Spis treści
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- na czym polega praca technika reklamy,
- jaki powinien być dobry technik reklamy i kto najlepiej nadaje się do tego zawodu,
- jakie są zarobki na tym stanowisku,
- gdzie może pracować technik informatyk,
- czy zawód ten jest przyszłościowy.
Technik reklamy - na czym polega praca?
Technik reklamy należy do zawodów wymagających wyjątkowej kreatywności i abstrakcyjnego myślenia, jest więc nie tylko ciekawy, ale również pożądany na rynku pracy. Osoba na tym stanowisku zajmuje się szeroko pojętą reklamą – analizami marketingowymi, pozyskiwaniem informacji o oczekiwaniach klientów, wyciąganiem wniosków z badań rynkowych oraz projektowaniem i organizowaniem kampanii reklamowych. Technik reklamy jest zawodem łączącym w sobie wiele dziedzin – ekonomię, psychologię, socjologię, sztuki plastyczne, informatykę oraz lingwistykę. Z tego względu wiąże się z wykonywaniem wielu zróżnicowanych zadań, których specyfika zależy w dużej mierze od miejsca pracy i zajmowanego stanowiska.
- tworzenie i sprzedaż usług reklamowych,
- projektowanie i organizowanie kampanii reklamowych,
- tworzenie planu mediowego,
- badanie skuteczności reklamy,
- praca w programach graficznych,
- tworzenie tekstów i sloganów reklam,
- kierowanie zespołem pracowników,
- pozyskiwanie informacji o bieżących trendach w reklamie.
Cechy dobrego technika reklamy
Dobry technik reklamy powinien być przede wszystkim osobą kreatywną, z bogatą wyobraźnią, otwartą na nowe idee i rozwiązania. W tym zawodzie kluczową rolę odgrywają też zdolności plastyczne, zmysł estetyczny oraz lekkie pióro. Warto, aby osoba na tym stanowisku cechowała się także cierpliwością, krytycznym myśleniem, samodzielnością oraz dobrym zorganizowaniem czasu i miejsca pracy. Wartościowa będzie także koncentracja uwagi, przy jednoczesnej umiejętności przechodzenia z jednego zadania na inne.
- Wiedza z zakresu ekonomii, psychologii i socjologii.
- Umiejętności artystyczne i językowe.
- Wrodzone poczucie estetyki.
- Zdolność do jasnego wypowiadania się i formułowania przejrzystych komunikatów.
- Otwartość na nowe rozwiązania technologiczne.
- Umiejętność pracy w zespole.
- Bardzo dobre zdolności organizacyjne i efektywne zarządzanie zasobami.
Ile zarabia technik reklamy?
Zarobki osób na stanowisku technika reklamy zależą od wielu czynników – posiadanego wykształcenia, doświadczenia zawodowego, a także zysków z przeprowadzonej kampanii reklamowej. Przeciętne wynagrodzenie mieści się w przedziale od 4 000 do 6 000 złotych brutto miesięcznie. Osoba po skończonych studiach, dodatkowych szkoleniach lub kursach ma szanse na większe zarobki niż po szkole zawodowej czy technikum. Istotną rolę odgrywa też specyfika miejsca pracy i zakres obowiązków. Duża agencja reklamowa niewątpliwie zapewni pracownikom wyższe dochody niż mała, dopiero wchodząca na rynek firma.
Podsumowanie informacji o zarobkach technika reklamy znajdziesz w poniższej tabeli.
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 4 200 zł | 3 149 zł |
ŚREDNIE | 4 900 zł | 3 597 zł |
WYSOKIE | 5 700 zł | 4 108 zł |
Dla kogo najlepsza jest praca na stanowisku technika reklamy?
Praca w charakterze technika reklamy zdecydowanie nie jest dla każdego. Do tego zawodu najlepiej będą nadawać się ludzie kreatywni, z wrodzonymi zdolnościami artystycznymi i pewną intuicją do spraw marketingowych. Jeżeli więc chcesz dzielić się swoimi talentami w szeroko pojętej reklamie, a pasja i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne, zawód technika reklamy może być dla Ciebie idealny. Do podjęcia tej pracy niezwykle ważna jest także spostrzegawczość, umiejętność dobrej organizacji oraz brak przeciwskazań fizycznych.
