Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- na czym polega praca sekretarza sądowego,
- ile zarabia sekretarz sądowy,
- kto może zostać sekretarzem sądowym,
- w jakich warunkach pracuje sekretarz sądowy,
- jakie wymagania trzeba spełnić, aby móc pracować na tym stanowisku,
- jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie,
- czy zawód sekretarza sądowego jest przyszłościowy?
Sekretarz sądowy - na czym polega praca?
Sekretarz sądowy przejmuje opiekę nad administracyjnymi aspektami toczących się w sądzie spraw. Aby ubiegać się o pracę na tym stanowisku, trzeba spełnić kilka wymogów formalnych. Ponadto, należy wykazać się odpornością na stres oraz umiejętnością pracy pod presją czasu.
- prowadzenie ksiąg sądowych,
- protokołowanie na rozprawach i posiedzeniach,
- dbanie o porządek w aktach,
- kontrolowanie przygotowania sali do posiedzenia sądu,
- prowadzenie terminarzy,
- sporządzanie odpisów orzeczeń,
- pobieranie i kasowanie znaczków opłaty sądowej za określone czynności sądowe i kancelaryjne.
Osoba zatrudniona na stanowisk]u sekretarza sądowego ma więc do wykonania wiele obowiązków i choć pozostaje nieco w tyle na tle sędziów i innych pracowników, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania sądu i tego, aby jego praca przebiegała w normalnym trybie.
Ile zarabia sekretarz sądowy?
Wynagrodzenie, jakie miesięcznie otrzymuje sekretarz sądowy, zależy w głównej mierze od posiadanego doświadczenia zawodowego. Najczęściej początkujący sekretarz zarabia niewiele ponad najniższą krajową, podczas gdy osoby z wieloletnim stażem pracy może liczyć na pensję, oscylującą w okolicach średniej krajowej.
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 3 500 zł | 2 716 zł |
ŚREDNIE | 4 100 zł | 3 124 zł |
WYSOKIE | 4 700 zł | 3 534 zł |
Kto ma największe szanse na zostanie sekretarzem sądowym?
Aby zostać sekretarzem sądowym, należy spełnić kilka wymogów formalnych. Kandydat musi posiadać wykształcenie wyższe, minimum pierwszego stopnia. Od przyszłych pracowników wymaga się nieposzlakowanej opinii oraz pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych. Kandydaci nie mogą być karani za żadne przestępstwo, a wobec nich nie powinno toczyć się żadne postępowanie. Od kandydatów nie wymaga się posiadania wykształcenia prawniczego ani doświadczenia w pracy w instytucjach sądowych, choć mogą one stanowić niemały atut.
- umiejętność wyznaczania priorytetów,
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- szybkie przyswajanie nowej wiedzy,
- chęć poszerzania kompetencji zawodowych,
- umiejętność pracy w stresujących warunkach.
Największe szanse na pozyskanie zatrudnienia w tym zawodzie mają osoby zorganizowane, które nie boją się nowych wyzwań, a także potrafią wyznaczać priorytety. Bywa, że liczba obowiązków do wykonania zaczyna się nawarstwiać, zatem sekretarz nierzadko pracuje pod presją czasu.
W jakich warunkach pracuje sekretarz sądowy?
Warunki pracy sekretarza sądowego uznawane są za dobre. Jest to praca siedząca, o charakterze biurowym. Niemniej jednak sekretarz sądowy często pracuje pod presją czasu, a większość dnia spędza przed komputerem, w jednostajnej pozycji. Dlatego też praca ta, w dłuższej perspektywie czasowej, może okazać się męcząca zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- gotowość do pracy przed komputerem powyżej 4 godzin dziennie,
- dobra kondycja psychiczna,
- brak stwierdzonych chorób stawów, mięśnie czy nerwów w obrębie dłoni - w tej pracy liczy się umiejętność szybkiego pisania na komputerze.
Czy do pracy na stanowisku sekretarza sądowego potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Kandydaci na stanowisko sekretarza sądowego muszą ukończyć przynajmniej studia pierwszego stopnia. Przepisy nie określają, jaki dokładnie tytuł musi posiadać kandydat - czy licencjata, czy inżyniera. Nie jest wymagane ukończenie studiów na kierunku prawo, choć nie ulega wątpliwości, że tego dyplom może w znaczącym stopniu pomóc uzyskać zatrudnienie. Na to stanowisko nie są wymagane dodatkowe szkolenia, jednak posiadanie kolejnych kompetencji jest cenione przez pracodawców.
Sekretarz sądowy musi także ciągle aktualizować posiadaną wiedzę, tak aby móc w prawidłowy sposób wykonywać swoje obowiązki. Najczęściej organizacja właściwych szkoleń pozostaje w gestii pracodawcy, który musi zadbać o to, aby sekretarze byli na bieżąco ze zmianami w prawie, które dotyczą ich stanowiska.
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE | Wymagane jest ukończenie studiów wyższych, przynajmniej pierwszego stopnia. | - |
PRZYDATNE | Przydatne jest posiadanie wykszałcenia na kierunku prawniczym. | - |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie sekretarza sądowego?
Sekretarz sądowy może znaleźć pracę w sądzie rejonowym, okręgowym bądź w innego rodzaju sądach. Możliwości zatrudnienia są więc nieco ograniczone, gdyż jedyne miejsce, w którym sekretarz może wykonywać swoje obowiązki zawodowe, to właśnie sąd. Warto mieć na uwadze, że sądy należą do sektora państwowego, zatem sekretarz nie ma możliwości pozyskania zatrudnienia w sektorze prywatnym, który często oferuje lepsze warunki pracy i płacy.
Czy zawód sekretarza sądowego jest przyszłościowy?
Zawód sekretarza sądowego można uznać za stosunkowo pewny oraz przyszłościowy w tym aspekcie, że osoby go wykonujące będą potrzebne bez względu na to, jakie zmiany zajdą na rynku. Warto mieć na uwadze, że choć wymagania formalne stawiane kandydatom nie są wygórowane, to jednak największe szanse na pozyskanie zatrudnienia mają osoby, które wcześniej miały styczność z prawem. Ponadto, praca ta wymaga ciągłego aktualizowania posiadanej wiedzy, jednocześnie dając niewielkie możliwości rozwoju. Oczywiście, w sądzie można awansować, jednak wyłącznie w obrębie stanowisk administracyjnych.
- Sekretarz sądowy zajmuje się administracyjnymi aspektami toczących się w sądzie spraw, wymagającymi specjalistycznej wiedzy i umiejętności.
- Wynagrodzenie sekretarza sądowego zależy głównie od doświadczenia zawodowego, a dla początkujących może oscylować w okolicach najniższej krajowej.
- Osoby zorganizowane, odporne na stres i bezposzlakowanej opinii mają największe szanse na został sekretarzem sądowym. Warunki pracy w sądzie są uznawane za dobre, choć praca ta może być męcząca zarówno fizycznie, jak i psychicznie.
- Choć nie jest wymagane ukończenie studiów prawniczych, posiadanie takiego dyplomu może pomóc w uzyskaniu zatrudnienia na stanowisku sekretarza. Sekretarz sądowy powinien ciągle aktualizować swoją wiedzę, aby wykonywać swoje obowiązki w sposób prawidłowy.