Spis treści
Wolny rynek, swobodny dostęp do usług i towarów, a także rosnące potrzeby klientów zmuszają firmy do rozszerzenia oferty. Ta z kolei jest tak szeroka, że klient miewa problem z wybraniem produktu czy usługi na miarę swoich oczekiwań. Wówczas z pomocą przychodzą osoba na stanowisku Doradcy Klienta, których zadaniem jest wyczerpujące odpowiedzenie na wszelkie pytania klienta, udzielenie należytej pomocy, doradztwo i przede wszystkim sfinalizowanie zakupu na najwyższym poziomie.
Firmy pragnące sprzedać swój produkt czy zaoferować usługę powinny więc zatrudniać osoby, które będą w stanie zareklamować tak daną ofertę, aby zachęciła do jej nabycia, a jednocześnie wzbudziła pozytywne wrażenia związane z firmą. Rola Doradcy Klienta nie kończy się więc na prezentacji oferty firmy, ale też wymaga od niego odpowiedniej prezencji, właściwych umiejętności komunikacyjnych i kwalifikacji, aby w finalnym efekcie budowany był pozytywny wizerunek firmy. Nie da się więc ukryć, że doradcy klienta powinni być osobami silnie zmotywowanymi, lubiącymi pracę i kontakt z ludźmi oraz przede wszystkim wzbudzającymi sympatię i zaufanie. Co jeszcze musisz wiedzieć o pracy jako Doradca Klienta?
Doradca klienta – jaka jest specyfika tego zawodu?
Chcąc zostać Doradcą Klienta, powinieneś posiadać określone predyspozycje. W zależności od branży, wymagania bywają zróżnicowane. Powszechnym kryterium jest posiadanie wykształcenia co najmniej średniego, jednak w wielu firmach wykształcenie wyższe jest pożądane. Dobrze jest, kiedy kierunek kształcenia jest skorelowany z branżą – przykładowo, osoba ubiegająca się o stanowisko Doradcy Klienta w banku powinna mieć ukończone studia związane z bankowością. Najczęściej nie jest to wymóg konieczny, ale może to być plus podczas procesu rekrutacyjnego.
Każde stanowisko wymaga pewnych umiejętności. Jakich wymaga praca jako Doradca Klienta?
- Bez wątpienia na stanowisku Doradcy Klienta, bez względu na branżę, pożądane jest dobre opanowanie zdolności komunikacyjnych. Nie da się ukryć, że klienci bywają różni i do każdego z nich, trzeba mieć odpowiednie podejście, dozę cierpliwości i wykazać się dużą determinacją. Komunikatywność jest więc jedną z tych cech, które mogą oddziaływać na sukces w tym zawodzie.
- Kolejnym kryterium jest wysoka kultura osobista. Choć wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy może mieć gorszy dzień, to Doradca Klienta powinien zawsze sprawiać wrażenie, że jego dzień jest dobry. Odpowiadanie na dzień dobry, uśmiech czy zapytanie klienta o samopoczucie to jedno, ale właściwa intonacja głosu, sposób zwracania się do klienta czy ukłonienie się mu po godzinach pracy to drugie. Połączenie obu komponentów stanowi spójną całość, która jest pożądana, gdy pragniesz zostać Doradcą Klienta.
- Uczciwość to cecha, bez której nie obejdzie się żaden pracownik na posadzie Doradcy Klienta. Etyka zawodowa nakazuje, aby w sposób rzetelny i zgodny z prawdą przedstawiać informacje o produktach i usługach. Nie jest w dobrym guście ukrywanie prawdy, dopowiadanie, naciąganie rzeczywistości czy usilne nakłanianie do zakupu niepełnowartościowego przedmiotu. Uczciwość wobec pracodawcy, a jednocześnie wobec klienta wymagają wyważenia i dbałości o ten aspekt.
- Dobra organizacja czasu pracy to kolejna umiejętność, którą winien posiadać każdy Doradca Klienta. Otóż wiele zależy od Twojej determinacji i tego, jak podejdziesz do swoich obowiązków. W zależności od rodzaju doradztwa, może zdarzyć się, że będziesz musiał umawiać klientów na spotkania, prowadzić rozmowy z kontrahentami, przyjmować dostawy czy też wykonywać inne obowiązki, które będą wymagały właściwego podziału czasu. Niepożądane są jakiekolwiek pomyłki, obsunięcia w czasie czy przekroczenia terminów, dlatego właściwe zarządzanie czasem jest niezbędne.
Co jeszcze warto wiedzieć? Osoba, która chce zostać Doradcą Klienta, musi lubić pracę z innymi ludźmi oraz potrafić pracować w zespole. Trzeba też pamiętać, że praca na tym stanowisku może bywać stresująca, dlatego trzeba umieć sobie radzić w sytuacjach pod presją i skutecznie radzić sobie z oznakami stresu.
