Spis treści
Branża FMCG - co to jest?
Co to znaczy FMCG? FMCG, czyli Fast Moving Consumer Goods, to określenie dla produktów nazywanych dobrami szybkozbywalnymi. Zalicza się do niej produkty pierwszej potrzeby, a więc żywność (chleb, makaron, jajka, jogurty, twarogi, słodycze), środki higieniczne (kosmetyki, podpaski, antyperspiranty, używki (alkohol, papierosy) a także leki dostępne bez recepty. Produkty FMCG sprzedawane są w dyskontach i supermarketach. Dla funkcjonowania branży FMCG niezwykle istotne są także centra dystrybucyjne i produkcyjne.
To Cię powinno również zainteresować: Praca jako przedstawiciel handlowy - co powinieneś wiedzieć?
Z racji swoich cech charakterystycznych sektor dóbr szybkozbywalnych uważany jest za najbardziej odporny na wszelkiego rodzaju kryzysy i zawirowania gospodarcze. Z tego względu osoby poszukujące stałej, dobrze płatnej pracy, powinny postawić właśnie na FMCG. W tej branży zapotrzebowanie na pracowników od lat plasuje się na bardzo wysokim poziomie. Istotne jest to, że szansę na zatrudnienie mają nie tylko absolwenci studiów wyższych, ale również osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki na swojej karierze zawodowej. Wystarczy, że są odpowiednio zdeterminowani oraz wykazują się właściwymi kompetencjami.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Bielsku-Białej
Rynek FMCG rozwija się w dynamicznym tempie. Cały czas powstają nowe sklepy, które oferują wymienione powyżej kategorie produktów. Mowa tutaj zarówno o tradycyjnych sklepach stacjonarnych jak i tych internetowych. Ogromna dostępność sprawia, że każdy z nas bez wychodzenia z domu może zakupić towary szybkozbywalne. Podmioty działające na rynku FMCG nieustannie dopasowują się do aktualnych uwarunkowań gospodarczych i światowych trendów, dzięki czemu są w stanie zagwarantować swoim klientom produkty pierwszej potrzeby wysokiej jakości w możliwie najniższej cenie. Wielu światowych potentatów FMCG inwestuje w tworzenie sklepów, w których oferują zdrową, certyfikowaną żywność ekologiczną zgodnie z polityką zero waste.
Czym wyróżnia się rynek FMCG?
Czym wyróżnia się rynek FMCG? Jego podstawową cechą charakterystyczną w Polsce jak i na świecie jest przede wszystkim ogromne zróżnicowanie oferowanych towarów, niskie ceny oraz wysoki poziom sprzedaży z racji równie wysokiego popytu. Drugi z wyróżników FMCG to niskie marże oraz bardzo rozwinięte kanały dystrybucji. Uruchomienie biznesu w ramach branży FMCG nie jest trudne. Branża ta daje niesamowicie duże możliwości zatrudniania, a przy odpowiednim biznes planie zapewni także stabilne dochody.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Warszawie
W sektorze FMCG istnieje wiele stanowisk pracy na różnych poziomach poczynają od pracowników produkcji i magazynów, poprzez sprzedawców, przedstawicieli handlowych aż po kierowników i dyrektorów sprzedaży. Oznacza to, że pracując w tej branży możemy znaleźć zatrudnienie w pełni odpowiadające naszemu wykształceniu oraz doświadczeniu. Eksperci podkreślają, że w związku z coraz wyższymi wymaganiami klientów oraz niezmiennie utrzymującym się wysokim popytem na produkty FMCG, zatrudnienie się w tej branży to pewność stabilnego źródła dochodu i bezpieczeństwa.
Sytuacja rynku FMCG w Polsce w 2023 roku
Pandemia koronawirusa wywarła ogromny wpływ na zwyczaje zakupowe Polaków. W związku z obawą przed zakażeniem, większość konsumentów robiła zakupy "na zapas". Jak COVID-19 wpłynął na sytuację sektora FMCG w Polsce?
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Cieszynie
Firma badawcza Nielsen przeprowadziła badanie, które miało na celu weryfikację sytuacji branży FMCG w Polsce w 2020 roku.
- Rynek FMCG urósł w 2020 roku w Polsce o 4,8% do kwoty 198,2 mld złotych.
- Najszybciej rosnącymi kategoriami spożywczymi były produkty suche. Znacząco zwiększyła się także sprzedaż nabiału.
