Spis treści
Mechanikiem może zostać praktycznie każdy, choć już do bycia dobrym mechanikiem nie każdy ma predyspozycje. Najważniejsze wydają się być nie tyle wykształcenie, które jest konieczne, co prawdziwa pasja do motoryzacji oraz umiejętność analitycznego myślenia. Dobry mechanik musi nierzadko wcielać się w śledczego poszukującego przyczyn usterki. Oczywiście nie brakuje też znacznie prostszych zadań.
Warto się przyjrzeć bliżej pracy mechanika. Czy naprawianie pojazdów może faktycznie przynieść dobre dochody? Poznajmy wszystkie blaski i cienie pracy mechanika w Polsce.
Mechanik - praca i zarobki w Polsce
Przed omówieniem charakterystyki zawodu mechanika warto sobie odpowiedzieć na pytanie, kto może zostać mechanikiem?
- ukończenie szkoły zawodowej o profilu mechanika - dwuletnia szkoła pozwalająca zdobyć podstawową wiedzę mechaniczną i pozyskanie praktyki;
- ukończenie technikum mechanicznego - pięcioletnia szkoła dająca możliwość pozyskania bardziej szczegółowej wiedzy teoretycznej, niestety w technikach jest znacznie mniej praktyki;
- ukończenie kwalifikacyjnego kursu zawodowego zakończonego państwowym egzaminem czeladniczym. W tym wypadku uzyskana wiedza będzie minimalna, ale jest to doskonała droga dla pasjonatów motoryzacji, którzy w wieku szkolnym nie zdobyli koniecznego wykształcenia;
- ukończenie studiów wyższych na kierunkach takich jak budowa maszyn czy mechanika pojazdów. Uzyskanie tytułu inżyniera otworzy drogę do pracy w dużych przedsiębiorstwach i u uznanych producentów samochodów.
Rynek pracy jest obecnie bardzo chłonny w stosunku do mechaników. Wielu fachowców wyjechało za granicę, a przez pewien czas szkoły opuszczało niewielu mechaników. W tej chwili zarówno początkujący przedstawiciele zawodu, jak i wykwalifikowani fachowcy bez problemu znajdą zatrudnienie. W Polsce niemal na każde gospodarstwo domowe przypada przynajmniej jeden samochód, co więcej pojawiające się nowe przedsiębiorstwa inwestują w swoje floty. W efekcie zawód mechanika jest niezwykle potrzebny.
- Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń średnie miesięczne zarobki mechanika samochodowego w naszym kraju mieszczą się w przedziale od 4 430 zł do 6 970 zł brutto.
- Zgodnie z wynikami 25% mechaników zarabia mniej niż dolna granica, a 25% mechaników zarabia więcej niż podany przedział. Wiele zależy od formy zatrudnienia, miejsca pracy oraz umiejętności i renomy.
- Doświadczeni specjaliści zarabiają średnio od 4 790 zł do 7 140 zł brutto.
- Ponownie część mechaników może zarobić znacznie więcej. Wiele osób decyduje się oddawać swoje samochody w ręce mechanika o doskonałej opinii, a co za tym idzie odpowiednio ceniącego swoje usługi.
Duże znaczenie mają także specjalizacje. Mechanicy szkolący się i zdobywający doświadczenie w konkretnych dziedzinach zyskują na wartości. Przykładowo można zostać mechanikiem pojazdów ciężarowych, pojazdów rolniczych, autobusów bądź elektromechanikiem. Szczególnie ta ostatnia specjalizacja w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu ze względu na wszechobecną elektronikę w pojazdach wszelkiej maści. Bardzo dobrym pomysłem może być także wyspecjalizowanie się w konkretnych markach. Specjaliści od samochodów konkretnych producentów budzą większe zaufanie klientów i są w stanie zdobyć bardzo wysoką renomę w branży.
Mechanik samochodowy - własny warsztat czy praca na etacie?
