Spis treści
Dziś Polska Żegluga Morska jest nie tylko interesującym partnerem w transporcie dla firm z całego świata, ale także przyciąga uwagę potencjalnych pracowników. Przedsiębiorstwo ma bogatą historię oraz zarządza kilkoma spółkami działającymi w różnych obszarach rynku. Zdecydowanie warto przyjrzeć się tej firmie. Sprawdźmy, czym dokładnie się zajmuje oraz co ma do zaoferowania potencjalnym pracownikom.
Historia Polskiej Żeglugi Morskiej
Polska Żegluga Morska została utworzona w 1951 roku na fundamentach dwóch zlikwidowanych armatorów przedwojennych: Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe oraz Żeglugi Polskiej. Przedsiębiorstwo na początku posiadało 11 statków o łącznej nośności 27 000 ton. Firma skupiała się od powstania na żegludze trampingowej, czyli żegludze bez stałego rozkładu, a na zasadzie realizowania konkretnych zleceń transportowych.
Jednym z pierwszych statków we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej był "Sołdek". Zasięg jednostek armatora w początkowych latach ograniczał firmę do działań na Bałtyku oraz Morzu Północnym. W 1958 roku parowiec "Tczew" odbył rejs do Gwinei, co otworzyło nowy szlak dla polskiego przedsiębiorstwa. Zakup nowych jednostek końcem lat 50-tych pozwolił PŻM na rozpoczęcie żeglugi oceanicznej.
Źródło obrazka: https://www.polsteam.com/
Lata 60-te przyniosły firmie dynamiczny rozwój. Polska Żegluga Morska powołała do życia odrębne komórki: Zakład Trampingu oraz Zakład Linii Regularnych. Flota PŻM liczyła sobie ponad 100 jednostek, a zatrudnienie w firmie znalazło niemal 4200 osób. Przedsiębiorstwo zdecydowało się rozpocząć rejsy regularne, co doprowadziło do powstania linii promowej ze Świnoujścia do Ystad, którą obsługiwał początkowo prom "Gryf".
W 1970 roku w wyniku reorganizacji Polskiej Marynarki Handlowej armator musiał oddać sporą część swoich jednostek Polskim Liniom Oceanicznym i skupić się jedynie na działalności trampowej. Mimo to PŻM odnotowała rekordy dostaw tonażowych. Lata 80-te przebiegały pod znakiem kryzysu w eksporcie morskim, co doprowadziło do poszukiwań nowych klientów na rynku wolnym. Polska Żegluga Morska pierwszy raz wykonywała rejsy między podmiotami obcymi. To sprawiło, że w momencie zmiany ustroju przedsiębiorstwo w 70% opierało swoją działalność o klientów wolnorynkowych.
Rok 1992 przyniósł poważne zmiany w działalności firmy. Przede wszystkim zdecydowano o zdywersyfikowaniu działalności przedsiębiorstwa w szereg spółek, czego efektem było powstanie Grupy PŻM. W tym roku powstał także nowoczesny kompleks biurowo-hotelowy "Pazim" należący do Polskiej Żeglugi Morskiej. W połowie lat 90-tych rozpoczęto spore inwestycje w odnowienie floty, ale też koniec milenium przyniósł firmie największy kryzys. Nieefektywne działanie, brak reform i zbyt duże koszty doprowadziły PŻM na skraj bankructwa.
Początek nowego tysiąclecia przebiegał dla Grupy PŻM pod znakiem oszczędności, reform i pozbywania się nierentownych aktywów. W efekcie mocno uszczupliło się zatrudnienie w firmie, ale zmiany przyniosły efekty. W 2000 roku pierwszy raz od kilku lat przedsiębiorstwo przyniosło zyski, a kolejne lata pozwalały na nowe inwestycje. Od 2003 roku wrócono do projektu odnowy floty. Pierwsze nowe statki z chińskiej stoczni Xingang trafiły do służby w 2005 roku. Polska Żegluga Morska stanęła na nogi i wróciła do gry o najwyższe stawki na morzach. Przedsiębiorstwo zainwestowało w pokaźną flotę jednostek, w tym w promy działające pod szyldem spółki Unity Line.
Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej
Polska Żegluga Morska chwali się pozycją największego polskiego armatora oraz statusem jednej z największych firm tego typu w Europie. W posiadaniu firmy znajdują się 62 statki o łącznej nośności 2,2 mln dwt. Wśród nich znajdują się masowce, siarkowce oraz promy.
Głównym sektorem działalności przedsiębiorstwa jest realizacja przewozów ładunków masowych pokroju węgla, czy zbóż. Firma skupia się na żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Jednak to nie jedyny obszar działalności firmy.
Polska Żegluga Morska oprócz przewozów masowych realizuje także żeglugę promową na Bałtyku, która funkcjonuje pod zarządem spółki Unity Line. Ponadto Grupa PŻM zarządza szczecińskim kompleksem biurowo-hotelowym "Pazim", a także jest właścicielem nabrzeży przy Wałach Chrobrego, skąd prowadzi żeglugę białą flotą.
- przewóz ładunków masowych w trampingu światowym;
- realizacja połączeń promowych na Bałtyku;
- zarząd flotą;
- usługi maklerskie;
- usługi agencyjne w polskich portach;
- konsulting w zakresie morskich ubezpieczeń casco;
- obsadzanie statków załogami z własnej kadry;
- poradnictwo i pośrednictwo w negocjowaniu warunków zatrudnienia marynarzy z uwzględnieniem wymogów ITF.