- Wpływ pandemii na sytuację rynku FMCG w Polsce można zauważyć obserwując listę bestsellerów. W 2020 roku kategorie produktów do samodzielnego gotowania i pieczenia odnotowały spore wzrosty sprzedaży, odpowiednio: mąka (+27%), mleko (+14%), oleje (+15%).
- O 16% wzrosła sprzedaż przecierów pomidorowych, a 14% sprzedaż sera.
W 2022 roku, po względnym ustabilizowaniu rynku, wybuchła wojna w Ukrainie a inflacja poszybowała do góry w zawrotnym tempie. 65% konsumentów jeszcze pod koniec 2022 roku deklarowało, że w sklepach szuka obniżek, promocji i ofert specjalnych. Około 30% badanych konsumentów przyznaje, że kupuje marki własne detalistów/marki sklepowe traktując to jako jedną ze swoich strategii oszczędnościowych.
Prognozy na 2023 rok jasno wskazują, że Polacy nadal będą utrzymywać tendencję oszczędzania, głównie na produktach spożywczych. Szacuje się, że nastąpi dalszy ilościowy spadek sprzedaży w kategoriach FMCG. Według najnowszych przewidywań, rynek FMCG wzrośnie w 2023 jedynie o 8%. Dla porówniania w roku 2022 wzrósł o 11%. Oznacza to wolumenowy spadek -4%.
Potentaci rynku FMCG w Polsce
Jak wskazują ogólnodostępne statystyki, wartość rynku FMCG z roku na rok rośnie. Nie zmieniła tego nawet pandemia COVID-19 oraz wojna trwająca za naszą wschodnią granicą. Ostatnie wzrosty jednak wynikają głównie z poziomu inflacji i rosnących cen. Wartość rynku FMCG w 2022 roku wyniosła 201,9 bln zł. Co roku liczba firm z branży FMCG rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało ulec to zmianie w najbliższym czasie.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Tychach
Do potentatów rynku FMCG w Polsce zaliczają się takie podmioty jak Unilever, The Coca-Cola Company, Kraft Food, Mars, Grupa Żywiec, Procter&Gamble, Philips Morris, Nestle czy Henkel. Do grona potentatów polskiego rynku FMCG zalicza się nie tylko międzynarodowe, potężne koncerny, ale także mniejsze, nawet lokalne przedsiębiorstwa. Dzięki obecności zagranicznych konsorcjów sektor FMCG wyróżnia się jeszcze większą atrakcyjnością. Konsumenci mogą zaopatrywać się w zróżnicowany asortyment produktów o wysokiej jakości a jednocześnie w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Żywcu
Postępująca ekspansja światowych marek na polskim rynku to nie tylko ogromne ułatwienia dla konsumentów, którzy mają dostęp do bardzo szerokiej oferty towarów. Jest to także szansa na zdobycie pewnego i dobrze płatnego zatrudnienia - zarówno u osób doświadczonych jak i poszukujących pierwszej pracy.
Sektor FMCG daje ogromne możliwości kandydatom do pracy - oferty pojawiają się dla pracowników magazynu, działu logistyki, marketingowców, handlowców czy sprzedawców. Sporo osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy wybiera karierę w postaci przedstawiciela handlowego. Dobrym pomysłem jest także praca w dziale marketingu. Firmy z roku na rok coraz bardziej dostrzegają, jak ważna jest rola marketingu w budowaniu świadomości marki oraz zwiększaniu dochodów przedsiębiorstwa.
Produkty szybkozbywalne – jakie produkty znajdują się na rynku FMCG?
FMCG, czyli produkty szybkozbywalne, to produkty pierwszej potrzeby.
- podstawowe artykuły spożywcze i napoje (chleb, masło jajka, margaryna, wędliny, ser, mleko, makaron, ryż, woda mineralna),
- używki (kawa, wyroby tytoniowe, alkohol),
- środki czystości (papier toaletowy, chusteczki higieniczne),
- kosmetyki (antyperspiranty, dezodoranty),
- lekarstwa i suplementy diety sprzedawane bez recepty.