Wielu mechaników marzy o własnym warsztacie, a część osób zdobywa odpowiednie wykształcenie tylko w tym celu. Nasuwa się jednak pytanie, czy własny warsztat samochodowy jest bardziej opłacalny niż praca na etacie? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta.
Mechanik samochodowy zatrudniony na etacie może liczyć na atrakcyjne zarobki. W przypadku renomowanych warsztatów mogą one być naprawdę wysokie. Otwarcie własnego warsztatu wiąże się zaś z ogromnymi wydatkami oraz ryzykiem. Odpowiednie decyzje mogą się jednak przełożyć na zarobki nawet kilkukrotnie wyższe niż w przypadku pracy na etat.
Co zrobić, aby własny warsztat był naprawdę opłacalny? Przede wszystkim należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy warsztat ma się przerodzić w dużą firmę, czy też ma być na zawsze miejscem jednoosobowej działalności. Różne raporty pokazują, że większość warsztatów to właśnie małe firmy jednoosobowe świadczące usługi z zakresu napraw pojazdów. Taki warsztat samochodowy może przynieść dobry zarobek, ale mechanik będzie ograniczony swoimi mocami przerobowymi oraz w przypadku ewentualnych chorób i niedyspozycji nie będzie w stanie zarabiać.
Mechanicy chcący z czasem rozwinąć swój biznes powinni bardzo skrupulatnie podejść do otwarcia własnego biznesu. Nie bez znaczenia będzie lokalizacja przy głównej drodze, najlepiej w okolicy gdzie brakuje warsztatów i jest duże zapotrzebowanie na mechaników. Konieczne będzie zainwestowanie w odpowiedni budynek z dużym placem. Bez względu na plany odnośnie przyszłości warsztatu na start potrzeba dużych środków finansowych. Mechanik potrzebuje do pracy profesjonalnego sprzętu i narzędzi. Zakup wyposażenia to naprawdę duży koszt, który nie szybko się zwróci. Poniższy film ilustruje jakie koszty będzie trzeba ponieść przy wyposażaniu warsztatu:
Mechanik decydujący się na otwarcie własnego warsztatu musi też być naprawdę dobry. Osoba o słabym zapleczu wiedzy i doświadczenia nie przyciągnie klientów, a zła reputacja może szybko zniweczyć plany. Zapewnienie wysokiej jakości usług przyciągnie rzesze klientów. Obecnie konkurencja mechaników na rynku jest naprawdę duża, ale wysoko wykwalifikowanych specjalistów cieszących się perfekcyjną renomą nie jest wielu. W tym należy upatrywać drogi do sukcesu. Potraktowanie poważnie otwarcia warsztatu może przynieść zyski wielokrotnie wyższe niż w przypadku pracy na etat.
Ile zarabia mechanik samochodowy w różnych miastach Polski?
Zarobki mechaników zależą od wielu czynników, a jednym z nich jest lokalizacja. W największych miastach oraz bogatszych regionach mechanicy mogą sobie pozwolić na wyższe ceny usług, a co za tym idzie, uzyskują wyższe wynagrodzenia.
Niestety nie ma dokładnych rankingów przedstawiających średnie zarobki mechaników w poszczególnych miastach. Możemy jednak prześledzić oferty pracy publikowane przez warsztaty samochodowe. Dzięki temu mamy pogląd na to, jakie wynagrodzenia mogą uzyskać mechanicy pracujący na etacie w poszczególnych miastach.
- Gdańsk - od 4 200 zł brutto
- Pleszew - od 4 000 zł brutto
- Łódź - od 4 200 zł brutto
- Chełm - od 3 800 zł brutto
- Będzin - od 4 200 zł brutto
- Lubawa - od 3 800 zł brutto
- Kędzierzyn-Koźle - od 4 000 zł brutto
- Polkowice - od 4 000 zł brutto
- Bolesławiec - od 3 900 zł brutto
- Nowy Sącz - od 3 800 zł brutto
- Katowice - od 4200 zł brutto
- Kielce - od 3 800 zł brutto
Tak się prezentują wybrane oferty z kilku miast w Polsce. Warto podkreślić, że wielu właścicieli warsztatów samochodowych oferuje swoim pracownikom najniższe wynagrodzenie krajowe. O wysokości ich zarobków decydują premie zależne od wykonanych prac bądź ogólnych obrotów warsztatu. Większość ofert dostępnych w sieci jest więc okraszona minimalnym wynagrodzeniem i informacją o możliwych premiach.
