Spis treści
Zawód nauczyciela w praktyce
O pracy nauczycieli krąży wiele mitów. Wolne święta, wakacje, ferie… Nauczycielom zazdrościmy przede wszystkim wielu dni wolnych i etatu wynoszącego ok. 20 godzin, a także emerytury nauczycielskiej i innych przywilejów. Ale czy rzeczywiście praca nauczycieli jest taka łatwa? Czy podana liczba godzin to rzeczywisty wymiar pracy nauczyciela? Niekoniecznie – wszystko zależy od wybranego przez nich kierunku studiów i szkoły, w której rozpoczną pracę.
Wykształcenie nauczyciela – co zrobić, żeby zostać nauczycielem?
By zostać nauczycielem, konieczne jest posiadanie wykształcenia wyższego. W trakcie studiów przyszli nauczyciele muszą odbyć specjalizację nauczycielską lub ukończyć studium pedagogiczne uprawniające do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. W praktyce nauczycielem może zostać absolwent szkoły pedagogicznej, jak i absolwent politechniki czy uniwersytetu.
Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące kursu pedagogicznego są bardzo precyzyjne i to z nimi warto się zapoznać, gdy zastanawiamy się, jak zostać nauczycielem. Osoby zainteresowane nauczaniem w szkole muszą odbyć kurs pedagogiczny składający się z 270 godzin. W tym czasie przyszły nauczyciel zostaje zapoznany m.in. z podstawami psychologii czy metodyki nauczania. Praktyki w szkole są również elementem przygotowania wchodzącym w skład kursu pedagogicznego.
Predyspozycje do pracy nauczyciela
Nie każdy sprawdzi się w pracy nauczyciela. Ponieważ jest to wymagający zawód, osoby zainteresowane jego wykonywaniem powinny sprawdzić, czy odnajdą się w tej roli. Jakie predyspozycje powinien mieć przyszły nauczyciel? Najważniejsza jest umiejętność nawiązywania kontaktu z dziećmi – bez tego czynnika trudno wyobrazić sobie, by nauczyciel mógł efektywnie przekazać wiedzę. Ważna jest też odporność na stres – w szkole nietrudno o hałas, a zachowania podopiecznych też bywają uciążliwe. Zwłaszcza dla nauczycieli rozpoczynających karierę zawodową może być bardzo trudno zachować spokój w niektórych sytuacjach.
Ponieważ dzieci i młodzież spotykająca się w szkolnej klasie wywodzi się z różnych środowisk, istotne jest również to, by nauczyciel był otwarty na problemy innych. Znaczenie ma również empatia. Z punktu widzenia uczniów ważne jest również to, by nauczyciel posługiwał się prostym językiem i potrafił wytłumaczyć zawiłości danego problemu.
Praca jako nauczyciel nie zawsze wygląda tak samo
Choć wciąż łatwiej o zatrudnienie w szkołach w dużych miastach i na niepełny etat, ofert pracy dla nauczycieli jest dziś więcej niż jeszcze kilka lat temu. Nie można zapomnieć, że praca nauczyciela może mieć różne oblicza. Dlaczego? Wystarczy zestawić choćby obowiązki nauczyciela języka polskiego z pracą nauczyciela plastyki, by zauważyć kontrast, nie wspominając o różnicach związanych z grupą wiekową uczniów. Ten pierwszy musi przynajmniej raz w miesiącu przeprowadzić sprawdzian polegający na napisaniu przez uczniów pracy pisemnej. Sprawdzenie takich prac zawiera więcej czasu niż sprawdzenie testu. Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony w szkole średniej, to nie można zapomnieć, że uczniowie będą chcieli również przeczytać podsumowanie czy otrzymać wskazówki, jak pisać lepiej.
Praca w szkole lub innej placówce edukacyjnej wiąże się też z nieco innymi zasadami i regulaminem pracy, niż np. w biurze. Prawa i obowiązki nauczyciela są dokładnie omówione w polskiej ustawie z 1982 r., tzw. Karcie Nauczyciela i w tym zawodzie należy się do niej stosować. Jeżeli myślisz o pracy w zawodzie nauczyciela, to wiedz, że nie jest to łatwa praca – to misja. Mając podejście do dzieci i młodzieży, możesz jednak mieć satysfakcję, że kształtujesz umysły kolejnych pokoleń.
Praca dla nauczycieli i wynagrodzenie nauczyciela
W sieci znaleźć można bardzo różne oferty zatrudnienia dla nauczycieli, ponieważ nie są to tylko posady w szkołach publicznych, ale również prywatnych oraz w innych firmach edukacyjnych. Jednak zanim przejdziemy do omówienia możliwości otrzymania pracy, warto najpierw pamiętać o różnorodności stanowisk w zawodzie nauczyciela oraz o tym, że w większości szkół i placówek ich praca podlega weryfikacji - tzw. ocenie pracy nauczyciela. Dlatego w pewnym sensie wymaga ona ciągłego samodoskonalenia i dostosowania kształcenia do określonej grupy uczniów.
Praca dla nauczycieli może przybierać różne formy zatrudnienia, dlatego szukając odpowiedzi na pytanie, czy warto być nauczycielem, dobrze jest najpierw przeanalizować wszystkie możliwości. Poza pracą na etacie w placówkach oświaty, wielu nauczycieli korzysta z ofert pracy np. w prywatnych szkołach językowych czy firmach oferujących korepetycje z różnych przedmiotów. Inni doskonale odnajdują się, prowadząc kursy przygotowujące do matury lub innych egzaminów (np. gimnazjalnych), ponieważ pozwala im to nie tylko na spełnianie się edukowaniu uczniów, ale również w przygotowywaniu własnej koncepcji i planu nauczania. Prowadząc kursy, zazwyczaj mają o wiele większą swobodę w swojej w pracy niż podczas np. prowadzenia zajęć w szkołach publicznych.
Wynagrodzenie nauczyciela jest tak samo różnorodne, jak ich stanowiska. Stosownie do stażu pracy i zawodu przysługują im oczywiście określone prawem dodatki i premie, jednak podstawa wynagrodzenia zależy od pracodawcy, a w przypadku projektów dofinansowanych przez Unię Europejską, pensja również obliczana jest według ściśle określonych zasad.
Nauczyciele bardzo często też pracują na własny rachunek, prowadząc prywatne korepetycje. Dzięki temu mają możliwość w zasadzie nieograniczonego dorabiania do pensji podstawowej. A mimo to, dość często w sieci na różnych forach pojawiają się dyskusje pt. „jestem nauczycielem, chcę zmienić zawód”. Osoby rozważające zmianę zawodu najczęściej warunkują to np. wypaleniem zawodowym, które w przypadku nauczyciela jest dość częstym zjawiskiem.
Na szczęście nauczyciele mają wiele możliwości przebranżowienia się. Na przykład nauczyciel wychowania fizycznego może bez problemów trenować jakąś grupę sportową w klubie sportowym lub jeśli ma do tego zdolności polonistyczne, to np. pisać artykuły sportowe do gazet czy portali internetowych.
To może Cię również zainteresować