Spis treści
Firmę możesz założyć bez wychodzenia z domu. Jej posiadanie wiąże się jednak z ryzykiem. Dla wielu jest ono zbyt duże, by zdecydować się na taki krok. Jeżeli zastanawiasz się, czy podołasz prowadzeniu działalności gospodarczej i będziesz w stanie pokonać konkurencję działającą na lokalnym rynku, nie rezygnuj z marzeń. Powstaw na sprawdzone rozwiązania.
Czym jest franczyza?
Franczyza to model współpracy biznesowej między podmiotami, w którym jeden z nich czerpie wiedzę i doświadczenie od drugiego. Franczyzobiorca uzyskuje dostęp do koncepcji prowadzenia biznesu, która została opracowana przez franczyzodawcę. Istotną kwestią jest przy tym fakt, że udostępniony model biznesowy jest już sprawdzony – przedsiębiorca może mieć pewność, że po zastosowaniu się do otrzymanych wskazówek będzie w stanie zarabiać.
Warto zapoznać się z artykułem: 5 powodów, dla których warto nawiązać współpracę z biurem rachunkowym.
Franczyza, czyli przepływ know-how
Jako model biznesowy, franczyza zakłada przepływ informacji między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Mowa oczywiście o informacjach dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej tego typu, czyli tzw. know-how. Organizując szkolenia i kursy, franczyzodawca dzieli się cennym doświadczeniem w zakresie działania na rynku. To jest bezcenne i pozwala uchronić się franczyzobiorcy przed licznymi błędami, które mogłyby rzutować na osiągane przez jego przedsiębiorstwo zyski.
Dostęp do know-how to jednak nie jedyne założenie franczyzy. Istotą tego modelu biznesowego jest to, że franczyzobiorca ma dostęp m.in. do znaków towarowych i usługowych franczyzodawcy. W efekcie otrzymuje markę, która jest dobrze rozpoznawalna wśród konsumentów.
Franczyza – rozwiązanie docenione przez wielu
Franczyza jest wybierana przez wielu początkujących przedsiębiorców. Decydują się na nią przede wszystkim ci, którzy są świadomi konkurencji i jednocześnie widzą dla siebie szansę w takim modelu biznesowym. Mimo że start nie jest najłatwiejszy pod względem finansowym (zainteresowani muszą nabyć pakiet startowy), to i tak jest mniejszym obciążeniem niż samodzielne rozwijanie biznesu.
Wybór franczyzy często jest podyktowany względami praktycznymi. Skoro przedsiębiorca może zaoszczędzić i jednocześnie działać pod znaną marką, to ma większe szanse na to, aby odnieść na rynku sukces. Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie w miastach, w których działa wiele punktów usługowo-handlowych. Wówczas specjalistyczne wsparcie jest szczególnie cenne.
Zwiększ swoje szanse na rozwój biznesu
Aktualnie franczyzę oferuje wiele firm działających w różnych branżach. Na portalu Franchising.pl są wymienione przedsiębiorstwa proponujące prowadzenie m.in.:
- aptek,
- sklepów spożywczych,
- punktów gastronomicznych,
- gabinetów odnowy biologicznej.
Osoby decydujące się na franczyzę otrzymają gotową receptę na sukces, ale nie obejdzie się bez ciężkiej pracy. Czerpanie z doświadczenia solidnej marki, która z powodzeniem działa na rynku od wielu lat, pozwala lepiej konkurować z firmami działającymi w tej samej branży. Klienci chętnie kupują produkty lub usługi w sklepach, które po prostu znają.
Franczyza – postaw na to, co znane
Jesteś zainteresowany franczyzą? Świetnie, masz wiele możliwości! Chcesz osiągnąć sukces? Postaraj się działać w sposób przemyślany. Podstawową sprawą jest dokładne zapoznanie się ze specyfiką lokalnego rynku. W tym przypadku również posłuży franczyzodawca. Po przeanalizowaniu konkurencji, będzie on w stanie odpowiedzieć Ci na pytanie, czy współpraca będzie opłacalna. Warto przygotować się zawczasu i zrobić analizę SWOT.
