Spis treści
Co może zrobić przedsiębiorstwo, aby stać się bardziej ekologiczne?
Biznes i ekologia jeszcze do niedawna zdawały się nie mieć ze sobą wiele wspólnego. Dziś jednak firmy podejmują liczne działania, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego, zdając sobie sprawę z tego, w jakim stopniu odpowiadają za jego zanieczyszczenie i degradację. Proekologiczne postawy mogą bazować na:
- edukacji pracowników, na przykład w zakresie prawidłowego segregowania odpadów,
- umożliwieniu pracownikom segregowania odpadów w biurze,
- ograniczeniu użycia plastiku,
- korzystaniu z materiałów pochodzących z recyklingu,
- organizowaniu różnego rodzaju akcji społecznych,
- ograniczeniu użycia pojazdów mechanicznych, na przykład na rzecz rowerów,
- zakupie energooszczędnych sprzętów biurowych czy maszyn,
- przestrzeganiu wszelkich zasad dotyczących utylizacji odpadów niebezpiecznych,
- nietestowaniu produktów na roślinach czy zwierzętach.
Jak pracownicy przedsiębiorstwa mogą pomóc ekologii?
Ekologiczne rozwiązania dla firm powinny, na tyle, ile to możliwe, angażować pracowników. Jeszcze kilka lat temu niełatwo było ich przekonać do podejmowania konkretnych działań. Dziś natomiast coraz większa świadomość społeczna w zakresie ekologii sprawia, że pracownicy sami chętnie wyznaczają sobie kolejne zadania. Pierwszym, podstawowym krokiem jest segregowanie odpadów. Przedsiębiorcy powinni przygotować specjalne instrukcje oraz zakupić odpowiednie kubły, tak aby ułatwić pracownikom prawidłowe ich sortowanie. Ważnym aspektem jest również ograniczenie zużycia wody czy prądu. Wystarczy zagotowywać w czajniku tylko tyle wody, ile jest w danym momencie potrzebne, wyłączać światło, wychodząc z pokoju, czy unikać wprowadzania urządzeń w stan czuwania. Każdy pracownik produkcyjny powinien być przeszkolony w zakresie postępowania z odpadami potencjalnie niebezpiecznymi dla środowiska. Bardzo istotnym aspektem jest również eco driving, którego w szczególności powinni nauczyć się kierowcy bądź osoby, które na co dzień poruszają się samochodami służbowymi. Warto zachęcić pracowników do tego, aby dojeżdżali do pracy komunikacją miejską lub rowerem.
Jakie są plusy dla przedsiębiorstwa wprowadzającego politykę proekologiczną?
Ekologia w firmach to jeden z głównych tematów podejmowanych obecnie przez przedsiębiorców. Wydaje się, że działania proekologiczne związane są z dużymi kosztami, lecz jednocześnie nie sposób ich nie podejmować, jeśli chcemy zapobiec degradacji środowiska naturalnego. Tymczasem mogą one przynosić wiele korzyści, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej. Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że na wspieraniu planety skorzystamy wszyscy, a zdrowe nawyki będziemy mogli wykorzystać nie tylko w pracy, ale również w domu. Jednocześnie proekologiczna polityka znacząco poprawia postrzeganie firmy przez klientów, podnosząc jej renomę na rynku. Przyjmowanie tego rodzaju postaw pomaga także dopasować się do obecnych uwarunkowań prawnych, co jest bardzo istotne zwłaszcza w przypadku, gdy firma planuje wejść na nowe rynki. Warto pamiętać, że regulacje dotyczące ochrony środowiska naturalnego stają się coraz bardziej restrykcyjne. Ekologia w biznesie pozwala wzmocnić identyfikację pracowników z firmą poprzez podejmowanie wspólnych działań, ukierunkowanych na konkretny cel.
Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy, będąc przyjaznym środowisku?
Ekologia w firmie może przynieść korzyści nie tylko przedsiębiorcy, lecz również pracownikom. Tutaj jednak znaczącą rolę w kształtowaniu polityki proekologicznej i pracowniczej odgrywa pracodawca. Wiele firm wprowadziło refundację kosztów przejazdu komunikacją miejską, przez co pracownicy właściwie nie ponoszą kosztów związanych z pokonywaniem drogi do pracy. Osoby, które wybiorą rower lub spacer, również mogą liczyć na dodatkową gotówkę, która zazwyczaj wypłacana jest w częstotliwości miesięcznej, wraz z wynagrodzeniem. Pracownicy, którzy na stołówkach korzystają z własnych pojemników wielorazowego użytku, często mogą otrzymać sporą zniżkę na posiłki. Pracodawcy wyznaczają także konkretne cele na dany rok, których osiągnięcie wiąże się na przykład z wypłatą dodatkowej premii bądź przyznaniem nagród rzeczowych. Jednocześnie pracownicy mogą stać się twarzą kampanii proekologicznych prowadzonych przez pracodawcę. Dla wielu osób jest to szansa na lepszą identyfikację z firmą, a tym samym na przykład na otrzymanie awansu w przyszłości.
Jakie są skutki działań proekologicznych w przedsiębiorstwach?
Ekologia w biznesie to jeden z ważniejszych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując stosowne działania, można nie tylko przyczynić się do ochrony naszej planety, lecz również wzmocnić swoją pozycję na rynku. Niemniej jednak prowadzenie proekologicznej polityki - wbrew pozorom - wymaga sporego zaangażowania, w tym również ze strony pracowników. Najważniejsze, aby zmiany wprowadzać w odpowiednim tempie, tak aby wszyscy mogli się do nich przyzwyczaić. Najczęściej realizacja pełnego planu zajmuje od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Przedsiębiorcy muszą też liczyć się z pewnymi kosztami, z jakimi wiąże się prowadzenie polityki przyjaznej środowisku naturalnemu. Niemniej jednak warto uświadomić sobie, że koszty te są w rzeczywistości inwestycją - w dodatku prędzej czy później przyjdzie je ponieść. Światowe trendy wskazują bowiem na to, że firmy w coraz większym stopniu będą musiały angażować się w działania na rzecz planety. Jeśli tego nie zrobią, stracą klientów, których świadomość ekologiczna rośnie z roku na rok.