Spis treści
Nie szkodzi – i tak warto, aby zadbał o swój wizerunek. Okazuje się, że dziś jest to stosunkowo łatwe, bo w sieci działają serwisy specjalizujące się w budowaniu kontaktów zawodowo-biznesowych.
Nawiąż kontakty biznesowe na zawodowych portalach społecznościowych
Portali pozwalających budować kontakty zawodowo-biznesowe przybywa w sieci cyklicznie. Te, które cieszą się największą popularnością wśród użytkowników to m.in. GoldenLine i LinkedIn. Każdy z nich pozwala założyć darmowe konto i opublikować informacje na temat swojej dotychczasowej ścieżki zawodowej. To jednak nie wszystko, bo poszczególni użytkownicy mogą również dodawać swoich znajomych i zbierać referencje od współpracowników czy przełożonych. Założenie konta na wybranym serwisie nie zajmie ci wiele czasu, a nawet jeśli poświęcisz go więcej na przygotowanie profilu, możesz być pewien, że warto.
Co robić na LinkedIn? Pokaż się w branży
Nie musisz mieć dużego doświadczenia zawodowego, aby pomóc innym lub podyskutować o aktualnej sytuacji w branży z bardziej doświadczonymi pracownikami. Na portalach pozwalających budować sieć kontaktów biznesowo-zawodowych znajdziesz grupy dyskusyjne. Dołączając do wybranych, możesz zakładać nowe tematy lub zabierać głos w toczących się dyskusjach.
Taki networking to nie tylko okazja do zdobycia nowej wiedzy, wymiany informacji i pokazania własnych kompetencji, ale zarazem budowanie relacji ze społecznością branżową. To wszystko może później bardzo zaprocentować – nie powinieneś zapominać, że jeżeli w przyszłości będziesz poszukiwał posady, to potencjalny pracodawca z pewnością sprawdzi, na jakich portalach widac Twoją aktywność i jak się wypowiadałeś.
GoldenLine czy LinkedIn – gdzie założyć konto?
Możesz zastanawiać się, czy jest sens utrzymywać konta na każdym z tych serwisów – nie, wystarczy jedno, ale mądrze prowadzone. Gdzie zatem założyć profil? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, a wiele zależy od Twoich umiejętności, doświadczenia zawodowego i wykształcenia.
W Polsce coraz popularniejszy staje się portal LinkedIn, głównie ze względu na jego rozbudowane funkcjonalności oraz obecność zagranicznych firm, które w dobie pracy zdalnej są w zasięgu ręki dla niemal każdego kandydata. LinkedIn daje zatem więcej możliwości nawiązania kontaktów, a także sprzyja prowadzeniu dyskusji i wymianie doświadczeń z ludźmi z całego świata.
Portal oferuje użytkownikom szereg możliwości do personal brandingu i rozwijania kontaktów zawodowych, a także gromadzi mnóstwo rzeczowych materiałów w swojej bazie, do której cegiełkę może dołożyć każdy użytkownik.
Mamy możliwość tworzenia publikacji, wrzucania prezentacji, dodawania projektów zawodowych do profilu, tagowania, obserwowania ciekawych profili i udzielania się w grupach. Od kilku lat LinkedIn ma też strony firmowe, które funkcjonują jak Fanpage na Facebooku, co oznacza, że można na nim promować także samą markę.
Tak przedstawiają się dane na temat portali, z których korzystają liderzy zespołów – wśród nich prym wiedzie LinkedIn.
Z drugiej strony portal GoldenLine, który w 2021 został przejęty przez platformę HRlink może być równie atrakcyjnym narzędziem dla rozwoju swojej kariery zawodowej. W portalu znajdziemy obecnie ogromną kopalnię wiedzy, z której mogą skorzystać zarówno kandydaci, jak i marki/firmy oraz coraz szerszą bazę ogłoszeń.
W obecnej odsłonie GoldenLine może coraz więcej zaoferować pracodawcom na naszym polskim rynku pracy. Mowa tutaj między innymi o webinarach, raportach czy innych materiałach eksperckich, z których mogą korzystać marketerzy, czy eksperci z branży HR.
LinkedIn i GoldenLine nie tylko dla pracowników
O GoldenLine, LinkedIn czy innych tego typu portalach przyjęło się uważać, że są one dedykowane pracownikom. Nie do końca jest to prawda, co jasno już wybrzmiało w powyższym akapicie. Konto na tych portalach mogą założyć również przedsiębiorcy, a wiele funkcji jest przeznaczonych właśnie dla nich. Jeżeli prowadzisz firmę, możesz w ten sposób nie tylko pozyskać nowych pracowników, lecz także wypowiadać się w interesujących cię tematach. To również nowoczesna i skuteczna forma promocji oraz budowania świadomości marki. Tworząc wizerunek firmy jako eksperta, możesz jedynie zyskać.
Dziś pracownicy dokładnie sprawdzają przedsiębiorcę, do którego mają zamiar wysłać np. CV, a im więcej aktywności świadczącej o profesjonalizmie i realnej obecności na rynku, tym lepsze wrażenie robi firma w sieci, a co za tym idzie: więcej osób będzie zainteresowanych pracą dla niej. Jako pracodawca, który nie jest anonimowy, możesz liczyć, że w przypadku prowadzenia poszukiwań pracownika, firmowa skrzynka elektroniczna zostanie dosłownie zasypana aplikacjami, a Ty będziesz mógł wybrać najlepszą kandydaturę.
To może Cię również zainteresować
Jak i gdzie szukać pracy? Efektywne metody poszukiwania ofert pracy