Własna firma

Jak największe firmy dbają o CSR?

5 października 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 19 głosów

19 głosów

4 komentarze
Jak największe firmy dbają o CSR?
CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) to dobrowolne działania prowadzone przez firmy, które mają na celu uwzględnienie interesów społecznych, ochrony środowiska i relacji z poszczególnymi członkami danej wspólnoty. W Polsce taka strategia jest nazywana społeczną odpowiedzialnością biznesu, a wiele przedsiębiorstw wykorzystuje ją, by zbudować pozytywny wizerunek firmy i wyróżnić się na tle konkurencji. W ramach CSR pracodawcy organizują różnego rodzaju wydarzenia o charakterze charytatywnym, zbiórki dla potrzebujących lub inne akcje, które wymagają zaangażowania ze strony pracowników firmy. Rezultaty poszczególnych działań można wykorzystać w kampanii marketingowej oraz w trakcie pozyskiwania nowych inwestorów. A jak największe firmy dbają o CSR?

Z artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest CSR?
  2. Jak zastosować CSR w praktyce?
  3. Jak zaplanować strategię CSR?
  4. Dlaczego firmy angażują się w CSR? 
  5. CSR - wady i zalety
  6. CSR w największych firmach - przykłady

 Zobacz także artykuł: Czy twoja firma jest odpowiedzialna społecznie?

Co to jest CSR?

W dobie powszechnej globalizacji i cyfryzacji firmy z całego świata zaczęły ze sobą konkurować na różnych płaszczyznach. Obecnie, żeby zdobyć klienta, nie wystarczy oferować dobrej jakości produkt bądź usługę w rozsądnej cenie, ponieważ współcześni konsumenci zwracają również uwagę na sposób, w jaki firma działa na co dzień, gdzie produkuje swoje towary oraz jak dba o pracowników i środowisko naturalne. Koncepcja CSR zakłada, że przedsiębiorstwa nie mogą skupiać się wyłącznie na zyskach z prowadzonej działalności, ale powinny także dbać o lokalną społeczność, bez której nie mogłyby funkcjonować. I choć działania prowadzone w ramach CSR są całkowicie dobrowolne, to wiele firm odczuwa presję zarówno ze strony klientów, jak i kontrahentów, aby taką aktywność podejmować. Strategie CSR są wdrażane przez duże międzynarodowe korporacje oraz lokalne firmy i powinny być w pełni finansowane z budżetu danego przedsiębiorstwa.

Video

Szukasz pracy?

Produkcja ceramiki (docelowo dwie zmiany)

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Wilkowice
Dodana
Dodana

Mechanik utrzymania ruchu

ROSINSKI PACKAGING Spółka z o.o.

  • Nowy Dwór Mazowiecki
Dodana

Asystent/ka ds. Księgowości (P2P)

SGS Global Business Services Sp. z o.o.

  • Katowice
Dodana

Operator młynów i mieszalników

ROSINSKI PACKAGING Spółka z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

W jakich obszarach działa CSR?

Społeczną odpowiedzialność biznesu można wdrożyć w każdej firmie na wiele sposobów. Zakres podjętych czynności powinien być uzależniony od wielkości firmy, możliwości finansowych i problemów, jakie dotykają lokalną społeczność. Kierownictwo firmy musi dokładnie przeanalizować sytuację rynkową, by zaplanować strategię, która przyniesie realne i możliwe do zmierzenia korzyści. A jak wykorzystać CSR do poprawy wizerunku firmy? 

Obecnie działania CSR są stosowane głównie w takich obszarach jak:

  • organizacja pracy w firmie
  • prawa człowieka
  • prawa pracownika
  • środowisko naturalne
  • uczciwe praktyki rynkowe
  • relacje z konsumentami
  • zaangażowanie społeczne

Jeśli w ramach CSR firma planuje zorganizować wydarzenie, event bądź konkurs, to warto powtarzać je cyklicznie, by stworzyć z nich stały element, który będzie kształtował społeczny odbiór firmy. 

Planowanie strategii CSR

Gdy firma wyznaczy obszary CSR, w których chce rozpocząć wprowadzanie zmian, to następnym krokiem powinien być wybór odpowiednich narzędzi. Poszukując idealnej formy zaangażowania w zrównoważony rozwój, przedsiębiorstwa mogą czerpać inspiracje z działalności innych firm lub znanych organizacji pozarządowych. 

Narzędzia CSR obejmują na przykład:

  • projekty ekologiczne związane z działalnością firmy lub dotyczące lokalnego środowiska;
  • wolontariat pracowniczy i organizacje wydarzeń charytatywnych;
  • programy rozwojowe i integracyjne dla wszystkich pracowników;
  • raporty społeczne, w których zaprezentowany zostanie sposób zarządzania przedsiębiorstwem i realizacja; poszczególnych strategii CSR;
  • kampanie społeczne skierowane do wybranych grup.

Każde działanie wdrażane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu musi zostać właściwie udokumentowane, by można je było wykorzystać do celów promocyjnych. Profesjonalny raport CSR zawiera szczegółowe informacje dotyczące podjętych działań i ich rezultatów.

