Spis treści
Zobacz także artykuł: Jak zostać syndykiem?
Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – terminy, procedury
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (w skrócie: sp. z o.o.) to forma prawna przedsiębiorstwa utworzonego przez jedną lub więcej osób, które nazywamy w takich okolicznościach wspólnikami. Podmiot taki należy do tzw. spółek kapitałowych, a wszelkie regulacje prawne z nim związane znajdziemy w Kodeksie spółek handlowych. Jedną z najważniejszych cech sp. z o.o. jest to, że wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki tylko w ograniczonym zakresie, a nie, jak to bywa np. przy jednoosobowych działalnościach, całym swoim majątkiem.
Czym jest upadłość?
Upadłość jest procedurą przewidzianą przez polskiego ustawodawcę na wypadek znalezienia się spółki w tzw. stanie niewypłacalności. W tym kontekście upadłość spółki stała się narzędziem, dzięki któremu zapewnia się wierzycielom danej spółki ochronę na wypadek celowego uszczuplenia przez nią swojego majątku. W większości przypadków mogłoby to bowiem prowadzić do utraty możliwości domagania się przez wierzyciela zaspokojenia jego roszczeń. W rzeczywistym wymiarze upadłość to po prostu bankructwo danego podmiotu, ale przeprowadzone w majestacie prawa i w taki sposób, aby pokrzywdzonych z tego powodu było jak najmniej osób.
Upadłość w kontekście spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Procedura upadłościowa w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością to złożony i wymagający odpowiedniego podejścia temat. Cała procedura oparta jest na dużej liczbie przepisów polskiego prawa, które znajdziemy m.in. w Kodeksie postępowania cywilnego, Kodeksie spółek handlowych oraz w Ustawie Prawo upadłościowe. Postępowanie upadłościowe jest co do zasady wszczynane na wyraźny wniosek. Uprawnionymi do jego złożenia w imieniu sp. z o.o. są członkowie zarządu, przy czym prawodawca wyłącza możliwość solidarnej, a więc wieloosobowej reprezentacji. Ponadto, w niektórych sytuacjach wniosek o upadłość może złożyć dłużnik danej spółki.
Przesłanki do ogłoszenia upadłości spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Kiedy należy ogłosić upadłość? Jak ogłosić upadłość i jakie konkretnie warunki trzeba spełnić, aby było to możliwe i w pełni uzasadnione? Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest możliwa tylko wówczas, gdy sąd po zapoznaniu się z wnioskiem uzna, że wystąpiły niebudzące wątpliwości powody do tego, aby rozpocząć całe postępowanie. Zasadniczą przesłanką jest potwierdzenie, że spółka stała się w pełni niewypłacalna, a więc utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Zgodnie z przepisami, następuje to w sytuacji, gdy opóźnienie z winy dłużnika przekracza trzy miesiące.
Upadłość spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – terminy
Spółka z o.o. upadłość terminy - to bardzo istotny element całej procedury. Jeśli chodzi o przewidziane w przepisach terminy, członkowie zarządu spółki mają na złożenie wniosku do sądu zaledwie 30 dni od wystąpienia stanu niewypłacalności spółki. Jeśli wniosek nie zostanie złożony w terminie, należy liczyć się z odpowiedzialnością za powstałe z tego powodu szkody.
Konsekwencje ogłoszenie upadłości spółki
Wszelkie procedury związane z upadłościową przeprowadzane są przez syndyka, które z kolei nadzoru sąd. Podczas postępowania ani wspólnicy, ani członkowie zarządu spółki nie mogą dysponować jej majątkiem. Upadłość sp. z o.o. różni się znacznie od jej likwidacji. Głównym celem jest tutaj bowiem spieniężenie posiadanych przez podmiot aktywów po to, aby spłacić zobowiązania względem wierzycieli. Upadłość sp. z o.o. jest uznawana za wyjątkowy sposób zakończenia działalności spółki, który jest jednak wskazany w przypadku jej niewypłacalności.
Stan upadłości a odpowiedzialność zarządu spółki
Postępowanie upadłościowe kończy się wydaniem przez sąd odpowiedniego postanowienia. W chwili uprawomocnienia się tego orzeczenia następuje wykreślenie sp. z o.o. z KRS. Istotnym skutkiem przeprowadzenia postępowania upadłościowego jest zwolnienie członków zarządu z odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Nie będą więc oni odpowiadać osobistym majątkiem. Warto także pamiętać, że członkami zarządu nie zawsze są wspólnicy, co ma szczególne znaczenie m.in. w przypadku zmiany właściciela w danej firmie.
Brak ogłoszenia upadłości spółki – konsekwencje
Do odwrotnej sytuacji dochodzi wtedy, gdy mimo wystąpienia przesłanek upadłościowych, zarząd spółki nie składa wniosku do sądu lub czyni to po ustawowym terminie. W takich okolicznościach członkowie zarządu narażają się nie tylko na odpowiedzialność finansową, ale równie karną oraz administracyjną. Zgodnie bowiem z Prawem upadłościowym, nieterminowe złożenie wniosku może skutkować zakazem (od 3 do nawet 10 lat!) prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta i pełnomocnika. Za niedopełnienie obowiązków w tym zakresie można odpowiadać także na podstawie Kodeksu karnego, który przewiduje karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.