Motywowanie pracowników

Skuteczne motywowanie pracowników – klucz do sukcesu Twojej firmy

27 października 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 10 głosów

10 głosów

9 komentarzy
Skuteczne motywowanie pracowników – klucz do sukcesu Twojej firmy
Odkryj, jak skutecznie motywować pracowników do działania, budować zaangażowany zespół i tworzyć pozytywną nastrój w miejscu pracy. Popraw atmosferę i zbuduj dobry employer branding.

Nie każdy pracownik pracuje samodzielnie. Niektóre zadania, a nawet zawody wymagają pracy zespołowej. Osobą, która czuwa nad procesami oraz należytym wykonaniem obowiązków, jest lider. Jednak zarządzanie pracą zespołu to nie wszystko: na liderze spoczywa zadanie motywowania swoich podwładnych. Jak podejść do tematu, by słupki sprzedaży rzeczywiście rosły, a pracownicy nie czuli się przytłoczeni codziennymi obowiązkami?

Czy warto motywować pracowników?

Dobrze zmotywowany zespół to zespół efektywny. Pracownicy, którzy czują, że ich praca jest doceniana i mają wpływ na rozwój firmy, są bardziej zaangażowani, kreatywni i lojalni wobec pracodawcy. Mają też więcej energii i chęci do działania.

Motywowanie zespołów ma dobry wpływ na atmosferę w firmie. Dobra współpraca i komunikacja wśród pracowników przekłada się na lepsze relacje z klientami i większe zadowolenie z pracy. Warto, abyś jako pracodawca zainteresował się tym, czym jest wellbeing. Pracownicy obecni na rynku pracy coraz bardziej zwracają uwagę na jego elementy i strategię wellbeingowe pracodawców.

Czym jest wellbeing?
Wellbeing to ogólny stan fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dobrostanu pracowników w miejscu pracy. Obejmuje takie aspekty, jak: 
  • zdrowie fizyczne,
  • zdrowie psychiczne,
  • zadowolenie z pracy,
  • równowaga między pracą a życiem prywatnym,
  • rozwój zawodowy,
  • kultura organizacyjna.

Ważne jest zapewnienie pracownikom zdrowego i zrównoważonego środowiska pracy, co przekłada się na ich zaangażowanie, produktywność i lojalność wobec organizacji. Firmy, które dbają o wellbeing pracowników, zazwyczaj odnoszą korzyści w postaci lepszych wyników biznesowych i bardziej satysfakcjonującego środowiska pracy.

Jak motywować i budować zaangażowany zespół?

Motywacja zespołu to złożony temat, którego nie da się zamknąć w ramach pensji i benefitów. To nie tylko nagrody pieniężne, ale przede wszystkim szacunek, zaangażowanie i wsparcie ze strony przełożonych. Kiedy pracownicy czują, że ich praca ma znaczenie, są doceniani i mają możliwość rozwoju, z chęcią angażują się w wykonywane zadania. Są też mniej podatni na prezenteizm oraz wypalenie zawodowe.

Jak motywować zespół i pracowników? Ważne jest systematyczne komunikowanie celów i oczekiwań. Każdy z pracowników powinien wiedzieć, do czego dąży firma i jak jego praca przyczynia się do osiągnięcia tych celów. Ważne jest też indywidualne podejście do każdego członka zespołu, uwzględnienie jego oczekiwań i możliwości. Pamiętajmy, że każda osoba jest inna i to, co motywuje jedną, może nie działać na inną.

Warto zainteresować się metodami zarządzania takimi, jak MBO (Managment By Objectives) oraz OKR (Objectives and Key Results). Pomagają skutecznie budować i utrzymywać zaangażowanie, a jednocześnie osiągać założone przez zarząd cele biznesowe.

Lider – właściwa osoba na właściwym stanowisku

Często liderem zostaje pracownik, który sprzedaje najwięcej lub pracuje w firmie najdłużej. Ale czy to dobra droga? Lider powinien zostać wybrany w oparciu o cechy charakteru. W końcu ktoś, kto świetnie sprzedaje, niekoniecznie musi być świetny w zarządzaniu. W czarnym scenariuszu, bez odpowiedniego wsparcia taka osoba po awansie szybko się wypali i odejdzie. A firma zostanie i bez lidera, i bez sprzedawcy.

