Spis treści
Zakładając działalność gospodarczą, musisz mieć świadomość tego, że prędzej czy później, ale będziesz potrzebował pracowników, którzy wesprą cię w codziennych działaniach. Potrzebujesz osoby na kierownicze stanowisko? Poza nadzorowaniem pracy osób zatrudnionych, musi ona również umieć motywować do pracy.
Poszukując pracownika, możesz skorzystać z jednej z wielu metod rekrutacji. Czy wiesz, na czym polega Assessment Center? Współcześnie ta metoda jest doceniana przez specjalistów, którzy radzą korzystać z niej pracodawcom poszukującym kadry zarządzającej. Dlaczego?
Assessment center - co to?
Assessment center to kompleksowa metoda oceny kompetencji kandydatów podlegających ocenie, wykorzystująca różnorodne narzędzia, takie jak testy, ćwiczenia, rozmowy czy symulacje. Jest to szczególnie cenne narzędzie przy rekrutacji na stanowiska zarządzające, gdzie analiza umiejętności, osobowości i kompetencji kandydata jest kluczowa. Stosując assessment center, pracodawca może lepiej poznać kandydata, zwłaszcza w kontekście umiejętności interpersonalnych i menedżerskich.
Na czym polega assessment center?
Assessment center polega na przeprowadzeniu złożonego procesu oceny kandydata, który może trwać od kilku godzin do kilku dni. W tym czasie kandydat poddawany jest różnym testom, ćwiczeniom i symulacjom, które mają na celu dokładne zrozumienie jego umiejętności, kompetencji i potencjału. Proces ten pozwala na pełne zrozumienie, czy kandydat jest odpowiedni do danej roli i jakie są jego mocne oraz słabe strony. Wykorzystanie metody assessment center zapewnia bardziej obiektywną i wszechstronną analizę kandydata niż tradycyjne metody rekrutacji
Assessment Center – by wnikliwie przyjrzeć się kandydatowi
W dużym skrócie można powiedzieć, że Assessment Center cieszy się tak wielką popularnością, gdyż umożliwia dokładne zapoznanie się nie tylko z wiedzą kandydata, lecz także jego zdolnościami interpersonalnymi. Kadra zarządzająca zakładem pracy jest odpowiedzialna nie tylko za organizację pracy, lecz także motywowanie pracowników. Trudno, aby z zadaniem tym poradziła sobie osoba, która jest nieśmiała, nie potrafi odnaleźć się wśród ludzi lub mającą problemy z komunikacją.
W jaki sposób możliwe jest dokładne poznanie umiejętności i kompetencji kandydata ubiegającego się o stanowisko kierownicze? Z pomocą przychodzą testy, które z powodzeniem można zastosować podczas spotkania z potencjalnym pracownikiem.
Jakie testy warto przeprowadzić?
Przy organizowanej rekrutacji nie planujesz skorzystać z pomocy agencji zatrudnienia? Musisz wiedzieć, że nie będziesz musiał układać testów – takie są już gotowe i z powodzeniem może je wykorzystać, szukając pracownika. Po jakie testy sięgnąć? Gdy poszukujesz pracowników kadry zarządzającej, najlepiej, abyś skorzystać z następujących testów:
- Zdolności – do takich zaliczają się m.in. testy inteligencji czy testy pozwalające ocenić twórcze myślenie. W zależności od profilu prowadzonej działalności i branży, możesz wybrać takie, które najlepiej pozwolą ci ocenić zdolności kandydata.
- Osobowości – za pomocą testów osobowości sprawdzisz, czy kandydat jest np. komunikatywny. Pamiętaj, że osoba zarządzająca personelem musi umieć dogadać się z każdym pracownikiem, musi również wiedzieć, jak motywować osoby o różnym usposobieniu.
