Spis treści
System podatkowy Szwajcarii zakłada dwie formy opodatkowania stosowane wobec rezydentów i nierezydentów. Jak się rozliczyć ze szwajcarskim fiskusem oraz czy można liczyć na zwrot podatku? Przyjrzyjmy się obowiązkom podatników.
Kto ma obowiązek rozliczania się ze szwajcarskim fiskusem?
Osoby objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Szwajcarii dzielą się na dwie kategorie. Pierwszą są obcokrajowcy świadczący pracę w charakterze tymczasowym. Dla osób pracujących poniżej 183 dni w roku i nieprzekraczających wynagrodzenia 120 000 CHF rocznie ma zastosowanie podatek u źródła Quellensteuerabzug. W tym wypadku podatnicy nie mają obowiązku składania rocznej deklaracji podatkowej. Składki na poczet podatku dochodowego opłaca pracodawca, ale podatnik ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku, składając deklarację podatkową.
Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku osób objętych standardowym opodatkowaniem na zasadach takich jak obywatele szwajcarscy. Rezydenci podatkowi, czyli osoby z zezwoleniem o pracę typu C bądź zarabiające ponad 120 000 CHF rocznie lub posiadające paszport szwajcarski muszą samodzielnie opłacać podatek dochodowy. W takiej sytuacji mają bezwzględny obowiązek dokonywania rocznego rozliczenia z fiskusem. Na jego podstawie zostaje bowiem wyliczony podatek, jaki muszą uiścić raz w roku na konto urzędu podatkowego.
Warto też nadmienić, że w Szwajcarii małżonkowie mają obowiązek wspólnego rozliczania się. Nawet w przypadku, gdy jest to mniej korzystne niż rozliczenie samodzielne.
Kiedy składać deklarację podatkową w Szwajcarii?
Podatnicy w Szwajcarii mają obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w odpowiednim urzędzie skarbowym do 31 marca każdego roku. Rozliczeniu podlegają dwa roki podatkowe. Fiskus przy okazji jednej deklaracji rozlicza zakończony rok podatkowy, z którego można uzyskać zwrot podatku oraz bieżący rok. W drugim przypadku zostaje wyliczona prognoza wysokości podatku dochodowego, którą należy opłacić do końca września bieżącego roku. Podatnicy mają też możliwość spłaty ratalnej, ale kwoty są w tej sytuacji wyższe. Niedopłatę podatku należy uregulować w czasie 30 dni od otrzymania decyzji. Te są rozsyłane do podatników przed końcem kwietnia.
W decyzji podatkowej zawierają się informacje o ewentualnym zwrocie bądź konieczności dopłaty za miniony rok podatkowy. Dokument informuje także o wysokości podatku do zapłacenia za bieżący rok. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że rok podatkowy w Szwajcarii jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Oznacza to, że trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.
Deklaracje podatkowe można składać osobiście w urzędzie skarbowym lub skorzystać z rozliczenia on-line. Urzędy poszczególnych kantonów udostępniają stosowne oprogramowanie do wykonania rozliczenia.
Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia podatku w Szwajcarii
Najważniejszym dokumentem potrzebnym do poprawnego rozliczenia jest druk Lohnausweis. Odpowiednik polskiego PIT-11 jest wystawiany przez pracodawców po zakończeniu roku podatkowego. W dokumencie zostają zawarte wszystkie informacje odnośnie dochodu pracownika oraz ewentualnych składek na poczet podatku dochodowego.
Urząd wymaga także przedstawienia wyciągów z konta bankowego oraz potwierdzeń opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. System podatkowy Szwajcarii pozwala na skorzystanie z wielu ulg podatkowych, a to oznacza, że konieczne będzie przedstawienie stosownych dokumentów potwierdzających koszta objęte odpisami.
Różne kantony wymagają przetrzymywania dokumentów użytych do rozliczenia oraz wydanych przez urzędy skarbowe w określonym czasie. Chcąc uniknąć ewentualnych problemów najlepiej przechowywać wszystkie dokumenty przez czas 15 lat od momentu rozliczenia.
Jakie ulgi można uzyskać w Szwajcarii?
Podatnicy w Szwajcarii mogą uzyskać szereg ulg podatkowych obniżających kwotę należną państwu. Trzeba jednak zaznaczyć, że każdy kanton ma swoje własne prawo podatkowe i niektóre ulgi występują tylko w konkretnych regionach kraju. Mimo to można nakreślić najczęściej występujące odpisy.
- kosztów uzyskania dochodu, w co wliczają się np. dojazdy do pracy, wyżywienie w pracy, zakup sprzętu potrzebnego do wykonywania pracy;
- opłacania składek emerytalnych oraz ubezpieczeń społecznych;
- kosztów leczenia;
- kosztów utrzymania dzieci i wydatków na opiekę nad dziećmi przez osoby trzecie;
- kosztów edukacji i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- odsetek od kredytów gotówkowych;
- wydatków na cele charytatywne;
- właściciele nieruchomości mogą także starać się o pewne ulgi z tego tytułu.
Niejednolity system podatkowy oraz ogrom ulg, z jakich można korzystać, potrafi przyprawić o zakłopotanie. Na szczęście na rynku nie brakuje firm rachunkowych zajmujących się pomocą w rozliczaniu podatków w Szwajcarii. Warto skorzystać z pomocy specjalistów, co pozwoli uniknąć problemów ze szwajcarskim fiskusem.
Jak rozliczać dochód ze Szwajcarii w Polsce?
Osoby posiadające polską rezydencję podatkową, czyli zobowiązane do złożenia rocznej deklaracji podatkowej muszą wykazać dochody zagraniczne. Oznacza to, że w deklaracji PIT-36 z załącznikiem ZG należy wprowadzić wpływy uzyskane w Szwajcarii.
Nie trzeba się na szczęście bać podwójnego opodatkowania w Polsce. Oba kraje podpisały umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Porozumienie zakłada zastosowanie tak zwanej metody wyłączenia z progresją. Co to oznacza? Podatnik ma obowiązek wykazania dochodów z zagranicy, ale nie podlegają one opodatkowaniu. Zostają jednak uwzględnione podczas wyliczania stawki procentowej dla polskiego podatku dochodowego.
System podatkowy Szwajcarii różni się bardzo mocno od tego, co znamy z Polski, ale mimo to nie należy się bać rozliczenia podatków w tym alpejskim kraju. W razie problemów podatnik zawsze może skorzystać z pomocy specjalistów.
To może Cię również zainteresować