Spis treści
Marketing internetowy prężnie się rozwija. Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej działań firm przenosi swoją działalność, bądź jej elementy do sieci. Tam odbywa się proces pozyskiwania klientów, a następnie ich zatrzymania i budowania lojalności konsumenckiej. Generalizując, marketingiem internetowym nazwiemy wszelkie działania mające na celu przygotowanie strategii wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji, a także kreowania pozytywnego wizerunku produktu, marki, ale i pracodawcy. W związku z rozwojem branży nie ulega bowiem wątpliwościom, że wciąż poszukiwani są specjaliści, którzy zasilając szeregi firmy, pomogą jej realizować najważniejsze cele marketingowe.
Marketing i zarządzanie
Rozwój technologii odmienił rynek pracy. Powstały nowe sektory zatrudnienia i znacząco odbiły się na stopie bezrobocia, która rekordowo zmalała. Zanim spełni się czarny scenariusz, który zakłada, że maszyny wyprą z życia zawodowego człowieka, minie jeszcze sporo lat, a my raczej tego nie doczekamy. W związku z tym warto rozważyć pracę w tych przyszłościowych zawodach, które wciąż stawiają nowe wymagania, ale i oferują coraz lepsze warunki zatrudnienia. W branży technologicznej najpilniej poszukiwanymi są obecnie specjaliści od przetwarzania danych i automatyzacji, a także programiści czy specjaliści do spraw cyberbezpieczeństwa. Nie zabraknie również pracy dla webmasterów, grafików, copywriterów, specjalistów od zarządzania treścią oraz kreatywnych marketingowców.
Obecnie znacząco rośnie liczba projektów rekrutacyjnych skierowanych do marketingowców. Dzięki temu kandydaci mogą znaleźć zarówno pracę stałą, jak i tymczasową na czas realizacji celów projektowych. Specyfika branży często umożliwia także pracę zdalną, co w dzisiejszych czasach jest bardzo pożądanym rozwiązaniem. Najwięcej ofert wakatów jest skierowanych do osób posiadających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe, które potrafią samodzielnie zarządzać projektami.
Jednak osoby bez stażu pracy również nie są bez szans na zatrudnienie. Rozwiązaniem dla nich jest odbycie praktyk w trakcie studiów albo aplikacja na staże czy czasowe zatrudnienie przy dużych projektach. Dzięki temu można zdobyć cenne umiejętności, a tym samym podnieść swoją wartość na rynku pracy. Kierunkiem kształcenia, który obecnie zyskuje na wartości, jest marketing i zarządzanie. Przyszli studenci zorientowali się, że współcześnie światowe rynki bazują na działaniach marketingowych. Stąd duża popularność tego kierunku studiów. Jest to branża o nieograniczonym zasięgu, a jej znaczenie jest nieocenione. W ramach studiów można zdobywać wiedzę z takich przedmiotów jak: komunikacja rynkowa, marketing, handel i zarządzanie sprzedażą, e-marketing badania marketingowe, zachowania konsumenta, zarządzanie marketingiem, marketing usług czy negocjacje handlowe. Takie połączenie przedmiotów pozwoli na aktywne kreowanie rzeczywistości gospodarczej oraz odnalezienie się w obecnej sytuacji marketingu internetowego.
Rodzaje marketingu
Marketing internetowy to branża, której popularność obecnie stale wzrasta. Warto więc dowiedzieć się o niej więcej i poznać różne rodzaje marketingu.
- Facebook marketing, Google marketing itd. – pierwszy przykład to marketing na podstawie aplikacji oraz mediów, jakie wykorzystuje (np. Facebook marketing, e-mail marketing albo Google marketing). Świadczenie usług marketingowych występuje wówczas w obrębie tych mediów.
- Marketing mobilny, marketing społecznościowy – to kategoria bardziej ogólna, opisująca miejsca, w których chcemy prowadzić badania, np. marketing w wyszukiwarkach internetowych (serach engine marketing, marketing słów kluczowych, SEM) social media marketing (marketing społecznościowy) i marketing mobilny. Celem marketingu mobilnego jest dotarcie do klientów poprzez urządzenia mobilne (np. różne platformy), a marketing społecznościowy przez media społecznościowe (np. Facebooka czy Instagrama)
- Content marketing – są to np. marketing artykułów, video marketing kolejną rodzajem marketingu jest uwzględnienie rodzaju treści, która jest promowana. W przypadku marketingu artykułów istotna jest promocja poprzez interesujące i oryginalne treści albo posty na blogach, a w przypadku video marketingu filmy publikowane np. na YouTube. Marketing używany na podstawie używania treści jest nazywany content marketingiem. Marketingowcy internetowi w tym przypadku zajmują się rodzajem treści, miejscem ich umieszczenia, wpływają na promocję oraz organizację, a także na sposób ich wykorzystywania.
- Marketing partnerski – tworzenie sieci osób, którzy reklamują dany produkt i otrzymują za to wynagrodzenie barterowe lub prowizję.
- Marketing kontekstowy – promuje produkty przy treściach, które są godne zainteresowania dla potencjalnych klientów.
- Buzz marketing (inaczej marketing szeptany) – wpływa na społeczność w celu stworzenia pozytywnego wizerunku usługi.
