Własna firma

Jak poradzić sobie z narzekającym pracownikiem?

10 lipca 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 17 głosów

17 głosów

7 komentarzy
Jak poradzić sobie z narzekającym pracownikiem?
Zrozum, jak skutecznie radzić sobie z narzekającym pracownikiem. Dowiedz się więcej o przyczynach narzekania i jak stworzyć lepszą atmosferę w pracy.

Sprawdź jaki jest wpływ narzekania na atmosferę w zespole

Narzekanie może mieć negatywny wpływ na atmosferę w pracy, szczególnie jeśli jest to stałe zachowanie. Pracownik, który ciągle narzeka, może "zatruwać" atmosferę w zespole, wpływając negatywnie na morale innych. To z kolei może prowadzić do spadku efektywności pracy, konfliktów między pracownikami, a nawet ich rotacji. Jako pracodawca, powinieneś zdawać sobie sprawę z potencjalnego negatywnego wpływu narzekania na zespół i podjąć odpowiednie kroki, aby go minimalizować.

Znajdź narzekacza i porozmawiaj z nim

Po pierwsze musisz dotrzeć do osoby lub osób, które narzekają. To wcale nie musi być zadaniem łatwym – wiele zależy od tego, jak dużą firmę prowadzisz. Jeżeli stworzona przez ciebie firma jest niewielka, to raczej nie powinieneś mieć problemu z namierzeniem osoby, która jest wiecznie niezadowolona. W przypadku dużej firmy, zadanie będzie trudniejsze, ale również jest do wykonania – wystarczy tylko, że będziesz się posiłkował wiedzą zdobytą od swoich podwładnych.

Co zrobić, gdy znajdziesz już osobę narzekającą? Nie obejdzie się bez rozmowy. Powinieneś ustalić, dlaczego pracownik narzeka. Być może coś przeoczyłeś – pracownik może być zdemotywowany z uwagi na problemy rodzinne, brak podwyżki lub awansu. Do ciebie należy ustalenie przyczyn, dla których pracownik nie koncentruje całej swojej uwagi na pracy. Gdy to zrobisz, będziesz miał obraz sytuacji – będziesz wiedział, czy możesz pomóc swojemu podwładnemu.

Pomóż, a zdobędziesz lojalnego pracownika

Być może pierwsze, co przyszło ci do głowy, to pożegnanie się z pracownikiem, który jest niezadowolony ze swojej pracy. Nie tędy droga – w ten sposób pokażesz jedynie innych podwładnym, że nie rozwiązujesz, ale pozbywasz się kłopotów. Nie o to ci chodzi, prawda?

Po ustaleniu przyczyn, dla których pracownik nie może skoncentrować się na pracy i negatywnie wpływa na motywację innych zatrudnionych, powinieneś zaproponować mu pomoc. Jeżeli problemem jest aktualna sytuacja rodzinna podwładnego, to może warto mu zaproponować kilka dni wolnego? Pracownik twierdzi, że już dawno przestał się rozwijać? Postaw przed nim wyzwania. W ten sposób nie tylko jemu, ale całej załodze pokażesz, że zależy ci na każdym pracowniku. Możesz również pomyśleć o szkoleniach lub kursach. Większość osób aktywnych zawodowo chętnie bierze w nich udział, bo pozwalają się one rozwijać.

Porozumienie, empatia i otwarta komunikacja są kluczowe w radzeniu sobie z narzekającym pracownikiem, takie kroki prowadzą do lepszej atmosfery i większej efektywności pracy w zespole.

A co gdy pracownik nadal narzeka?

Szukasz pracy?

Kasjer/Sprzedawca Opole ul. Hubala

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Opole
Dodana

Kasjer/Sprzedawca - JAWORZNO UL. Piekarska

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Jaworzno
Dodana

Customer service specialist in the automotive industry with Greek

Concentrix CVG International sp. z o.o.

  • Katowice
Dodana

Spawacz !!!

Rübsam Fachkräfte GmbH & Co.KG

  • Niemcy
Dodana

Ślusarz

Spółdzielnia SIP ZPCh

  • Krosno
Dodana

Może zdarzyć się tak, że mimo twoich wysiłków, pracownik uzna, że nie jesteś mu w stanie nic więcej zaproponować. W takiej sytuacji nie ma sensu dalsza współpraca – lepiej się rozstać w zgodzie. Ale nawet wówczas możesz pomóc swojemu pracownikowi. Jeżeli dotychczas był on lojalny i rzetelnie wykonywał swoje obowiązki, to może warto wręczyć mu referencje? Z pewnością doskonale wiesz, że pracodawcy zwracają uwagę na takie dokumenty.

A może się nie wtrącać?

Oczywiście możesz lekceważyć dochodzące do twoich uszu uwagi podwładnych. W taki jednak sposób narażasz się jedynie na to, że w przyszłości będziesz miał problem z załogą. Być może z twojej firmy zaczną odchodzić po kolei wszyscy pracownicy. Poszukiwania nowych i ich wdrażanie w obowiązki jest kosztowne – czy jesteś przygotowany na poniesienie takich kosztów? Jeżeli nie, to czas zareagować – twój zespół zamiast narzekać, ma efektywnie pracować.

Jakie są najczęstsze przyczyny narzekania w pracy?

