Własna firma

Poznaj złote zasady skutecznego networkingu

3 stycznia 2024

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 12 głosów

12 głosów

6 komentarzy
Poznaj złote zasady skutecznego networkingu
Dowiedz się, jak skutecznie prowadzić networking, budować sieci kontaktów biznesowych i wykorzystać te umiejętności do rozwijania swojej kariery zawodowej.

Co to jest networking?

Podanie definicji networkingu wcale nie musi oznaczać, że każdy zainteresowany zrozumie, jaka idea kryje się pod tym pojęciem. Z tego względu znacznie lepszym rozwiązaniem jest podanie konkretnego przykładu. Takim może być np. sytuacja, w której chcąc wynająć mieszkania i obawiając się szkód, jakich mogliby dopuścić się lokatorzy, decydujemy się szukanie osób zainteresowanych wynajmem mieszkania wśród znajomych lub rozpytujemy, czy nie znają takich osób. Innym przykładem networkingu może być chwila poszukiwania pracy. Żadna osoba zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną nie chce tracić czasu na pracę w firmie, która nie szanuje swoich pracowników. Przed rozmową kwalifikacyjną najczęściej uruchamiamy nie tylko swoje kontakty, lecz także sprawdzamy opinie o danym podmiocie na dostępnych forach.

Ponieważ networking faktycznie jest pojęciem bardzo szerokim, specjaliści mówią głównie o networkingu biznesowym. W jego przypadku można wskazać najwięcej korzyści. Trzeba przy tym pamiętać, że o tym najczęściej też mowa w kontekście portali społecznościowych. Pojawienie się ich sprawiło, że osoby zainteresowane faktycznie mogą poszerzać swoje znajomości i pielęgnować je.

Rekomendowanie swoich usług

Networking biznesowy sprowadza się do tego, że zainteresowane podmioty wzajemnie polecają swoje usługi. Trzeba jednak pamiętać, że nie chodzi tu o nagabywanie kogokolwiek, by z nich skorzystał. Osoba, która poleca, powinna znać np. jakość usług oferowanych przez daną firmę i to przed zdecydowaniem się na polecenie ich. W przypadku networkingu społecznościowego nie ma też miejsca na przypadkowość, tylko wirtualne znajomości czy krótkie spotkania – przeciwnie każda ze stron, by budować własną wiarygodność, powinna wiedzieć co i kogo poleca.

Z punktu widzenia wszystkich zainteresowanych budowaniem własnej sieci kontaktów biznesowych ważne powinno być również to, że networking to działania systematyczne i długofalowe. Oznacza to, że nie ma w nim miejsca na przypadkowe znajomości – każdy musi być pewien tego, że śmiało może polecić innym korzystanie z czyichś usług.

Networking gdy szukasz pracy

Znaczenie networkingu doceniają zwłaszcza ci, którzy są zmuszeni poszukiwać zatrudnienia. W takiej sytuacji mogą oni wykorzystać swoją dotychczasową sieć kontaktów, by dotrzeć do ofert pracy, które jeszcze nie ukazały się na rynku. Co więcej, w ten sposób osoba poszukująca zatrudnienia może otrzymać konkretne wsparcie, które również nie jest bez znaczenia – przeciwnie warunkuje możliwość zdobycia zatrudnienia.

W kontekście poszukiwania pracy networking może przydać się również tym osobom, które, co prawda, pracę mają, lecz są zainteresowane dalszym rozwojem zawodowym. Wówczas mogą oni być pewni, że gdy natrafi się okazja, zostaną poleceni jako specjaliści. To doskonały sposób na ciągłe awansowanie i zawodowe rozwijanie się.

Umiejętność budowania kontaktów zawodowych jest ważna

Z punktu widzenia każdego zainteresowanego szczególnie ważna jest umiejętność budowania kontaktów zawodowych. To, jak wiadomo, niekoniecznie musi być zadaniem łatwym. Ważne jest utrzymywanie stałych kontaktów ze swoimi byłymi współpracownikami, jak i ciągłe obserwowanie zmian na rynku i poznawanie nowych osób. Pierwszym i dobrym krokiem może być zarejestrowanie się w jednym z portali, na których można utworzyć profil zawodowy (np. LinkedIn).

Szukasz pracy?
Dodana

MAGAZYNIER- kompletowanie zamówień do wysyłki

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 6 300-7 500 zł brutto / mc
  • Bydgoszcz
Dodana

Elektromechanik

Synthos S.A.

