Spis treści
Do czego dążysz w pracy?
Ludzie nie zawsze określają swoje cele zawodowe. Zostało udowodnione, że osoby, które od początku próbują zdefiniować to, do czego dążą, osiągają sukces o wiele szybciej, niż te osoby, które się tej próby nie podejmują. Posiadanie celu jest tożsame z tym, że rodzi się chęć do działania, wzrasta motywacja do pracy. Poniżej zostanie opisane, jak określić cel zawodowy i jak go wykorzystać w procesie rekrutacji.
Znaną metodą określania celów jest tzw. metoda SMART. Rozwinięcie tego skrótu z angielskiego oznacza poszczególne cechy, jakie powinien mieć obrany przez nas cel. Według twórców metody cel ma więc być:
- Specyficzny – odnosi się to tego, aby cel był jasno sprecyzowany. Patrząc na niego, trzeba wiedzieć, co chce się osiągnąć. Ma on być jednoznaczny, nie ma tu miejsca na dowolność interpretacji.
- Mierzalny – oznacza to, że na przestrzeni czasu można określić stopień, w jakim został on zrealizowany. Można go podzielić na etapy (rozpoczęcie, przebieg, zakończenie) lub opisowo zaznaczyć, jak ma wyglądać zmiana po jego osiągnięciu.
- Osiągalny – czyli taki, który na pewno można zrealizować. Przydatne jest w tym miejscu określenie zasobów, jakimi się dysponuje, czy są one wystarczające do osiągnięcia celu. Cel musi być ambitny, by pokazywał kierunek, do którego trzeba dążyć, ale nie może być zbyt ambitny, by osoba, która sobie go założyła, nie straciła zapału w trakcie jego realizacji.
- Istotny – czyli taki, który coś znaczy. Osoby, które mają wykonywać zadanie, dążyć do czegoś, zrobią to lepiej, jeśli będą mogły się z tym utożsamiać lub gdy będzie to miało dla nich znaczenie.
- Określony w czasie – należy określić, kiedy realizacja celu ma się zakończyć. Jeżeli cel ma termin, sprawia to, że osoba, która do niego dąży, ma większą motywację do działania. Pomocne jest to także dla osób, które lubią odkładać zadania na później. W tym przypadku mają sprecyzowany deadline i nie mogą odkładać pracy na później.
- Specyfic (specyficzny)
- Measurable (mierzalny)
- Achievable (osiągalny)
- Revelant (istotny)
- Time-bound (określony w czasie)
Poniżej przykład celu zawodowego opracowanego na podstawie metody SMART.
Stanowisko, na które kandydat chce się dostać, to praca tłumacza. Tworząc cel, można rozłożyć metodę SMART na poszczególne czynniki. Przyjmując sobie za cel Tłumaczenie dziennie pięćdziesięciu stron tekstu z języka angielskiego na polski i raz w tygodniu słożenie całej przetłumaczonej książki, można wyróżnić elementy wchodzące w skład omawianej metody:
Specyficzny cel: tu najlepiej zadać pytania: co, jak i po co chce się osiągnąć? Chciałbym tłumaczyć teksty z języka angielskiego na polski. Patrząc na powyższe zdanie, można zgodzić się, że cel jest jednoznaczny.
Mierzalny: Będąc pracownikiem w Państwa firmie, będę tłumaczyć 50 stron dziennie. Dokładne określenie założeń pracy i jej efektywności.
Osiągalny: Przetłumaczyć całą książkę. Kandydat jest w stanie to zrobić, ponieważ zna dobrze język angielski. Widać więc, że posiada zasoby, by cel został zrealizowany.
Istotny: Cel, którym jest chęć przetłumaczenia tekstów z języka angielskiego na język polski, jest ważny dla osoby, która chce to robić, bo w tym się dobrze czuje.
Określony w czasie: Co tydzień będę oddawał skończoną przetłumaczoną książkę. W powyższym zdaniu zwraca się uwagę na zachowanie terminowości.
Cel zawodowy w CV – wyeksponuj go!
Kandydatów na rynku pracy nie brakuje. Co więc może zrobić potencjalna osoba szukająca pracy, by wyróżnić się wśród setek aplikacji i zostać zauważonym w procesie rekrutacyjnym. Bardzo ważne jest by osoby, które szukają nowej pracy, wiedziały, że już w momencie pisania CV można przyciągnąć uwagę rekrutera. Standardowo osoba pisząca CV skupia się na swoich danych, wykształceniu oraz na tym, jakie ma doświadczenie.
