści na stronę internetową, przygotowywaniem maili czy treści na ulotki. Jednym z jej podstawowych obowiązków jest także przyjmowanie płatności od gości za pobyt, co ma miejsce zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Na każdej zmianie należy się też z tego rozliczyć. Recepcjonistka musi też wiedzieć, z jakich aktualnych promocji mogą klienci korzystać (np. bony zniżkowe na pobyt, kupony w ramach zakupów grupowych, promocje dla stałych klientów). Recepcjonistka jest też osobą pierwszego kontaktu, która decyduje o tym, do kogo oddelegować problemy klientów, jeśli nie są one w zasięgu jej kompetencji. Może to być np. zamówienie pomocy pracownika technicznego czy przekazanie menagerowi prośby o przygotowanie specjalnej oferty cenowej dla klienta.
Recepcjonistka jest też prawą ręką menagera hotelu, dlatego może przejmować jego obowiązki, jak np. nadzór nad pracą pokojówek i pralni, zamawianie artykułów biurowych, chemii itp., prowadzenie ewidencji gości, zliczanie przychodów, nadzorowanie rozliczenia kasy.
Recepcjonista - zarobki i możliwość rozwoju
Pensja recepcjonistki zależy od miejsca, w którym ona pracuje, jej doświadczenia, umiejętności i zakresu umiejętności. Przyszłe recepcjonistki nie powinny mieć problemu ze znalezieniem pracy, bo lokalne portale ogłoszeniowe, na których są publikowane ogłoszenia o pracę, są pełne takich ofert. Początkujące recepcjonistki zarabiają najczęściej ok. 4 120 zł brutto.
Warto również zapoznać się z tekstem: Wynagrodzenie - czy wiesz, ile... zarabiają twoi współpracownicy?
Ścieżka rozwoju zależy od firmy, w której recepcjonistka znajdzie zatrudnienie. Jeżeli hotel jest duży, to dobra recepcjonistka może po pewnym czasie awansować i zarządzać całym personelem zatrudnionym na recepcji.
3 ciekawostki i dodatkowe informacje o pracy recepcjonistki w hotelu
- Recepcjonistka często pełni rolę nie tylko osoby odpowiedzialnej za obsługę gości, ale także jest pierwszym punktem kontaktu dla klientów i wizytówką firmy.
- Praca recepcjonistki wymaga nie tylko umiejętności obsługi komputera i znajomości języków obcych, ale także doskonałych umiejętności interpersonalnych i szybkiego reagowania na różne sytuacje.
- Zadania recepcjonistki mogą być różnorodne i obejmować zarządzanie rezerwacjami, przyjmowanie płatności, udzielanie informacji turystycznych czy rozwiązywanie problemów gości.
To może Cię również zainteresować