Idealni przywódcy są charyzmatyczni, potrafią prowadzić rozmowę, szybko rozpoznają nastroje i dostosowują swój sposób komunikacji do oczekiwań słuchaczy. Jeżeli zostałeś liderem zespołu, to powinieneś mieć wszystkie wymienione wyżej cechy charakteru. Jeśli ich nie posiadasz, dobra wiadomość jest taka, że można się tego nauczyć. Prawdopodobnie będziesz musiał poświęcić znacznie więcej czasu, by zorganizować pracę i zmotywować zespół, ale nauka się opłaci. Wszystko to pozwoli Ci zadbać o wellbeing Twoich pracowników.

Źródło obrazka: www.well.hr

Zacznij od siebie!

By motywować zespół, warto zacząć od pracy nad sobą. Jako lider powinieneś być nie tylko pewny wydawanych swoim podwładnym dyspozycji, lecz przede wszystkim doskonale panować nad czasem.

Gdy pod sobą masz zaledwie kilku pracowników, to zorganizowanie dnia pracy jest pewnym wyzwaniem. Gorzej jest wówczas, gdy podwładnych przybywa. Wtedy nie tylko trzeba poświęcić czas na zorganizowanie pracy zatrudnionym, lecz także uwzględnić w grafiku konieczność przeszkolenia osób, o które zespół właśnie się powiększył.

Szukasz pracy?

Automatyk

"JELENIA PLAST" SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

  • Jelenia Góra
Dodana

Pracownik budowlany

BPBP SA

  • Bielsko-Biała
Dodana

Asystent/Asystentka stomatologiczna

Dental-Design

  • 35-40 zł netto / h
  • Pruszków
Dodana

ELEKTRYK / MONTER TRAS KABLOWYCH / ŚLUSARZ / POMOCNIK

Firma Instalacyjna ELEKTRON Sp. z o.o.

  • Niemcy
Dodana

Magazynier – kompletacja zamówień do wysyłki - GLIWICE

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 5 000-5 000 zł brutto / mc
  • Gliwice
Dodana

Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci uporządkować Twój dzień. Należą do nich na przykład:

  • Trello,
  • Asana,
  • kalendarz w makiecie MS365 lub Google,
  • tradycyjny kalendarz,
  • tablica kanban – fizyczna lub wirtualna.

To tylko kilka propozycji, których możesz użyć, aby zorganizować swoją pracę. Dobry system charakteryzuje się tym, że wystarczy Ci zaledwie rzut oka aby stwierdzić, co powinieneś zrobić w następnej kolejności. Opanowanie obowiązków pomoże Ci poradzić sobie ze stresem i zaplanować dalsze działania.

Spotkania grupowe i indywidualne to podstawa

Motywowanie zespołu nie polega wyłącznie na prezentowaniu mu wyników sprzedaży czy planów. Bo czy to faktycznie motywuje kogoś poza zarządem?

Lider powinien na bieżąco rozmawiać ze swoimi podwładnymi na temat ich oczekiwań i planów zawodowych. W ten sposób może poznać priorytety poszczególnych pracowników i dopasować projekty do ich predyspozycji. Bycie wysłuchanym powoduje, że czujemy się ważni, a to buduje zaangażowanie.

Warto, aby rozmowy były przeprowadzane cyklicznie – nie od dziś wiadomo, że potrzeby ludzi zmieniają się z czasem. O ile aktualnie pracownikowi może zależeć głównie na rozwoju, to po pewnym czasie pragnieniem może stać się stabilizacja. Znając potrzeby i oczekiwania pracowników, bez trudu można ich wesprzeć i zwiększyć ich wydajność.

Video

Feedback, czyli informacja zwrotna, to bardzo ważne narzędzie w budowaniu zaangażowania i motywowania. Dla pracowników to możliwość na wyrażenie szczerej opinii o działaniach w organizacji oraz przedstawienie swoich pomysłów. Dla Ciebie to okazja na przekazanie im, co działa świetnie, a które elementy ich pracy można jeszcze poprawić. Pamiętaj, że danie pracownikowi możliwości udzielenia informacji zwrotnej bez wyciągania negatywnych konsekwencji jest bardzo ważnym elementem budowania otwartej kultury organizacji.