- Prawidłowo funkcjonujący zmysł wzroku (widzenie przestrzenne, brak problemów z postrzeganiem kolorów).
- Zręczność rąk i palców (konieczna do prac manualnych).
- Brak problemów z narządem głosu.
Czy do pracy na stanowisku technika reklamy potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Technikiem reklamy może zostać osoba, która ukończyła technikum lub szkołę zawodową o takim profilu. W ramach kształcenia uczniowie nie tylko zdobywają podstawową wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, ale również uczęszczają na praktyki i zajęcia przygotowujące do wykonywania tego zawodu. Warto jednak podjąć się dalszej edukacji w szkole wyższej, gdyż stwarza to większe szanse zatrudnienia oraz możliwość atrakcyjniejszych zarobków. Dobrym wyborem będą różnego rodzaju kierunki związane z reklamą, takie jak: Marketing i zarządzanie, Grafika czy Dziennikarstwo i komunikacja społeczna ze specjalnością Reklama i Public Relations. Niewątpliwie ważny w tym zawodzie jest ciągły rozwój i udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje i umiejętności, chociaż nie jest to niezbędne do podjęcia pracy.
Najważniejsze informacje przedstawiliśmy w formie poniższej tabeli.
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | SZKOLENIA / KURSY |
---|---|---|
WYMAGANE | Osoby, które wiążą swoją przyszłość z reklamą powinny zacząć zdobywanie specjalistycznej wiedzy już na poziomie szkoły średniej i wybrać technikum z takim profilem. | - |
PRZYDATNE | - | Dobrym uzupełnieniem do wcześniej zdobytej wiedzy będą studia wyższe na kierunku Marketing lub pokrewnym. |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie technika reklamy?
Technik reklamy może znaleźć pracę w różnego rodzaju placówkach, w zależności od swojego wykształcenia, doświadczenia i umiejętności. Do najpopularniejszych miejsc należą agencje reklamowe oraz działy marketingu firm produkcyjnych i handlowych. Technik reklamy odnajdzie również pracę w studiach graficznych, agencjach public relations, biurach ogłoszeń środków masowego przekazu, działach promocji bądź też w agencjach do spraw kontaktów z prasą i kształtowania opinii publicznej. W tego typu placówkach technicy reklamy mogą być zatrudnieni na wielu stanowiskach – jako copywriter, account manager, pracownik działu badań rynkowych, art designer, pracownik działu kreatywnego, telemarketer czy specjalista do spraw marketingu i handlu. Dobrym rozwiązaniem dla osób kreatywnych i nie bojących się wyzwań będzie również założenie własnej firmy i prowadzenie niezależnej działalności.
Czy zawód technika reklamy jest przyszłościowy?
Technik reklamy to z pewnością przyszłościowy zawód, gdyż na rynku pracy zawsze jest zapotrzebowanie na specjalistów od szeroko pojętego marketingu. Stanowisko to niesie ze sobą możliwości ciągłego rozwoju i doskonalenia umiejętności – zarówno artystycznych, jak i organizacyjnych czy handlowych. Szczególnie w większych agencjach reklamowych i korporacjach osoby pracujące w zawodzie technika reklamy mogą liczyć na awans i wspinanie się po kolejnych szczeblach kariery. Również praca we własnej firmie jest niewątpliwie przyszłościowym rozwiązaniem, zwłaszcza w obecnych czasach postępu technologicznego i rosnących potrzeb konsumentów.
- Technik reklamy zajmuje się analizami marketingowymi, projektowaniem i organizowaniem kampanii reklamowych oraz pozyskiwaniem informacji o oczekiwaniach klientów.
- Dobry technik reklamy powinien cechować się kreatywnością, zdolnościami plastycznymi, zmysłem estetycznym, samodzielnością oraz krytycznym myśleniem.
- Przeciętne wynagrodzenie technika reklamy wynosi od 4000 do 6000 złotych brutto miesięcznie, ale zależy od wielu czynników, takich jak wykształcenie czy doświadczenie.
- Praca na stanowisku technika reklamy jest odpowiednia dla osób kreatywnych, z wrodzonymi zdolnościami artystycznymi i intuicją marketingową oraz posiadających dobrej organizacji czasu i miejsca pracy.