Spis treści
Aby zminimalizować obieg dokumentów w wersji papierowej, szybko wydawać polecenia grupom pracowników, usprawniając tym samym pracę oraz komunikację, firmy korzystają z nowoczesnych aplikacji pozwalających zarządzać projektami. Od niedawna mają możliwość skorzystać z Workplace, czyli nowego produktu prosto od Marka Zuckerberga.
Workplace by Facebook – co to jest?
Jak podaje sam Facebook, usługa Workplace to centrum komunikacyjne, które łączy pracowników w firmie, ułatwia im współpracę, a tym samym pomaga w sprawniej realizować projekty i poprawiać wyniki biznesowe. W zależności od zapotrzebowania firma może korzystać z kilku rodzajów planu usługi, obejmujących różny zakres funkcji: Workplace Standard, Workplace Essential, Workplace Advanced, Workplace Enterprise. Jeśli chodzi o opłaty z korzystanie z aplikacji, w dwóch pierwszych opcjach Facebook Workplace jest bezpłatny, natomiast opcja Advanced i Enterprise są odpłatne, zawierają bowiem dodatkowe funkcje oraz udogodnienia.
- tworzenia grup,
- wyszukiwania profili,
- Czatu Workplace,
- Aktualności,
- automatycznych tłumaczeń,
- transmisja wideo na żywo i inne.
Warto zaznaczyć, że aplikacja Workplace jest niezależna od konta użytkownika na Facebooku, można w niej założyć osobny profil niezwiązany z prywatnym kontem i upubliczniać treści, które będą widoczne tylko dla współpracowników firmy.
Jak działa Facebook Workplace
Użytkownicy Facebooka nie będą mieć problemu, aby w codziennej pracy korzystać z aplikacji Facebook Workplace, bo ta wyglądem przypomina najpopularniejszą platformę pozwalającą na komunikowanie się ze znajomymi. Różnica sprowadza się do tego, że użytkownik może kontaktować się wyłącznie ze współpracownikami, również wyłącznie do ich użytku jest przeznaczona tablica. Choć zasoby Workplace tworzą pracownicy, moderowanie treści odbywa się zgodnie ze standardami społeczności Facebooka, a to oznacza, że nie należy publikować treści obraźliwych, dyskryminujących itp.
Jeżeli chodzi o możliwości aplikacji, to jak już wymieniliśmy, są one bardzo szerokie. Za jej pośrednictwem użytkownicy mogą się nie tylko kontaktować i wymieniać informacjami – możliwe jest skorzystanie m.in. z wideo na żywo. Atutem, który również warto podkreślić, jest możliwość zintegrowania z aplikacją innych programów. W rezultacie wszystkie dane dotyczące projektu mogą być przechowywane w jednym miejscu. Jako osoba pracująca w grupie, z pewnością masz świadomość, jak takie rozwiązanie ułatwia codzienną pracę.
Źródło: workplace.fb.com
Konkurencja dla Slacka?
Programów pozwalających usprawnić komunikację i pracę w firmie jest wiele. Dotychczas jednym z najpopularniejszych był Slack. Pracownicy, których przełożeni zdecydowali się właśnie na ten komunikator, podkreślali, że atutem jest intuicyjna obsługa, możliwość uporządkowania informacji na temat projektu i oczywiście bycie w stałym kontakcie ze współpracownikami. Mimo wielu zalet, program słono kosztuje – 7 dolarów miesięcznie od użytkownika. Dla firm zatrudniających kilkadziesiąt osób to spory wydatek w skali zarówno miesiąca, jak i roku. I właśnie w tym kontekście mówi się, że Facebook Workplace jest poważną konkurencją dla Slacka.
Facebook Workplace zapewnia użytkownikom podobną funkcjonalność do Slacka. Jest przy tym tańszy, bo opłata za konto jest niższa – wynosi 3 dolary miesięcznie. Dodatkowym rozwiązaniem wdrożonym przez twórców programu jest to, że właściciel firmy, który zdecyduje sią korzystać z Workplace, zapłaci wyłącznie za aktywne w danym miesiącu konta. Takie rozwiązanie jest rzadko spotykane na rynku. Na dodatkowe ulgi mogą liczyć przedsiębiorstwa zatrudniające tysiące pracowników – w ich przypadku rachunek za korzystanie z Facebook Workplace będzie niższy, bo opłaca za jedno aktywne konto będzie wynosić od 1 do 2 dolarów miesięcznie (w zależności od ilości aktywnych kont).
Źródło: slack.com/is
Czy Facebook Workplace zdobędzie popularność?
Poza ceną, na korzyść aplikacji Workplace przemawia również fakt, że media społecznościowe cieszą się niezwykłą popularnością na cały świecie. Znane interfejs i rozwiązania zastosowane w przypadku Facebooka zostały wykorzystany przy pracach nad Workplace. Rezultat? Osoby decyzyjne w firmach i sami pracownicy mogą być zainteresowani przetestowaniem aplikacji.
Z drugiej jednak strony nie można zapomnieć o czynniku, jakim jest przyzwyczajenie. Gdy korzystamy już z jednego programu, często trudno nam przestawić się na inny. W dodatku z roku na roku pojawia się więcej konkurencyjnych aplikacji przydatnych we współpracy na co dzień, by wymienić tylko Microsoft Teams, Trello (organizacja pracy) czy Zoom (rozmowy wideo). Jak na razie Facebook Workplace nie zdobywa więc szturmem uznania społeczności pracowniczych, jednak biorąc pod uwagę rozwój głównej platformy, być może zaproponuje rozwiązania, które zwiększą jego popularność.
Warto zapoznać się także z artykułem: 7 pierwszych prac inspirujących osób ze Śląska.
To może Cię również zainteresować