Spis treści
Help desk manager - na czym polega praca?
Kierownik help desk nadzoruje pracę osób, które zajmują się analizowaniem wiadomości od klientów czy pracowników firmy, którzy zgłaszają różnorodne problemy techniczne. Wiele zagadnień może zostać rozwiązanych bezpośrednio w dziale help desk. Bardziej zaawansowane zagadnienia wymagają jednak przekierowania do odpowiednich specjalistów.
Zakres obowiązków na stanowisku help desk managera:
- podejmowanie własnych inicjatyw zawodowych;
- nadzorowanie pracowników podległego działu;
- rozwiązywanie problemów i wspieranie współpracowników w delegowaniu zadań;
- przestrzeganie dyscypliny finansowej;
- organizacja schematu pracy w danym dziale;
- proponowanie rozwiązań dotyczących polityki gospodarczej;
- utrzymywanie kontaktu ze specjalistami z innych dziedzin;
- analizowanie kosztów;
- opracowywanie strategii rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów;
- kontrola dokumentacji;
- tworzenie podsumowujących raportów;
- kontrolowanie obowiązujących przepisów i zaleceń.
Jak zostać help desk managerem?
Aby zostać managerem help desk, warto przede wszystkim dowiedzieć się, jakich umiejętności wymaga się od osób pracujących na tym stanowisku. Przede wszystkim, jest to duża ilość kompetencji miękkich. Zarządzanie ludźmi zawsze związane jest z koniecznością nawiązywania kontaktów oraz z umiejętnością bycia liderem. Efektywne koordynowanie zespołu wymaga poczucia odpowiedzialności, sumiennej realizacji obowiązków, a także umiejętności pracy pod presją czasu.
Kompetencje, które przydadzą się do pracy jako help desk manager:
- znajomość branży;
- doświadczenie w pracy w działach IT;
- znajomość psychologii biznesu;
- kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej;
- umiejętność pracy pod presją czasu;
- zdolność podejmowania decyzji w wypadku nieprzewidzianych komplikacji;
- łatwość w zarządzaniu czasem;
- znajomość systemów planowania pracy;
- umiejętność delegowania zadań;
- zdolność egzekwowania wykonywania obowiązków przez podległych pracowników;
- szybkość w przyswajaniu obowiązujących procedur;
- łatwość w dostosowaniu się do pracy w systemie zmianowym.
Ile zarabia help desk manager?
Zarobki help desk managera różnią się w zależności od wielu czynników. Na stanowisku tym często zatrudniają się osoby bezpośrednio po ukończeniu uczelni wyższej. Mogą liczyć na nieco niższe zarobki niż doświadczeni specjaliści. Z reguły jednak zarobki wahają się w okolicy od 4 do 6 tysięcy złotych. Często pensji towarzyszą różnorodne dodatki w postaci ubezpieczeń, kart sportowych czy zniżek na różnorodne usługi. W poniższej tabeli przedstawiliśmy informacje o średnich zarobkach help desk managera.
POZIOM WYNAGRODZENIA |
ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE |
6 150 zł / msc |
4 522 zł / msc |
ŚREDNIE |
8 140 zł / msc |
5 879 zł / msc |
WYSOKIE |
10 460 zł / msc |
7 461 zł / msc |
Co wpływa na wysokość zarobków w pracy help desk managera?
Na wysokość zarobków ma wpływ wiele różnorodnych czynników. Przede wszystkim jest to wykształcenie. Studia magisterskie to podstawa, która otwiera wiele możliwości. Najważniejsze są jednak umiejętności praktyczne i doświadczenie. Znajomość technologii internetowych, systemu operacyjnego Linux, umiejętność obsługi zagadnień sieciowych, a także znajomość języków skryptowych to kompetencje, które w znacznej mierze wpływają na ostateczną wysokość wynagrodzenia. Atutem często jest też posiadanie prawa jazdy, znajomość języków obcych lub posiadanie certyfikatów ze szkoleń związanych z komunikacją czy zarządzaniem.
Czy do pracy na stanowisku help desk managera potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Warunkiem podjęcia pracy w zawodzie help desk managera jest z reguły ukończenie studiów wyższych. Z reguły na taką pracę mogą liczyć osoby, które ukończyły kierunek związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub wszelkiego rodzaju kierunki dotyczące tematyki IT. Często dodatkowym atutem mogą być studia podyplomowe czy specjalistyczne kursy związane z programowaniem i obsługą różnorodnych systemów komputerowych. Pracodawcy cenią też osoby, które posiadają podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw funkcjonowania w zespole, a także znajomość strategii ułatwiających współpracę z klientami. Jak każda osoba zatrudniana na stanowisku kierowniczym, również help desk manager powinien władać przynajmniej jednym językiem obcym.
Sprawdź w poniższej tabeli, jak może wyglądać ścieżka edukacji help desk managera.
CZY POTRZEBEN? |
SZKOŁY / STUDIA |
KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE |
Wymagana jest zaawansowana obsługa komputera, aby udzielać pomocy użytkownika po drugiej stronie ekranu czy słuchawki. Studia na kierunku informatycznym lub pokrewnym są często wymagane na dane stanowisko pracy. |
|
PRZYDATNE |
|
Konieczna jest znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie. Pomóc nam może ukończenie kursu z języka angielskiego na min. B2 |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie help desk managera?
Help desk manager może znaleźć zatrudnienie głównie w firmach z branży IT. Jest to osoba, która będzie potrzebna w każdym przedsiębiorstwie, które posiada systemy informatyczne. Kierownik działu help desk zarządza osobami, które zajmują się audytem oraz bezpieczeństwem systemów IT. Obecnie praktycznie każda działalność gospodarcza związana jest z koniecznością wykorzystywania systemów komputerowych. Wszystkie duże przedsiębiorstwa i korporacje tworzą obecnie działy help desk. Możliwości zatrudnienia są więc szerokie. Jednak przed podjęciem decyzji o aplikowaniu na takie stanowisko warto rozważyć swoje mocne i słabe strony.
Predyspozycje zdrowotne na stanowisku help desk managera:
- praca biurowa wiąże się z brakiem wymagań dotyczących ogólnego stanu zdrowia;
- wykluczone są jednak osoby głuchonieme, niesłyszące i niewidome;
- nie jest wymagana wydolność organizmu ani tężyzną fizyczna;
- ważna jest równowaga emocjonalna;
- osoba na stanowisku kierownika help desk nie powinna zmagać się z zaburzeniami na tle psychicznym.
Czy zawód help desk managera jest przyszłościowy?
Zawód help desk managera, podobnie jak wszystkie profesje związane z branżą IT, jest przyszłościowy. Kierownik zarządzający takim działem może znaleźć zatrudnienie w wielu różnorodnych firmach. Coraz większa liczba przedsiębiorstw decyduje się na stworzenie działu help desk, a to wiąże się ze zwiększającą się liczbą stanowisk kierowniczych.