Poszukiwanie pracownika

Jak znaleźć dobrego pracownika – praktyczne porady dla pracodawców

18 stycznia 2024

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 20 głosów

20 głosów

6 komentarzy
Jak znaleźć dobrego pracownika – praktyczne porady dla pracodawców
Zastanawiasz się, jak znaleźć pracowników dla swojej firmy? Zajrzyj do naszego artykułu, wiemy, jak Ci pomóc.

Jako pracodawca z pewnością doskonale wiesz, że możesz zakupić najnowszej generacji sprzęt i nowoczesne urządzenia, ale Twoja firma nie utrzyma się na rynku, jeżeli nie będzie miała oddanych pracowników. Okazuje się, że o takich w ostatnim czasie coraz trudniej. Wyniki wielu raportów wskazują, że pracownicy są świadomi tego, że teraz jest ich czas i – w sytuacji, gdy nie otrzymują podwyżki – nie wahają się złożyć wypowiedzenia z pracy.

Jeżeli masz problem ze znalezieniem pracownika, to rozwiązań jest kilka. Sprawdź, które wdrożyć, aby pozyskać ręce chętne do pracy.

Problem ze znalezieniem pracownika – skąd się bierze?

Problem ze znalezieniem pracownika może mieć różne źródła i przyczyny. W niektórych branżach i regionach może być trudno znaleźć odpowiednich pracowników z powodu konkurencji. Jeśli istnieje popyt na określone umiejętności, a podaż pracowników jest niewielka, to może prowadzić do trudności w zapełnieniu wakatu. W dodatku nierealistyczne oczekiwania co do doświadczenia, kwalifikacji lub wynagrodzenia mogą utrudniać znalezienie odpowiednich kandydatów.

Nieprawidłowo zaplanowane i prowadzone procesy rekrutacyjne mogą prowadzić do nieefektywności. Jeśli nie korzystasz z odpowiednich źródeł, to trudno będzie znaleźć pracowników.

Słaba marka pracodawcy również potrafi być problemem. Jeśli firma nie ma dobrej reputacji jako pracodawca, to może być mniej atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów. Pracownicy często biorą pod uwagę opinie innych pracowników i kulturę organizacyjną firmy.

Znalezienie dobrego pracownika – na co zwrócić uwagę?

Kiedy trudno znaleźć pracownika, warto zastanowić się, jakie cechy są dla nas najważniejsze. Kompetencje techniczne to jedno, ale równie ważne mogą być cechy miękkie, takie jak zdolność do pracy zespołowej, komunikatywność czy wykazywanie inicjatywy. Dlatego ważne jest, aby podczas rozmów kwalifikacyjnych zadawać pytania, które pomogą ocenić te właśnie aspekty. Zrozumienie, czego naprawdę potrzebujesz od swojego pracownika, to klucz do znalezienia idealnego kandydata.

Video

Szukasz pracy?

Kierowca C+E

WOJTAN TRANSPORT SP.J.

  • 8 000 zł netto / mc
  • Dąbrowa Górnicza
Dodana

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500-4 950 zł brutto / mc
  • Występa
Dodana

Operator maszyn produkcyjnych/pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana

Magazynier - operator wózka widłowego

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Nowiny
Dodana

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500-4 950 zł brutto / mc
  • Bodzentyn
Dodana

Jak znaleźć dobrego kandydata – sieć kontaktów i ogłoszenia

W sytuacji, gdy trudno znaleźć dobrego pracownika, nieocenione może okazać się wykorzystanie swojej sieci kontaktów. Polecanie pracowników przez inne osoby, które znamy i którym ufamy, to jedna z najbardziej skutecznych metod rekrutacji. Warto więc poinformować swoich znajomych, że poszukujesz nowego członka zespołu – może akurat ktoś z ich otoczenia będzie szukał nowych wyzwań zawodowych.

W erze cyfryzacji trudności ze znalezieniem pracowników można przezwyciężyć, korzystając ze wsparcia technologii. Inteligentne systemy do zarządzania rekrutacją (ATS), automatyzacja procesów czy analiza danych to tylko niektóre z narzędzi, które mogą pomóc w efektywnym i precyzyjnym poszukiwaniu kandydatów. Wykorzystanie tych rozwiązań pozwala zaoszczędzić czas i zasoby, a także zwiększa szanse na znalezienie pracownika, który idealnie wpisze się w kulturę i potrzeby firmy.

Dobra oferta o pracę, czyli jaka?

Przed opublikowaniem ogłoszenia, jeszcze raz przeczytaj jego treść i wczuj się w potencjalnego pracownika – osobę, która poszukuje posady i właśnie natknęła się na Twoją ofertę. Czy:

  • Oferta jest napisana prostym językiem?
  • Można w niej znaleźć informacje o Twojej firmie?
  • Wymagania są precyzyjne i wypunktowane?
  • Językiem korzyści opisałeś, co proponujesz potencjalnym pracownikom?
  • Nie zapomniałeś o takich informacjach, jak: wymiar etatu, forma zatrudnienia, godziny zatrudnienia?

Analizując ogłoszenie pod tym kątem, możesz szybko określić, czy jest ono napisane w przystępny sposób. Pamiętaj, że dziś to Ty konkurujesz o najlepszych pracowników. Dobrze zatem, abyś robił to najlepiej, jak potrafisz.

Profil pracodawcy – czy wiesz, jakie korzyści płyną z jego stworzenia?

Czy wiesz, że osoby poszukujące pracy są ostrożne, gdy mowa o rozsyłaniu aplikacji? Większość doskonale wie, że konieczne jest sprawdzenie potencjalnego pracodawcy, bo to pozwala uchronić się przed kradzieżą danych osobowych.
Czy Ty, jako pracodawca, możesz sprawić, aby kandydaci nie obawiali się odpowiedzieć na Twoje ogłoszenie? Okazuje się, że tak. My możemy Ci w tym pomóc – stworzymy dla Ciebie profil firmy. Co to takiego?

