Spis treści
W poniższym artykule przyjrzymy się zawodowi szypra. Przedstawimy między innymi następujące kwestie:
- na czym polega praca w tym zawodzie i jak zacząć w nim pracować,
- ile zarabia szyper,
- jaki są czynniki szkodliwe występujące w tym zawodzie,
- najważniejsze kompetencje przydatne do pracy na stanowisku szypra,
- czy jest to zawód przyszłościowy.
Szyper - na czym polega praca?
Osoba pracująca na stanowisku szypra odgrywa rolę kierownika statku, może robić to zarówno w imieniu własnym, jak i wykonywać polecenia przydzielane przez armatora. W większości przypadków obszar działalności szyprów oscyluje wokół pływania niewielkimi statkami portowymi lub rybackimi na wodach przybrzeżnych oraz śródlądowych.
Pełni kluczową funkcję na pokładzie, gdyż to właśnie na nim spoczywa cała odpowiedzialność za losy statku oraz jego bezpieczeństwo. Szyper ma za zadanie utrzymać statek w pełnej gotowości, przydzielając zadania poszczególnym marynarzom, a także dbać o przestrzeganie wszelkich międzynarodowych przepisów prawnych. Odpowiada on również za nadzór wykonywanych czynności przygotowawczych do wyruszenia w rejs.
Jak zostać szyprem?
Osoba, zamierzająca podjąć się pracy na stanowisku szypra statku, jest zobowiązana do uprzedniego ukończenia szkoły morskiej średniej oraz szkoły morskiej wyższej. Co więcej, dla szyprów organizowane są także specjalne szkolenia, uzupełniające wiedzę teoretyczną o kluczowe umiejętności praktyczne, które są niezbędne podczas pracy na statku. W niektórych przypadkach wymagane jest także ukończenie odpowiedniego kursu przygotowawczego.
Ile zarabia szyper?
Przekrój danych odnośnie zarobków na stanowisku szypra przedstawia poniższa tabela.
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 1 000 zł | 785 zł |
ŚREDNIE | 2 000 zł | 1 570 zł |
WYSOKIE | 4 000 zł | 3 057 zł |
Jakie czynniki szkodliwe występują na stanowisku szypra?
Czynniki szkodliwe na stanowisku szypra wynikają ze sposobu wykonywania pracy i wszelkich uciążliwości występujących w miejscu jego pracy. Oddziałują one przez całą dobę w okresie trwania rejsu i mają znaczenie zwłaszcza podczas dłużnej podróży.
Czynnikami, które najczęściej wywołują choroby zawodowe wśród szyprów są: przymusowa nieodpowiednia pozycja ciała, nadmierne obciążanie całych grup kości oraz mięśni, nieodpowiednie narzędzia pracy, ciężkie warunki klimatyczne, jak zbyt wysoka czy niska temperatura, a także nadmierny hałas, wstrząsy, różnego rodzaju wibracje, kontakt z truciznami przemysłowymi, odczynnikami czy też drobnoustrojami chorobotwórczymi oraz pasożytami.
Do najczęstszych schorzeń występujących podczas pracy na stanowisku szypra należą: zmiany skórne, alergie, uszkodzenie słuchu, choroba wibracyjna czy też zatrucie czynnikami chemicznymi.
Czy do pracy na stanowisku szypra potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Dane na temat wymaganego wykształcenia oraz dodatkowych szkoleń zostały zebrane w tabeli znajdującej się poniżej.
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | KURSY / SZKOLENIA |
---|---|---|
WYMAGANE | W celu wykonywania pracy na statku konieczne jest ukończenie średniej lub wyższej szkoły morskiej. | - |
PRZYDATNE | - | Bardzo przydatne są szkolenia, które dodatkowo uzupełniają wiedzę teoretyczną, o wiedzę praktyczną. |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie szyper?
Możliwości zatrudnienia osoby, planującej w przyszłości wykonywać zawód szypra są stosunkowo szerokie, gdyż obejmują możliwość pracy na statkach i jachtach transportowych, handlowych oraz gospodarczych. Największą powszechnością cieszy się przede wszystkim zatrudnienie szyprów na statkach zajmujących się połowem ryb oraz sprzedażą towaru za granicę. Warto również zaznaczyć, iż osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może założyć własną działalność oraz samodzielnie posiadać jacht i nawigować nim zgodnie z własnym życzeniem i planem.
Czy zawód szyper jest przyszłościowy?
W obecnych czasach handel oraz transport morski i śródlądowy stanowią jedne z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Do jego największych zalet należy przede wszystkim ogromną ładowność statków, a także stosunkowo szybki dopływ z jednego punktu do punktu docelowego. Z tego też względu, praca na stanowisku szypra jest zawodem niezwykle pożądanym. To właśnie jego możemy zaliczyć do jednej z najważniejszych osób na statku, gdyż odpowiada za bezpieczeństwo oraz prawidłowe wykonywanie prac eksploatacyjnych, związanych między innymi z połowem ryb, a także negocjacjami z klientami. Zawód ten z pewnością nie należy do czołówki najbardziej przyszłościowych zawodów, jednak praca na statku była i będzie potrzebna, co wiąże się z zapotrzebowaniem na pracowników, jakimi są szypry.
Jakie kompetencje przydadzą się do pracy jako szyper?
Kompetencje wymagane na stanowisku szypra dotyczą w głównej mierze umiejętności poprawnej nawigacji statkiem.
- znajomości budowy oraz działania poszczególnych elementów obsługiwanego statku,
- umiejętności organizacyjnych,
- umiejętności prawidłowej nawigacji statku oraz przeprowadzania czynności eksploatacyjnych, takich jak połowy ryb czy przeładunek towarów,
- znajomości zasad BHP oraz ochrony przeciwpożarowej, umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych i w obliczu niekorzystnych warunków atmosferycznych,
- umiejętność prowadzenia akcji poszukiwawczych oraz ratunkowych w razie wystąpienia konieczności,
- umiejętność rozliczania oraz wypłacania załodze statku diet zagranicznych.
Jakie są predyspozycje zdrowotne na stanowisku szypra?
Zawód szypra jest wiązany z wykonywaniem niekiedy ciężkiej pracy fizycznej i narażeniu na niebezpieczeństwa, z tego względu wykonywania tego zawodu niezbędny jest ogólnie dobry stan zdrowia.
- świetna kondycja fizyczna, która jest konieczna, aby wytrzymywać trudy długotrwałych rejsów,
- sprawny układ kostny, stawowy oraz mięśniowy,
- dobry zmysł równowagi,
- brak problemów z błędnikiem,
- sprawne dłonie i palce,
- dobry słuch,
- dobry wzrok i prawidłowe rozróżnianie barw,
- brak skłonności do choroby morskiej.
Jaki jest zakres obowiązków na stanowisku szypra?
Szyper czuwa nad bezpieczeństwem statku, nadzorując zadania wykonywane przez marynarzy, a także kierując jego rejsem.
- kierowanie nawigacyjne statku zgodnie z życzeniem własnym lub jego właściciela,
- nadzorowanie pracy poszczególnych członków załogi i sprawdzanie jej jakości, sporządzanie listy zadań do wykonania,
- kierowanie eksploatacją statku, czyli między innymi nadzorowanie połowów ryb, holowaniem jachtu, załadunkiem i wyładunkiem towarów,
- sporządzanie rozliczeń finansowych pomiędzy dostawcami oraz odbiorcami towarów,
- przygotowywanie dokumentów w przypadku wypraw i połowów zagranicznych,
- ponoszenie odpowiedzialności za wszelkie usterki oraz problemy związane z eksploatacją statku.