Poszukiwanie pracownika

Jak stworzyć dobre ogłoszenie o pracę?

25 maja 2020

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

10 komentarzy
Jak stworzyć dobre ogłoszenie o pracę?
Gdybyś szukał zatrudnienia, to czy odpowiedziałbyś na każde ogłoszenie o pracę? Z pewnością nie, bo treść tylko niektórych zachęca do kontaktu z potencjalnym pracodawcą. Dowiedz się, jak napisać ogłoszenie, które przyciągnie wzrok specjalistów i zwiększy ilość otrzymanych aplikacji.

Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę?

Standardem stało się dziś poszukiwanie ogłoszeń o pracę w sieci. To właśnie tam działa wiele portali pracy, na których można zamieścić przygotowaną ofertę. Co więcej, właściciele takich serwisów pozwalają zainteresowanym np. wyróżnić ich ogłoszenie, co przekłada się na większą ilość jego wyświetleń, bo jest ono umieszczone na samej górze listy.

Poszukujesz pracownika i w związku z tym zdecydowałeś się zamieścić ogłoszenie na Aplikuj.pl lub innym portalu ogłoszeniowym? Aby zainteresowało się nim naprawdę wiele osób, musisz popracować nad jego treścią. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci przygotować naprawdę dobre ogłoszenie o pracę.

Szablon ogłoszenia o pracę? Wykaż się kreatywnością!

W sieci znajdziesz wiele przykładów ogłoszeń o pracę. Jak napisać takie, które naprawdę zainteresuje osoby poszukujące zatrudnienia? Zamiast korzystać z szablonów, wykaż się kreatywnością i profesjonalizmem. Pamiętaj, że ci, którzy poszukują pracy, nie chcą odpowiadać na lakoniczne ogłoszenia. Właśnie dlatego musisz dokładnie opisać m.in. stanowisko pracy, na które zamierzasz zatrudnić wybraną osobę.

Co powinno się znaleźć w dobrym ogłoszeniu o pracę?
Aby oferta pracy spełniła swoją funkcję i skłoniła kandydatów do aplikowania, ważne jest umieszczenie w niej najważniejszych informacji:
  • opis stanowiska i obowiązków pracownika – powinny być szczegółowo wypunktowane,
  • wymagania wobec kandydata – sprecyzuj swoje wymagania, wskaż, kogo poszukujesz, jakim wykształceniem czy umiejętnościami musi wykazać się kandydat,
  • korzyści dla osoby, która zostanie przyjęta do pracy – w tej sekcji powinieneś umieścić informacje na temat tego, co konkretnie proponujesz pracownikowi. Poza wynagrodzeniem w dokładnej wysokości lub widełkach wskaż pozapłacowe benefity, jeżeli przyznanie takich przewidujesz.

Choć nie ma żadnego obowiązku udostępniania w ogłoszeniu wysokości wynagrodzenia, zdecydowanie lepiej jest podać przynajmniej widełki płacowe, niż nie udzielić żadnej informacji na ten temat. Wysokość wynagrodzenia jest kluczowa dla większości kandydatów, a wielu z nich wręcz pomija oferty, które nie podają nawet zakresu zarobków na danym stanowisku.

Istotną kwestią jest również podanie danych firmy. Aby wzbudzić zaufanie, unikaj podawania adresu mailowego założonego na popularnych serwisach. W ostatnim czasie coraz więcej specjalistów wskazuje, że uczciwe firmy muszą liczyć się z podawaniem prawdziwych danych, bo w innym przypadku nie mogą liczyć na otrzymanie dokumentów aplikacyjnych najlepszych osób w branży.

Czego unikać w ogłoszeniu o pracę?

Gdy piszesz, kogo poszukujesz, unikaj ogólnych sformułowań – w ten sposób spowodujesz, że na ogłoszenie odpowie wiele osób, które faktycznie nie będą nadawać się do pracy na danym stanowisku. Załóżmy, że szukasz handlowca. Zamiast pisać o komunikatywności, możesz np. napisać, że poszukujesz osoby, która na osobistym spotkaniu przekona Cię do zakupu tradycyjnej szczoteczki do zębów. W ten sposób bardziej obrazowo określisz swoje oczekiwania i wyeliminujesz sytuację, gdy Twoja poczta zostanie zasypana dokumentami aplikacyjnymi zainteresowanych, którzy jednak nie potrafią sprzedawać.