Jak widać, kategoria produktów oferowanych w ramach branży FMCG jest naprawdę wyjątkowo mocno zróżnicowana. Celem tej branży jest dostarczanie takich towarów, które cieszą się zdecydowanie największym zainteresowaniem wśród klientów.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Kielcach
Praca w branży FMCG - nie tylko pracownicy linii produkcyjnej
Czy o zatrudnienie w branży FMCG mogą ubiegać się wyłącznie pracownicy produkcji? Absolutnie nie. Aby klient miał zapewniony zróżnicowany asortyment, niezbędna jest praca całego sztabu ludzi o różnych kompetencjach.
To Cię powinno również zainteresować: Najwięksi pracodawcy na Śląsku
W branży FMCG bardzo ważna jest nie tylko produkcja i logistyka, ale także działania marketingowe, przeprowadzanie badań focusowych, pielęgnowanie relacji z klientami i wiele, wiele innych. Pracę w branży FMCG mogą otrzymać marketingowcy, laboranci, przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. obsługi klienta, magazynierzy oraz logistycy.
Dla kogo praca w FMCG - praca jest, chętnych brakuje
Największe zakłady z branży FMCG zatrudniają nawet po kilka tysięcy pracowników. Uwarunkowania tej branży sprawiają, że właściciele firm muszą budować hale produkcyjne o ogromnej powierzchni a także zatrudniać wielu pracowników produkcji oraz pracowników laboratoriów.
To Cię powinno również zainteresować: Popularni pracodawcy w Katowicach
Niestety, mimo pandemii pracodawcy w dalszym ciągu miewają problemy ze skompletowaniem załogi - zwłaszcza na dziale produkcji. Postępującemu od lat dynamicznemu wzrostowi tej branży cały czas towarzyszy problem z pozyskaniem chętnych do pracy. Trudności z pozyskaniem pracowników stały się jeszcze bardziej pogłębione, gdy z powodu pandemii wielu pracowników ze Wschodu (przede wszystkim z Ukrainy) wróciło do swoich krajów ojczystych z powodu obawy przed zakażeniem.
Jakie jeszcze cechy powinien mieć pracownik branży FMCG?
Jakimi cechami powinien wyróżniać się pracownik zainteresowany zatrudnieniem w branży FMCG? Wszystko zależy przede wszystkim od tego, jakim stanowiskiem jesteśmy zainteresowani. W przypadku, gdy chcemy zatrudnić się jako pracownik produkcji, powinniśmy wyróżniać się pracowitością, punktualnością oraz odpowiedzialnością.
Z kolei kandydat na specjalistę ds. marketingu musi wyróżniać się zdolnościami analitycznymi. Nie wystarczy głowa pełna pomysłów, ponieważ równie istotna jest umiejętność pracy z liczbami na wielu płaszczyznach. Warto wiedzieć, że w branży FMCG działy marketingu są odpowiedzialne za przygotowywanie bilansów zysków i strat danej marki bądź produktu a także za analizę raportów rynkowych.
Na jakie zarobki możemy liczyć w branży FMCG?
Jak wygląda wysokość zarobków pracowników branży FMCG?
- Najwięcej zarabiają dyrektorzy sprzedaży, którzy miesięcznie inkasują około 30-50 tysięcy złotych brutto.
- Drugie najlepiej opłacane stanowisko działu sprzedaży to national key account manager, który zarabia 25 tysięcy złotych brutto.
- Trzecie miejsce w hierarchii zarobków zajmuje regional sales manager, którego zarobki oscylują w granicach 12-17 tysięcy złotych brutto.
- W dziale marketingu najwięcej zarabia marketing director - od 20 do 42 tysięcy. Z kolei asystent brand managera zarabia od 4,5 do 7 tysięcy.
- Pracownicy produkcji zarabiają około 3000 złotych brutto miesięcznie.
- Branża FMCG charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju, ogromnym zapotrzebowaniem na pracowników oraz niskimi marżami.
- Sektor ten oferuje wiele różnych stanowisk pracy na różnych poziomach, co sprawia, że jest on atrakcyjny zarówno dla osób bez doświadczenia, jak i dla doświadczonych specjalistów.
- Według przewidywań, mimo spadku sprzedaży na rynku FMCG w Polsce, liczba firm z branży ciągle rośnie, a potentatami rynku są międzynarodowe koncerny, takie jak Unilever, Nestle czy Procter&Gamble.
- Branża FMCG dynamicznie dostosowuje się do aktualnych uwarunkowań gospodarczych i trendów, m.in. inwestując w sklepy oferujące zdrową żywność i zgodne z polityką zero waste, co pozwala utrzymać stały poziom sprzedaży.