- Marketing wirusowy (viral marketing) – dąży do jak najszerszego rozprzestrzenienia się informacji o produkcje lub usłudze w celu zwiększenia liczby klientów.
- Marketing efektywnościowy (performance marketing) – oparty jest na tym, aby sterować marketingiem w celu uzyskania określonych, mierzalnych efektów (np. sprzedaży).
Rodzajów marketingu internetowej jest jeszcze znacznie więcej. Te wymienione wyżej są uznawane za najbardziej popularne.
Agencja marketingu internetowego – czym się zajmuje?
Działania agencji marketingowych się różnią. Najczęściej pod względem wyspecjalizowanego segmentu branż, dla których działają, a także obszarem marketingowym, w którym się poruszają. Jednak agencje marketingu online mają przede wszystkim na celu zbudowanie określonego wizerunku klienta, czyli firmy, która chce osiągnąć dane założenia – np. promocyjne, sprzedażowe albo wizerunkowe.
Wszystko dzieje się za sprawą działań w takich jak kampania reklamowa czy promocyjna w sieci, public relations, web developing, content marketing czy aktywność w mediach społecznościowych.
Większość agencji marketingowych działa kompleksowo, zatem klienci, zgłaszając się do nich, nie muszą mieć nawet projektu czy planu działania – za wszystkimi elementami będzie stała prężna praca marketingowców – od kreatywnych pomysłodawców, przez twórczych realizatorów, grafików, copywriterów, aż po informatyków. Tym samym sprowadzić można to do stwierdzenia, że w agencji marketingu online może pracować niemal każdy, kto ma choć minimalne zacięcie twórcze lub realizatorskie, ale czy rzeczywiście?
Kto znajdzie zatrudnienie w marketingu online?
Branża stoi otworem dla wszystkich kreatywnych i silnie zmotywowanych osób, które nie boją się ciężkiej pracy. I rzeczywiście tak jest. Aby być dobrym, w tym co się robi, potrzebny jest dobry warsztat i bogata praktyka. Warto rozpocząć od kierunkowego wykształcenia – może to być szkoła zawodowa, ale również studia kierunkowe czy kursy uzupełniające. Nie musi to być koniecznie marketing, ale również dziedziny pokrewne – twórcze pisanie i edytorstwo, reklama, komunikacja społeczna, branding, public relations i wiele innych. Są to kierunki, na których poznasz mniej lub bardziej przydatne zagadnienia z zakresu marketingu online, które w przyszłości zaowocują jednak posiadaniem ogólnej wiedzy, która w tej branży ma niebagatelne znaczenie.
Jeśli jednak uznasz, że Twoje wykształcenie nie jest dostateczne, aby zostać specjalistą ds. marketingu, albo chcesz poszerzyć horyzonty wiedzy, możesz zdecydować się na specjalistyczne kursy – zarówno stacjonarne, jak i online. Wówczas należy wybrać poziom, a także tematykę, która będzie najbardziej interesująca. Wachlarz ofert jest naprawdę szeroki – od podstawowych szkoleń marketingu online, przez SEO, social media marketing, reklamę na Facebooku, kursy mailingu, AdWords, aż po kursy grafiki, programowania czy tworzenia stron internetowych. Świat marketingu internetowego nie ma granic i niemal każdy znajdzie tam cząstkę odpowiednią dla siebie, gdzie będzie mógł pracować, działać i się spełniać.
Marketing internetowy – wynagrodzenia
Każdy, kto poszukuje pracy, chce ocenić swoje realne szanse na uzyskanie pożądanego zarobku. Niemniej jednak, w przypadku branży marketingu internetowego trudno jest je jednoznacznie określić. Kwoty uzależnione są bowiem od takich czynników jak: wielkość agencji marketingowej, region, aktualne projekty realizowane przez firmę, ale też posiadany staż pracy, doświadczenie, kompetencje czy po prostu zajmowane stanowisko. To ostatnie ma bowiem największe znaczenie. Jeśli chodzi o płacę, to na największe wynagrodzenie mogą liczyć programiści i webmasterzy, o których nieustannie walczą pracodawcy. Na dobre warunki duże szanse mają również graficy, copywriterzy i wszelcy specjaliści z doświadczeniem.
Najniższe stawki, podobnie jak w innych branżach, otrzymają osoby bez kwalifikacji, dopiero rozpoczynające swoją przygodę z marketingiem internetowym. Niemniej jednak, w związku z prężnie rozwijającymi się technologiami, nieustanną potrzebą tworzenia reklam i docierania do odbiorców, a także zwiększoną rotacją pracowników i niską stopą bezrobocia – prognozuje się, że wynagrodzenie dla sektora marketingu internetowego będzie rosło, a wraz z nim także oferta benefitów pozapłacowych.
Popyt pracodawców na specjalistów marketingu internetowego przekłada się na oferowanie konkurencyjnych stawek, co korzystnie wpływa na motywację pracowników. Branża nieustannie się rozwija, a zatrudniający oferują liczne kursy, szkolenia i ścieżki rozwoju, które umożliwiają ciągłe pogłębianie kwalifikacji. To młoda branża, która ma wiele do zaoferowania.