Szukasz pracy?
Dodana

Customer service specialist in the automotive industry with Greek

Concentrix CVG International sp. z o.o.

  • Katowice
Dodana

Customer service specialist in the automotive industry with Dutch

Concentrix CVG International sp. z o.o.

  • Katowice
Dodana

Customer service specialist in the automotive industry with Croatian

Concentrix CVG International sp. z o.o.

  • Katowice
Dodana

Praca dodatkowa

Grupa Progres Sp. z o.o.

  • Rogowo
Dodana
Aplikuj bez CV

Warto też szczególnie zwrócić uwagę na informacje, które budzą niechęć większości kandydatów i spróbować przeciwstawić im lub podkreślić mocne strony oferty, by całokształt brzmiał atrakcyjnie. Zamiast pisać: praca na dwie zmiany, system ewidencji czasu pracy, możesz dodać pozytywny wydźwięk, np: stałe godziny i regularne przerwy w pracy, elastyczny grafik (dwie zmiany). 

Informacje w ofertach pracy zniechęcające kandydatów - wykres z ankiety

Źródło: Raport Jakość Procesów Rekrutacji 2019, Aplikuj.pl

Dodatkowe wskazówki, jak pisać ogłoszenie o pracę

Warto także pamiętać, aby podawać jak najwięcej szczegółów. Poszukujesz księgowej z wykształceniem wyższym i doświadczeniem? Zaznacz zatem, że interesuje Cię zatrudnienie księgowej po studiach wyższych na kierunku np. ekonomia i posiadającej co najmniej np. 5 lat wykształcenia.

Im bardziej szczegółowe ogłoszenie zamieścisz w sieci, tym lepiej. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie przeglądania aplikacji, które nie będą spełniać Twoich oczekiwań. Również odbiorcy, czyli osoby poszukujące pracy, dobrze zastanowią się przed wysłaniem zgłoszenia. W efekcie masz szansę szybko znaleźć najlepszego kandydata na wolne stanowisko i ograniczyć aplikacje do tych, które spełniają wymagania kwalifikacyjne i kompetencyjne.

Jak napisać ogłoszenie o pracę, które trafi do potencjalnych kandydatów?

W dzisiejszych czasach mówi się, że nastał rynek pracownika, przez co pracodawcy mają większe niż kiedyś problemy ze skompletowaniem załogi. Dlatego coraz większą uwagę zaczynają przywiązywać do ogłoszeń o pracę, zastanawiając się, jak je skonstruować, aby zgłosiło się jak najwięcej chętnych.

Przygotowując się do zamieszczenia nowego ogłoszenia, warto najpierw zastanowić się, gdzie zamierzasz dodać ogłoszenie o pracę. Poza popularnymi portalami pracy, serwisami internetowymi zrzeszającymi pracodawców i pracowników, można też posiłkować się portalami aukcyjnymi czy społecznościowymi, czyli nie stricte związanymi z poszukiwaniem pracy. Dobrym pomysłem jest także zamieszczenie ogłoszenia np. na LinkedIn, serwisie poświęconym właśnie społecznościom pracodawców, kandydatów i pracowników. 

Źródło tabeli: outsourcingporta.eu

Minusem takich portali jest fakt, że ich użytkownicy to w zdecydowanej większości osoby w wieku poniżej 50 lat. Jeśli szukasz pracownika starszego, z wieloletnim doświadczeniem, krótko przed emeryturą lub na emeryturze, lepiej publikować ogłoszenie na tradycyjnych portalach pracy i ogłoszeniowych oraz w serwisie Urzędu Pracy. Starsze osoby z większym prawdopodobieństwem odwiedzą takie strony, niż fanpage w social mediach.

Co powinno zawierać ogłoszenie?

Ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika powinno być przede wszystkim napisane przystępnym, życzliwym językiem. Musi zawierać nazwę firmy i przynajmniej przedział oferowanego wynagrodzenia. Coraz częściej pracownicy w ogóle nie odpowiadają na ogłoszenia bez podanej nazwy firmy czy widełek płacowych. Skąd to się bierze? Przede wszystkim stąd, że przed wysłaniem aplikacji lubią sprawdzić opinie o firmie w sieci, a poniżej pewnego progu zarobków oferta ich w ogóle nie interesuje. Skuteczne ogłoszenie musi też zawierać jak najwięcej zalet związanych z pracą na danym stanowisku. Możliwość rozwoju i awansu, liczne szkolenia, dodatki pozapłacowe, wolne tzw. długie weekendy, możliwość pracy z domu, benefity pozapłacowe – to najpopularniejsze z nich. Dla wielu pracowników często też te dodatkowe zalety mogą rekompensować wysokość wynagrodzenia.

W ogłoszeniu należy podać też obowiązki potencjalnego pracownika oraz zamieścić informację o godzinach pracy czy lokalizacji firmy, aby pracownik mógł od razu zorientować

Poszukując pracownika, z pewnością wiesz, że musisz przygotować ogłoszenie. Aby dotarło ono do szerokiej grupy zainteresowanych, najlepiej zrobisz, jeżeli opublikujesz je na poczytnych portalach z ogłoszeniami o pracę. Współcześnie to właśnie tam najczęściej zaglądają osoby zainteresowane znalezieniem posady.

Skonstruowanie dobrej oferty o pracę wcale nie jest sprawą prostą. Specjaliści wskazują, że na lokalnych portalach ogłoszeniowych pojawia się wiele ogłoszeń o pracę, ale większość z nich nie zachęca do wysłania dokumentów aplikacyjnych. Największym problemem jest oczywiście fakt, że takie ogłoszenia są lakoniczne.


Napisz o kilka zdań o firmie – zbuduj zaufanie

Właśnie siadasz do pracy nad treścią ogłoszenia? Świetnie, musisz zatem wiedzieć, że zacząć warto od… przedstawienia swojej firmy. Kto, jak nie ty, wie o niej najwięcej? Opowiedz o jej początkach, mozolnym budowaniu pozycji w branży czy dynamicznym rozwoju. Wczuj się w osobę poszukującą zatrudnienia – co chciałbyś przeczytać o swoim potencjalnym miejscu zatrudnienia?
Współcześnie dobre portale z ogłoszeniami pozwalają zaprezentować firmę. Te wyspecjalizowane, czyli koncentrujące się na tematyce pracy, przewidują nawet odrębną sekcję, w której pracodawca może zamieścić informacje o swoim przedsiębiorstwie.


Pełen etat a może nie? Co z godzinami pracy?

Nie zawsze w ogłoszeniu o pracę można znaleźć informację o tym, czy pracodawca jest zainteresowany zatrudnieniem pracownika na cały etat, czy też może na część. Z punktu widzenia osoby poszukującej posady taka informacja jest kluczowa. Jeżeli na utrzymaniu ma ona rodzinę, z pewnością będzie chciała pracować na pełen etat. Inaczej jest w przypadku np. studentów, którzy chcąc pogodzić naukę z zarabianiem, są zmuszeni szukać zatrudnienia na część etatu.

Jeżeli chcesz, aby twoje ogłoszenie o pracę się wyróżniało, powinieneś również poinformować o godzinach pracy. Praca biurowa to najczęściej praca od 8 do 16. Inaczej sytuacja wygląda choćby w przedsiębiorstwach produkcyjnych czy gastronomii. Prowadząc firmę w takich branżach, możesz wymagać od zatrudnionych pracy przez 12 godzin, dając im w zamian dni wolne.

Osoby poszukujące pracy nie zawsze są zainteresowane pracą w weekendy. Wiesz, że będziesz wymagał od potencjalnych pracowników pracy właśnie w sobotę i niedzielę? Dobrze, abyś to zaznaczył. W ten sposób może się okazać, że również ty będziesz miał mniej pracy, bo osoby poszukujące pracy od poniedziałku do piątku, nie założą błędnie, że oferujesz pracę właśnie w takich dniach tygodnia, i tym samym nie prześlą na wskazany przez ciebie adres swojej aplikacji.


Co z wynagrodzeniem i dodatkowymi profitami?