Mechanik lotniczy - zarobki
Szczególną specjalizacją zawodu mechanika jest mechanik lotniczy. Jest to bardzo odpowiedzialny zawód, ponieważ błędy popełnione przez fachowca w czasie serwisu czy przeglądu samolotu mają realny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących maszynami latającymi. Mechanicy lotniczy dzielą się na specjalistów hangarowych oraz obsługi liniowej. Pierwsi odpowiadają za przeprowadzanie remontów oraz przeglądów i serwisu maszyn. Drudzy sprawdzają maszyny na płycie lotniska bezpośrednio przed ich startem.
Zarobki mechaników lotniczych ze względu na odpowiedzialność oraz konieczność specjalistycznego wykształcenia są odpowiednio wyższe od mechaników samochodowych.
- Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń średnie zarobki mechaników lotniczych mieszczą się w przedziale od 4 630 zł do 6 810 zł brutto.
- Mediana wyniosła na początku roku 5 530 zł brutto.
- Warto jednak zaznaczyć, że mechanicy pracujący dla dużych linii lotniczych i przedsiębiorstw serwisowych mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia. Wraz ze wzrostem doświadczenia pensje idą w górę, a deficyt mechaników lotniczych sprawia, że zarobki regularnie rosną.
- W przypadku inżynierów mechaniki lotniczej średnie zarobki plasują się w przedziale od 5 890 zł do 11 050 zł brutto.
- W tym wypadku mediana wynosi 8 000 zł brutto.
- Warto pamiętać, że 25% inżynierów mechaniki lotniczej może się pochwalić zarobkami znacznie wyższymi niż 12 000 zł brutto miesięcznie.
Osoby zainteresowane zostaniem mechanikiem lotniczym muszą ukończyć szkołę średnią o profilu lotniczym, bądź uzyskać dyplom uczelni wyższej w kierunkach związanych z mechaniką lotniczą. Pracodawcy cenią sobie przede wszystkim doświadczenie, a kandydaci muszą przejść wymagający proces rekrutacji.
Zawód mechanika wiąże się często z atrakcyjnymi zarobkami, choć trzeba sobie na nie naprawdę zapracować. Średnie zarobki, choć dość wysokie to mogą dla wielu okazać się zaskoczeniem. Panuje bowiem przeświadczenie, że mechanicy zbijają prawdziwy majątek. Niestety rzeczywistość jest nieco inna. Przede wszystkim koszty prowadzenia warsztatu są wysokie, a o zarobkach decyduje wiele czynników. Wiele osób zapomina również, że praca mechanika jest ciężką pracą fizyczną, która nie zawsze ogranicza się do wymiany prostych elementów. Nie bez znaczenia jest także przebywanie w środowisku szkodliwym dla zdrowia. Ciągły kontakt ze smarami, paliwami i innymi chemikaliami odbija się na zdrowiu. Warto dobrze przemyśleć obranie tej ścieżki zawodowej. Z drugiej strony patrząc na deficyt mechaników, można być pewnym znalezienia zatrudnienia.
- Rynek pracy dla mechaników w Polsce jest chłonny, a zawód ten jest niezbędny w związku z rosnącą ilością pojazdów.
- Specjalizacje, takie jak elektromechanik czy mechanik pojazdów ciężarowych, zwiększają wartość zawodową.
- Własny warsztat samochodowy może przynieść znaczne dochody, ale wiąże się z ryzykiem i dużymi wydatkami początkowymi.
- Zarobki mechaników zależą od regionu, a w większych miastach wynagrodzenia są zazwyczaj wyższe.
To może Cię również zainteresować
Dochód a przychód - czym się różnią i czemu są często mylone?