Spis treści
Czym są social media?
Social media, czyli media społecznościowe, to najogólniej rzecz ujmując, portale oraz aplikacje umożliwiające wymianę treści pomiędzy poszczególnymi użytkownikami. Każdy portal społecznościowy ukierunkowany jest na konkretne cele - niektóre służą głównie do publikowania fotografii i filmów, inne do swobodnej wymiany poglądów. Nie ulega wątpliwości, że w ciągu kilku ostatnich lat social media stały się jednym z podstawowych sposób komunikowania się. Wykorzystujemy je w różny sposób - obserwując zachowania innych, szukając cennych porad czy nawet...pracy. Początkowo były one domeną młodego pokolenia, jednak dziś konta na portalach społecznościowych chętnie zakładają osoby w każdym wieku. Wymusza to na nas globalizacja, a także chęć pozostawania w kontakcie z innymi.
Jakie są najpopularniejsze social media?
W ciągu ostatnich kilku lat co rusz pojawiają się nowe portale społecznościowe - niektóre skierowane są do ogółu, inne do pewnej konkretnej grupy osób. Niemniej jednak wśród nich można też wyróżnić takie, które znalazły uznanie internautów z niemal całego świata. Niewątpliwie do tej grupy należy Facebook, który jest dziś drugim, najlepszym portalem do szukania pracy. Pierwsze miejsce zajmuje natomiast Linkedin, który ukierunkowany jest właśnie na pracowników oraz pracodawców. Konto często zakładają osoby, które nie szukają zatrudnienia bądź nie zależy im na szybkiej zmianie pracy, jednak chcą "dać się znaleźć" potencjalnemu pracodawcy, który zaproponuje im znacznie lepsze warunki. Szukanie pracy przy pomocy Linkedin jest obecnie szeroko praktykowane w niemal każdej branży. Do popularnych social mediów należą również Twitter oraz Instagram.
Czy szukanie pracy na social mediach to dobry pomysł?
Szukanie pracy przy pomocy Facebooka czy innych portali społecznościowych jeszcze jakiś czas temu dość kuriozalnym pomysłem. Pracodawcy chętnie promowali tam swoje produkty czy usługi, jednak oferty pracy dostępny były wyłącznie na dedykowanych portalach ogłoszeniowych. Dziś wiele się w tej kwestii zmieniło - potencjał mediów społecznościowych doceniają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Największą popularnością cieszy się Linkedin, który samodzielnie podsyła kandydatom konkretne oferty dopasowane do ich kompetencji czy obszaru zainteresowań zawodowych. Założenie konta na Linkedin to niewątpliwie jedno z najlepszych rozwiązań, jeśli chodzi o poszukiwanie zatrudnienia. Pozostałe portale społecznościowe mogą nam pomóc w znalezieniu wymarzonej pracy, jednak nie warto ograniczać się wyłącznie do nich. Ich główną ideą nie jest bowiem kojarzenie pracowników i pracodawców (poza wspominanym Linkedin). Szukanie pracy przy pomocy Twittera może przynieść oczekiwane korzyści, jeśli korzystamy z dedykowanych podstron, takich jak Jobs By Tweeter lub Twit Job Seek. Pamiętajmy jednak, by stale śledzić też strony internetowe poszczególnych firm oraz portale ogłoszeniowe. Nie wszyscy pracodawcy publikując konkretne ogłoszenie, posiłkują się mediami społecznościowymi. Poszukiwanie zatrudnienia stanowi poważne wyzwanie, dlatego warto podejść do tematu wielotorowo. Ograniczając się wyłącznie do portali społecznościowych, nie mamy tak samo dużych szans na jego znalezienie, jak korzystając z portali ogłoszeniowych, agencji pośrednictwa pracy czy ofert dostępnych w urzędach pracy.
Jakie są wady szukania pracy w social mediach?
Media społecznościowe wręcz uginają się pod ciężarem różnego typu treści, dlatego postu od potencjalnego pracodawcy możemy zwyczajnie nie zauważyć. Co prawda niektóre portale wprowadzają już mechanizmy ułatwiające poszukiwania zatrudnienia - dobrym przykładem jest szukanie pracy przy pomocy Instagrama, korzystając z hasztagu #praca lub #szukam pracy, lecz wciąż rozwiązania te nie są idealne. Kolejną wadą szukania zatrudnienia poprzez media społecznościowe jest fakt, iż pracodawcy zyskują dostęp do naszych profili, na których udostępniamy różnego typu informacje. Ponadto liczba ofert jest znacząco ograniczona, na przykład w stosunku do tych, które znajdziemy na portalach ogłoszeniowych. Pracodawcy często umieszczają w postach zdawkowe wiadomości, z których nie jesteśmy w stanie wywnioskować konkretnych warunków zatrudnienia. Nad ogłoszeniami nikt bowiem nie sprawuje kontroli, dlatego na Facebooku czy innym portalu frazy takie jak "więcej informacji podamy telefonicznie" czy "szczegóły ustalane są w czasie rozmowy kwalifikacyjnej" są na porządku dziennym.
Czy warto szukać pracy w social mediach?
Szukanie pracy przy pomocy social media to nowy trend, który najprawdopodobniej utrzyma się przez dłuższy czas. Z jednej strony daje on sporo możliwości, z drugiej strony nie należy ograniczać się wyłącznie do wysyłania aplikacji przez Twittera, Facebooka czy nawet Linkedin. Social media mogą stanowić dodatkowe źródło informacji o ofertach, lecz poszukiwania zatrudnienia powinny mieć charakter wielotorowy. Jednocześnie musimy zadbać o ochronę naszych danych osobowych, tak aby nie doprowadzić do ich wycieku. Wiarygodne oferty pracy najczęściej można znaleźć wyłącznie na profilach firmowych, unikajmy natomiast przypadkowych osób, które nakłaniają nas do wysłania aplikacji. Często w ten sposób dochodzi do wyłudzenia danych, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Warto pamiętać, że przeglądanie ofert w social mediach to dobre rozwiązanie nie tylko dla osób, które w krótkim czasie chcą zmienić pracę. Czasami warto dać się znaleźć dobremu pracodawcy, który doceni nasze kompetencje i umiejętności, zakładając konto na przykład na Linkedin