Spis treści
Przedstawiamy wywiad z Sylwią Krawiecką, p.o. Dyrektor Sprzedaży w rankomat.pl.
- Rzeczywiście. Proces rekrutacji jest nie jest łatwy dla obu stron, ale przy odpowiednim przygotowaniu i przede wszystkim - wyraźnym określeniu oczekiwań względem siebie można stworzyć naprawdę świetny zespół. W rankomat.pl bardzo dokładnie przyglądamy się potencjalnym kandydatom na stanowisko konsultanta d/s ubezpieczeń, ponieważ charakter pracy wymaga dużej kreatywności i posiadania konkretnych cech osobowości. Wiem, że równie mocno "prześwietlają nas" osoby zainteresowane zatrudnieniem w naszej firmie. Dlatego nie możemy skupić się tylko na określeniu wymagań, ale musimy także właściwie przedstawić specyfikę i warunki pracy.
- Od razu nasuwa się więc kolejne pytanie: jakie wymagania stawia się przed kandydatem do pracy w rankomat.pl
- Najwłaściwiej będzie podzielić je na dwie części - jedna to wymogi ogólne: wykształcenie średnie i niekaralność (niezbędne do uzyskania uprawnień do sprzedaży ubezpieczeń) oraz znajomość obsługi komputera. Mile widziane jest także posiadanie licencji KNF (oczywiście niekoniecznie), druga: doradca telefoniczny powinien mieć pewne cechy i predyspozycje osobowościowe, czyli "to coś", co pomoże mu w prowadzeniu swobodnej rozmowy i zachęci klienta do zakupu polisy.
- Czyli szukacie osób, które łatwo nawiązują kontakt z ludźmi? Jakich jeszcze?
- Odpornych na stres, elastycznych, nie bojących się nowych wyzwań, pozytywnie nastawionych do ludzi, umiejących samodzielnie rozwiązywać problemy, ale świetnie radzących sobie w pracy w grupie. Jednym słowem - z silnym charakterem. Jest jeszcze jedna ważna cecha, o której nie można zapomnieć: właściwa wymowa, dykcja i kultura języka. Liczy się także sposób w jaki nasi przyszli pracownicy będą prowadzić rozmowę , a także to.... czy potrafią słuchać.
- Czy doświadczenie w pracy jest wymagane? Z moich informacji wynika, że rankomat.pl jest liderem w sprzedaży polis OC i AC, ale niedawno poszerzyliście swoją ofertę. Skoro firma dynamicznie się rozwija, przypuszczam, że będziecie potrzebować osób o odpowiednich kwalifikacjach.
- Zgadza się, wprowadziliśmy ubezpieczenia podróży i ofertę produktów finansowych. Poszerzamy działalność, rozwijamy się i powiększamy grupę pracowników. Bardzo chętnie widzielibyśmy w rankomat.pl osoby doświadczone, ale nie stawiamy takiego wymogu. Sami organizujemy szkolenia i pomagamy w uzyskaniu niezbędnych uprawnień. Nasi nowi pracownicy, jeszcze przed objęciem stanowiska przechodzą szkolenie. Zwykle obejmuje ono okres dwóch tygodni, po 8 godzin dziennie. W tym czasie nowy pracownik zdobywa wiedzę merytoryczną, uczy się systemu teleinformatycznego i umiejętności miękkich (czyli jak rozmawiać z klientem). Oczywiście dodam, że jest to tylko szkolenie wstępne i nie kończy się ono w momencie, gdy nasz konsultant wykona pierwszy telefon. Nie zostawiamy go bez wsparcia. Przez cały czas ma zapewnioną pomoc trenerów i kadry kierowniczej.
- Szkolenia i pomoc w zdobyciu nowych kwalifikacji to rzeczywiście bardzo ważny element, ale przypuszczam, że każda osoba która kandyduje na nowe stanowisko chciałaby również wiedzieć, jakie przyszły pracodawca zapewni jej warunki pracy i płacy.