Źródło obrazka: www.remarked.pl
Franczyza to odpowiedź na potrzeby i oczekiwania początkujących przedsiębiorców. A skoro rozwiązanie to zostało przetestowane przez wielu i sprawdza się, to dlaczego i Ty nie mógłbyś spróbować?
Rozwijając franczyzę, jej pomysłodawcy mają możliwość docierania ze swoimi produktami i usługami praktycznie do każdego zakątka kraju. Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu, szkoły językowej czy zakładu fryzjerskiego pod znaną marką, to dla Ciebie świetna szansa.
Jak wybrać franczyzę dla siebie?
Jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, gdzie znajdziesz oferty sieci franczyzowych. Dziś zadanie jest znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Dynamiczny rozwój sieci sprawił, że każda firma oferująca franczyzę stawia na reklamę właśnie w internecie. Działają również strony, na których znajdziesz katalog franczyz.
Franczyza tylko dla dużych przedsiębiorców?
Dla wielu przedsiębiorców czynnikiem hamującym ich rozwój najczęściej jest ich sposób myślenia. Przy odpowiedniej ilości pracy, każdy biznes ma szansę na sukces. Sieci franczyzowe są zainteresowane współpracą z każdym. Co prawda, mają swoje wymagania, ale nie oznacza to, że z góry skreślają drobnych przedsiębiorców. Zanim zatem zrezygnujesz, sprawdź, czy nie ma oferty, z której mógłbyś skorzystać.
Pakiet startowy – czemu trzeba za niego płacić
Franczyza to specyficzna umowa. Franczyzodawca udostępnia zainteresowanemu podmiotowi swoją wiedzę na temat działania biznesu, materiały marketingowe i wsparcie merytoryczne. Za te elementy franczyzobiorca musi zapłacić określoną w umowie kwotę.
Dlaczego trzeba płacić za pakiet startowy? Poza wiedzą i wsparciem, przedsiębiorca otrzymuje konkretne produkty, np. banery, ulotki, gazetki promocyjne. Zaprojektowanie i wydruk tych kosztuje franczyzodawcę, który – co naturalne – nie chce tych kosztów ponosić samodzielnie.
Ile kosztuje prowadzenie franczyzy?
Poza pakietem startowym, za który musi zapłacić franczyzobiorca, pozostaje jeszcze kwestia miesięcznych opłat. Mowa o tzw. prowizji od obrotów, którą jest zobowiązany uiszczać każdy franczyzobiorca. Większość sieci franczyzowych wychodzi z założenia, że wysokość prowizji negocjuje z zainteresowanym podmiotem. Rozwiązanie to jest zatem elastyczne i dopasowane do możliwości przedsiębiorców.
Przeczytaj również: Błędy, których nie powinieneś popełnić prowadząc firmę.
- Opłata wstępna – to jednorazowa opłata za dołączenie do sieci franczyzowej. Może wynosić od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych, w zależności od marki i branży.
- Pakiet startowy – niektóre franczyzy wymagają zakupu pakietu startowego, który może obejmować wyposażenie, oprogramowanie, szkolenia, materiały marketingowe itp. Koszty te również mogą być różne, od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
- Opłaty bieżące – to cykliczne płatności, zazwyczaj procent od obrotu lub zysku, które franczyzobiorca płaci franczyzodawcy. Stawki mogą się różnić, ale często wynoszą od 4% do 10% miesięcznych przychodów.
- Marketing i reklama – niektóre franczyzy wymagają od franczyzobiorców udziału w kosztach wspólnych kampanii marketingowych. Może to być ustalony procent od obrotów lub stała kwota miesięczna.
- Koszty operacyjne – obejmują one wynajem lokalu, wynagrodzenia pracowników, zakup towarów, utrzymanie i inne bieżące wydatki związane z prowadzeniem działalności.
- Szkolenia i wsparcie – niektóre franczyzy oferują szkolenia i wsparcie, które mogą być wliczone w opłatę franczyzową lub rozliczane dodatkowo.
- Remonty – franczyzodawca może wymagać okresowych modernizacji lub renowacji lokalu zgodnie ze standardami marki, co również generuje dodatkowe koszty.
