Spis treści
Skrót BPO wywodzi się z języka angielskiego – Bussiness Process Outsourcing. W uproszczeniu oznacza to przeniesienie z danej firmy pewnej części działalności, np. usług IT, księgowości, HR albo telemarketingu. Firmy stosujące ten model rezygnują z poszczególnych działów w ramach swoich struktur i zakupują je u wyspecjalizowanych zewnętrznych usługodawców, np. zagranicznych. Dzieje się to z uwagi na niższe koszty utrzymania i wynagradzania pracowników.
SSC – Shared Services Centers, czyli centra usług wspólnych. Są to wydzielone z firmy macierzystej działy lub samodzielne podmioty gospodarcze, przeniesione poza granice kraju, z którego pochodzi firma. Mamy tu więc do czynienia z outsourcingiem w ramach tej samej korporacji, która zamiast otwierać działy w różnych krajach, tworzy jedno centrum w wybrany kraju. Będzie ono obsługiwało wszystkie działy firmy na całym świecie.
Te trendy biznesowe wzięły się z dążenia do redukcji kosztów. Warto zaznaczyć, że najczęściej przekazywane do zewnętrznej obsługi są te obszary działalności firmy, które nie są dla niej strategicznie najistotniejsze.
Praca dla młodych w BPO i SSC
Polski rynek pracy wciąż potrzebuje świeżej krwi, a zwłaszcza w sektorach BPO i SSC. Do tych sektorów coraz częściej przychodzą młodsze roczniki, które pragną rozwijać swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie. Z jednej strony, zdecydowanie rośnie liczba młodych osób, które szukają pracy w centrum outsourcingowym. Z drugiej strony, zauważalny jest stały wzrost zapotrzebowania na pracowników w tych sektorach.
Młodzi ludzie mają wiele do zaoferowania – są pełni energii, otwarci na nowe wyzwania i chętni do nauki. Są także bardziej elastyczni i potrafią łatwo dostosować się do szybko zmieniających się warunków pracy. Wiele z nich ma już doświadczenie w pracy zdalnej, co jest coraz bardziej cenne w obecnych czasach. Tak więc, sektory BPO i SSC są doskonałą platformą dla młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć swoją karierę zawodową.
Dobra praca dla absolwentów
Nie da się ukryć, że praca w sektorach BPO i SSC wiąże się z pewnymi wymogami. Najpopularniejsze działy obsługiwane zewnętrznie to IT, HR, finanse i telemarketing. Zatem znajomość najnowszych norm, standardów, trendów, technologii i języka jest niemal niezbędna. Ponadto ważne są również kompetencje miękkie, takie jak np. umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, chęć rozwoju i szukania nowych rozwiązań. Wszystkie te cechy powinny charakteryzować absolwentów studiów poszczególnych kierunków. Dzięki temu mają oni największe szanse na znalezienie zatrudnienia w centrach BPO i SSC.
Polska przestała być krajem kojarzonym z inwestycjami wyłącznie w procesy produkcyjne. Dobrze wykształcona kadra pracownicza gwarantuje wysoką jakość usług, dzięki wiedzy i doświadczeniu, jakie prezentują. Doświadczenie w korporacjach BPO/SSC nie jest jednak niezbędne, aby zdobyć pracę. Firmy te zapewniają liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. To szczególnie istotne dla osób młodych, które dopiero wkraczają na rynek pracy.
Ponadto takie korporacje zapewniają korzystne warunki zatrudnienia. Najczęściej możemy liczyć na umowę o pracę, a nie tzw. „śmieciówki”. Ponadto oferują atrakcyjny i przejrzysty system wynagrodzeń i awansów oraz liczne benefity, np. abonamenty medyczne, wejściówki do obiektów sportowych lub bezpłatne posiłki w czasie pracy. Te najlepiej prosperujące zapewniają także odpowiednie warunki pracy, godne standardów XXI wieku, np. strefy ciszy, czy zajęcia z jogi lub języków obcych. Dla młodych praca w BPO/SSC to doskonała szansa na rozwój osobisty, ale także możliwość wspięcia się na wyższe szczeble kariery.
Polski rynek BPO/SSC
Polska umocniła swoją pozycję, jako wiodącej europejskiej lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług biznesowych. W kraju działa obecnie ponad 1000 centrów BPO/SSC, w których pracuje ponad 200 tys. osób. Sektory te generują większość popytu na powierzchnie biurowe w dużych miastach, a to oznacza silne napędzanie rynku deweloperskiego i infrastruktury.
Większość ośrodków mieści się w dużych aglomeracjach, najczęściej stolicach województw. Prym pod względem ilości centrów BPO/SSC wiedzie Warszawa, jednak to Kraków charakteryzuje się największą ilością zatrudnianych tam osób, a po piętach depcze im stolica Dolnego Śląska, czyli Wrocław. Wielu młodych znajdzie pracę również w rozwijających się regionach pod względem tego typu biznesu, np. na Śląsku.
Inwestycje trwają dalej
Z roku na rok liczba centrów BPO/SSC w Polsce wzrasta. Niektóre rozszerzają swoją działalność i przenoszą swoje biura również do innych miast, inne powiększają swoje struktury, a jeszcze inne dopiero wchodzą na nasz rynek. Wszystkie łączny jedna cecha – to szansa na nowe miejsca pracy.
Co ważne, tempo wzrostu zarobków w tej branży jest dwukrotnie szybsze niż w całej gospodarce. Według badań prowadzonych regularnie przez firmę Antal, średnie wynagrodzenie na umowie o pracę w sektorze SSC/BPO dla księgowego z językiem niemieckim wyniosło w 2023 roku 7500-10 500 tys. zł brutto. Oznacza to, że z roku na rok znacząco rośnie. Wynagrodzenie zależy przede wszystkim od znajomości branży, wybranego języka obcego oraz lokalizacji firmy. Wynika ono przede wszystkim z rosnącej konkurencji, ale wiąże się także z potrzebą zatrudniania nowych specjalistów.
Na jaką pensję można liczyć w BPO/SSC?
Młodzi pracownicy, którzy decydują się na pracę w sektorze BPO/SSC, mogą liczyć na konkurencyjne wynagrodzenie. Zarobki w tych sektorach są zdecydowanie wyższe, niż średnia krajowa, a ponadto, pracodawcy oferują swoim pracownikom atrakcyjne pakiety benefitów, co dodatkowo zwiększa ich satysfakcję z pracy.
Szczególnie atrakcyjne zarobki czekają na pracowników IT. Dla porównania, według danych z 2023 roku, mediana wynagrodzenia w sektorze IT w Polsce wynosi około 10 000 zł brutto na miesiąc, podczas gdy średnia krajowa to około 5 000 zł brutto. Dlatego też praca dla młodych w IT jest tak atrakcyjna.
5 ciekawostek i dodatkowych informacji o pracy w BPO i SCC
- Centra BPO i SCC często zatrudniają pracowników z różnych krajów, tworząc wielokulturowe środowisko pracy.
- Według statystyk ABSL, w Polsce w 2023 roku sektory BPO i SCC zatrudniają ponad 300 000 osób, co czyni je jednym z największych pracodawców w kraju.
- Sektory BPO i SCC są jednymi z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki w Polsce.
- Ok. 30% pracowników centrów BPO i SSC to osoby poniżej 30 roku życia — co pokazuje, jak atrakcyjne są te sektory dla młodych pracowników.
- Według raportu ABSL, prawie 70% firm BPO i SCC w Polsce oferuje swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej.
To może Cię również zainteresować