Kilka sposobów na motywowanie pracowników

Poza sesjami feedbackowymi, jest jeszcze kilka sposobów, które możesz spróbować wdrożyć już dziś. Opisaliśmy 5 z nich.

1. Pochwały, pochwały i jeszcze raz pochwały

To działa na każdego z nas. Być może Ty – jako przedsiębiorca – jesteś doceniany na różnych branżowych spotkaniach. Otrzymując nagrodę lub wyróżnienie za swoją pracę czujesz, że to, co robisz, ma sens. Podobnie jest z pracownikami – oni również lubią być pochwaleni za dobrze wykonaną pracę. Pamiętaj, że to nic nie kosztuje, a efekt, który możesz osiągnąć, stosując właśnie takie rozwiązanie, może pozytywnie zaskoczyć.

Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, pochwały możesz połączyć z gratyfikacją finansową. Jednak dla uniknięcia nieporozumień, warto jest wprowadzić odgórne ustalenia oraz regulamin dotyczący premiowania.

2. Doceń zdanie pracownika

Jako pracodawca zawsze masz ostateczne zdanie. Dlaczego jednak nie dać swoim podwładnym większej decyzyjności niż dotąd? W ten sposób możesz jedynie zyskać, bo zatrudnione osoby zaczną czuć się bardziej odpowiedzialne za firmę niż dotychczas. Pozwalając realizować zatrudnionym swoje pomysły, wspierasz ich kreatywność, co ma ogromne znaczenie dla ich rozwoju.

3. Stwórz przyjazną atmosferę w miejscu pracy

Może Ci się wydawać, że Twoi pracownicy są szczęśliwi. Ale „wydaje się” to jednak za mało, by na tym bazować. Jeśli masz wątpliwości dotyczące nastrojów pracowników, warto wprowadzić cykliczne badania nastrojów, tzw. pulse check. To krótkie, anonimowe ankiety, które pozwolą Ci w porę wychwycić niebezpieczne trendy lub sytuacje, w których trzeba zareagować. Badania pulsu organizacji ułatwią także monitoring skuteczności dotychczas prowadzonych działań wellbeingowych.

Pamiętaj, że dobra atmosfera w pracy wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa, a ono – ze stabilnością. Często zdarza się, że pracodawca ma co chwilę nowe pomysły, które chce testować i wdrażać. Pozornie nie ma w tym nic złego, ale pracownicy mogą się denerwować. Jeśli dotyczy Cię kwestia takiej nadkreatywności, rozmawiaj o swoich planach z pracownikami. Nie pozwalaj sobie również na wprowadzanie zmian, które mogłyby z dnia na dzień zaburzyć dotychczasowy porządek. To może skończyć się złożeniem przez pracowników wypowiedzeń.

4. Postaw na pozapłacowe benefity

Właściciele dużych firm już od dawna proponują pracownikom więcej niż pensję – dają im pozapłacowe benefity. Prywatna opieka medyczna czy karta sportowa to już standard. Warto, by był nim także dla Twojego zespołu. W ten sposób możesz okazać Twoją troskę o pracowników, a także zbudować ich lojalność.

Wśród benefitów pozapłacowych znajdują się:

  • karta sportowa,
  • prywatna opieka medyczna,
  • pakiet ubezpieczeniowy,
  • programy oszczędnościowe,
  • ubezpieczenie dla członków rodziny,
  • prywatny konsjerż,
  • sprzątanie mieszkań.

Powyższe punkty nie wyczerpują listy. Rynek benefitów pozapłacowych prężnie się rozwija, dlatego warto być na bieżąco z trendami.

5. Dodatkowe pieniądze, czyli premia

Nie od dziś wiadomo, że pieniądze motywują pracowników. Być może jesteś w stanie cyklicznie wręczać swoim pracownikom premię? Ta wcale nie musi być wysoka – liczy się już sam gest. Jeżeli będziesz dzielił się zyskiem wypracowanym przez firmę z podwładnymi, zbudujesz między Wami partnerskie relacje.

Kiedy oferować pieniądze?

