Spis treści
Działanie pod znaną marką jest rozwiązaniem m.in. dla osób, które nie mają własnego pomysłu na biznes. Aby jednak nie okazało się, że rozpoczęcie współpracy z franczyzodawcą nie spełniło Twoich oczekiwań, powinieneś przeanalizować zalety i wady franczyzy.
Franczyza – co to jest?
Franczyza to model biznesowy polegający na tym, że franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu przedsiębiorcy (franczyzobiorcy, inaczej ajentowi) m.in. znak towarowy, koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oraz udziela mu wsparcia merytorycznego przez cały okres współpracy. W zamian franczyzodawca zobowiązuje się do uiszczenia ustalonych opłat i korzystania z usług wskazanych dostawców.
Źródło: Raport o franczyzie w Polsce, franchising.pl
Współcześnie franczyza w Polsce prężnie się rozwija, jak zresztą na całym świecie. Jako osoba zainteresowana masz naprawdę szeroki wybór, jeżeli chodzi o wybór franczyzodawcy, ci bowiem działają w każdej branży. Przy ich pomocy możesz prowadzić m.in. sklep spożywczy, stację benzynową, szkołę językową czy salon łazienek.
Źródło obrazka: franchising.pl
Czytaj również: Własna firma. Sposób na niezależność?
Franczyza – czy to się opłaca?
Zalet franczyzy można wymienić całkiem sporo. Oto najważniejsze:
- Prowadzenie przetestowanego biznesu. Decydując się na franczyzę, otwierasz biznes pod marką dobrze znaną konsumentom. Fakt ten przekłada się na konkretne zyski. To zdecydowanie mniejsze ryzyko, niż zakładanie działalności od zera.
- Niższe koszty związane z rozpoczęciem. Jako ajent otrzymujesz m.in. materiały reklamowe i identyfikację wizualną, nie musisz inwestować własnych środków na ich zakup. Szczególnie kapitałochłonne może być opracowanie i zamówienie materiałów reklamowych. Korzystając z oferty franczyzy, omijasz konieczność poniesienia tych kosztów.
- Dostęp do koncepcji know-how. Aby firma odniosła na rynku sukces, jej właściciele muszą stworzyć koncepcję działania. Franczyzobiorca korzysta z gotowego pomysłu, a w ramach zawartej umowy najczęściej ma prawo uczestniczyć w licznych kursach i szkoleniach.
- Atrakcyjne ceny. Większość franczyzodawców decyduje się zawrzeć w umowie klauzulę, na mocy której franczyzobiorca jest zobowiązany zaopatrywać się u konkretnych dostawców. Takie rozwiązanie jest opłacalne – przy dużej ilości nabywanych produktów, każdy franczyzobiorca może liczyć na atrakcyjne ceny, które sprawią, że będzie on konkurencyjny.
Źródło: Prezentacja Frenchising, Michał Oleś
Franczyza minusy
Otwarcie biznesu ma zawsze dwie strony medalu. Poza możliwością zarobienia większych pieniędzy niż na etacie i niezależnością nie można zapomnieć o prowadzeniu np. księgowości, a także o tym, że trudno może być np. jeśli liczymy na oferty franczyzy bez wkładu własnego. Skorzystanie z tego rodzaju działalności wiąże się również z pewnymi ograniczeniami. Za wady tego modelu biznesowego można uznać:
- Regularne kontrole ze strony franczyzodawcy. Każdy franczyzodawca kontroluje w pewnym stopniu poczynania franczyzobiorców. To, jak będą wyglądały kontrole, zależy wyłącznie od opracowanej przez franczyzodawcę koncepcji prowadzenia biznesu.
- Konieczność spełnienia konkretnych wymogów. Trudno mówić o szczegółach – każdy franczyzodawca stawia inne wymagania przed potencjalnymi franczyzobiorcami. Aby prowadzenie np. spożywczego klepu franczyzowego było opłacalne, przedsiębiorca udzielający franczyzy może wymagać, by sklep ten znajdował się w miejscowości zamieszkiwanej przez min. 10 tys. osób.
- Ograniczone możliwości realizowania własnych pomysłów. Franczyzobiorca musi liczyć się z wieloma ograniczeniami, jeżeli chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej. Wiąże się to oczywiście z faktem korzystania z cudzej koncepcji prowadzenia biznesu, od której pozostaje zależny.
- Opłaty, opłaty… Istotna jest też kwestia finansowa. Franczyzobiorca jest zobowiązany do uiszczania miesięcznej opłaty. W zależności od polityki realizowanej przez franczyzodawcę, może to być np. procent od dochodów. Podpisanie umowy wiąże się również z kwestią zakupu licencji (pakietu franczyzowego).