- Oczywiście. Takich informacji nie może zabraknąć podczas rekrutacji. Kandydat powinien poznać wiadomości o firmie, roli jaką będzie w niej pełnił i szczegółach wynagrodzenia. Zresztą, wydaje mi się, że w przypadku rankomat.pl są one jednym z atutów podjęcia pracy. Naszym pracownikom zapewniamy bowiem:
- umowę o pracę od pierwszego dnia szkolenia,
- pracę 8-godzinną, od poniedziałku do piątku, dwuzmianową: od 10-18 lub 12-20. Jeden raz w miesiącu może wypaść dyżur w sobotę, za który należy się dzień wolny (grafik ustalamy z miesięcznym wyprzedzeniem),
- stałe miejsce pracy (własne stanowisko),
- płatną przerwę,
- dopłacamy do prywatnej opieki medycznej, jeżeli pracownik chce z niej korzystać,
- zaplecze socjalne.
Naszym atutem jest również bezproblemowy dojazd do pracy - biuro rankomat.pl mieści się w samym centrum Bielska.
System płacowy to połączenie podstawy wynagrodzenia i prowizji. Opracowaliśmy także wewnętrzny proces motywacyjny. Organizujemy różnego rodzaju konkursy, które mobilizują do zwiększenia efektywności i zapewniają dodatkowy dochód, doliczany do prowizji. Staramy się, aby konkursy były różnorodne, tak, aby każdy miał szansę na wygraną.
- Przyznaję, że takie argumenty mogą przekonać do pracy w Waszym call center. Ale, żeby nie było tak różowo, najtrudniejsze pytanie zostawiłam sobie na koniec: stres, presja na wykonanie planu, który jest celowo zawyżony, obietnice bez pokrycia, praca w złych warunkach i brak wsparcia trenerów - oto co słyszy się najczęściej w naszym mieście na temat pracy "na słuchawkach". Jakim cudem znajdujecie w ogóle nowych pracowników? Przecież takie opinie mogą skutecznie zepsuć wizerunek wszystkich call center.
- Faktycznie nie mamy łatwego zadania, szczególnie w przypadku rozmów z osobami, które pracowały już w innej firmie, sprzedającej produkty przez telefon. Często zdarza się, że przychodzą na spotkanie niepewne i podejrzliwe. Niekiedy słyszę ich wspomnienia o nieistniejących umowach czy bardzo stresujących warunkach pracy. Ale wystarczy szczera rozmowa i przedstawienie konkretów o nowym stanowisku, aby rozwiać ich wątpliwości. Poza tym, mamy pewną "przewagę branżową". Sprzedaż ubezpieczeń samochodowych wymaga doradztwa specjalistów. Aby ich wyszkolić, musimy zainwestować w pracowników. Dajemy im nowy zawód i chcemy, aby pozostali z nami na dłużej. Wiemy, że praca na call center nie należy do najłatwiejszych, ale zauważyliśmy, że nawet osoby, które z różnych przyczyn odeszły od nas, ponownie wracają do rankomat.pl.
- Na początku naszej rozmowy wspomniałam o tym, że pracownicy rankomat. pl bardzo miło wspominają rozmowę kwalifikacyjną w Waszej firmie. Może zdradzisz nam na koniec chociaż malutki skrawek tajemnicy udanego, bezstresowego spotkania w sprawie pracy i podrzucisz jakieś wskazówki dla przyszłych kandydatów?
- Bardzo miło mi to słyszeć. Pytasz o sekret udanej rozmowy? Nie wiem, chyba nigdy nad tym nie myślałam w takich kategoriach. Wydaje mi się, że najważniejsze podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest pozytywne podejście do kandydata do pracy i nie budowanie niepotrzebnej bariery. Wskazówki dla przyszłych kandydatów? Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie czy sposób myślenia i zachowanie kandydata odpowiada stanowisku o jakie się ubiega. Czasami, niektóre pytania mogą nawet wydawać się dziwne, ale nie przejmujcie się nimi. Niekiedy chodzi tylko o weryfikację swobodnej odpowiedzi. W pracy konsultanta telefonicznego potrzeba szybkiej reakcji na pytanie klienta. Nie możemy zapomnieć, że on nas nie widzi i nie wie co dzieje się po drugiej stronie.
- Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów w pracy.
To może Cię również zainteresować