Własna firma

Franczyza w Polsce - wady i zalety

20 grudnia 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 16 głosów

16 głosów

11 komentarzy
Franczyza w Polsce - wady i zalety
Założenie własnej działalności gospodarczej może być sposobem na bezrobocie, jak i niezależność finansową. Ci, którzy decydują się na taki krok, najczęściej dokonują dokładnej analizy wszystkich za i przeciw. Podobnego bilansu warto dokonać w momencie zainteresowania się franczyzą. Jaka jest definicja franczyzy i na czym polega ta forma prowadzenia działalności? Wyjaśniamy.

Działanie pod znaną marką jest rozwiązaniem m.in. dla osób, które nie mają własnego pomysłu na biznes. Aby jednak nie okazało się, że rozpoczęcie współpracy z franczyzodawcą nie spełniło Twoich oczekiwań, powinieneś przeanalizować zalety i wady franczyzy.

Franczyza – co to jest?

Franczyza to model biznesowy polegający na tym, że franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu przedsiębiorcy (franczyzobiorcy, inaczej ajentowi) m.in. znak towarowy, koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oraz udziela mu wsparcia merytorycznego przez cały okres współpracy. W zamian franczyzodawca zobowiązuje się do uiszczenia ustalonych opłat i korzystania z usług wskazanych dostawców.

Franczyza w Polsce w 2018 r. dane statystyczne

Źródło: Raport o franczyzie w Polsce, franchising.pl

Współcześnie franczyza w Polsce prężnie się rozwija, jak zresztą na całym świecie. Jako osoba zainteresowana masz naprawdę szeroki wybór, jeżeli chodzi o wybór franczyzodawcy, ci bowiem działają w każdej branży. Przy ich pomocy możesz prowadzić m.in. sklep spożywczy, stację benzynową, szkołę językową czy salon łazienek.

Szukasz pracy?

Pakowacz/pakowaczka -> 3 zmiany -> Oleśnica

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 800-5 100 zł brutto / mc
  • Dobroszyce
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana

Źródło obrazka: franchising.pl

Czytaj również: Własna firma. Sposób na niezależność?

Franczyza – czy to się opłaca?

Zalet franczyzy można wymienić całkiem sporo. Oto najważniejsze:

  • Prowadzenie przetestowanego biznesu. Decydując się na franczyzę, otwierasz biznes pod marką dobrze znaną konsumentom. Fakt ten przekłada się na konkretne zyski. To zdecydowanie mniejsze ryzyko, niż zakładanie działalności od zera.
  • Niższe koszty związane z rozpoczęciem. Jako ajent otrzymujesz m.in. materiały reklamowe i identyfikację wizualną, nie musisz inwestować własnych środków na ich zakup. Szczególnie kapitałochłonne może być opracowanie i zamówienie materiałów reklamowych. Korzystając z oferty franczyzy, omijasz konieczność poniesienia tych kosztów.
  • Dostęp do koncepcji know-how. Aby firma odniosła na rynku sukces, jej właściciele muszą stworzyć koncepcję działania. Franczyzobiorca korzysta z gotowego pomysłu, a w ramach zawartej umowy najczęściej ma prawo uczestniczyć w licznych kursach i szkoleniach.
  • Atrakcyjne ceny. Większość franczyzodawców decyduje się zawrzeć w umowie klauzulę, na mocy której franczyzobiorca jest zobowiązany zaopatrywać się u konkretnych dostawców. Takie rozwiązanie jest opłacalne – przy dużej ilości nabywanych produktów, każdy franczyzobiorca może liczyć na atrakcyjne ceny, które sprawią, że będzie on konkurencyjny.
Opłaty związane z franczyzą - schemat

Źródło: Prezentacja Frenchising, Michał Oleś

Franczyza minusy

Otwarcie biznesu ma zawsze dwie strony medalu. Poza możliwością zarobienia większych pieniędzy niż na etacie i niezależnością nie można zapomnieć o prowadzeniu np. księgowości, a także o tym, że trudno może być np. jeśli liczymy na oferty franczyzy bez wkładu własnego. Skorzystanie z tego rodzaju działalności wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. Za wady tego modelu biznesowego można uznać:

  • Regularne kontrole ze strony franczyzodawcy. Każdy franczyzodawca kontroluje w pewnym stopniu poczynania franczyzobiorców. To, jak będą wyglądały kontrole, zależy wyłącznie od opracowanej przez franczyzodawcę koncepcji prowadzenia biznesu.
  • Konieczność spełnienia konkretnych wymogów. Trudno mówić o szczegółach – każdy franczyzodawca stawia inne wymagania przed potencjalnymi franczyzobiorcami. Aby prowadzenie np. spożywczego klepu franczyzowego było opłacalne, przedsiębiorca udzielający franczyzy może wymagać, by sklep ten znajdował się w miejscowości zamieszkiwanej przez min. 10 tys. osób.
  • Ograniczone możliwości realizowania własnych pomysłów. Franczyzobiorca musi liczyć się z wieloma ograniczeniami, jeżeli chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej. Wiąże się to oczywiście z faktem korzystania z cudzej koncepcji prowadzenia biznesu, od której pozostaje zależny.
  • Opłaty, opłaty… Istotna jest też kwestia finansowa. Franczyzobiorca jest zobowiązany do uiszczania miesięcznej opłaty. W zależności od polityki realizowanej przez franczyzodawcę, może to być np. procent od dochodów. Podpisanie umowy wiąże się również z kwestią zakupu licencji (pakietu franczyzowego).

