Spis treści
Oferty pracy są bardzo interesujące. Wystarczy być komunikatywnym, ambitnym i znać obsługę komputera. Zwykle też od kandydata na wybrane stanowisko nie wymaga się doświadczenia zawodowego. Ale czy rzeczywiście może być aż tak „różowo”? Skoro prawie każdy może pracować jako konsultant telefoniczny, dlaczego niektóre osoby szybko rezygnują z pracy i odradzają innym jej podjęcie? Okazuje się, że podobnie jak każda praca, także ta - na call center ma swoje wady i zalety i zanim zdecydujemy się na aplikację na to stanowisko, powinniśmy poznać najważniejsze z nich.
Praca w call center – zalety
Jesteś osobą otwartą i komunikatywną? To może być praca idealna dla Ciebie. Z pewnością nie jest to zawód dla ponuraków i maruderów. Osoby, które mają „to coś”, czyli łatwość nawiązywania kontaktów i dar przekonywania, mogą osiągnąć sukces w pracy w call center. To bardzo ważne, gdyż w tej branży za sukcesem idzie pieniądz. Nie da się ukryć, że wypłaty są najczęściej uzależnione od prowizji, czyli liczby sprzedanych produktów czy realizacji określonych celów niesprzedażowych.
Łatwo dostać pracę w call center
Wiedzę o produkcie i niezbędne uprawnienia (np. w przypadku sprzedaży produktów finansowych, ubezpieczeń) zdobywa się podczas szkoleń. Większość firm preferuje nawet przyjęcie osób młodych, świeżo po ukończeniu szkoły i studentów. Dla takich osób etat na stanowisku konsultanta telefonicznego może być doskonałym startem w karierze zawodowej.
Call center to elastyczne godziny pracy
Niektóre firmy mogą zaproponować pracę w wybranych przez pracownika godzinach. Dlatego zatrudnienie na call center może być także dodatkowym zajęciem, w niższym wymiarze czasu. Zatrudnieniem na stanowisku konsultanta telefonicznego zainteresują się z pewnością także ci, którzy wolą pracować w domu. Z reguły, w takim przypadku wystarcza dostęp do internetu, a niezbędny sprzęt (np. komputer z oprogramowaniem, słuchawki) otrzymuje się od pracodawcy.
Miła atmosfera w pracy to nie pusty banał
Poczucie humoru, wyczucie taktu, miły stosunek do innych osób to jedne z podstawowych cech konsultanta telefonicznego. Grupa takich osób to idealne grono, w którym powstaną wieloletnie przyjaźnie.
- Spędzamy w pracy po osiem godzin dziennie, czyli większą część życia. Tam, gdzie są fajni ludzie jest fajna atmosfera. Tutaj często zawieramy nowe znajomości, wspólnie uczymy się od podstaw i pomagamy sobie nawzajem - mówi Sylwia Krawiecka p/o Dyrektora Sprzedaży w rankomat.pl - internetowej porównywarce ubezpieczeń - W naszym call center jest czas zarówno na pracę jak i na odpoczynek. Z pewnością każdy z naszych pracowników potwierdzi, że praca "na słuchawkach" nie oznacza całodziennego, przymusowego przywiązania do telefonu, jak głosi jeden z mitów.
Dobra praca - dobre pieniądze
Najlepsi pracownicy call center mogą sporo zarobić. Oczywiście wszystko zależy od umowy o pracę i realizacji planu. Część wypłaty to zwykle prowizja za sprzedane produkty, druga to podstawa wynagrodzenia. Wysokie zaangażowanie jest zwykle nagradzane dodatkową premią.
Wady pracy w call center
Jak każdy zawód, tzw. praca na słuchawkach ma swoje minusy. Z pewnością nie będzie odpowiednim miejscem dla osób, które mają problem z komunikacją, nie chcą i nie lubią rozmawiać z obcymi osobami. Jednak nawet ci, którzy nie mają z tym problemu, powinni liczyć się z utrudnieniami, które mogą spotkać na tej posadzie.
Call center dobre dla odpornych na stres
Przeprowadzanie kilkunastu lub kilkudziesięciu rozmów dziennie może być stresujące. Dochodzą do tego klienci, którzy nie zawsze są mili i wyrozumiali. Bez zrozumienia, że dzwoniąc do nich możemy zaskoczyć ich w różnych sytuacjach i nie zawsze nasz telefon jest mile widziany możemy dojść do etapu, w którym zaczniemy bać się kolejnej rozmowy. A przecież pozytywne nastawienie to połowa sukcesu.
Nie każdy może być najlepszy
W tej pracy dobre chęci nie wystarczą. Premiuje się tutaj wyniki, a nie tylko czas spędzony przy telefonie. Niestety w tym przypadku trzeba się bardzo starać i potocznie mówiąc: "mieć gadane", aby znaleźć się wśród najlepiej zarabiających. Niektórzy pracodawcy zapominają także o wsparciu dla osób, które chwilowo przechodzą kryzys, nie potrafią dorównać kolegom lub stracili wiarę we własne umiejętności.
