Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest CSR?
- Jak zastosować CSR w praktyce?
- Jak zaplanować strategię CSR?
- Dlaczego firmy angażują się w CSR?
- CSR - wady i zalety
- CSR w największych firmach - przykłady
Zobacz także artykuł: Czy twoja firma jest odpowiedzialna społecznie?
Co to jest CSR?
W dobie powszechnej globalizacji i cyfryzacji firmy z całego świata zaczęły ze sobą konkurować na różnych płaszczyznach. Obecnie, żeby zdobyć klienta, nie wystarczy oferować dobrej jakości produkt bądź usługę w rozsądnej cenie, ponieważ współcześni konsumenci zwracają również uwagę na sposób, w jaki firma działa na co dzień, gdzie produkuje swoje towary oraz jak dba o pracowników i środowisko naturalne. Koncepcja CSR zakłada, że przedsiębiorstwa nie mogą skupiać się wyłącznie na zyskach z prowadzonej działalności, ale powinny także dbać o lokalną społeczność, bez której nie mogłyby funkcjonować. I choć działania prowadzone w ramach CSR są całkowicie dobrowolne, to wiele firm odczuwa presję zarówno ze strony klientów, jak i kontrahentów, aby taką aktywność podejmować. Strategie CSR są wdrażane przez duże międzynarodowe korporacje oraz lokalne firmy i powinny być w pełni finansowane z budżetu danego przedsiębiorstwa.
W jakich obszarach działa CSR?
Społeczną odpowiedzialność biznesu można wdrożyć w każdej firmie na wiele sposobów. Zakres podjętych czynności powinien być uzależniony od wielkości firmy, możliwości finansowych i problemów, jakie dotykają lokalną społeczność. Kierownictwo firmy musi dokładnie przeanalizować sytuację rynkową, by zaplanować strategię, która przyniesie realne i możliwe do zmierzenia korzyści. A jak wykorzystać CSR do poprawy wizerunku firmy?
Obecnie działania CSR są stosowane głównie w takich obszarach jak:
- organizacja pracy w firmie
- prawa człowieka
- prawa pracownika
- środowisko naturalne
- uczciwe praktyki rynkowe
- relacje z konsumentami
- zaangażowanie społeczne
Jeśli w ramach CSR firma planuje zorganizować wydarzenie, event bądź konkurs, to warto powtarzać je cyklicznie, by stworzyć z nich stały element, który będzie kształtował społeczny odbiór firmy.
Planowanie strategii CSR
Gdy firma wyznaczy obszary CSR, w których chce rozpocząć wprowadzanie zmian, to następnym krokiem powinien być wybór odpowiednich narzędzi. Poszukując idealnej formy zaangażowania w zrównoważony rozwój, przedsiębiorstwa mogą czerpać inspiracje z działalności innych firm lub znanych organizacji pozarządowych.
Narzędzia CSR obejmują na przykład:
- projekty ekologiczne związane z działalnością firmy lub dotyczące lokalnego środowiska;
- wolontariat pracowniczy i organizacje wydarzeń charytatywnych;
- programy rozwojowe i integracyjne dla wszystkich pracowników;
- raporty społeczne, w których zaprezentowany zostanie sposób zarządzania przedsiębiorstwem i realizacja; poszczególnych strategii CSR;
- kampanie społeczne skierowane do wybranych grup.
Każde działanie wdrażane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu musi zostać właściwie udokumentowane, by można je było wykorzystać do celów promocyjnych. Profesjonalny raport CSR zawiera szczegółowe informacje dotyczące podjętych działań i ich rezultatów.
Wady i zalety prowadzenia działań CSR w przedsiębiorstwach
Prowadzenie działań z zakresu CSR przez różnego rodzaju przedsiębiorstwa powinno być zjawiskiem pozytywnym, które każdej ze stron przyniesie określone korzyści. Jednak nieodpowiednie wdrożenie poszczególnych strategii może spowodować, że aktywność z zakresu CSR firmy zostanie źle odebrana lub będzie generować znaczne straty finansowe. Dlatego polityka społecznej odpowiedzialności biznesu musi być ściśle dostosowana do możliwości i zasobów przedsiębiorstwa, a jej celem nie może być wyłącznie poprawienie wizerunku firmy. Dodatkowo warto zadbać o to, by kierując swój przekaz do konkretnej grupy pracowników bądź konsumentów, nie tworzyć nowych podziałów wśród pozostałych członków społeczności. Mimo wszystko koncepcja CSR ma wiele zalet i jest dobrą odpowiedzią na społeczne oczekiwania. Stosując założenia CSR, firma wywiązuje się ze swojego obowiązku moralnego, dzięki czemu może szybko ocieplić swój wizerunek i przekonać do siebie rzeszę klientów. Działanie firmy może również pozytywnie wpłynąć na lokalną społeczność i zwiększyć świadomość konsumentów w zakresie ochrony środowiska czy wspierania osób niepełnosprawnych. Dodatkowo CSR to skuteczny sposób na przywiązanie klienta do marki, poprawienia atmosfery w pracy i zmniejszenie rotacji pracowników.
Jak największe firmy prowadzą swoje działania CSR?
Społeczna odpowiedzialność biznesu przybiera różne formy, a konkretne przykłady CSR można dostrzec niemal w każdej branży. Popularną metodą jest na przykład założenie fundacji o ściśle sprecyzowanym profilu. W Polsce działa na przykład fundacja TVN „Nie jesteś sam”, która została powołana do życia przez Grupę TVN w 2001 roku. Kolejnym ciekawym przykładem projektu z zakresu CSR jest turniej „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”. Jest to wydarzenie o charakterze sportowym, sponsorowane głównie przez firmę Tymbark, a organizowane przez PZPN. Społeczna odpowiedzialność biznesu może być też bezpośrednio połączona z wytwarzanym firmę produktem. Dobrze obrazuje to kampania firmy Danone „Podziel się posiłkiem!”. W ramach akcji wybrane produkty zostały oznaczone specjalnym logiem, a część zysków pochodzących z ich sprzedaży jest przeznaczana na ufundowanie posiłków dla dzieci korzystających z pomocy wybranych organizacji i instytucji. Kampanie prowadzone w ramach CSR mogą być skierowane do konkretnej grupy osób i tak jest w przypadku programu „L’Oréal Polska dla Kobiet i Nauk”, którego celem jest wspieranie osiągnięć naukowych utalentowanych kobiet.
- CSR to koncepcja zakładająca, że przedsiębiorstwa powinny dbać nie tylko o zyski, ale także o lokalną społeczność oraz ochronę środowiska.
- Wdrażanie strategii CSR jest dobrowolne, ale wiele firm odczuwa presję zarówno ze strony klientów, jak i kontrahentów, aby taką aktywność podejmować.
- CSR ma wiele zalet, w tym możliwość szybkiego poprawienia wizerunku firmy, wpłynięcia na lokalną społeczność oraz zwiększenia przywiązania klientów do marki.
- Przykłady działań CSR w największych firmach to m.in. założenie fundacji o ściśle sprecyzowanym profilu lub organizacja wydarzeń sportowych.