Rzeczywiście, dodatkowe wynagrodzenie może motywować pracowników do wydajniejszej pracy. Premie czy nagrody pozwalają poczuć zatrudnionemu, że jego praca jest doceniana. Jeżeli firma nie może pozwolić sobie na zaoferowanie pracownikom wynagrodzeń ponad stawkę rynkową, to należy pamiętać, że dodatkowe pieniądze mogą podreperować domowy budżet zatrudnionych.

Nie zawsze jednak zaoferowanie pieniędzy jest najlepszym rozwiązaniem. Pracownicy mogą mieć różne potrzeby. Warto pamiętać, że pieniądze nie naprawią kiepskiej atmosfery w firmie, a najlepsza atmosfera nie wynagrodzi pracownikom niskiej pensji. Warto zachować balans.

Video

Możliwość rozwoju umiejętności

Dla wielu pracowników ważniejsze niż pieniądze może być podnoszenie swoich kwalifikacji. To podwójne zwycięstwo, ponieważ tak zdobyta wiedza przyda się także w pracy. Inwestowanie w ścieżkę szkoleniową pracowników to jednocześnie finansowanie rozwoju firmy.

Tak jak w przypadku premii, przedsiębiorca powinien zorientować się, którzy pracownicy chcieliby nabywać nowe umiejętności. W ten sposób najłatwiej zagwarantować zatrudnionym to, czego oczekują. Pracodawca, którego podwładni kształcą się za jego zgodą, powinien przy tym pamiętać, że może (choć nie musi) partycypować w opłatach za naukę. Pamiętaj, że pracownik ma prawo do szeregu związanych z nauką udogodnień – może np. korzystać z urlopu szkoleniowego.

Jak motywować młodych rodziców?

Może zdarzyć się tak, że w firmie będą pracowali głównie młodzi rodzice. Jeśli masz możliwości, pomoc im będzie nie tylko inwestycją w pracowniczy dobrostan, ale też świetnym działaniem budującym markę pracodawcy.

Możesz pomyśleć o zorganizowaniu opieki dla najmłodszych w godzinach pracy ich rodziców. Niektóre firmy decydują się na przyzakładowy żłobek lub przedszkole. Takie rozwiązanie pozwala pracownikom będącym rodzicami nie martwić się koniecznością wyjścia z pracy punktualnie czy korkami na drodze. A dodatkowo, rodzicom trudniej będzie zrezygnować z pracy w pakiecie z przedszkolem, które ich dziecko lubi.

Jak NIE motywować pracowników?

Równie ważne, co wiedza o tym, jak motywować zespół jest zrozumienie, co demotywuje pracowników.

Do najczęstszych powodów braku motywacji można zaliczyć:

  • brak jasno określonych celów,
  • niedocenianie pracy pracowników,
  • brak możliwości rozwoju,
  • dużą ilość nadgodzin,
  • brak feedbacku.

Traktowanie wszystkich pracowników w ten sam sposób, bez uwzględnienia ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań, także nie jest dobrym rozwiązaniem.

Zarówno nadmierna kontrola, jak i brak wsparcia ze strony przełożonych mogą demotywować pracowników. Ważne jest, aby znaleźć złoty środek między dawaniem pracownikom swobody, a zapewnianiem im odpowiedniego wsparcia i narzędzi do pracy.

Motywowanie pracowników – 5 ciekawostek na koniec

  • Według teorii motywacji Abrahama Maslowa, pracownik będzie zmotywowany do pracy, jeśli będą zaspokojone jego podstawowe potrzeby (fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samorealizacji). 
  • Pierwszy program lojalnościowy, który miał na celu motywowanie pracowników, wprowadziło American Airlines w 1981 roku. Nazywał się on „AAdvantage" i do dziś jest jednym z najbardziej popularnych programów lojalnościowych na świecie. 
  • Fredrick Herzberg, psycholog zajmujący się motywacją w miejscu pracy, uważał, że prawdziwą motywację do pracy dają „czynniki motywacyjne", takie jak osiągnięcia, uznania i praca sama w sobie, a nie czynniki higieniczne", takie jak wynagrodzenie i warunki pracy.
  • Według badania Gallup z 2023 roku, tylko 23% pracowników na całym świecie stanowią osoby zaangażowane w swoją pracę. Oznacza to, że aż 77% pracowników nie jest w pełni zmotywowanych i zaangażowanych, co ma ogromny wpływ na produktywność i efektywność firm.
  • Badanie z 2018 roku przeprowadzone przez Adobe wykazało, że pracownicy, którzy czują się docenieni za swoją pracę, są ponad dwukrotnie bardziej zmotywowani i zaangażowani. 

