Spis treści
Jako dzieci oglądaliśmy bajki. Kolorowe kreskówki miały jednak nie tylko wypełnić czas, lecz także czegoś nauczyć. Przekaz z nich płynący był różny – trzeba być dobrym człowiekiem, pomagać innym, liczy się skromność i dobre serce. Ci, którzy oglądali „Smerfy”, z pewnością doskonale pamiętają Ważniaka. Choć kończył najczęściej źle, nie zmieniał swoich poglądów. Co robić, gdy właśnie taki współpracownik zajmuje biurko w tym samym pomieszczeniu?
Z punktu widzenia współpracowników sytuacja jest najczęściej trudna, ponieważ o zatrudnieniu danego kandydata nie decydujemy my, lecz nasi przełożeni. A wybór uwzględniający głównie CV, czyli umiejętnościach aplikującego nie zawsze gwarantuje, że będzie on potrafił porozumieć się z już pracującymi osobami.
Kiedy możemy mówić o toksycznym zachowaniu w pracy?
Zrozumienie, co stanowi toksyczne zachowanie, jest kluczowe dla radzenia sobie z toksycznym środowiskiem pracy. Obejmuje ono całe spektrum zachowań od agresji, nieodpowiednich komentarzy, poprzez sabotowanie pracy innych, do nieustannego krytykowania. Wymienione formy negatywnego zachowania w pracy nie są jedynymi z jakim można się spotkać. Warto pamiętać, że każda forma toksycznego zachowania może być szkodliwa dla zdrowia psychicznego pracowników i ogólnej atmosfery w miejscu pracy. Dlatego też, konieczne jest podjęcie działań na różnych poziomach - od indywidualnych rozmów, poprzez wprowadzanie zmian na poziomie zespołu, aż do interwencji ze strony zarządu firmy.
Rozmowa to podstawa
Niekiedy wystarczy rozmowa. Czasem, choć rzadko, pracownik ważniak może nie zauważać swojego zachowania. Jeżeli współpracownicy decydują się na rozmówienie się z kolegą lub koleżanką zza biura obok, to muszą pamiętać, by – mówiąc najprościej – nie owijać w bawełnę. Konieczne jest wskazanie zachowań, które nie powinny mieć miejsca. Warto również zaznaczyć, że oczekuje się zmian w zachowaniu współpracownika.
Rozmowa nie zawsze pomaga, jednak zawsze warto wypróbować tą drogę rozwiązania trudnej styuacji. Zwłaszcza, jeżeli toksyczny pracownik dezorganizuje pracę w firmie lub wprowadza niezdrową atmosferę, jest to wręcz wskazane. W ten sposób można przekreślić to, co było i rozpocząć nowy rozdział. Według specjalistów przemilczenie problemu czy jego ignorowanie jest błędem, bo współpracownik utwierdza się tylko w przekonaniu, że to on ma rację. W praktyce dochodzi do patowej sytuacji: pracownicy są nie tylko sfrustrowani, lecz także nie mogą wykonywać swoich obowiązków.
Wytyczenie granic wobec toksycznego pracownika
Gdy w zakładzie pracy pojawia się toksyczny pracownik, niezbędne jest wytyczenie granicy, zwłaszcza jeżeli rozmowy, jakie on inicjuje, nie dotyczą wyłącznie spraw zawodowych. Choć nie zawsze jest to łatwe, niezbędne jest posiadanie własnego zdania, którego się broni. Jeżeli współpracownik pracuje na takim samym stanowisku jak pozostali zatrudnieni (czyli nie jest przełożonym), to nie tylko nie warto obgadywać pozostałych osób wchodzących w skład zespołu, lecz także trzeba dać jasno do zrozumienia, że nie chce się w takich rozmowach uczestniczyć.
W przypadku pracownika, który zawsze wie lepiej, przyda się nie tylko asertywność, lecz także duża doza cierpliwości. Wytycznie granicy powinno ograniczyć chęć dyskutowania współpracownika na tematy niezwiązane z obowiązkami zawodowymi. Jeżeli jednak i to nie pomaga, to konieczne jest rozważenie opcji rozmowy.
Jakie jeszcze są strategie na radzenie sobie z toksycznym pracownikiem?
Jeżeli rozmowa ze współpracownikiem nie przyniesie efektów, to pomysł skonsultowania sytuacji z szefem jest warty rozważenia. Oczywiście zdarzają się przełożeni, kórzy nie chcą wnikać w wewnętrzne relacje zespółu, wychodząc z założenia, że pracują w nim osoby dorosłe i powinny one dogadać się we własnym gronie. Jednak większość szefów poczuwa się do odpowiedzialności za atmosferę panującą w podległym mu zespole i potrafi skutecznie zainterweniować w sytuacjach trudnych, zwłaszcza jeżeli pracownicy podjeli już próbę rozwiązania problemu we własnym zakresie. Poproszenie o pomoc przełożonego z pewnością jest dużo lepszym rozwiązaniem niż liczenie, że współpracownikowi znudzi się, gdy nikt nie będzie go słuchał i brał na poważnie jego słów?
Strategie obrony przed toksycznym pracownikiem w codziennej pracy
Jednym z kluczowych aspektów radzenia sobie z toksycznym kolegą w miejscu pracy jest umiejętność obrony swojego dobrostanu emocjonalnego. Toksyczne nastawienie nie tylko negatywnie wpływa na atmosferę w zespole, ale może również bezpośrednio wpłynąć na twoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Trzeba pamiętać, że nikt nie ma prawa naruszać twojego poczucia bezpieczeństwa i komfortu w miejscu pracy. Dlatego też, stawianie granic jest kluczowe. Nie bój się wyrażać swojego zdania i odmawiać, kiedy sytuacja tego wymaga. Przygotuj się na ewentualne konfrontacje, zachowując przy tym spokój i profesjonalizm.