„Atrakcyjne wynagrodzenie”, „wynagrodzenie uzależnione od umiejętności i doświadczenia”, „wynagrodzenie składające się z podstawy plus prowizji” to tylko kilka sformułowań, które bardzo często pojawiają się w ogłoszeniach o pracę. Chcesz się wyróżnić? W takim razie konkretnie wskaż, ile pracownik u ciebie zarobi. Dlaczego pracodawcy jak ognia unikają podawania konkretnych cyfr? Niektórzy obawiają się, że konkurencja dowie się, ile płacą osobom zatrudnionym. Jeszcze inni po prostu nie wiedzą, czy oferowane przez nich wynagrodzenie jest adekwatne do stanowiska.

Chcesz mieć pewność, że proponowane przez ciebie wynagrodzenie jest atrakcyjne? W takim razie sprawdź aktualne raporty, w których znajdziesz informacje na temat tego, ile zarabiają pracownicy w poszczególnych branżach. W ten sposób sprawdzisz, czy spełniasz oczekiwania potencjalnych pracowników. Jeżeli przewidujesz pozapłacowe benefity, to pamiętaj, aby również o nich wspomnieć w ogłoszeniu.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Specjalista digital marketingu, redaktor, copywriter i dziennikarz. Ma prawie 10 lat doświadczenia. Poza pisaniem i korektą zajmuje się zarządzaniem i optymalizacją treści, a także planowaniem i realizacją kampanii marketingowych oraz projektów link outreach na potrzeby SEO.

10 komentarzy

Robert Serafiniak

Robert Serafiniak

Mimo że zdaję sobie sprawę z ważności dobrego ogłoszenia, czasami trudno jest znaleźć odpowiednie słowa, aby opisać wymagania stanowiska. Dzięki temu artykułowi zrozumiałem, że warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie rzetelnego i szczegółowego ogłoszenia, żeby przyciągnąć najlepszych kandydatów.
Piotr

Piotr

Jestem zainteresowany ofertą pracy, ale niestety brakowało mi w niej wielu konkretnych informacji. Czułem się trochę jakbym rzucał haczyk w ogólnej toni. Chciałbym, żeby pracodawcy napisali bardziej szczegółowe wymagania szukanej osoby.
Mazan

Mazan

Jako osoba poszukująca pracy, bardzo cenię sobie szczegółowe ogłoszenia. Dzięki nim nie tracę czasu na aplikowanie na stanowiska, na których w ogóle nie mam szans. Cieszę się, że są jeszcze pracodawcy, którzy zadają sobie trud, żeby napisać rzetelne ogłoszenie.
Aniuś

Aniuś

Jestem bardzo wdzięczny za ten artykuł, ponieważ w końcu pracodawcy zrozumieją, jak ważne jest dokładne opisanie oferty pracy i podanie widełek płacowych. Dzięki temu będziemy mieli większą pewność, że nie idziemy na dno zatrudnienia i nie jesteśmy wykorzystywani.
Ostra

Ostra

Każdy kto szuka znajdzie jak lepiej wypromować swoją ofertę i pomóc sobie w znalezieniu właściwych kandydatów.
Mazan

Mazan

W Internecie tak jak tutaj wiele znajdzie się przydatnych porad oraz można śledzić analogiczne oferty i dzięki temu perfekcyjnie można stworzyć ofertę albo wykorzystać gotowe szablony do tego rodzaju działalności.
Zośka

Zośka

Bardzo przydatne informacje w tym artykule. Ogłoszenie o pracę musi zawierać wszystko to, co napisaliście.
choma

choma

Ostatecznie nikt nie chce tracić czasu na promowanie miejsc pracy - za darmo lub nie - w niewłaściwej puli talentów i przesiewanie przez morze CV od niewykwalifikowanych kandydatów.
Mariusz

Mariusz

Na przykład wniosek może mieć następujący charakter: „konieczne jest wykształcenie wyższe, mile widziane jest doświadczenie w pracy z obcokrajowcami, wykluczeni są kandydaci, którzy nie mają własnego samochodu”.
Konop

Konop

Bardzo ciekawe porady. Ja jako pracodawca wiem teraz, że źle konstruowałem ofertę, a teraz może na rozmowy przyjdą lepsi kandydaci, bowiem duża jest u nas rotacja.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.