Pracownik może narzekać z różnych powodów - począwszy od problemów osobistych, a kończąc na braku satysfakcji z wykonywanej pracy. Często narzekanie jest wynikiem frustracji, przeciążenia obowiązkami, czy niedostatecznej motywacji. Warto zauważyć, że narzekanie może też być dowodem zaangażowania - pracownik, który nie jest obojętny na sytuację w firmie, chce wpływać na jej poprawę. Ważne jest, aby jako pracodawca rozumieć te powody i starać się je rozwiązać. W końcu zadowolony pracownik to efektywny pracownik.

Krok Wskazówka
1. Zidentyfikuj narzekającego pracownika Należy zlokalizować źródło narzekania w zespole i zrozumieć, co może być powodem niezadowolenia.
2. Rozmowa z pracownikiem Porozmawiaj z pracownikiem i dowiedz się, co jest źródłem jego niezadowolenia i frustracji.
3. Zrozumienie przyczyn narzekania Przyczyny mogą być różne - od problemów osobistych, po brak satysfakcji z pracy czy przeciążenie obowiązkami.
4. Rozwiązanie problemu Zaproponuj rozwiązania, które mogą pomóc pracownikowi poradzić sobie z problemem i poprawić sytuację.
5. Utrzymuj otwartą komunikację Pamiętaj, że narzekanie jest częścią natury ludzkiej. Zadbaj o otwartą komunikację i konstruktywny feedback.

Wyciągaj wnioski z narzekania

Pamiętaj, że nawet jeśli podejmiesz działania, nie zawsze możesz całkowicie wyeliminować narzekanie. Wszyscy jesteśmy ludźmi, a narzekanie jest częścią naszej natury. Ważne jest jednak, aby narzekanie nie przekształcało się w toksyczną atmosferę i nie wpływało negatywnie na efektywność pracy. Zadbaj o otwartą komunikację, stałe feedbacki i poczucie, że każdy głos jest ważny. Dzięki temu możesz przekształcić narzekanie w konstruktywną krytykę, która pomoże Ci ciągle doskonalić Twoją firmę.

To może Cię również zainteresować

Obowiązki pracodawcy – co musi zrobić Twój szef?

Najczęściej zadawane pytania

Jak poradzić sobie z narzekającym pracownikiem?

Najważniejszymi krokami są identyfikacja problemu, rozmowa z pracownikiem, zrozumienie przyczyn narzekania, proponowanie rozwiązań oraz utrzymanie otwartej komunikacji.

Czy narzekanie może oznaczać, że pracownik jest zaangażowany?

Tak, narzekanie może być dowodem zaangażowania - pracownik, który nie jest obojętny na sytuację w firmie, chce wpływać na jej poprawę.

Czy zawsze powinienem interweniować, gdy pracownik w zespole narzeka?

Tak, jako pracodawca powinieneś reagować na narzekanie, aby nie wpływało negatywnie na atmosferę w zespole i efektywność pracy.

Co mogę zrobić, jeśli pracownik wciąż narzeka mimo moich wysiłków?

Nawet jeśli podejmiesz działania, nie zawsze możesz całkowicie wyeliminować narzekanie. Ważne jest jednak, aby to narzekanie nie przekształcało się w toksyczną atmosferę.

Jakie mogą być przyczyny narzekania pracownika?

Przyczyny mogą być różne - począwszy od problemów osobistych, a kończąc na braku satysfakcji z wykonywanej pracy czy przeciążeniu obowiązkami.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Mateusz Strykowski

Stażysta

Jako copywriter współpracuje z Aplikuj.pl, tworząc treści głównie związane z prawem pracy i wszystkim, co wiąże się z zarządzaniem firmą.  

7 komentarzy

Filip

Filip

Zła atmosfera wpływa na innych i tak samo jest z narzekaniem. Nagle potem cała grupa narzeka - to nie sprzyja budowaniu atmosfery.
Patria

Patria

Trzeba odpowiednio do tego podejść gdyż atmosfera w pracy przecież ma związek z osiąganiem wyników a zależy nam na najlepszych.
Ada

Ada

Zawsze są sposoby by sobie z tym radzić, nic nie jest tak żenującego jak ktoś kto powoduje zły klimat w tym zakresie. To destabilizować przecież może pracę w takiej firmie.
Krzys

Krzys

Narzekający pracownik w firmie to kłopot wielki. Znaleźć należy przyczyny, dlaczego on stale narzeka. Porozmawiać z nim. Jeśli nie ma racji i stale narzeka, starać się go zwolnić. Na jego miejsce znaleźć innego, lojalnego pracownika.
Orka

Orka

Trzeba jakoś zorganizować temat by tak nie było. Takie coś wpływa negatywnie na pracę wszystkich i może się innym udzielić. Rozmowa będzie konieczna jak inaczej się tego nie załatwi.
afera

afera

Trzeba sobie z tym poradzić, by to właśnie nie rzutowało na atmosferę w całej firmie. Często potrzeba także porozmawiać z takim pracownikiem by wszystko zostało wyjaśnione.
Tom

Tom

Czasami trzeba konkretnie zrealizować problem, bo może taki pracownik wpływać na innych nastrój i w efekcie cała praca w firmie kuleje z tego oto powodu. Dobrze napisane!

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.