To może Cię również zainteresować

Motywowanie pracowników - dlaczego warto to robić?

Najczęściej zadawane pytania

Jak skutecznie motywować zespół?

Skuteczne motywowanie zespołu polega na ustanowieniu jasnych celów, docenianiu pracy, zapewnieniu możliwości rozwoju i szkoleń, a także na budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole.

Po co motywować pracowników?

Motywowanie pracowników wpływa na ich zaangażowanie, efektywność pracy, lojalność wobec firmy, a także na atmosferę w zespole.

Jakie są przykłady motywowania pracowników?

Przykłady motywowania pracowników to system motywacyjny uwzględniający nagrody finansowe i niematerialne, organizacja spotkań integracyjnych, unikanie mikrozarządzania.

Jakich błędów należy unikać przy motywowaniu pracowników?

Błędami, których należy unikać przy motywowaniu pracowników, są brak jasno określonych celów, niedocenianie pracy pracowników, brak feedbacku, mikrozarządzanie.

Jak budować lepszą atmosferę w zespole?

Lepszą atmosferę w zespole można budować poprzez regularne spotkania integracyjne, promowanie współpracy, a nie konkurencji, oraz poprzez uznawanie i docenianie wkładu każdego członka zespołu.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Anna Różak

Copywriterka, autorka głównie dla branży HR. Piszę o rekrutacji, benefitach pracowniczych, jestem na bieżąco ze zmianami w prawie pracy.

Prywatnie mnóstwo czytam i opiekuję się najpiękniejszym kundelkiem po tej stronie Wisły.

9 komentarzy

Aldona

Aldona

Najłatwiejszym sposobem na zwiększenie motywacji pracowników jest pozytywna komunikacja w miejscu pracy.
Prince oP

Prince oP

Czytelnie opisane i zrozumiałe. Wiele ludzi jednak z natury ma z tym problem. Szczególnie tak jest w firmach, gdzie jest duża rotacja pracowników.
Fibka

Fibka

Większość osób ponadprzeciętnych lub tych, którzy osiągają doskonałe wyniki, mają dobre wyczucie. Dlatego zazwyczaj oczekujesz reakcji ze swojego środowiska.
Olgierd

Olgierd

Poziom wydajności pracownika nie zależy wyłącznie od jego umiejętności lub kwalifikacji. Aby firma uzyskała najlepsze wyniki, pracownik musi mieć dobrą równowagę między zdolnością do wykonania danego zadania i chęcią wykonania zadania.
JAdzia

JAdzia

Niezależnie od tego, czy jest to możliwość pracy z domu, czy czas elastyczny, możesz zaoferować różne opcje planowania, jeśli chcesz być postrzegany jako postępowy pracodawca i przyciągać najlepsze talenty.
Grażyna

Grażyna

Wynagrodzenie jest podstawowym sposobem motywowania pracowników, bez którego wszystkie inne metody są nieskuteczne. Wysokość wynagrodzenia może być stała lub elastyczna, najważniejsze jest omówienie wszystkich pytań dotyczących pieniędzy na etapie zawierania umowy.
Maria

Maria

Informowanie podwładnych o celach firmy, możliwość wysłuchania opinii wszystkich przyczynia się do zaangażowania w proces osiągania wspólnego celu wszystkich pracowników. To dobre działanie.
Kamil

Kamil

Każda forma motywacji gdy trafia do pracownika i powoduje u niego satysfakcje jest dobra. Dobry szef powinien wiedzieć jak to stopować z korzyścią dla własnej firmy.
Piła

Piła

Dobry i lubiany szef, który motywuje pracownika i oni to doceniają powoduje, że ma sprawny zespół. Relacje na poziomie w pracy mają znaczenie o powodzeniu wielu rzeczy.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.