Franczyza często oznacza tańszy marketing
Przedsiębiorcy z pewnością doskonale wiedzą, że nakłady na reklamę są ogromne. Od niej jednak zależy to, czy potencjalni klienci zainteresują się działalnością firmy czy punktu usługowo-handlowego. Ci, którzy zdecydowali się działać w sieci, na ogół nie ponoszą środków na marketing, bowiem to zadanie należy do franczyzodawców. Oszczędności są zatem znaczne.
Osoby zainteresowane franczyzą mają w czym wybierać – sprawdzonych pomysłów na biznes jest kilkaset. Aby osiągnąć sukces w niektórych z nich, trzeba posiadać kwalifikacje. Tak jest choćby w przypadku otwarcia placówki partnerskiej renomowanego biura rachunkowego lub kancelarii prawnej.
Franczyza – od czego zacząć?
Zamierzasz postawić na siebie i wykorzystać swój potencjał? Dobre zrobisz, jeżeli w pierwszej kolejności zorientujesz się, jakie masz możliwości, jeżeli chodzi o franczyzę. Pomocne będą portale, na których publikowane są informacje na temat tego modelu biznesu.
Specjaliści podkreślają, że receptą na sukces jest zbadanie potrzeb konsumentów na lokalnym rynku. Zakładając, że chcesz założyć np. partnerską kancelarię radcy prawnego, musisz zorientować się, czy w mieście, w którym chcesz działać, nie ma zbyt wielu takich punktów. Inaczej mówiąc, pierwszym krokiem jest ocena konkurencji.
Postawienie na franczyzę przekłada się na ograniczenie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeżeli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem, musisz znaleźć franczyzodawcę chętnego do współpracy.
Decydując się na franczyzę, powinieneś określić interesującą Cię branżę. Franczyzodawcy działają w wielu sektorach, a najpopularniejszymi są spożywczy i gastronomiczny. Niezbędne będzie też przeprowadzenie wielu rozmów z potencjalnymi partnerami. Poza ustaleniem warunków współpracy, warto sprawdzić, jakie środki franczyzodawca przeznacza na reklamy. Od tego czynnika zależy m.in. liczba klientów.
Dlaczego franczyza to dobry wybór?
Fakt, że franczyza jest coraz popularniejsza łączy się z tym, że większość klientów, mając do wyboru zrobienie zakupów w znanym dyskoncie i osiedlowym sklepiku, wybierze ten pierwszy. Jest to podyktowane m.in. oszczędnością czasu, bo w każdym sklepie sieciowym rozkład produktów jest podobny. Działa też mechanizm przyzwyczajenia.
Reguły te przekładają się na to, że nawet właściciele niewielkich sklepów często sprawdzają, czy będą mogli podjąć współpracę z wybranym franczyzodawcą. Takie rozwiązanie opłaca się zatem pod względem ekonomicznym.
Zapoznaj się z warunkami franczyzodawcy przed rozmową wstepną
Specjaliści zajmujący się zagadnieniem franczyzy w Polsce podkreślają, że aktualnie znajduje się ona w fazie rozkwitu. Na rynku systematycznie przybywa franczyzodawców kuszących atrakcyjnymi warunkami współpracy. Nie oznacza to jednak, że każdy przedsiębiorca może liczyć na szybki zarobek pod rozpoznawalnym szyldem – sieci franczyzowe stawiają wymagania potencjalnym kontrahentom.
Nie chcesz tracić czasu na bezowocne rozmowy? Jeżeli cenisz swój czas, zapoznaj się ze wstępnymi warunkami współpracy z daną siecią franczyzową. Informacje takie są publikowane na stronach internetowych poszczególnych franczyzodawców.
Podsumowanie
Franczyza oferuje przedsiębiorcom unikalną okazję do rozwoju biznesu z mniejszym ryzykiem, korzystając z zalet gotowego modelu biznesowego oraz wsparcia doświadczonego franczyzodawcy. Jest to szczególnie korzystne dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą ponosić pełnego ciężaru i ryzyka samodzielnego rozwijania marki od podstaw.
Zainteresowani muszą być przygotowani na początkowe inwestycje oraz bieżące koszty, które są nieodłączną częścią prowadzenia franczyzy. Warto więc dokładnie przeanalizować możliwości i warunki współpracy z wybranym franczyzodawcą, aby maksymalizować potencjalne korzyści i minimalizować ryzyka związane z tym modelem biznesowym.
To może Cię również zainteresować