Spis treści
Dlaczego cechy charakteru w CV mają dużą wagę i dlaczego pracodawcy je sprawdzają?
Są osoby, które zastanawiają się, czy w ogóle warto wpisywać cechy charakteru do CV. Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca! Wykształcenie oraz doświadczenie zazwyczaj są podstawowym kryterium podczas poszukiwania pracownika. Co jednak, jeśli na dane stanowisko zgłosi się wiele osób, które spełniają te określone w ofercie wymagania? Jakimi kolejnymi kryteriami posługują się pracodawcy i rekruterzy? Cechy charakteru oraz umiejętności w CV, to pozycje, za które można zdobyć dodatkowe punkty.
Twoja osobowość i predyspozycje mogą wiele powiedzieć o tym, jakiego rodzaju pracownikiem jesteś i czy sprawdzisz się na danym stanowisku. Cechy charakteru na CV mogą również mieć duży wpływ na zdolność posługiwania się posiadaną wiedzą. Nawet najlepsze kierunkowe studia nie wystarczą, jeśli sposób bycia danej osoby nie pozwala jej na zastosowanie swojej wiedzy w praktyce. Podane w CV mocne strony są ważną wskazówką.
Warto też zauważyć, że kompetencji twardych można się zwykle nauczyć, a praca nad miękkimi bywa trudniejsza. Dowiedz się zatem czym są kompetencje zawodowe i które z nich są najbardziej pożądane?
Jakie cechy charakteru w CV cenią pracodawcy?
Wśród wszystkich cech są takie, które powtarzają się niemal w każdej firmie. Określa się je, jako cechy charakteru przydatne w CV. Pracodawcom zależy bowiem na tym, by przyjąć osoby dobrze zorganizowane, zaangażowane w wykonywanie powierzonych im obowiązków i wywiązujące się z nich na czas. Niektóre cechy będą jednak stanowiły dodatkowe atuty w CV, oczywiście pod warunkiem, że znalazły się w nim nie bez podstaw. Dobrze jest posiadać wspierające referencje od byłego pracodawcy.
Skąd możesz wiedzieć, jakie cechy charakteru w CV będą mile widziane? Sprawdź, jakie oczekiwania ma pracodawca, oraz pomyśl, które posiadane przez Ciebie pozytywne cechy charakteru sprawdzą się na danym stanowisku. Przeczytaj także czym się kierują pracodawcy podczas rekrutacji.
11 cech charakteru, których szukają pracodawcy
Przedsiębiorcy zatrudniają osoby, które są ich zdaniem godne zaufania, którym nie boją się powierzyć obowiązków i z którymi czują, że będzie się dobrze współpracować. Poznaj kompetencje miękkie, które zdecydowanie podnoszą wartość każdego kandydata. Są to pozytywne cechy charakteru, którymi warto się chwalić.
1. Zaangażowanie, inicjatywa i kreatywność
Osoby tak nacechowane traktują swoją pracę z dużą powagą, zależy im na osiąganiu jak najlepszych wyników. Zwykle chętnie podejmują nowe wyzwania, są pełne energii, charyzmy, nie boją się tego, co nowe, radzą sobie z trudnymi sytuacjami.
Kreatywność postrzegana jest jako otwartość umysłu, nieszablonowe szukanie rozwiązań, pomysłowość i twórczość. Kreatywny pracownik ceniony jest ze względu na umiejętność radzenia sobie w nagłych, nieprzewidzianych okolicznościach. Dobrym pomysłem jest zaprezentowanie swojej kreatywności w dołączonym do CV portfolio.
2. Pozytywne nastawienie
Optymizm oraz entuzjazm wywołane pozytywnym nastawieniem do życia i pracy odgrywają istotną rolę nie tylko w przypadku danej jednostki, ale całego zespołu. Podobnie jak narzekanie, taka postawa również łatwo udziela się innym osobom w otoczeniu. Dobra atmosfera w miejscu pracy sprzyja zaś wykonywaniu obowiązków i zaangażowaniu w nie. Poprawia także samopoczucie pracowników i ich opinie o firmie.
3. Samodzielność oraz umiejętność pracy zespołowej
Choć cechy te wydają się skrajnie różne, wcale się nie wykluczają. Na bardzo wielu stanowiskach wymagane jest posiadanie obu. Samodzielność sprawia, że pracownika nie trzeba stale wspierać, monitorować i nieustannie przypominać o powierzonych mu zadaniach. Osoby samodzielne potrafią zorganizować swój czas i zaplanować wykonanie obowiązków tak, by odbyły się one w terminie.
Praca zespołowa wymaga z kolei zdolności kooperacyjnych, dobrej komunikacji z innymi członkami zespołu, umiejętności słuchania, wypowiadania swoich propozycji, a także otwartości na sugestie oraz wskazówki. Umiejętność pracy w zespole sprawia, że dana osoba ma świadomość, jaki wpływ jego działania mają na innych współpracowników. Znajomość obowiązków spoczywających na poszczególnych działach i szanowanie ich wzajemnych zależności ma odzwierciedlenie w codziennym funkcjonowaniu firmy.
