Spis treści
Sprawdź jaki jest wpływ narzekania na atmosferę w zespole
Narzekanie może mieć negatywny wpływ na atmosferę w pracy, szczególnie jeśli jest to stałe zachowanie. Pracownik, który ciągle narzeka, może "zatruwać" atmosferę w zespole, wpływając negatywnie na morale innych. To z kolei może prowadzić do spadku efektywności pracy, konfliktów między pracownikami, a nawet ich rotacji. Jako pracodawca, powinieneś zdawać sobie sprawę z potencjalnego negatywnego wpływu narzekania na zespół i podjąć odpowiednie kroki, aby go minimalizować.
Znajdź narzekacza i porozmawiaj z nim
Po pierwsze musisz dotrzeć do osoby lub osób, które narzekają. To wcale nie musi być zadaniem łatwym – wiele zależy od tego, jak dużą firmę prowadzisz. Jeżeli stworzona przez ciebie firma jest niewielka, to raczej nie powinieneś mieć problemu z namierzeniem osoby, która jest wiecznie niezadowolona. W przypadku dużej firmy, zadanie będzie trudniejsze, ale również jest do wykonania – wystarczy tylko, że będziesz się posiłkował wiedzą zdobytą od swoich podwładnych.
Co zrobić, gdy znajdziesz już osobę narzekającą? Nie obejdzie się bez rozmowy. Powinieneś ustalić, dlaczego pracownik narzeka. Być może coś przeoczyłeś – pracownik może być zdemotywowany z uwagi na problemy rodzinne, brak podwyżki lub awansu. Do ciebie należy ustalenie przyczyn, dla których pracownik nie koncentruje całej swojej uwagi na pracy. Gdy to zrobisz, będziesz miał obraz sytuacji – będziesz wiedział, czy możesz pomóc swojemu podwładnemu.
Pomóż, a zdobędziesz lojalnego pracownika
Być może pierwsze, co przyszło ci do głowy, to pożegnanie się z pracownikiem, który jest niezadowolony ze swojej pracy. Nie tędy droga – w ten sposób pokażesz jedynie innych podwładnym, że nie rozwiązujesz, ale pozbywasz się kłopotów. Nie o to ci chodzi, prawda?
Po ustaleniu przyczyn, dla których pracownik nie może skoncentrować się na pracy i negatywnie wpływa na motywację innych zatrudnionych, powinieneś zaproponować mu pomoc. Jeżeli problemem jest aktualna sytuacja rodzinna podwładnego, to może warto mu zaproponować kilka dni wolnego? Pracownik twierdzi, że już dawno przestał się rozwijać? Postaw przed nim wyzwania. W ten sposób nie tylko jemu, ale całej załodze pokażesz, że zależy ci na każdym pracowniku. Możesz również pomyśleć o szkoleniach lub kursach. Większość osób aktywnych zawodowo chętnie bierze w nich udział, bo pozwalają się one rozwijać.
A co gdy pracownik nadal narzeka?
Może zdarzyć się tak, że mimo twoich wysiłków, pracownik uzna, że nie jesteś mu w stanie nic więcej zaproponować. W takiej sytuacji nie ma sensu dalsza współpraca – lepiej się rozstać w zgodzie. Ale nawet wówczas możesz pomóc swojemu pracownikowi. Jeżeli dotychczas był on lojalny i rzetelnie wykonywał swoje obowiązki, to może warto wręczyć mu referencje? Z pewnością doskonale wiesz, że pracodawcy zwracają uwagę na takie dokumenty.
A może się nie wtrącać?
Oczywiście możesz lekceważyć dochodzące do twoich uszu uwagi podwładnych. W taki jednak sposób narażasz się jedynie na to, że w przyszłości będziesz miał problem z załogą. Być może z twojej firmy zaczną odchodzić po kolei wszyscy pracownicy. Poszukiwania nowych i ich wdrażanie w obowiązki jest kosztowne – czy jesteś przygotowany na poniesienie takich kosztów? Jeżeli nie, to czas zareagować – twój zespół zamiast narzekać, ma efektywnie pracować.
Jakie są najczęstsze przyczyny narzekania w pracy?
Pracownik może narzekać z różnych powodów - począwszy od problemów osobistych, a kończąc na braku satysfakcji z wykonywanej pracy. Często narzekanie jest wynikiem frustracji, przeciążenia obowiązkami, czy niedostatecznej motywacji. Warto zauważyć, że narzekanie może też być dowodem zaangażowania - pracownik, który nie jest obojętny na sytuację w firmie, chce wpływać na jej poprawę. Ważne jest, aby jako pracodawca rozumieć te powody i starać się je rozwiązać. W końcu zadowolony pracownik to efektywny pracownik.
Krok | Wskazówka |
---|---|
1. Zidentyfikuj narzekającego pracownika | Należy zlokalizować źródło narzekania w zespole i zrozumieć, co może być powodem niezadowolenia. |
2. Rozmowa z pracownikiem | Porozmawiaj z pracownikiem i dowiedz się, co jest źródłem jego niezadowolenia i frustracji. |
3. Zrozumienie przyczyn narzekania | Przyczyny mogą być różne - od problemów osobistych, po brak satysfakcji z pracy czy przeciążenie obowiązkami. |
4. Rozwiązanie problemu | Zaproponuj rozwiązania, które mogą pomóc pracownikowi poradzić sobie z problemem i poprawić sytuację. |
5. Utrzymuj otwartą komunikację | Pamiętaj, że narzekanie jest częścią natury ludzkiej. Zadbaj o otwartą komunikację i konstruktywny feedback. |
Wyciągaj wnioski z narzekania
Pamiętaj, że nawet jeśli podejmiesz działania, nie zawsze możesz całkowicie wyeliminować narzekanie. Wszyscy jesteśmy ludźmi, a narzekanie jest częścią naszej natury. Ważne jest jednak, aby narzekanie nie przekształcało się w toksyczną atmosferę i nie wpływało negatywnie na efektywność pracy. Zadbaj o otwartą komunikację, stałe feedbacki i poczucie, że każdy głos jest ważny. Dzięki temu możesz przekształcić narzekanie w konstruktywną krytykę, która pomoże Ci ciągle doskonalić Twoją firmę.
To może Cię również zainteresować