Spis treści
Zobacz także artykuł: Praca jako przedstawiciel handlowy - co powinieneś wiedzieć
Dyspozycyjność w pracy – czym jest oraz czy jest istotna? Dlaczego warto być dyspozycyjnym pracownikiem?
W obecnych czasach znalezienie pracownika, który będzie w stanie całkowicie poświęcić się na rzecz zatrudniającego go podmiotu gospodarczego to spore, ale nie niemożliwe do zrealizowania zadanie. Zarówno jeśli mowa o przyjęciu kogoś na umowę o pracę, jak i o umowy cywilnoprawne, takie jak choćby umowa zlecenie. Jak jednak na tej płaszczyźnie wygląda tzw. dyspozycyjność pracownika? Zachęcamy do lektury poniższego tekstu, w którym wyjaśniamy to zagadnienie!
Czym tak naprawdę jest dyspozycyjność w pracy?
Dyspozycyjność - czym jest i jak wygląda w praktycznym wymiarze? Tego rodzaju pytanie zadają sobie zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, ale jak się okazuje, nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Pojęcia takie jak “dyspozycyjność pracownika” czy też “dyspozycyjność w pracy” nie została zdefiniowane w przepisach prawa pracy, dlatego musimy sięgnąć po definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN. Zgodnie z nią dyspozycyjny pracownik to ktoś, kto jest “gotów pełnić swe obowiązki w dowolnym czasie i miejscu, w zależności od potrzeb firmy”.
Czas pracy a dyspozycyjność
W bardzo ogólnym ujęciu dyspozycyjny pracownik będzie więc w stanie realizować zlecone przez pracodawcę zadania nawet w wymiarze nadliczbowym, a więc po normalnych godzinach pracy czy też w dni, które dla zatrudnionego są wolne od pracy. Zasady dyspozycyjności mogą więc zostać ustalone indywidualnie i jednostronnie przez pracodawcę lub też w porozumieniu z samym pracownikiem. W tym obszarze pozostawia się pełną dowolność, ponieważ często jest to uzależnione np. od charakteru pracy. Inna będzie bowiem dyspozycja kierowcy, a jeszcze inna pracownika biurowego.
Dlaczego dyspozycyjność w pracy jest bardzo istotna?
Dyspozycyjność w CV to jeden z tych elementów, które mogą ułatwić zdobycie pracy. Najczęściej kandydat jest pytany o tę kwestię podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a dla większości pracodawców dyspozycyjność jest decydującym czynnikiem. Oczywiście, przesłanka taka nie zostanie ujęta wprost, ale praktyka pokazuje, że jeśli chodzi o umowy o pracę lub nawet umowy zlecenie wiele zależy właśnie o dyspozycyjności rozumianej m.in. jako gotowość do nieplanowanego i nagłego pojawienia się w biurze, spotkaniu z klientem czy nawet służbowego wyjazdu.
Jakie mogą być problemy związane z niedyspozycyjnością w pracy?
W wielu branżach od pracowników wymaga się, aby “byli pod telefonem”. W przeciwnym razie osoba zatrudniona może dużo stracić w oczach swoich przełożonych, a już na pewno będzie mieć trudności z przekonaniem pracodawcy do podwyższenia wynagrodzenia czy udzielenia awansu na wyższe stanowisko. Ponadto, w niektórych obszarach dyspozycyjność można rozumieć jako pozostawanie przez pracownika do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy w umownych godzinach. Wszelkiego typu nadprogramowe dni wolne, niestawienie się w pracy czy przedłużane chorobowe mogą stać się w skrajnych przypadkach podstawą do zwolnienia.
Jakie są korzyści związane z dyspozycyjnością w pracy?
Pozostawanie do dyspozycji pracodawcy pociąga za sobą wiele wymiernych korzyści, chociaż trzeba zaznaczyć, że na wiele z nich pracuje się latami. Chodzi przede wszystkim o docenienie ze strony zatrudniającego w postaci awansu, wyższej pensji czy przyznawanie różnego typu dodatków, premii uznaniowych itp. Dyspozycyjni pracownicy niejednokrotnie uzyskują wyższą pozycję w firmie niż ci, którzy nie mogą przeznaczyć na pracę każdej wolnej chwili. Z drugiej jednak strony taki model funkcjonowania jest zarezerwowany dla najbardziej wytrwałych i wymaga mnóstwa wyrzeczeń, na które nie każdy jest przygotowany.
- Dyspozycyjność pracownika jest gotowością do pełnienia obowiązków w dowolnym czasie i miejscu, zgodnie z potrzebami firmy.
- Dyspozycyjność jest często decydującym czynnikiem przy zawieraniu umowy o pracę lub zlecenia.
- Brak dyspozycyjności może skutkować trudnościami w przekonaniu pracodawcy do podwyższenia wynagrodzenia lub awansu.
- Dyspozycyjni pracownicy mogą otrzymać wiele korzyści, takich jak awanse, wyższe pensje, dodatki lub premie.