Spis treści
Telemarketerzy są często określani mianem pracowników call center. Jaki jest zakres ich obowiązków? To zależy głównie od rodzaju infolinii, na której pracują. Zasadniczo wyróżnia się infolinie z połączeniami wychodzącymi i przychodzącymi. W przypadku tych pierwszych telemarketerzy mają za zadanie oferowanie konkretnych produktów i ich sprzedaż. Infolinie przychodzące to m.in. infolinie techniczne. Zatrudnione tam osoby najczęściej pomagają dzwoniącym rozwiązać ich problem np. ze sprzętem.
Czy Ty możesz zostać telemarketerem?
Wiele osób uważa, że aby otrzymać pracę na infolinii, wcale nie trzeba wykazać się konkretnymi umiejętnościami. Tymczasem firmy prowadzące infolinie już dawno zauważyły konkretne korzyści płynące z faktu zatrudniania specjalistów, czyli np. dobrych sprzedawców. Z tego też względu tak istotne jest to, by potencjalny kandydat zainteresowany zatrudnieniem właśnie na infolinii, miał konkretne predyspozycje. O czym dokładnie mowa?
Podstawą jest to, aby osoba zainteresowana pracą na infolinii umiała rozmawiać z potencjalnymi klientami, czyli umiała między innymi rozpoznać ich potrzeby i szybko dostosować ofertę firmy do konkretnej osoby. To z pewnością nie jest najłatwiejsze zadanie. Liczy się także miły, ciepły ton głosu i uprzejme podejście do obsługiwanego klienta. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na efekt rozmowy, czyli na to, czy klient zdecyduje się nabyć konkretny produkt.
Jak zostać skutecznym telemarketerem?
Kto może pracować jako telemarketer? Czy istnieją określone umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu telemarketera? Na pewno kluczowa jest umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem. Dobry telemarketer powinien szybko nawiązać relację z rozmówcą, a także potrafić odpowiednio zareagować na jego potrzeby. Ważna jest także znajomość produktu czy usługi, którą sprzedaje — to podstawa, aby móc atrakcyjnie zaofertować klienta, a następnie domknąć sprzedaż. W przypadku pracy w call center ze sprzedażą usług nieocenione może okazać się także doświadczenie w email marketingu. To często etap następujący zaraz po rozmowie telefonicznej, w którym telemarketer ma szansę na dotarcie do potencjalnego klienta ponownie, lecz tym razem w formie pisanej.
Gdzie szukać zatrudnienia jako telemarketer?
Znalezienie zatrudnienia w tym zawodzie nie powinno być większym problemem, bo conajmniej jedną firmę utrzymującą infolinię można znaleźć w każdym większym mieście Polski. Część z nich nie zatrudnia jednak bezpośrednio, lecz przez agencje zatrudnienia. Z tego względu osoby zainteresowane powinny regularnie przeglądać nie tylko portale z ogłoszeniami o pracę, lecz także zaglądać na serwisy lokalnie działających agencji zatrudnienia.
Osoby posługujące się doskonale językiem obcym, mogą również zainteresować się zagranicznymi podmiotami mającymi swoje oddziały lub przedstawicielstwa w Polsce. Takie firmy często utrzymują infolinie dla klientów, zaś od pracowników wymagają tego, by władali oni co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Znalezienie zatrudnienia w takiej firmie to również wyższe – niż w pozostałych – wynagrodzenie.
Umowa i zarobki, czyli na co może liczyć telemarketer?
Zarobki, na które mogą liczyć telemarketerzy niestety nie należą do najwyższych. Zdecydowana większość pracowników call center nie pracuje w pełnym wymiarze godzin, ale np. na ¾ czy ½ etatu. Specyfika tego zajęcia sprawia, że osób zatrudnionych w takich miejscach to rzeczywiście studenci lub osoby, które nie mogą pozwolić sobie na pracę w pełnym wymiarze godzin (bo np. opiekują się dzieckiem).
Odrębną kwestią jest umowa. Tylko niewielka część pracowników infolinii otrzymuje umowę o pracę – większość pracuje na postawie jednej z umów cywilnoprawnych, czyli umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Również na ten fakt powinny zwrócić uwagę osoby zamierzające szukać pracy na jednej z działających infolinii. Oczywiście ta zasada nie dotyczy większych firm i korporacji, w których działają techniczne infolinie dla klientów. Tam pracownicy najczęściej otrzymują nie tylko umowę o pracę, ale także rozmaite benefity pozapłacowe i szkolenia.
Praca telemarketera — czym naprawdę jest ta praca?
Praca telemarketera może być bardzo różna w zależności od tego, w jakim typie call center dana osoba pracuje. Możliwości jest wiele — od firm zajmujących się sprzedażą produktów, przez te obsługujące infolinie techniczne, po firmy oferujące usługi finansowe czy telekomunikacyjne. W każdym przypadku jednak rolą telemarketera jest przede wszystkim dbałość o relacje z klientem i skuteczna sprzedaż lub rozwiązanie jego problemu. O ile konkretny zakres obowiązków może się różnić w zależności od miejsca pracy, o tyle jedno jest pewne — praca telemarketera to przede wszystkim praca z ludźmi, która wymaga empatii, cierpliwości i umiejętności komunikacyjnych.
To może Cię również zainteresować