Spis treści
Czy psycholog jest potrzebny w pracy?
Współpraca z psychologiem może okazać się niezwykle owocna - zarówno z perspektywy właściciela firmy, jak i z punktu widzenia pracowników. Psycholog w zakładzie pracy przede wszystkim podejmuje działania mające na celu podniesienie komfortu zatrudnionych osób, a także zwiększenia ich satysfakcji związanej z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Dzięki regularnemu kontaktowi ze specjalistą w dziedzinie psychologii wszyscy członkowie danego przedsiębiorstwa mogą nauczyć się zasad skutecznej komunikacji oraz efektywnego planowania działań. Wszystkie wymienione powyżej czynniki wpływają w dużym stopniu na skuteczną realizację wyznaczonych celów. Choć zatrudnienie psychologa może wydawać się zbędnym wydatkiem, praca wykwalifikowanego specjalisty może znacząco wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
W obecnych czasach powszechnym zjawiskiem jest praca zdalna. Nieustanne przebywanie w domach nie jest środowiskiem sprzyjającym zdrowiu psychicznemu. Często może wiązać się ze znacznym spadkiem ogólnego dobrostanu, a co za tym idzie - z obniżeniem jakości wykonywania zawodowych obowiązków. Tego rodzaju warunki pracy są sytuacją, w której tym bardziej korzystanie z pomocy psychologicznej może okazać się niezwykle korzystne.
Jaka jest rola psychologa w korporacjach?
Rola psychologa w pracy - w szczególności specjalisty zatrudnionego w korporacji - może być niezwykle istotna. Jedną z głównych funkcji może okazać się stworzenie przyjaznego środowiska w przedsiębiorstwie. Ułatwienie wykreowania przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku może w znacznym stopniu obniżyć ryzyko nadmiernych zwolnień pracowników. Brak zbędnych stresujących bodźców sprawi, że zdecydowanie prostsze okaże się stworzenie dobrze zgranego zespołu. Praca psychologa w korporacji może też wiązać się z selekcjonowaniem personelu i analizą dostępnych miejsc, na które prowadzona jest rekrutacja. Dzięki wyborze osób spełniających wszystkie warunki determinowane przez dane stanowisko możliwe jest znaczne zwiększenie dochodów.
Na samopoczucie pracowników - a tym samym ich skuteczność w wykonywaniu obowiązków zawodowych - wpływa też zdrowie i stopień narażenia na wypalenie zawodowe. Łatwa dostępność do skorzystania z porady psychologicznej może okazać się niezwykle ważnym czynnikiem, który usprawni rozwiązywanie problemów. Od kilku lat wypalenie zawodowe znajduje się w międzynarodowej klasyfikacji chorób ICD-10. Aby zapobiec występowaniu tego zjawiska, warto regularnie proponować pracownikom konsultacje psychologiczne. Dzięki nim możliwe będzie przedłużenie stażu pracy najbardziej efektywnych członków zespołu.
Wreszcie, praca psychologa może być skoncentrowana na pobudzeniu kreatywności. Choć nie jest to cel istotny w każdej branży, wiele korporacji skoncentrowanych jest na zadaniach, które związane są z koniecznością pracy twórczej. Organizowanie spotkań czy warsztatów - a nawet indywidualnych konsultacji - może być źródłem wielu innowacyjnych pomysłów zarówno w zakresie realizowania projektów, jak i samego funkcjonowania firmy. W końcu to dzięki kreatywności możliwe jest zwiększanie dochodów czy wprowadzenie do firmy systemu dbania o ekologię.
Jakie są różnice pomiędzy psychologiem a HR w firmach?
Stanowisko w dziale HR oraz pozycja psychologa często są ze sobą utożsamiane. Cechą wspólną jest to, że osoby pracujące zarówno na jednym, jak i drugim stanowisku, zajmują się pracą z ludźmi. Jednak te dwie profesje znacząco się między sobą różnią. Psycholog jest osobą ukierunkowaną na dbanie o samopoczucie i zdrowie psychiczne pracowników przedsiębiorstwa. Z kolei praca w dziale HR wiąże się raczej z nadzorowaniem zespołu pod kątem jego efektywności oraz wyłapywanie osób, które spowalniają osiąganie efektów przez daną firmę. Podstawowa różnica między psychologiem, a HR związana jest też z kwalifikacjami. Psycholog to osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie psychologii, a często również szkołę psychoterapii. Z kolei w dziale HR często zatrudniane są osoby posiadające doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w małych przedsiębiorstwach zatrudniających niewielką liczbę pracowników. Czasem funkcje należące do pracowników działu HR może przejąć również psycholog. Jest bowiem osobą, która posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania jednostki i wykorzystywania jej potencjału. Dzięki temu z powodzeniem może organizować szkolenia, spotkania pracownicze, a także przeprowadzać proces rekrutacji. A ile zarabia psycholog w HR? Stawki są bardzo zróżnicowane - z reguły zależą od renomy danej firmy, jej lokalizacji oraz od branży, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo.
Jakie są zalety z posiadania psychologa w firmie?
Psycholog zatrudniony w firmie nie tylko dba o dobrostan zdrowotny pracowników. Umiejętności miękkie psychologa są też niezwykle przydatne w sytuacji wystąpienia sporu, zarówno na płaszczyźnie pracownik-pracownik, jak i pracodawca-pracownik. Osoba z wykształceniem psychologicznym posiada kompetencje, które umożliwiają jej podejmowanie mediacji, a także sprawne przeprowadzenie procesu zwolnienia danego pracownika. Z reguły psychologowie zatrudniani w korporacjach specjalizują się też w doradztwie zawodowym. Mogą pomagać osobom, które zostały zwolnione znaleźć kolejne miejsce zatrudnienia.
Czy psycholog może robić szkolenia w zakładach pracy?
Obecnie to pracownicy są głównym czynnikiem wpływającym na efektywne funkcjonowanie firmy. Ich dobrostan psychiczny bezpośrednio przekłada się na skuteczne działanie zakładu pracy. Psycholog jest przyszłościowym i wszechstronnym zawodem. Jego praca skupia się nie tylko na rozmowach w gabinecie, ale również na prowadzeniu szkoleń. Mogą one dotyczyć tematyki radzenia sobie ze stresem, efektywnego zarządzania czasem, a także odpowiedniego kreowania profesjonalnych relacji w firmie. Są to tylko przykładowe tematy, a warsztaty mogą być personalizowane pod kątem branży, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Psychoedukacja pracowników może znacząco poprawić jakość ich życia prywatnego i zawodowego.