Spis treści
Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z sieci. Z dostępnych raportów wynika, że niemal 60% polskich internautów korzysta z internetu przynajmniej raz dziennie. Dalej, sieć jest popularna także w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC wynika, że z internetu korzysta nie mal 81% badanych firm. Taka tendencja nie występuje jednak wyłącznie w naszym kraju. Również na świecie coraz więcej firm poszukuje nowych pracowników właśnie za pomocą internetu. Przyczyn takiego zjawiska upatrywać można zarówno w nowym stylu życia, jak i... szukaniu oszczędności.
Dlaczego właśnie internet jest najlepszym miejscem, żeby szukać pracy i rekrutować ?
Wśród pracodawców internet uznawany jest przede wszystkim za narzędzie, za pomocą którego dotrzeć można w szybki sposób do potencjalnych pracowników. Dodatkowo sieć daje i inne możliwości, których nie są w stanie zapewnić pozostałe media. Trzeba wskazać, że pracodawca, który chce zamieścić ogłoszenie, może to zrobić zaledwie w kilka minut. Taki anons dociera zaś do szerokiej grupy docelowej, gdyż aktualnie większość portali jest tematyczna lub posiada wyodrębnione działy. Dalej, w e-ogłoszeniu możliwe jest zamieszczenie nie tylko podstawowych danych, ale również umieszczony może zostać link do strony pracodawcy. W ten sposób potencjalny pracownik może sprawdzić, czym dokładnie firma się zajmuje. Fakt ten wpływa również na utrwalanie świadomości marki wśród potencjalnych konsumentów.
Oferta pracy w internecie, która nie znika
Inną kwestią jest możliwość opublikowania ogłoszenia na określony czas. Większość pracodawców przeprowadza rekrutację, która trwa od tygodnia do nawet kilku tygodni. W przypadku portali tematycznych, które działają w internecie, możliwe jest ustalenie czasu, przez jaki anons będzie wyświetlany. Inaczej mówiąc, ogłoszenie nie znika - tak, jak w przypadku ogłoszeń prasowych - w momencie, gdy pojawia się nowy numer gazety czy czasopisma. Fakty te przekładają się bezpośrednio na liczbę ogłoszeń, które pojawiają się na portalach tematycznych. Można powiedzieć, że ich liczba rośnie lawinowo i przekłada się to także na zainteresowanie kandydatów, którzy coraz częściej pracy poszukują wyłącznie przy pomocy sieci.
Szukanie pracy i rekrutacje on-line - w oczach kandydata
Osoby poszukujące odpłatnego zajęcia mogą korzystać z wielu narzędzi. Poza tradycyjną prasą mogą zwrócić się do urzędu pracy czy agencji doradztwa zawodowego. Znacząca jednak część bezrobotnych poszukuje pracy przede wszystkim w internecie. Taki stan rzeczy dotyczy przede wszystkim młodszych szukających, którzy sprawnie poruszają się w sieci. W tym przypadku popularność internetu w odniesieniu do pracy codziennej czy specjalistycznej jest odwrotnie proporcjonalna do wieku badanych. Im starszy ankietowany, tym rzadziej decyduje się on na poszukiwanie pracy za pomocą nowoczesnych narzędzi, w tym internetu. Warto jednak podkreślić, że potencjalni pracownicy wskazują, że internet i poszukiwanie pracy za pomocą sieci jest wygodniejsze - bez wychodzenia z domu dotrzeć można do bazy ogłoszeń i to każdego dnia.
Aspekt | Opis | Korzyści | Zasoby |
---|---|---|---|
Aplikowanie przez Internet | Proces aplikacji na oferty pracy w sieci | Oszczędność czasu i pieniędzy, większy zasięg | Portale pracy, strony firm |
Szukanie pracy przez Internet | Używanie internetu do znalezienia ofert pracy | Szeroki wybór ofert, dostępność informacji o firmie | LinkedIn, Indeed, Glassdoor |
Znajdywanie pracy przez Internet | Strategie i narzędzia do znalezienia pracy online | Precyzyjne dopasowanie do ofert, zdobycie pracy zdalnej | Fora branżowe, sieci społecznościowe |
Rekrutacja przez Internet | Proces rekrutacji przeprowadzany online | Szybkość, oszczędność, dostęp do większej liczby kandydatów | Portale pracy, ATS (Automated Tracking Systems) |
Poza kwestią ogłoszeń trzeba zwrócić uwagę na to, że osoby zainteresowane podjęciem pracy mogą też samodzielnie zamieszczać swoje dokumenty aplikacyjne i poszukiwać pracy. Z tego względu, poza bazami ogłoszeń, pojawiają się także bazy z osobami, które aktualnie poszukują pracy. Z uwagi na tak ogromne zainteresowanie, powstają także strony z poradami dla kandydatów. Mogą oni sprawdzić, czy ich CV jest napisane w przystępny i ciekawy sposób, mogą dowiedzieć się, jaką rolę odgrywa mowa ciała podczas rekrutacji. Wszystko to wpływa na polepszenie się jakości przesyłanych do pracodawców aplikacji. Bezrobotny, który poszukuje płatnego zajęcia otrzymuje vademecum porad i narzędzi, które pomogą mu znaleźć pracę.
Można powiedzieć, że w przyszłości proces szukania pracy i rekrutacji przeniesie się do internetu. Przyniesie to korzyści zarówno pracodawcom jak i kandydatom. Pozwoli zaoszczędzić czas i środki. Przyśpieszy i poprawi komfort całego procesu.
To może Cię również zainteresować