Spis treści
Wedding planner - na czym polega praca?
Praca wedding plannera opiera się na prowadzeniu konsultacji ślubnych, które ostatecznie pozwalają na zorganizowanie ślubu i wesela zgodnie z wytycznymi pary młodej. Liczba obowiązków spoczywających na wedding plannerze jest bardzo imponująca i w pełni uzależniona od potrzeb i pragnień, które są przedstawiane przez przyszłych małżonków. Najczęściej na wedding plannerze spoczywa obowiązek zarezerwowania sali, zamówienie muzyków bądź DJ, a także zarezerwowanie terminu u fotografa, kamerzysty i florysty. Równolegle, panny młode często zlecają zarezerwowanie usług makijażystki i fryzjera. Na wedding plannerze spoczywa obowiązek zrealizowania zarówno formalności urzędowych, jak i również dopilnowanie odpowiedniego wystroju sali, kościoła. Wedding plannerzy coraz częściej biorą udział w poszukiwaniu idealnej sukni ślubnej dla panny młodej oraz garnituru dla pana młodego. W każdym przypadku zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie z parą młodą.
Jakie kompetencje przydadzą się do pracy jako wedding planner?
Zawód wedding plannera powinny wykonywać osoby:
- dobrze zorganizowane,
- lubią planować przyjęcia,
- posiadające wysokie poczucie estetyki,
- łatwo nawiązujące kontakty,
- potrafiące rozdzielać zadania,
- potrafiące negocjować,
- empatyczne,
- z ogromną odporność na stres.
Ile zarabia wedding planner?
Szeroki zakres obowiązków wedding plannera, a przede wszystkim czuwanie nad właściwym przebiegiem całej uroczystości aż do samego ślubu bezpośrednio rzutują na coraz wyższe zarobki wedding plannerów. Są one uzależnione od zakresu świadczonych usług, stawianych wymagań. Czym więcej oczekiwań, tym wyższa stawka. Zarobki wedding plannera są rozliczane na dwa sposoby. W pierwszym przypadku ustalana jest stała stawka, a w drugim ustalana jest procentowa prowizja, która odnosi się do całości kosztów poniesionych przez młodą parę. Przykładowo, najlepsi specjaliści za zorganizowanie wesela na 150 zł mogą otrzymać co najmniej 10 tysięcy złotych. Wpływ poszczególnych czynników na kształtujące się zarobki wedding plannera przedstawia dołączona tabela.
POZIOM WYNAGRODZENIA |
ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE |
3 000 zł - za jedną uroczystość |
2 210 zł |
ŚREDNIE |
5 000 zł - za jedną uroczystość |
3 830 zł |
WYSOKIE |
16 000 zł - za jedną uroczystość |
12 325 zł |
Czy do pracy na stanowisku wedding planner potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Na stanowisku wedding plannera nie jest istotne posiadanie wykształcenia wyższego. O wiele większą wartość stanowią cechy charakteru. Przed rozpoczęciem pracy na stanowisku wedding plannera warto udać się na profesjonalny kurs, który pozwala nabyć wiedzę teoretyczną i praktyczną związaną z działalnością wedding plannera. Podczas szkoleń poruszana jest tematyka organizowania ślubów i wesel. Ponadto przekazywana jest wiedza, jak należy tworzyć kosztorys. Tematyka zajęć obejmuje kwestię prowadzenia rozmów z klientami. Kurs wedding plannera pozwala poznać ten zawód od strony technicznej. Więcej szczegółów związanych z wykształceniem przedstawia poniższa tabela.
CZY POTRZEBNE? |
SZKOŁY / STUDIA | KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE |
- |
Bez żadnej wiedzy nie możemy zacząć pracy jako wedding planer - potrzeba jest wiedza oraz umiejętności, których możemy zdobyć z książek, kursów online czy na szkoleniach. |
PRZYDATNE |
Przydatne mogą okazać się studia z zarządzania-nabyte umiejętności pomogą w organizacji nawet najbardziej złożonych wesel i ceremonii zaślubin.
|
- |
Kto ma największe szanse na zostanie wedding planner?