Wysokie plany sprzedażowe
Niekiedy słyszy się o zawyżaniu planów sprzedażowych, tak aby pracownicy nie mieli szans ich wykonać i tym samym uzyskać premii. Stosuje się przy tym silny nacisk na wyniki, a słabszych pracowników zwalnia lub przedstawia jako przykład nieudolności. Oczywiście są to sporadyczne przypadki i żaden dobry pracodawca nie pozwoli sobie na takie postępowanie. Warto jednak "zasięgnąć języka" wśród obecnych pracowników firmy. Nie będzie to trudne, gdyż taka "wieść szybko się niesie", a tego typu firmy bardzo szybko tracą pracowników i mają trudności ze znalezieniem nowych.
Uwaga na warunki umowy
"Po miesiącu okazało się, że zarobiłam 400 złotych. Dostałam tylko śmieszną prowizję, uszczuploną o dodatkowe koszty, a o podstawie wynagrodzenia mogłam pomarzyć. Powiedzieli mi, że sama sobie jestem winna, bo widocznie zbyt słabo upominałam się o umowę (miałam ją dostać jutro, pojutrze, za tydzień itd.)" - mówi rozczarowana pracą w call center Ewa. Niestety, takie i podobne wspomnienia ma wiele osób. Umowa o pracę to podstawa. Nie ma sensu ryzykować i podejmować zatrudnienia bez dokumentu w ręku. Jeśli już go otrzymamy, sprawdźmy jej warunki i to, w jaki sposób będzie naliczane nasze wynagrodzenie.
Kogo poszukują firmy zajmujące się sprzedażą produktów przez telefon
Najważniejsza jest chęć do pracy i łatwość nawiązywania kontaktów. W wielu przypadkach potrzebne będzie także średnie wykształcenie, niekaralność (np. gdy staramy się o uprawnienia do sprzedaży ubezpieczeń) i oczywiście znajomość obsługi komputera. Sprzedaż prawie każdego produktu przez telefon wymaga dobrego opanowania systemu, który jest stosowany w danej firmie.
Powróćmy jednak do predyspozycji osobowych. Nikt nie zatrudni osoby z wadą wymowy lub mało komunikatywnej. Prawie każdy z nas spotkał się z pewnością z choć jednym telefonem w sprawie przedstawienia oferty. Ba!... Czasami takich prób rozmów jest dziesiątki (co zresztą mocno nas irytuje), ale rozmawiamy tylko z takim konsultantem, który już na wstępie przekona nas do cofnięcia palca z przycisku "rozłącz rozmowę":) Irytujące są powitania czytane z kartki czy nie podanie celu rozmowy. Kto więc jest w stanie zachęcić nas do zapoznania się z ofertą? Tylko i wyłącznie osoba mówiąca wyraźnie, interesująco i ... mająca to coś... - dar przekonywania. Taki pracownik to skarb, bo wiedzę o produkcie zdobędzie każdy, ale nie każdy opanuje sztukę prowadzenia konwersacji.
Pozytywne nastawienie to połowa sukcesu
Maruderzy i pesymiści nie popracują długo na call center. Najważniejsze aby dobrze zacząć dzień i nie myśleć: dziś pewnie znowu nic nie sprzedam. Przyda się także pozytywne podejście do ludzi. Musimy pamiętać, że każdy nasz rozmówca to indywidualna osoba, która ma prawo być zdenerwowana, bo np. właśnie wyrwaliśmy ją z poobiedniej drzemki lub przeszkodziliśmy w pilnej pracy. Ważne aby umieć przeprosić i z uśmiechem w głosie postarać się przełożyć termin rozmowy.
Doświadczenie mniej ważne
Wielu pracodawcom nie przeszkadza brak doświadczenia. "Doświadczenie ma czasami mniejsze znaczenie niż warunki osobiste. Kto jest otwarty, ambitny, chce się uczyć i poszerzać swoje horyzonty będzie u nas mile widziany - zdradza Sylwia Krawiecka p/o Dyrektora Sprzedaży w porównywarce ubezpieczeń samochodowych rankomat.pl, odpowiedzialna za rekrutację na stanowisko konsultanta d/s ubezpieczeń. - Cenimy ludzi, którzy chcą podejmować nowe wyzwania, nie boją się zmian i oczywiście lubią rozmawiać z ludźmi. Resztę (czyli wiedzę) przekażemy im sami".
Znawca produktu poszukiwany
Nie sprzeda produktu ten, kto go nie zna. Nauka to podstawa. Nasz rozmówca musi mieć pewność, że doskonale wiemy o czym mówimy. Ale... czasami warto powiedzieć: nie wiem, ale dopytam i oddzwonię. Szczerość może być równie ważnym atutem jak pogoda ducha lub perfekcyjna wiedza.