4. Motywacja do pracy
Motywacja jest motorem napędowym, który popycha nas do podejmowania konkretnych aktywności.
Zamieszczone w CV cechy charakteru, przykłady osiągnięć mogą wyraźnie wskazać na to, co daną osobę motywuje.
Dla jednych będą to pieniądze, dla innych satysfakcja i poczucie spełnienia zawodowego, możliwość awansu, dla jeszcze innych premie i pochwały.
Rekruterzy często na rozmowie kwalifikacyjnej pytają o rodzaj motywacji. Odpowiedź powinna być dostosowana do możliwości firmy. Jeśli pracodawca nie będzie w stanie zapewnić pracownikowi odpowiedniej motywacji, nie będzie mógł zwykle liczyć na jego pełne zaangażowanie.
5. Otwartość na wiedzę i zdobywanie nowych umiejętności
Taki pracownik chętnie się uczy oraz nabywa nowe kompetencje, więc jeśli jakiegoś istotnego punktu w jego CV brakuje, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie mógł go zdobyć w trakcie zatrudnienia. Pragnienie rozwoju i nauki pozwala na stałe podnoszenie swoich kwalifikacji, zdobywanie nowej wiedzy, nadążanie za zmieniającymi się na rynku warunkami oraz ambitny rozwój kariery zawodowej.
6. Dobra organizacja pracy
Zdolności organizacyjne pomagają w sprawnym wykonywaniu obowiązków. Pracownik, który umie sobą zarządzać, jest bardziej wydajny, a jego działania efektywne. Zawsze wie, ile zadań może na siebie przyjąć, by sprostać ich realizacji. Osoba taka nie działa nigdy w chaosie, podejmowane przez nią kroki są starannie zaplanowane.
7. Zdolności adaptacyjne i elastyczność
Umiejętność odnajdywania się w nowym środowisku, dostosowywania do zmiennych okoliczności, to cechy bardzo pożądane na dzisiejszym, dynamicznym rynku. Osoby elastyczne z łatwością przyjmują innowacyjne rozwiązania oraz nowe udogodnienia technologiczne.
8. Odporność na stres i praca pod presją czasu
Niezależnie od umiejętności, doświadczenia oraz wiedzy, pracownicy, którzy nie radzą sobie ze stresem oraz presją czasu, na wielu stanowiskach mogą się nie sprawdzić. Odporność na stres jest kluczowa w przypadku zawodów związanych z bezpośrednim kontaktem z klientem. Umiejętność panowania nad emocjami jest ogromnie przydatna w rozwiązywaniu konfliktów. Presja czasu, krótki termin realizacji zadania tworzą sytuacje stresujące, dlatego punkty te są ze sobą ściśle powiązane.
9. Komunikatywność
To kolejna cecha charakteru w CV, która może być decydująca w zawodach wymagających pracy z klientem. Uważne słuchanie i jasne wyrażanie się wspiera budowanie kontaktów, ale również ułatwia funkcjonowanie takiego pracownika w środowisku firmowym. Osoba komunikatywna szybko zjednuje sobie przyjaciół i nie ma problemu z nawiązywaniem nowych relacji i sprawnie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych.
10. Pewność siebie
Kandydat na pracownika, który jest pewny siebie, świadom swoich kompetencji, wiedzy i umiejętności, szybko zdobywa zaufanie pracodawcy. Tak samo później działa na kontrahentów oraz współpracowników. Warto jednak rozróżnić pojęcie pewności siebie od arogancji i nie zapominać o szacunku wobec innych.
11. Ugodowość
Osoba obdarzona tą cechą chętnie niesie pomoc kolegom z pracy, przedkłada dobro zespołu nad własną wygodę. Stroni od konfliktów i potrafi łagodzić te powstałe między innymi pracownikami. Ugodowy pracownik szybko zjednuje sobie ludzi.
Gdzie umieścić cechy charakteru w CV i jak je zawrzeć?
Jak wkomponować w swoje CV cechy charakteru, gdzie wpisać mocne strony, by były zauważalne, lecz nie dominujące? Kompetencje miękkie powinny znaleźć się tuż pod kompetencjami twardymi. Uzupełniają je bowiem i wzmacniają. Na samym końcu powinny się pojawić zainteresowania w CV, które również mogą wiele powiedzieć o osobowości kandydata.
Bardzo ważne jest, by dobrze przetłumaczyć posiadane cechy charakteru w CV po angielsku, jeśli taka wersja jest wymagana. Przeczytaj koniecznie także o tym jak poprawnie i merytorycznie napisać swoje CV?
- Pracodawcy przywiązują dużą wagę do cech charakteru w CV, ponieważ mogą one wiele zdradzić o rodzaju idealnego pracowniki oraz umiejętności zastosowania zgromadzonej wiedzy w praktyce.
- Niektóre wartościowe cechy to zaangażowanie, inicjatywa, kreatywność, pozytywne nastawienie, samodzielność oraz umiejętność pracy zespołowej.
- Znajomość własnych motywacji zawodowych oraz chęć udoskonalania swoich kompetencji miękkich może przyczynić się do sukcesu w rekrutacji.