Spis treści
W poniższym artykule przedstawimy:
- na czym polega praca w tym zawodzie,
- umiejętności, które musisz posiadać,
- zarobki,
- wymagane wykształcenie,
- organizację miejsca pracy,
- możliwości zatrudnienia,
- perspektywy zawodowe.
Technik obsługi turystycznej - na czym polega praca?
Praca na stanowisku technika obsługi turystycznej polega przede wszystkim na organizacji oraz realizacji wszelkiego rodzaju usług turystycznych. W zależności od wybranego zawodu będziesz odpowiadać za udzielanie odpowiednich informacji, prowadzenie sprzedaży oraz codzienne wsparcia podróżnych. W zakres kompleksowych świadczeń wchodzi także bezpośredni kontakt z klientem i odpowiadanie na jego potrzeby oraz kalkulowanie i planowanie budżetu wycieczki.
- planowanie imprez i usług turystycznych,
- planowanie tras podróżnych,
- robienie rezerwacji w hotelach,
- sprzedaż usług turystycznych,
- obsługa systemów rezerwacji,
- negocjowanie warunków umowy,
- współpraca z personelem turystycznym,
- obsługa wyjazdów krajowych i zagranicznych.
Cechy dobrego technika obsługi turystycznej
Technik obsługi turystycznej powinien posiadać przede wszystkim umiejętności organizacyjne. Obowiązki obejmują głównie przygotowanie imprez i wydarzeń turystycznych, w tym planowanie budżetu, trasy oraz rezerwacji hotelowych. Dlatego właśnie specjalista powinien umieć przewidzieć i zapobiegać ewentualnym komplikacjom. Ponadto powinien mieć rozwinięte umiejętności interpersonalne. Bardzo ważna jest zdolność do klarownego przedstawienia informacji oraz rozwiązywania konfliktów. Codzienna praca na tym stanowisku wymaga zatem cierpliwości oraz dużej odporności na stres.
Ponadto technik powinien być komunikatywny, otwarty na nowe kultury oraz podróżowanie. Podczas rozmów z urlopowiczami, powinien w jasny i klarowny sposób przekazywać wiedzę na temat zwyczajów i geografii odwiedzanych regionów.
- umiejętność organizacji i zarządzania grupą,
- obsługa klientów,
- realizacja budżetu,
- znajomość języków obcych,
- obsługa komputera w tym baz danych oraz arkusza kalkulacyjnego,
- komunikatywność,
- umiejętność pracy w stresie,
- praca w zespole.
- ogólna sprawność sensomotoryczna,
- ostrość wzroku i słuchu,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- brak dysfunkcji kończyn górnych i dolnych,
- odporność emocjonalna.
Ile zarabia technik obsługi turystycznej?
Zarobki technika obsługi turystycznej zależą przede wszystkim od zdobytego doświadczenia zawodowego oraz konkretnego stanowiska. Szczegółowe informacje na temat możliwości zarobkowych zebrane zostały w poniższej tabeli.
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 3 400 zł | 2 639 zł |
ŚREDNIE | 4 000 zł | 3 022 zł |
WYSOKIE | 5 000 zł | 3 660 zł |
Czy do pracy na stanowisku technika obsługi turystycznej potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Uzyskanie kwalifikacji zawodowej możliwe jest po ukończeniu 4-letniego lub 5-letniego technikum oraz zdaniu odpowiednich egzaminów państwowych. Absolwent szkoły średniej może zdobyć wymaganą wiedzę także podczas studiów na kierunkach turystycznych lub na stosownych kursach zawodowych. Informacje na temat wymaganego wykształcenia zostały zebrane w tabeli poniżej.
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE | W celu wykonywania pracy na stanowisku technika obsługi turystycznej konieczne jest ukończenie technikum na tym profilu. | Konieczne jest posiadanie dwóch kwalifikacji: HGT.07. oraz HGT.08. |
PRZYDATNE | - | - |
Jak wygląda organizacja stanowiska pracy na stanowisku technika obsługi turystycznej?
Obowiązki na tym stanowisku przeważnie realizowane są ramach samodzielnej pracy biurowej, która wymaga jednak regularnych kontaktów z innymi ludźmi. Technik zobowiązany jest do prowadzenia rozmów biznesowych. Konieczna przy tym jest znajomość języków obcych, która pozwoli na prowadzenie sprawnej współpracy z podmiotami zagranicznymi. Do Twojej codzienności należeć będzie zatem: obsługa komputera, negocjowanie warunków umowy oraz rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.
Technik obsługi turystycznej musi być gotowy także na pracę w grupie. Niekiedy przy organizacji konkretnych projektów zachodzi konieczność ścisłej kooperacji z innymi pracownikami i biurami podróży.
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie technika obsługi turystycznej?
Technik obsługi turystycznej może rozwijać swoją karierę na rozmaitych stanowiskach związanych z branżą rekreacyjno-turystyczną. Często znajduje zatrudnienie w biurach oraz agencjach turystycznych, gdzie odpowiada m.in.: za bezpośredni kontakt z klientem, sprzedaż wybranych usług oraz negocjowanie warunków umowy. W zakres jego obowiązków wchodzi także planowanie i organizowanie kolonii oraz kontakt ze szkołami w ramach przygotowywania wycieczek szkolnych.
Ponadto może pracować w biurach informacji turystycznej, agroturystyce oraz domach wczasowych, hotelach i pensjonatach. Jest zatrudniany także w biurach organizatorów kongresów i konferencji. Może zajmować stanowiska urzędnicze związane z organizacją i promocją turystyczną danego regionu. Technicy mogą prowadzić także własną działalność gospodarczą.
Czy zawód technika obsługi turystycznej jest przyszłościowy?
Branża turystyczna należy do prężnie rozwijających się gałęzi przemysłu krajowego i międzynarodowego. Wciąż wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów, którzy zajmą się kompleksową organizacją imprez i usług. Ponadto absolwent może szukać zatrudnienia w zawodach związanych z organizowaniem z konferencji, kongresów, targów i zjazdów. W miarę zdobywania doświadczenia zawodowego ma także możliwości awansu w ramach wykonywanej pracy. Dodatkowo może regularnie podnosić swoje uprawnienia poprzez udział w różnorodnych kursach oraz studiach na uczelniach wyższych,
- Technik obsługi turystycznej odpowiada za organizację i realizację usług turystycznych, w tym m.in. udzielanie informacji, prowadzenie sprzedaży oraz wsparcie klientów.
- Wymagane umiejętności to m.in. organizacyjne, interpersonalne, klarowna komunikacja i odporność na stres. Zarobki zależą od doświadczenia i stanowiska.
- Wymagane wykształcenie to 4- lub 5-letnie technikum lub kierunek turystyczny. Możliwe są także kursy i szkolenia przydatne w pracy.
- Organizacja stanowiska pracy wymaga kontaktów biznesowych i znajomości języków obcych, często realizowana jest samodzielnie lub w grupie. Możliwości zatrudnienia to biura podróży, agroturystyka, hotele, biura informacji turystycznej, organizatorzy kongresów i konferencji czy własna działalność gospodarcza.
- Branża turystyczna się rozwija, co oznacza, że perspektywy zawodowe dla technika obsługi turystycznej są dobre. Absolwenci mają szansę na awans i zatrudnienie w różnych zawodach branży rekreacyjno-turystycznej.