- Kompetencji – korzystając z tych testów, szybko otrzymasz odpowiedź na pytanie, jakie zdolności posiada kandydat. Z twojego punktu widzenia te testy powinny być najważniejsze, bo uzyskany przez potencjalnego pracownika wynik pozwala stwierdzić, czy faktycznie nadaje się on do pracy na stanowisko, o które się ubiega.
Wymienione wyżej testy nie są wszystkimi, z których możesz skorzystać, ale z pewnością najpopularniejszymi i często wykorzystywanymi przez specjalistów. Może warto zatem zdać się na opinię tych, którzy na co dzień przeprowadzają rekrutację, i wykorzystać je przy organizacji własnej?
Często spotykaną praktyką jest też organizowanie przeróżnych gier, podczas których potencjalny pracownik ma możliwość się wykazać. Obserwując go, możesz ocenić nie tylko jego wiedzę, lecz także zdolności interpersonalne, np. czy nadaje się on na przywódcę.
Czy korzystałeś kiedyś z tej metody rekrutacji, poszukując pracownika?
Przykładowe zadania stosowane w Assessment Center
1. Analiza studium przypadku (case study): Kandydat dostaje szczegółowy opis konkretnej sytuacji biznesowej i musi przedstawić swoje rozwiązania. Często wymaga to zarówno analitycznego myślenia, jak i umiejętności prezentacji.
2. Symulacje rozmów z klientem: W tej sytuacji kandydat może zostać poproszony o udział w roli pracownika obsługi klienta, reagując na różne scenariusze i pytania, które mogą napotkać w rzeczywistej pracy.
3. Zadania zespołowe: Kandydaci pracują razem nad wspólnym projektem lub problemem. Oceniane są umiejętności współpracy, komunikacji i liderowania.
4. Prezentacje: Kandydat może zostać poproszony o przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na dany temat. Oceniane są umiejętności publicznego mówienia, strukturyzowania myśli i przekonywania słuchaczy.
5. Testy psychometryczne: Mogą one obejmować testy osobowości, zdolności czy motywacji, aby zrozumieć, jak kandydat będzie się wpasowywał w kulturę firmy i wymagania stanowiska.
6. Symulacje decyzji zarządczych: Kandydat może zostać poproszony o podjęcie decyzji w symulowanym środowisku biznesowym, takim jak zarządzanie zasobami czy rozwiązywanie konfliktów.
7. Zadania sprawdzające umiejętności techniczne: Dla stanowisk, które wymagają specjalistycznych umiejętności, mogą być przeprowadzone testy praktyczne, takie jak kodowanie dla programistów czy projektowanie dla architektów.
8. Ćwiczenia In basket (koszyk): To zadanie polega na zarządzaniu wirtualną „skrzynką odbiorczą” pełną e-maili, zadań i problemów, które należy uporządkować i odpowiedzieć w określonym czasie.
9. Role play: Symulacje sytuacji zawodowych, w których kandydat odgrywa określoną rolę, a oceniający odgrywa rolę klienta, współpracownika itp. Pozwala to na ocenę, jak kandydat radzi sobie w interakcjach międzyludzkich.
Assessment Center - największe zalety
Assessment Center jest skuteczną metodą rekrutacji, która pozwala na kompleksową ocenę kandydatów pod kątem różnych umiejętności, zdolności i cech osobowości. Poprzez zastosowanie różnorodnych zadań, takich jak analiza studium przypadku, symulacje rozmów z klientem, zadania zespołowe, prezentacje czy testy psychometryczne, pracodawcy mogą dokładnie przyjrzeć się, jak kandydat radzi sobie w praktycznych sytuacjach zawodowych. Metoda ta jest z pewnością czasochłonna, jednak pozwala na wyłonienie najlepszego kandydata na najważniejsze stanowiska w firmie. Wyłoniony dzięki tej metodzie kandydat z pewnościa spełni pokładane w nim oczekiwania i wpasuje się w kulturę organizacji.
To może Cię również zainteresować