Wady i zalety prowadzenia działań CSR w przedsiębiorstwach

Prowadzenie działań z zakresu CSR przez różnego rodzaju przedsiębiorstwa powinno być zjawiskiem pozytywnym, które każdej ze stron przyniesie określone korzyści. Jednak nieodpowiednie wdrożenie poszczególnych strategii może spowodować, że aktywność z zakresu CSR firmy zostanie źle odebrana lub będzie generować znaczne straty finansowe. Dlatego polityka społecznej odpowiedzialności biznesu musi być ściśle dostosowana do możliwości i zasobów przedsiębiorstwa, a jej celem nie może być wyłącznie poprawienie wizerunku firmy. Dodatkowo warto zadbać o to, by kierując swój przekaz do konkretnej grupy pracowników bądź konsumentów, nie tworzyć nowych podziałów wśród pozostałych członków społeczności. Mimo wszystko koncepcja CSR ma wiele zalet i jest dobrą odpowiedzią na społeczne oczekiwania. Stosując założenia CSR, firma wywiązuje się ze swojego obowiązku moralnego, dzięki czemu może szybko ocieplić swój wizerunek i przekonać do siebie rzeszę klientów. Działanie firmy może również pozytywnie wpłynąć na lokalną społeczność i zwiększyć świadomość konsumentów w zakresie ochrony środowiska czy wspierania osób niepełnosprawnych. Dodatkowo CSR to skuteczny sposób na przywiązanie klienta do marki, poprawienia atmosfery w pracy i zmniejszenie rotacji pracowników. 

Jak największe firmy prowadzą swoje działania CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu przybiera różne formy, a konkretne przykłady CSR można dostrzec niemal w każdej branży. Popularną metodą jest na przykład założenie fundacji o ściśle sprecyzowanym profilu. W Polsce działa na przykład fundacja TVN „Nie jesteś sam”, która została powołana do życia przez Grupę TVN w 2001 roku. Kolejnym ciekawym przykładem projektu z zakresu CSR jest turniej „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”. Jest to wydarzenie o charakterze sportowym, sponsorowane głównie przez firmę Tymbark, a organizowane przez PZPN. Społeczna odpowiedzialność biznesu może być też bezpośrednio połączona z wytwarzanym firmę produktem. Dobrze obrazuje to kampania firmy Danone „Podziel się posiłkiem!”. W ramach akcji wybrane produkty zostały oznaczone specjalnym logiem, a część zysków pochodzących z ich sprzedaży jest przeznaczana na ufundowanie posiłków dla dzieci korzystających z pomocy wybranych organizacji i instytucji. Kampanie prowadzone w ramach CSR mogą być skierowane do konkretnej grupy osób i tak jest w przypadku programu „L’Oréal Polska dla Kobiet i Nauk”, którego celem jest wspieranie osiągnięć naukowych utalentowanych kobiet.

Podsumowanie:
  • CSR to koncepcja zakładająca, że przedsiębiorstwa powinny dbać nie tylko o zyski, ale także o lokalną społeczność oraz ochronę środowiska.
  • Wdrażanie strategii CSR jest dobrowolne, ale wiele firm odczuwa presję zarówno ze strony klientów, jak i kontrahentów, aby taką aktywność podejmować.
  • CSR ma wiele zalet, w tym możliwość szybkiego poprawienia wizerunku firmy, wpłynięcia na lokalną społeczność oraz zwiększenia przywiązania klientów do marki.
  • Przykłady działań CSR w największych firmach to m.in. założenie fundacji o ściśle sprecyzowanym profilu lub organizacja wydarzeń sportowych.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest CSR?

CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli koncepcja, w ramach której firmy angażują się projekty wykraczające poza zakres ich działalności, które powinny korzystnie wpłynąć na pracowników, lokalną społeczność lub środowisko naturalne. Takie projekty mogą dotyczyć różnych dziedzin życia i często są skierowane do osób wykluczonych lub potrzebujących finansowego wsparcia. Społeczna odpowiedzialność biznesu może dotyczyć także zmiany wewnętrznych procedur firmy na bardziej przyjazne dla pracowników i środowiska. 

Czy warto zaangażować się w CSR?

W CSR angażuje się wiele firm o różnej wielkości i strukturze na całym świecie. Prowadzone w ramach tej polityki akcje z czasem stają się znakiem rozpoznawczym danego przedsiębiorstwa, co pomaga budować pozytywny wizerunek marki na rynku. Jednak, żeby działania związane z CSR przyniosły pożądany skutek, muszą być dobrze zaplanowane i nie mogą przesadnie obciążyć budżetu firmy.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

Kasandra

Kasandra

CSR to nie tylko modny trend, ale prawdziwa potrzeba w dzisiejszych czasach. Firma dbająca o swoje otoczenie i pracowników to miejsce, w którym chciałbym pracować. Dlatego, gdy szukam pracy, zawsze kieruję się również kwestią społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dykta

Dykta

CSR to nie tylko pomoc lokalnej społeczności czy dbanie o środowisko, to również otwarcie na innowacje i pomysły pracowników. Dzięki temu, że firma jest bardziej otwarta i wychodzi naprzeciw potrzebom innych, możemy rozwijać się razem z pracownikami i kontrahentami.
Pikio

Pikio

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób szuka pracy w firmach, które prowadzą działań CSR. Nie chodzi tylko o to, że firma zwraca uwagę na środowisko naturalne czy ochronę zwierząt, ale również o zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi.
galaxy

galaxy

CSR jest bardzo ważnym aspektem działalności firmy. Dzięki temu, że kierownictwo dba o lokalną społeczność, pracownicy są bardziej zaangażowani w swoją pracę i mogą bezpiecznie i z dumą mówić o firmie, w której pracują.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.