Na profil firmy składa się:

  • opis firmy,
  • galeria,
  • indywidualnie stworzone zakładku,
  • zdjęcie promujące,
  • dane kontaktowe wraz z mapą.

Posiadając taki profil, zaprezentujesz się wszystkim osobom, które będą zastanawiać się, czy warto złożyć dokumenty aplikacyjne w odpowiedzi na Twoje ogłoszenie. Co ważne informacja o tym, że posiadasz taki profil, wyświetla się tuż koło ogłoszenia – trudno ją przeoczyć.

Employer branding — potężny oręż w rekrutacji

Kreowanie i budowanie silnego employer brandingu jest kluczowe dla każdej organizacji, ponieważ ma ono ogromny wpływ na postrzeganie firmy jako atrakcyjnego pracodawcy przez potencjalnych kandydatów. Dzisiejsi pracownicy coraz częściej biorą pod uwagę nie tylko samą ofertę pracy, ale także reputację i wizerunek firmy jako miejsca, w którym chcą pracować. Dlatego ważne jest, aby firma aktywnie budowała swoją markę w internecie poprzez publikację atrakcyjnych treści, relacje z pracownikami, opinie na portalach społecznościowych oraz prezentację wartości i kultury organizacyjnej. Silny employer branding może przyciągnąć wysokiej jakości kandydatów, zmniejszyć koszty rekrutacji oraz zwiększyć zaangażowanie pracowników, co przyczynia się do sukcesu i rozwoju firmy.

Video

Podsumowanie – gdzie szukać pracowników?

Zanim rozpoczniesz proces poszukiwania pracowników, zdefiniuj dokładnie, jakie umiejętności, doświadczenie i kwalifikacje są niezbędne na stanowisku pracy. Sporządź dokładny opis stanowiska, określając wymagania i oczekiwania. Na tej podstawie przygotuj atrakcyjne ogłoszenia o pracę. Podkreśl korzyści, jakie oferuje Twoja firma i jasno przedstaw oczekiwania wobec kandydatów.

Nie ograniczaj się do jednego źródła rekrutacji. Wykorzystaj różne kanały, takie jak job boardy, portale społecznościowe, strona internetowa firmy, agencje rekrutacyjne i sieci zawodowe. Wykorzystaj swoje osobiste i zawodowe kontakty, aby dowiedzieć się o potencjalnych kandydatach. Często zalecane jest również promowanie oferty pracy wewnątrz firmy, aby dać szansę na awans obecnym pracownikom.

Najczęściej zadawane pytania

Jak znaleźć dobrego kandydata na stanowisko?

Wykorzystaj portale z ogłoszeniami, media społecznościowe, agencje rekrutacyjne i swoją sieć kontaktów, oraz postaw na kompetencje techniczne i cechy miękkie kandydata.

Dlaczego trudno znaleźć pracownika?

Konkurencyjny rynek pracy, wysokie oczekiwania kandydatów i niedostateczne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi rekrutacyjnych mogą utrudniać znalezienie pracownika.

Jakie narzędzia pomogą w znalezieniu pracownika?

Inteligentne systemy do zarządzania rekrutacją (ATS), automatyzacja procesów i analiza danych to kluczowe narzędzia wspierające rekrutację.

Czy warto zlecić znalezienie pracownika agencji zatrudnienia?

Tak, agencje zatrudnienia dysponują bazami kandydatów i doświadczeniem, które może znacznie przyspieszyć i ułatwić proces rekrutacji.

W jaki sposób stworzyć atrakcyjne ogłoszenie o pracę?

Atrakcyjne ogłoszenie to jasne i precyzyjne wymagania, informacje o firmie, opis korzyści dla pracownika oraz profesjonalna, angażująca forma i język.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Anna Różak

Copywriterka, autorka głównie dla branży HR. Piszę o rekrutacji, benefitach pracowniczych, jestem na bieżąco ze zmianami w prawie pracy.

Prywatnie mnóstwo czytam i opiekuję się najpiękniejszym kundelkiem po tej stronie Wisły.

6 komentarzy

Aniela

Aniela

Skuteczne ogłoszenia lub poleganie na specjalistach od rekrutacji w Wadowicach może w tym pomóc.
Gracjan

Gracjan

Jak widzę w Wadowicach jest sporo ogłoszeń, tak samo z okolicznych miast jak Kalwaria, Sucha Beskidzka czy Andrychów. Bardzo fajnie to wygląda.
Ślicznotka

Ślicznotka

Macie rację. W Wadowicach odpowiedniego pracownika, specjalistę trudno znaleźć. Oceniam wpis w tym artykule bardzo wysoko. Muszę przeglądnąć inne artykuły.
Wadowice

Wadowice

Ogłoszenia w necie czy www. Jeśli masz taką stronę, wykorzystaj swoją stronę do reklamowania pracy - często osoby, które patrzą na twoją stronę, znają Cię i rozumieją Twoją branżę, więc może to być dobre źródło kandydatów.
Biker

Biker

Dokument powinien również wskazywać pożądany wygląd i status społeczny wnioskodawcy na to stanowisko. Jeśli chcesz znaleźć pracownika przez wznowienie, wskaż we wniosku, że elementy te muszą być w nim uwzględnione, aby łatwiej było wybrać kandydatów na wolne stanowisko.
jopek

jopek

W Wadowicach jest bardzo dobry klimat do pracy. Niestety nie zawsze każdy w swojej specjalności znajdzie coś dla siebie. To zresztą widać doskonale podczas przeglądania ofert.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.