Wedding plannerem powinny zostawać osoby o bardzo dobrej organizacji czasu. Kluczowe jest zamiłowanie do organizowania wszelakich przyjęć. Największe sukcesy w branży odnotowują osoby, które dbają o każdy szczegół i zawsze są świetnie przygotowane. Bez znaczenia nie pozostaje zdolność do nawiązywania kontaktów interpersonalnych, która znajduje zastosowanie podczas rozmów z przyszłymi parami młodymi, jak i również z usługodawcami odpowiedzialnymi za realizowanie powierzonych obowiązków.
Od wedding plannera wymaga się ponad przeciętnej spostrzegawczości, a także zdolności do błyskawicznego podejmowania decyzji. Wedding planner musi wykazywać umiejętność słuchania ze zrozumieniem i koncentracji swojej uwagi. Warto udać się na specjalistyczny kurs, który pomoże się zastanowić, czy jest to odpowiedni zawód.
Jakie są predyspozycje zdrowotne na stanowisku wedding plannera?
Wedding planner powinien posiadać:
- dobrą kondycję fizyczną,
- bardzo dużą odporność na stres,
- mieć dobry wzrok, słuch i poprawnie funkcjonujący aparat wymowy.
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie wedding planner?
W większości przypadków wedding planner prowadzi własną działalność gospodarczą, co daje mu ogromną niezależność. Wraz ze wzrostem zainteresowania świadczonymi usługami, wiele firm przeinacza się wagencje organizujące uroczystości i decyduje się na zatrudnienie wedding plannerów. Ponadto wedding plannerzy poszukiwani są w hotelach, restauracjach, domach weselnych czy też w agencjach artystycznych.
Wedding planner nie może najczęściej liczyć na normowany czas pracy.
Dla kogo najlepsza jest praca na stanowisku wedding planner?
Wedding planner to doskonała praca dla osób o bardzo dobrej organizacji, a także dla miłośników planowania i przygotowywania przyjęć. W branży sprawdzają się osoby kreatywne o otwartym umyśle. Na stanowisku wedding plannera powinna pracować osoba, która jest aktywna i zaangażowana. Równolegle wedding planner niejednokrotnie odpowiedzialny jest za rozwiązywanie problemów, w tym także w uspakajaniu zestresowanej pary młodej i najbliższych im osób.
Nieformalnie od wedding plannerów wymagane jest pozostawanie w dobrych relacjach z hotelarzami, florystami, sprzedawcami sukien lub garniturów ślubnych, a także cukiernikami czy nawet urzędnikami lub księżmi. Dzięki temu wzrasta profesjonalizm i zakres świadczonych usług, co przekłada się bezpośrednio na uzyskiwane zarobki.
Czy zawód wedding planner jest przyszłościowy?
Z pewnością zawód wedding plannera zaliczany jest do tych przyszłościowych, choć w Polsce ta branża zaczyna dopiero intensywnie się rozwijać. Cieszy się coraz większa popularnością, choć największe możliwości stwarza w dużych miastach. Coraz częściej spotykane jest oddelegowanie obowiązków, dlatego pary młode wolą skupić się na swoim życiu codziennym, a organizację tego ważnego dnia wolą powierzyć specjalistom. Wedding planner powinien być otwarty także na organizacje innych przyjęć, co pozwala wypełnić lukę w grafiku w okresie zimowym.
Jaki jest zakres obowiązków na stanowisku wedding planner?
Do obowiązków wedding plannera zaliczają się:
- organizowanie uroczystości, nie tylko ślubów i wesel;
- czuwanie nad budżetem,
- rozwiązywanie kryzysowych sytuacji,
- negocjowanie warunki z innymi usługodawcami w imieniu swoich zleceniodawców,
- załatwianie poszczególnych kwestii związanych z organizacją uroczystości, które wskazane są w umowie.