Najczęściej zadawane pytania

Czy jest franczyza?

Według definicji franczyza to biznes oparty na ścisłej współpracy przedsiębiorców: franczyzobiorcy z przedsiębiorcą będącym franczyzodawcą. Ten ostatni na podstawie umowy franczyzowej udostępnia know how i gotową koncepcję działalności oraz jej znaki towarowe i materiały promocyjne. Udziela też merytorycznej pomocy franczyzobiorcy przez cały czas trwania współpracy.

Jak założyć biznes w oparciu o franczyzę?

Aby podjąć działalność na zasadzie franczyzy, należy poszukać tego rodzaju ofert i zgłosić chęć takiej współpracy. W zależności od przedsiębiorcy udzielającego franczyzy różne mogą być warunki przystąpienia do współpracy, m.in. może być wymagany wkład własny w rozpoczęcie działalności.

Czy w ramach prowadzenia franczyzy płaci się dodatkowo franczyzodawcy?

Tak, prowadzenie działalności na zasadzie franczyzy wymaga uiszczania regularnych (zwykle comiesięcznych opłat), w związku z korzystaniem z gotowych i sprawdzonych rozwiązań, znaków towarowych i rozpoznawalności marki. Wysokość opłat zależy od ustaleń w umowie franczyzowej i często jest zależna od przychodów.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

11 komentarzy

Stefan

Stefan

Jako pracodawca, myślę o możliwości rozwoju i ekspansji mojej firmy. Franczyza wydaje mi się ciekawym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na szybszy rozwój dzięki udostępnieniu marki i koncepcji działania. Oczywiście, są też koszty związane z tym modelem biznesowym, ale warto rozważyć tę opcję.
Lidka

Lidka

Nie wiedziałem, że franczyza daje tak dużo możliwości, od sklepu spożywczego po szkołę językową czy salon łazienek - to brzmi naprawdę ciekawie! Jednak kontrole i ograniczenia, o których piszą w artykule, trochę mnie zniechęcają - czy warto zaryzykować?
Zuzia

Zuzia

Cieszę się, że trafiłam na ten artykuł, bo myślę o założeniu własnej działalności gospodarczej, ale niestety nie mam dużego kapitału startowego. Franczyza wydaje mi się fajnym rozwiązaniem, bo nie muszę martwić się o rozwój koncepcji i koszty materiałów reklamowych, ale czy opłacalność się zwróci?
kora

kora

Przeczytałem ten artykuł i ciekawie się składa, bo szukałem ostatnio pomysłu na własny biznes. Franczyza wydaje mi się ciekawą opcją, szczególnie, że można skorzystać z gotowej koncepcji, co z pewnością zmniejsza ryzyko porażki. Jednak, jak zawsze, są też minusy, o których warto pamiętać.
Mariusz

Mariusz

Rozpoczęcie działalności i rozwinięcie jej do rentowności zajmuje dużo czasu. Franczyza to dobre rozwiązanie dla ludzi bez czasu.
Mateusz

Mateusz

Spójrzmy prawdzie w oczy, bycie własnym szefem jest przerażające. W większości przypadków nowi właściciele firm mają wiele do stracenia przy niewielkim wglądzie w swoje szanse na sukces. Franczyza to przecież biznes jak każdy inny.
Adonis

Adonis

Jak widać sporo biznesów jest na franczyzie korzystnych, chociażby sieć Żabka. Sporo ludzi ogarnia temat i na tym wiele zyska tym wizerunkiem sieci.
sprzedawczyni

sprzedawczyni

Również temat tego artykułu jest dla znawców. Z definicji wiemy, że franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Franczyza w Polsce i w innych krajach bardzo się rozwija.
franczyza dobra

franczyza dobra

Generowanie pomysłu na biznes to świetny punkt wyjścia, ale pomysł nie staje się biznesem bez wysiłku. Niektórzy początkujący przedsiębiorcy rozumieją wysiłek konieczny do stworzenia firmy, ale mogą nie być zaznajomieni z wieloma krokami wymaganymi do rozpoczęcia przedsięwzięcia biznesowego.
Uber

Uber

Oczywiście, aby założyć firmę, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Zawsze mówiłem, mówię i powiem, że przedsiębiorca powinien mieć pomysł. Jeśli nie możesz nawet wpaść na pomysł, to o czym mówimy?
Seth56

Seth56

Popularna jest dzisiaj franczyza. Najlepszym przykładem chyba jest franczyza w żabce. Wiele ludzi chcących pracować w takiej branży może się na gotowym sprawdzić.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.