Spis treści
Otwarcie działalności gospodarczej nie stanowi dziś większego kłopotu, bo polski ustawodawca zadbał o precyzyjne, niepozostawiające miejsca na interpretacje przepisy. Ponieważ jednak założenie firmy wiąże się z koniecznością wskazania jej nazwy, wielu przyszłych przedsiębiorców zastanawia się, jak taką stworzyć. Sprawa wcale nie jest oczywista – dobra, krótka i wpadająca w ucho nazwa firmy może pomóc w rozwoju i przyczynić się do rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Jeżeli zastanawiasz się nad nazwą dla swojego biznesu, sprawdź, czym powinieneś się kierować i jakich błędów unikać.
Imię i nazwisko obowiązkowo. Co dalej?
Gdy mowa o jednoosobowej działalności gospodarczej, to nie można zapomnieć, że w nazwie musi się znaleźć imię i nazwisko jej właściciela. Nie oznacza to jednak, że zainteresowani nie mogą wykorzystać innych elementów. Przeciwnie, jest to dopuszczalne, stąd można spotkać np. takie nazwy firm jak: „Kwiaciarnia Tulipan Alicja Nowak”, „Usługi krawieckie Anna Jagoda” czy „Zakład szewski Igiełka Jan Kowal”.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej daje spore pole do manewru w kwestii nazwy firmy, mogą się w niej bowiem znaleźć określenie profilu działalności firmy, pseudonim, hasło czy inne dodatkowe określenia. Wybierając te dodatkowe elementy, które będą składały się na nazwę firmy, trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach.
Ważne jest to, by nazwa podmiotu była krótka i chwytliwa. Dobrze też, by kojarzyła się z konkretną branżą, choć to akurat nie jest zasadą, ale jest po prostu przydatne – wiele nazw firm/marek dopiero po pewnym czasie zaczęło być kojarzonych z konkretnym segmentem rynku.
- fałszywe lub nieuczciwe oznaczenie firmy lub produktów,
- wprowadzające w błąd powielanie nazwy już obecnej na rynku firmy lub produktów,
- nieprawdziwe oznaczenie pochodzenia geograficznego przedsiębiorstwa.
Kreatywność pilnie poszukiwana
Znalezienie dobrej nazwy nie jest zadaniem łatwym. Jak nazwać firmę, by mieć pewność, że nazwa jest dobra i działa na korzyść przedsiębiorstwa? Przede wszystkim warto, by była krótka – długie nazwy trudno zapamiętać. Według specjalistów idealnie, by nazwa składała się z 5–6 liter. Przykładami dobrych, krótkich nazw są: Frugo, Orlen, Sony czy Kamis. Nie oznacza to jednak, że dłuższa nazwa jest od razu skreślona – i takie firmy odnoszą sukces, a przykładami są: Mlekovita, Żywiec Zdrój czy Nałęczowianka.
Wybierając nazwę, warto rozbudzić swoją kreatywność. W tym celu można stworzyć mapę słów, z którymi firma ma być kojarzona. Łączenie poszczególnych słów czy ich sylab może pomóc w znalezieniu nazwy, która będzie zaskakiwać, ale też wpadać w ucho. Tu zdecydowanie brak miejsca na standardowe rozwiązania. Jeżeli nie jesteś w stanie wymyśleć nazwy firmy, to powinieneś pomyśleć o współpracy z profesjonalną agencją, która przygotuje kilka propozycji w oparciu o uzyskane od ciebie informacje.
Zmiana nazwy firmy
Zdarza się, że zetkniemy się z koniecznością zmiany nazwy firmy, podyktowanej np. przekształceniem profilu działalności, słabymi efektami sprzedaży czy niepochlebną opinią, która przylgnęła do nazwy. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie można oczywiście usunąć w nazwie imienia i nazwiska właściciela, jednak pozostałe elementy jak najbardziej. A jak właściwie zmienić nazwę firmy?
Tak jak przy rejestracji działalności, aby dokonać zmiany nazwy, należy złożyć stosowny wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w ciągu 7 dni od wprowadzenia zmiany w urzędzie gminy lub miasta. We wniosku podaje się nową wersję nazwy, oczywiście zgodną z prawnymi wymogami.
Kilkuletnia nazwa utarła się już w świadomości klientów i wprowadzenie nowej wymaga poniekąd budowania zaufania odbiorców na nowo, a zanim do tego dojdzie, możesz odnotować znaczne spadki sprzedaży.
A co z domeną?
Wybierając nazwę lub decydując się na współpracę z agencją kreatywną, nie można zapomnieć o firmowej domenie internetowej. Dziś, po latach funkcjonowania internetu, większość jednowyrazowych domen jest zajęta. To kolejna przeszkoda w znalezieniu krótkiej i ciekawej nazwy. Jeżeli firma będzie działać tylko na lokalnym rynku, to strona internetowa nie jest priorytetem. Sytuacja zmienia się jednak wówczas, gdy jej działalność ma być skierowana do szerszego grona klientów.
Poza kwestią nazwy nie można zapomnieć o końcówce domeny. W Polsce najpopularniejsze jest rozszerzenie .pl. Jeżeli jednak firma w przyszłości ma działać na rynkach zagranicznych, to warto odpowiednio wcześniej zarezerwować domenę z rozszerzeniem .com lub .com.pl.
To może Cię również zainteresować
Formy prowadzenia działalności gospodarczej – wybierz odpowiednią dla siebie