Spis treści
Roczne rozliczenie podatkowe daje możliwość nie tylko uzyskania zwrotu za nadpłacony podatek, ale także pozwala na skorzystanie z ulg podatkowych. Pracując w Kanadzie, warto znać swoje obowiązki i prawa podatkowe. Właśnie dlatego przyjrzyjmy się bliżej sposobom rozliczenia podatku w państwie spod znaku liścia klonowego.
Kto i kiedy ma obowiązek rozliczenia się z kanadyjskim fiskusem?
Przede wszystkim warto sobie zdać sprawę ze swojego statusu rezydencji. Wpływa on znacząco na formę i możliwości rozliczania podatku w Kanadzie. Rezydentem (Deemed Resident) staje się osoba, która przebywała w kraju ponad 183 dni w roku kalendarzowym. Tacy podatnicy są zobowiązani do rozliczenia się ze wszystkich dochodów uzyskiwanych na całym świecie. Nierezydenci opłacają podatek tylko z dochodów uzyskiwanych w Kanadzie.
Rezydenci mają możliwość skorzystania z wszystkich ulg podatkowych, w tym z kwoty wolnej od podatku. Nierezydenci, których dochód z Kanady nie stanowił 90% wszystkich dochodów w danym roku, nie będą mogli korzystać z wielu ulg, w tym z kwoty wolnej od podatku. Mimo to, składając zeznanie podatkowe, będą mogli uzyskać zwrot nadpłaconego podatku wynikającego z ewentualnych różnic między prognozowanymi wysokościami składek a rzeczywistym podatkiem.
Kanadyjski urząd skarbowy wymaga składania deklaracji podatkowych do 30 kwietnia następującego roku po zakończonym roku podatkowym. Co ważne podatnicy mają możliwość uzyskania zwrotu za cztery lata wstecz tak, więc w 2023 roku można wnioskować o zwrot za lata 2022, 2021, 2020 oraz 2019.
Urząd skarbowy w Kanadzie średnio wypłaca zwroty podatku do czterech miesięcy od złożenia deklaracji podatkowej. W przypadku gdy rozliczenie wykaże konieczność dopłaty, należy opłacić podatek do 1 maja. Po tym czasie fiskus będzie nakładał odsetki.
Jakie dokumenty potrzebuję do rozliczenia podatku w Kanadzie?
Każda osoba legalnie pracująca w Kanadzie powinna posiadać numer SIN (Social Insurance Number). Jest on potrzebny również do wykonania rozliczenia z urzędem skarbowym.
Rozliczenia dokonuje się w oparciu o druki T4, czyli kanadyjskie odpowiedniki polskiego PIT-11. Dokumenty T4 są wydawane przez pracodawców do końca lutego po zakończeniu roku podatkowego. Znajdziemy w nich szczegółowe informacje na temat uzyskiwanego dochodu oraz odprowadzonych składek na poczet podatku dochodowego i ubezpieczeń społecznych. Trzeba pamiętać, że do złożenia deklaracji podatkowej konieczne jest posiadanie druków T4 od wszystkich pracodawców, u których świadczyło się pracę w rozliczanym roku podatkowym.
Rezydenci mający obowiązek rozliczenia się ze wszystkich dochodów, nie tylko kanadyjskich muszą posiadać dokumenty potwierdzające zarobki z innych państw. Przydatne mogą być także dokumenty potwierdzające datę przyjazdu i wyjazdu z Kanady. W przypadku ubiegania się o ulgi podatkowe należy także pamiętać o dokumentach potwierdzających prawo do skorzystania z ulg. Dotyczy to między innymi różnych rachunków.
Na jakie ulgi podatkowe mogę liczyć w Kanadzie?
Główną ulgą jest kwota wolna od podatku federalnego, która jest wielopoziomowa. Jeśli Twój dochód netto w 2023 r. mieści się w pierwszych trzech przedziałach podatkowych (lub wynosi mniej niż 165 430 USD), Twoja podstawowa kwota osobista (kwota wolna od podatku) wynosi 15 000 USD. Jeśli Twój dochód netto w 2023 r. mieści się w najwyższym przedziale podatkowym (235 675 USD lub więcej), Twoja podstawowa kwota osobista (kwota wolna od podatku) wynosi 13 521 USD. Nie dotyczy to nierezydentów, których dochód kanadyjski nie stanowił co najmniej 90% całego dochodu. Podatki prowincjonalne również zakładają kwoty wolne od podatku, ale ich wysokość jest zależna od danej prowincji. Dotyczy to wszystkich ulg, o jakie może się starać podatnik.
Prawo Kanadyjskie pozwala odliczać od podatku różne wydatki. Kwotę należnego podatku obniżymy, odliczając np. koszty leczenia, przeprowadzki, korzystania z transportu publicznego, czy wydatków związanych z wykonywaniem pracy. Na odliczenia mogą liczyć także osoby uczące się oraz darczyńcy. Według szacunków firm zajmujących się zwrotami podatku z Kanady średnio udaje się odzyskać około 1000 CAD.
Przygotowując się do rozliczenia podatku w Kanadzie, warto skorzystać z pomocy biur podatkowych. Takie firmy zagwarantują poprawne wypełnienie dokumentów oraz zmaksymalizują wysokość zwrotu podatku.
Jak rozliczyć dochody z Kanady w Polsce?
Polscy rezydenci podatkowi mają obowiązek składania rocznego zeznania podatkowego przed ojczystym fiskusem. Oznacza to, że muszą wypełnić deklarację podatkową PIT-36 z załącznikiem ZG, w której wykażą dochód z Kanady. Mimo obowiązku wykazania zagranicznego dochodu zarobki z Kanady nie zostaną opodatkowane.
Oba kraje podpisały w 2012 roku umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Według jej postanowień podatek dochodowy od osób fizycznych z zagranicznego źródła nie podlega opodatkowaniu, ale jest brany pod uwagę przy wyliczeniu stopy procentowej dla pozostałych dochodów. Zastosowanie ma tak zwana metoda wyłączenia z progresją. W efekcie na dochód z Kanady nie zostanie nałożony polski podatek dochodowy, ale wpłynie on na wysokość podatku nałożonego na dochody z Polski.
Podatnicy powinni pamiętać o dokonaniu rocznego rozliczenia podatkowego zarówno z kanadyjskim, jak i polskim urzędem skarbowym. Tylko w ten sposób mogą się starać o zwrot nadpłaconego podatku.
To może Cię również zainteresować