  • Oświęcim
Dodana
Dodana
Dodana

Networking to pojęcie, którym coraz częściej i chętniej posługują się pracownicy. Nic dziwnego, bo budowanie sieci kontaktów zawodowych ułatwia życie zawodowe. Ci, którzy przekonali się o mocy networkingu, doskonale wiedzą, że pielęgnowanie i podtrzymywanie kontaktów z osobami związanymi z daną branżą ma sens. Ci, którzy dopiero planują budowę sieci zawodowych kontaktów, powinni mieć świadomość, że zadanie to nie należy do najłatwiejszych.

Video

Najważniejszą informacją jest ta, że sieć kontaktów zawodowych nie zawsze pokrywa się ze znajomościami prywatnymi. Co więcej, by możliwe było skuteczne wykorzystanie poszczególnych znajomości, niezbędne jest ciągłe utrzymywanie kontaktów z tymi osobami. Dopiero wówczas śmiało można powiedzieć, że networking ma sens.

Określ cele networkingu

W pracy najczęściej korzystamy z planu. Dzięki takiemu dokładnie wiemy, co i dlaczego chcemy osiągnąć. Realizacja kolejnych punktów sprawia, że ostatecznie wykonujemy cały plan. Skoro planowanie jest sprawdzone, to dlaczego nie wykorzystać go w życiu codziennym? Określenie celów w kontekście networkingu jest bardzo korzystne, bo pozwala na zawieranie i utrzymywanie kontaktów z osobami, które w przyszłości mogą pomóc w realizacji konkretnego planu.

Gdy mowa o celu, niezbędne jest przeanalizowanie, do ilu osób można dotrzeć. Dodatkowo przyda się także analiza już posiadanej bazy kontaktów. Część z nich może okazać się nieaktywna, część zupełnie niezwiązana z aktualnymi celami. Kontakty z tej drugiej grupy, mimo wszystko, warto podtrzymywać, nie są one jednak kluczowe np. dla uzyskania awansu lub znalezienia lepiej płatnej posady.

Networking to wzajemna wymiana informacji

Dziś budowa sieci kontaktów jest stosunkowo łatwa, bo pracownicy do swojej dyspozycji mają m.in. media społecznościowe, mogą również skorzystać ze specjalnych serwisów, które pozwalają na informowanie potencjalnych pracodawców, headhunterów czy innych osób o swojej ścieżce kariery i celach zawodowych. A jednak networking to również wzajemna wymiana informacji. Oznacza to, że każda osoba zainteresowana posiadaniem własnej sieci kontaktów powinna zastanowić się, co będzie mogła zaoferować osobom, które znajdą się w kręgu jej znajomych.

By stworzyć cenne i przydatne znajomości nie wystarczy po prostu mieć konkretnych osób w gronie znajomych. Idea networkingu opiera się na stwierdzeniu, że dana osoba poleca inną tylko wówczas, gdy sama by ją zatrudniła. W praktyce konieczne jest więc posiadanie bieżących informacji na temat danej osoby, by rzeczywiście móc wykorzystać jej umiejętności czy wiedzę i mieć pewność, że nie zdyskredytuje ona osoby polecającej.

Jak docierać do konkretnych osób?

By stworzyć własną sieć kontaktów, warto pomyśleć o wykorzystaniu wszystkich dostępnych kanałów. W ten sposób można poszukać osób mogących pomóc w późniejszym czasie, zarówno wśród kontaktów osobistych jak i zawodowych. Nie bez znaczenia są również znajomości np. ze szkoły średniej czy studiów. W ten sposób najłatwiej dotrzeć do szerokiej grupy osób, które mogą być zainteresowane utrzymywaniem kontaktów zawodowych.

Gdy mowa o docieraniu do konkretnych osób, warto dodać, że część kontaktów mogą stanowić pracodawcy, część zaś pracownicy. Ci drudzy najczęściej mogą służyć konkretną radą. Ich opinii można zasięgnąć np. wówczas, gdy dana osoba jest zainteresowana pracą w firmie, z której oni odeszli. W ten sposób można dowiedzieć się, czy aplikowanie na wybrane stanowisko rzeczywiście ma sens.

Korzyści płynące z networkingu

Networking to nie tylko nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów zawodowych. To przede wszystkim szereg korzyści, które mogą przynieść ogromne zyski zarówno dla Ciebie jako pracownika, jak i dla Twojego pracodawcy. Dzięki networkingowi możemy zdobyć nowe umiejętności, dzielić się doświadczeniami i wiedzą, a także odkrywać nowe możliwości kariery. Warto pamiętać, że każde spotkanie, konferencja czy szkolenie to okazja do poszerzenia swojej sieci kontaktów.

Innymi słowy, im więcej kontaktów zdobędziesz, tym więcej możliwości otworzy się przed Tobą. Dzięki temu możesz zyskać dostęp do cennych informacji, które pomogą Ci rozwijać swoją karierę lub nawet rozpocząć własny biznes. To właśnie jedna z kluczowych zalet networkingu — zdobywanie nowych kontaktów, które mogą przynieść korzyści na różnych płaszczyznach Twojego życia zawodowego.