Nieśmiałość nie wyklucza z pracy na call center
Niektórzy myślą, że tylko osoby śmiałe i pewne siebie mogą pracować " na słuchawkach". Jest w tym dużo racji, ale okazuje się, że niektórzy, nieśmiali w kontaktach "twarzą w twarz" doskonale radzą sobie podczas rozmów telefonicznych. Niekiedy wystarczy im dokładne poznanie produktu i wiara w to, że potrafią go sprzedać, aby poczuli się " w swoim żywiole".
Młodość nie jest przeszkodą
Nie wszyscy pracodawcy chcą zatrudniać młodych. Wielu woli starsze osoby, które już pracowały w innej firmie, nawet jeśli nie była to taka sama branża. Inaczej postrzega się młodych w pracy "na słuchawkach". Tutaj są zwykle mile widziani. Praca konsultanta telefonicznego może więc być dla nich szansą na znalezienie pierwszej pracy i zdobycie dodatkowych kwalifikacji. Chociaż często zdarza się, że młode osoby, świeżo po szkole przyjmują etat na call center z myślą, że będzie to tylko pierwszy szczebel w ich karierze, wielu pozostaje w tej pracy na dłużej i wcale nie ma zamiaru zmieniać profesji.
By otrzymać pracę w callcenter nie trzeba mieć większego doświadczenia. By jednak się utrzymać i być zadowolonym z zarobków, osoba zainteresowana musi posiadać konkretne predyspozycje. Wszystko zależy również od branży, w jakiej dana firma działa. Bo choć callcenter kojarzy się głównie z oferowaniem usług i produktów potencjalnym klientom, etat na słuchawce nie musi polegać właśnie na tym.
Jak wygląda praca w callcenter? Trzeba pamiętać, że zasadniczo można ją podzielić na dwa obszary. Pracownicy mogą być odpowiedzialni za wykonywanie połączeń wychodzących i wówczas np. oferują produkty klientom indywidualnym lub firmom, mogą również być odpowiedzialni za obsługę połączeń przychodzących. W tym przypadku praca polega głównie na udzielaniu odpowiedzi na pytania zadawane przez osoby dzwoniące.
Na jaką słuchawkę trafisz?
Podmiotów zajmujących się callcenter jest na rynku całkiem sporo. Część z nich korzysta z usług wyspecjalizowanych firm, część zaś tworzy we własnym zakresie takie oddziały. Niezależnie jednak od tego, o jakim przedsiębiorstwie mowa, ważne, że słuchawka słuchawce wcale nie musi być równa. Pracownicy mogą pracować telefonicznie zarówno przy promowaniu produktów lub usług, mogą też jednak zajmować się np. odzyskiwaniem należności. Infolinie windykacyjne tworzone są przez liczne podmioty działające na rynku, choćby banki.
Poza promowaniem produktów czy usług i przypominaniem o konieczności uregulowania należności, na rynku działają także infolinie, które powstały z myślą o pomocy lub obsłudze klientów. Takie tworzone są np. przez operatorów sieci komórkowych i umożliwiają osobom zainteresowanym zdobycie informacji na temat aktualnej oferty czy pomocy przy kwestiach technicznych. W praktyce zatem, osoba rozważająca aplikowanie na stanowisko konsultanta powinna dokładnie sprawdzić, gdzie będzie pracować.
Ile można zarobić?
Zarobki osób pracujących na stanowisku telefonicznego konsultanta są zróżnicowane. Wynika to nie tylko z umiejętności i predyspozycji zatrudnionego, lecz także zależy od tego, czy biegle posługuje się on językami obcymi. Ci, którzy znają języki obce, mogą zarabiać znacznie więcej niż ci, którzy nie są w stanie porozumieć się z klientami np. po angielsku.
Zarobki zależeć mogą również od tego, czy firma przewiduje dla swoich pracowników wyłącznie podstawową pensję, czy też mogą oni liczyć na dodatkowe pieniądze, np. premię. W drugim przypadku pensja konsultanta może być znacznie wyższa. Z raportu opublikowanego na stronie internetowej www.moja-pensja.pl wynika, że pracownicy na słuchawce mogą zarabiać od 1200 do 3200 zł.
Skąd te rozbieżności?
Poza faktem, że poszczególni pracownicy mogą świadczyć pracę na różnych infoliniach, nie można zapomnieć, że liczy się również skuteczność zatrudnionych. Konsultanci zachęcający do zakupu produktów lub usług mogą najczęściej wypracować dodatkowe pieniądze za sprzedaż. Jeżeli potrafią przedstawić oferowany produkt lub usługę w sposób interesujący dla rozmówcy, to są w stanie więcej zarobić.
Choć praca w callcenter uchodzi za idealne zajęcie dodatkowe dla studentów, w praktyce jest jednak znacznie trudniejsza niż się wydaje. By osiągać rezultaty i by przekładały się one na konkretne pieniądze nie tylko trzeba pamiętać o specyfice tej pracy, lecz także być świadomym swoich predyspozycji – nie każdy jest świetnym sprzedawcą.