Ludzie rzadko piszą o tym, co chcieliby osiągnąć, czyli o swoich celach zawodowych. A to poważny błąd. W dokumencie, jakim jest życiorys, powinna się znaleźć informacja, jaki posiadają cel. Mówi to o tym, jaką osobą się jest. Im bardziej będzie on związany z branżą, do której kandydat aplikuje, tym lepiej. CV, które zawiera cel zawodowy, będzie lepiej widoczne. Cel zawodowy w CV można umieścić na samej górze (jeszcze przed podaniem doświadczenia i wykształcenia).
Przy pisaniu celu trzeba pamiętać, by był on zwięzły (na około 4-5 linijek) i zawierał tylko kluczowe informacje. W ułatwieniu stworzenia go można posłużyć się wspomnianą wcześniej metodą SMART. Tworząc cel zawodowy, należy potraktować go jako reklamę samego siebie. Napisać go w taki sposób, by był interesujący i zachęcił pracodawcę do zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Jaki może być cel zawodowy?
Cel zawodowy powinien być dostosowany do branży, w jakiej chce się pracować. Pracodawca lub rekruter widząc w CV taki cel, będzie miał wrażenie, że osoba poświęciła dłuższą chwilę, wysyłając do niej swoje CV. Świadczy to również o kandydacie, że jest zainteresowany pracą i zależy mu na stanowisku. Jaki może być cel zawodowy?
- Chciałbym wykorzystać swoją znajomość języka, aby móc ją rozwijać kontaktując się z zagranicznymi klientami.
- Moim marzeniem jest połączenie hobby z pracą, dlatego zależy mi, aby zatrudnić się na stanowisku zgodnym z moimi zainteresowaniami.
- Swoją przyszłość zawodową wiążę z rozwijaniem umiejętności dotyczących zarządzaniem projektami.
Poniżej przykłady, jak powinny wyglądać poprawnie określone cele zawodowe pracownika dla różnych branż:
Tłumacz: „Swoją karierę chcę związać z pracą w Państwa wydawnictwie, gdzie mógłbym tłumaczyć teksty. Tłumaczenie jest moją pasją, odkąd poznałam język francuski. Chciałbym mieć możliwość rozwijania swojej umiejętności”.
Informatyk: „Chcę kontynuować swoją karierę zawodową w firmie o międzynarodowych standardach, która da mi duże możliwości rozwoju oraz pozwoli mi wdrażać nowe systemy informatyczne”.
Sprzedawca: „Pracuję w branży nieruchomościowej już 10 lat. Sprzedaż mieszkań to moja pasja. Chciałbym móc się rozwijać w najlepszej na rynku firmie sprzedającej nieruchomości”.
Recepcjonista: „Pracuje w zawodzie recepcjonistki od 5 lat. Swoje doświadczenie i wiedzę chciałabym wykorzystać, pracując w nowoczesnej sieci hotelów. Moim atutem jest znajomość 3 języków obcych (angielski, niemiecki, włoski) oraz dobre podejście do klienta”.
Księgowy: „Jestem absolwentem studiów na kierunku Księgowość. Moimi mocnymi stronami są zdolności analityczne i bardzo dobra znajomość programów komputerowych typu SAP. Chciałbym rozwijać swoje kompetencje w Państwa firmie”.
Nowy trend – czym jest profil zawodowy w CV?
Oprócz wymieniania swoich celów, w CV pojawił się nowy trend, jakim jest profil zawodowy. Jak zainteresować pracodawcę tym krótkim wstępem do naszego CV? Profil zawodowy umieszcza się na samej górze CV i zawiera on najważniejsze informacje dotyczące doświadczenia zawodowego, osiągnięć i celów. Warto pamiętać, że profil zawodowy powinien być niedługi i zawierać od dwóch do trzech zdań przekazujących konkretne i zwięzłe informacje. Dłuższy tekst może nie zainteresować pracodawcy. Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, w profilu możesz wspomnieć o swoim wykształceniu, praktykach lub stażu. Na twoją korzyść będzie dostosowanie tego, co chcesz napisać ze stanowiskiem, na jakie aplikujesz. Wtedy profil zawodowy skutecznie zwróci uwagę twojego pracodawcy. Warto w CV również dodać pogrubienia, aby wyróżnić kluczowe informacje.
Żeby osiągnąć w życiu sukces, trzeba wiedzieć, czego się chce. Dlatego też, osoby szukające pracy warto by określiły swoje cele zawodowe i wpisały je w CV. Dzięki temu będzie wiadomo, do czego dążą i łatwiej będzie im te cele osiągnąć. Cel zawodowy znajdujący się w CV jest mile widziany przez pracodawców, gdyż dużo mówi o kandydacie. Decydując się na umieszczenie celu zawodowego, warto zastosować zasadę SMART, by został on dobrze określony.