Zasady skutecznego networkingu

Skuteczny networking nie polega na gromadzeniu jak największej liczby kontaktów. Zamiast tego, skupia się na budowaniu trwałych i jakościowych relacji. Kluczem do sukcesu jest bowiem regularność i jakość interakcji. Pamiętaj, że ważniejsza od ilości jest jakość Twoich kontaktów. Nie chodzi o to, by znać wszystkich, ale o to, by znaleźć te osoby, które naprawdę mogą Ci pomóc i którym Ty również możesz pomóc.

Kluby i organizacje networkingowe

Istnieje wiele organizacji i klubów, które mogą pomóc Ci rozwijać Twoje umiejętności networkingowe i budować sieć kontaktów. Te instytucje oferują szereg możliwości, począwszy od szkoleń i warsztatów, a skończywszy na spotkaniach networkingowych i konferencjach. Warto zapoznać się z ich ofertą, gdyż mogą one być doskonałym źródłem wiedzy i inspiracji.

Udział w takich organizacjach pozwala na poznanie wielu ciekawych osób, które mogą stać się Twoimi nowymi kontaktami zawodowymi.

Ważne!
Nie zapominaj o zasadach skutecznego networkingu — dbaj o jakość swoich kontaktów, a nie tylko o ich ilość.

Buduj trwałe relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku, a zobaczysz, jak korzyści płynące z networkingu rosną wraz z upływem czasu.

5 ciekawostek i dodatkowych informacji o networkingu

  • W 1985 roku, Robert Metcalfe, który wynalazł Ethernet, przewidział, że „networking” będzie kluczowym słowem na przestrzeni kolejnych 10 lat. Miał rację! 
  • Networking nie jest zjawiskiem nowym. Już w starożytnym Rzymie prawnicy stosowali tę technikę do zdobywania klientów. 
  • Po raz pierwszy termin „networking” jako tworzenie i utrzymanie kontaktów biznesowych, został użyty w 1975 roku.
  • Według LinkedIn, 85% wszystkich miejsc pracy jest obsadzanych przez sieć kontaktów. 
  • Wg badań HubSpot, 95% uczestników uważa face-to-face spotkania jako klucz do pomyślnego budowania trwałych relacji biznesowych. 

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są korzyści płynące z networkingu?

Networking umożliwia zdobywanie nowych umiejętności, dzielenie się doświadczeniami i odkrywanie nowych możliwości kariery.

Jak budować sieć kontaktów?

Budowanie sieci kontaktów to proces wymagający czasu, zaangażowania i cierpliwości. Im większą sieć kontaktów posiadasz, tym więcej drzwi otwiera się przed Tobą.

Jakie są zasady skuteczności networkingu?

Skuteczny networking polega na budowaniu trwałych i znaczących relacji. Ważniejsza jest jakość kontaktów, nie ilość.

Czym są kluby i organizacje networkingowe?

To instytucje oferujące szereg możliwości, począwszy od szkoleń i warsztatów, a skończywszy na spotkaniach networkingowych i konferencjach.

Jak wykorzystać networking w swojej karierze zawodowej?

Dzięki networkingowi możesz zdobyć nowe umiejętności, dzielić się doświadczeniami, odkrywać nowe możliwości kariery i budować sieć kontaktów, która otworzy przed Tobą wiele drzwi.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

6 komentarzy

Tomasz Hoffmann

Tomasz Hoffmann

I wszystko jasne w temacie networkingu - tyle tych zagadnień z angielskiego....
elegant

elegant

Baza sprawdzanych kontaktów w firmie to bardzo ważna rzecz. Budowanie takiej sieci ma wielkie znaczenie.
Abba

Abba

Wiele ważnych tematów jest, które po poznaniu z powodzeniem można u siebie wdrożyć. To jest dość ciekawa opcja. Niewiele się jednak ugra bez sieci rozbudowanych kontaktów w biznesie i nie tylko.
Filip

Filip

Networking, czyli co? Przeczytałem artykuł i szczerze mówiąc, niby wiem co to jest, ale nie za bardzo. DEFINICJA brzmi: Networking – proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Chyba definicja też trudna?????
Manna

Manna

Nigdy nie wiadomo kiedy to się może przydać i dlatego nie powinno się bagatelizować tego wszystkiego. Powinno to wszystko być realizowane na bieżąco w firmie.
Irena Fijak

Irena Fijak

Takie mamy czasy, że bez kontaktów ciężko o dobrą pracę lub rozwijanie własnej firmy. Dlatego warto dbać o kontakty i ich rozszerzenie. Tak to wsszystko wygląda.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.