Jeśli chodzi o umiejętności praktyczno-techniczne, wymagana w tym zawodzie jest znajomość obsługi komputera, szczególnie pakietu MS Office. Jest to przydatne przy tworzeniu analiz baz danych czy sporządzaniu umów. Po podjęciu pracy, często zostają przedstawione oprogramowania specjalistyczne, na których będzie opierała się praca w danej firmie. Niekiedy niezbędna okazuje się znajomości języka angielskiego lub innego języka obcego. Zdarza się też, że firmy oczekują, by ich przyszli pracownicy posiadali prawo jazdy kategorii B, gdyż nie zawsze spotkanie z klientem odbywa się w siedzibie firmy i czasem trzeba na nie dojechać w umówione miejsce.
Specyfika pracy Doradcy Klienta uzależniona jest od potrzeb firmy. Czasem polega na tym, że prezentuje on klientom ofertę – na przykład towar w sklepie czy różnego rodzaju usługi, a następnie pomaga im podjąć decyzję co do zakupu produktu lub usługi. Czasem Doradca Klienta zobowiązany jest do pozyskiwania nowych klientów, a z obecnymi winien utrzymywać dobry kontakt i informować ich o nowościach – telefonicznie, mailowo lub osobiście. Najczęściej w gestii Doradcy leży przygotowywanie niezbędnych umów i dokumentów, które są konieczne do zawarcia transakcji. Doradca Klienta powinien też orientować się w sytuacji na rynku, a także nieustannie dokształcać się, aby odpowiadać na potrzeby klientów.
Co musisz wiedzieć by zostać Doradcą Klienta Biznesowego?
Kandydat na stanowisko doradcy klienta biznesowego najczęściej musi spełniać więcej wymogów, aniżeli na stanowisko zwykłego Doradcy Klienta. Praca tego typu wiąże się z obsługą klientów premium, którzy mają większe oczekiwania wobec firmy, z uwagi na rozległość interesów, jakie będą realizowane. W przypadku Doradcy Klienta Biznesowego niemal niezbędne jest posiadanie wykształcenia wyższego, a także dozy wiedzy z zakresu danej branży. Przez wielu pracodawców wymagane jest również posiadanie doświadczenia na stanowisku Doradcy Klienta lub Doradcy Klienta Biznesowego.
Do obowiązków Doradcy Klienta Biznesowego, oprócz podstawowych zadań, takich jak kontakt z klientem, prezentowanie mu oferty firmy i pomoc w wyborze najkorzystniejszej z nich, należą zadania bardziej odpowiedzialne. Jest to między innymi realizacja planów sprzedażowych, budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami, administracja bazą danych czy budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Najwięcej wolnych wakatów dla Doradcy Klienta Biznesowego jest w bankach, firmach ubezpieczeniowych i telekomunikacyjnych.
Doradca Klienta - jak wyglądają zarobki?
Zawód Doradcy Klienta wiąże się z dobrym wynagrodzeniem. Bywa ono zróżnicowane – w zależności od branży, doświadczenia i realizacji planów sprzedażowych.
- Zarobki doradcy klienta wahają się od 4090 złotych brutto na miesiąc, do 8470 zł złotych brutto miesięcznie.
- Wśród Doradców Klientów Biznesowych, zarobki wahają się od 5 100 złotych brutto od 10 220 zł złotych brutto wzwyż.
- Średnie wynagrodzenie w tym zawodzie to 5 072 złotych brutto na miesiąc przypadku doradcy klienta oraz 7 590 złotych brutto na miesiąc w przypadku doradcy klienta biznesowego.
Dodatkowo, warto pamiętać, że na stanowiskach Doradcy Klienta można liczyć na dodatkowe premie sprzedażowe, które przysługują w wielu firmach za przewyższenie założonego planu. Warto również wspomnieć o benefitach takich jak telefony i laptopy służbowe, a czasem też samochody i różnego typu inne dodatki pozapłacowe.
Chcąc zostać Doradcą Klienta, musisz pamiętać, że jest to praca z ludźmi, wymagająca dużej determinacji. Niemniej atrakcyjne zarobki i możliwość rozwoju zachęcają do podjęcia zatrudnienia w tej branży. Rozważ więc wszystkie plusy i minusy, sprawdź aktualne oferty pracy w Twoim regionie i rozpocznij swoją przygodę jako Doradca Klienta!
Odpowiada Ci specyfika pracy Doradcy Klienta? - nie wiesz jak napisać odpowiednie CV w tym charakterze czy sam wzór podania o pracę? sprawdź koniecznie wzór listu motywacyjnego dla doradcy klienta.
To może Cię również zainteresować