Polska Żegluga Morska realizuje swoje cele poprzez operacje całej Grupy Kapitałowej. W jej skład wchodzą spółki zależne zarówno z Polski, jak i zza granicy.
- Żegluga Polska S.A.
- PAZIM Sp. z o.o.
- Unity Line Limited Sp. z o.o.
- Polstream Frachtowanie Sp. Z o.o.
- Polstream Shipping Agency Sp. z o.o.
- Polstream Żegluga Szczecińska Sp. z o.o.
- Marine Medical Services
- Medialand Sp. z o.o.
- Polhansa Shipping GmbH
- Polstream (Luxembourg) S.A.
- Cyfadaco Shipmanagement Ltd.
- Polstream USA Inc.
Polska Żegluga Morska jest faktycznie dużym armatorem, co daje spore możliwości zatrudnienia zarówno w roli członka załogi statku, jak i na lądzie. Co przedsiębiorstwo ma do zaoferowania potencjalnym kandydatom?
Praca w Polskiej Żegludze Morskiej
Polska Żegluga Morska głównie zajmuje się morskim transportem towarów, a co za tym idzie, najczęściej poszukuje członków załóg statków handlowych. Pojawiają się również oferty dla osób pracujących na jednostkach pasażerskich, a także dla personelu lądowego.
Firma publikuje swoje oferty na stronie internetowej:
wkrótce ma też ruszyć nowa witryna przedsiębiorstwa pod adresem www.polsteam.com. Zapewne na niej znajdzie się także zakładka kariery. Warto także przeszukiwać portale zajmujące się rynkiem pracy takie, jak Aplikuj.pl. Na nich również można znaleźć oferty zatrudnienia w PŻM.
Przedsiębiorstwo poszukuje zazwyczaj mechaników okrętowych, ogólnie marynarzy, czy kucharzy okrętowych oraz stewardów. Należy pamiętać, że aplikując na członka załogi statku, konieczne jest posiadanie odpowiednich dokumentów niezbędnych do objęcia pracy na jednostkach żeglugi międzynarodowej.
Osoby zainteresowane zatrudnieniem w PŻM mogą uzyskać szczegółowe informacje w Dziale Kadr Morskich pod numerami telefonów: (+48 91) 3594 159, (+48 91) 3594 158, (+48 91) 3594 161.
Opinie o pracy w Polskiej Żegludze Morskiej
Osoby chcące aplikować do danej firmy chcą naturalnie poznać potencjalnego pracodawcę. Najlepiej byłoby zaczerpnąć informacji bezpośrednio od zatrudnionych pracowników lub na własne oczy zobaczyć, co się dzieje w danym zakładzie. Niestety to nie jest zazwyczaj możliwe, a co za tym idzie, popularność zyskują portale zbierające opinie o pracodawcach.
Należy jednak pamiętać, że często opinie wyrażane w sieci na temat pracodawców przyjmują formę wylewania żalów, więc warto podchodzić do nich z dystansem. Mimo to z powtarzających się wpisów da się nieraz wyciągnąć pewne wnioski. W przypadku pracy w Polskiej Żegludze Morskiej opinie mają skrajny charakter. Najczęściej byli i obecni marynarze narzekają na wysokość wynagrodzeń, długość kontraktów oraz oszczędności dotyczące utrzymania statków. Niestety wiele wskazuje na to, że firma realizuje ciągle plan oszczędzania i to na istotnych dla marynarzy elementach.
Mimo to wielu pracowników podkreśla, że pracują ze świetnymi ludźmi i same załogi tworzą dobrą atmosferę. Wśród opinii można znaleźć takie, które mówią, że praca w PŻM będzie doskonałym sposobem na zdobycie doświadczenia.
Źródło: goldenline.pl
Kontakt z Polską Żeglugą Morską
Osoby zainteresowane pracą w Polskiej Żegludze Morskiej lub mające inne interesy do tego armatora mają możliwość skorzystania z formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej firmy. Na witrynie znalazły się także dane do poszczególnych działów oraz spółek Grupy PŻM. Interesanci mają także możliwość skorzystania z klasycznych danych kontaktowych:
Polska Żegluga Morska
POLSTEAM
Pl. Rodła 8
70-419 Szczecin
tel.: (+48) 913594333
fax: (+48) 913594288
http://polsteam.com
Polska Żegluga Morska jest największym armatorem w naszym kraju i co za tym idzie, zwraca na siebie uwagę potencjalnych pracowników. Wiele wskazuje na to, że praca dla PŻM nie jest idealna, ale pozwala zdobyć cenne doświadczenie, które pozwoli na rozwinięcie kariery związanej z morzem. Warto więc się przekonać co firma ma do zaoferowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
- Polska Żegluga Morska została utworzona w 1951 roku na fundamentach dwóch armatorów przedwojennych.
- Firma skupia się głównie na żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym, realizując przewozy ładunków masowych oraz żeglugę promową na Bałtyku.
- Praca w Polskiej Żegludze Morskiej najczęściej polega na członkostwie załóg statków handlowych, ale firma zatrudnia również personel lądowy.
- Grupa PŻM zarządza także kompleksem biurowo-hotelowym "Pazim" oraz nabrzeżami przy Wałach Chrobrego.