Szkolenia i rozwój

ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.

31 sierpnia 2021

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 17 głosów

17 głosów

4 komentarze
ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.
Zatrudniając się w korporacji należy nie tylko przestawić się na specyficzny model pracy, ale także nauczyć się biurowego slangu. Korpomowa z jednej strony ułatwia wykonywanie codziennych obowiązków, z drugiej jednak dla wielu osób jest twardym orzechem do zgryzienia. Porozumiewanie się tym sposobem musi wejść w nawyk, ale aby tak się stało trzeba dokładnie znać jak najwięcej popularnych określeń i skrótów.

Zobacz także artykuł: Korporacja - czy odważysz się dla niej pracować?

ASAP, RSVP, BRB, LMK, FYI i inne skróty w komunikacji biurowej, które warto znać, aby pracować w korpo.

ASAP, deadline, feedback, DOB, CC/BCC i wiele innych. Dla każdego, kto choć przez krótki okres pracował w większej firmie, a już napewno w korporacji, posługiwanie się tego typu określeniami to jeden ze stałych elementów zawodowej rzeczywistości. Właśnie z tego powodu warto przyjrzeć się temu bliżej! Zachęcamy do lektury!   

Video

Szukasz pracy?

Stolarz

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Magazynier - operator wózka widłowego

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Nowiny
Dodana

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500 zł brutto / mc
  • Kajetanów
Dodana

Operator maszyn produkcyjnych/pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Nowiny
Dodana

Operator maszyn produkcyjnych/pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana

Dlaczego często w komunikacji biurowej używa się skrótowców?

Jednym z czynników wpływających na to, że język korporacyjny przyjął się w naszym kraju jest to, iż wiele przedsiębiorstw posiada kapitał zagraniczny. Biurowa nowomowa to standard w krajach zachodnich, a jej ujednolicenie na terenie wszystkich państw, w których działają te same korporacje stało się standardem. Ponadto, w zagranicznych korporacjach pracownicy posługują się oprogramowaniem i systemami, które nie zawsze przetłumaczone są na polski. Korpojęzyk łączy w sobie cechy mowy polskiej, jak i angielskiej, ale także liczne skróty, hasła czy specyficzne tylko dla niego określenia. Zdarza się też ta, że wiele pojęć nie trudno jest przetłumaczyć dosłownie na język polski, dlatego przyjęło się, że lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie skrótów i posługiwanie się nimi uniwersalnie w obrębie przedsiębiorstwa i nie tylko. W tym miejscu warto zapoznać się także z tekstem opisującym ergonomię pracy w biurze i to, na co zwrócić uwagę w tym obszarze.   

Jakie są najpopularniejsze skróty biurowe? – LISTA

Używanie skrótów w codziennej biurowej pracy to obecnie norma, która ułatwia wszystkim współpracę. Dzięki temu komunikaty stają się klarowne i każda z osób wie, co oznaczają, przez co trudno o pomyłkę w zrozumieniu. Sprawia to, że w łatwiejszy sposób można zorganizować życie firmy. Poniżej krótka lista najpopularniejszych biurowych skrótów i i objaśnienie ich znaczenia:

  • ASAP (z angielskiego: as soon as possible) - tak szybko, jak to możliwe
  • RSVP (z francuskiego: répondez s’il vous plaît) - proszę odpowiedzieć 
  • EOD (z ang. end of the day) - zadanie powinno zostać wykonane do końca dnia
  • BRB (z ang. be right back) - zaraz wracam 
  • LMK (z ang. let me know) - daj mi znać 
  • IMHO (z ang. in my humble opinion - moim skromnym zdaniem  
  • PFA (z ang. please find attached) - proszę, sprawdź załącznik  
  • RFQ (z ang. request for quotation) - zapytanie o konkretną ofertę/wycenę
  • RFP (z ang. request for proposal) - prośba o propozycję/estymację kosztów projektu 
  • RFI (z ang. request for information) - zapytanie o informację dotyczącą produktu lub usługi
  • ETA (z ang. estimated time of arrival) - szacowany czas przybycia  
  • MNC (z ang. multinational company) -  spółka międzynarodowa
  • FYI (z ang. for your information) - tylko do Twojej wiadomości  

Kiedy można sobie pozwolić na używanie skrótowców biurowych?

Dla rozwoju i zakorzenienia się korpojęzyka w Polsce mało ważne staje się już obecnie to, czy pracuje się stacjonarnie, czy też zdalnie, na przykład z wykorzystanie wirtualnego biura. Korporacyjny język nie jest używany już tylko stricte w biznesie, ale coraz częściej znajduje swoje zastosowanie w życiu prywatnym. Dobrym przykładem może być chociażby popularny deadline - ostateczny termin zrobienia jakiejś rzeczy czy też feedback - informacja zwrotna. Coraz częściej z biurowej mowy korzysta młodzież. W tych kręgach popularnym skrótem jest m.in. TGIF - Thank God It’s Friday, czyli dzięki Bogu już piątek. 

Wady i zalety stosowania komunikacyjnych skrótów biurowych
Wiele osób zaciera granicę pomiędzy językiem polskim, a właśnie językiem korporacyjnym i traktuje ten drugi jako pełnoprawny sposób komunikowania się. Językoznawcy przyznają, że należy postrzegać to jako zjawisko negatywne i degradujące nasze kulturowe zasoby. Używanie skrótów jest więc niezwykle pomocne i przydatne w sferze zawodowej, ponieważ ułatwia porozumiewanie się, z drugiej jednak strony warto zachować zdrowy rozsądek w posługiwaniu się nimi w życiu prywatnym. Mimo wszystko, każdy - niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy - powinien znać najważniejsze skróty biurowe i ich znaczenie.

Podsumowanie:
  • Używanie skrótowców w komunikacji biurowej to standard w większych firmach.
  • Wiele skrótów pochodzi z języka angielskiego i wynika z faktu, że wiele przedsiębiorstw ma kapitał zagraniczny.
  • Skrótowce ułatwiają porozumiewanie się między pracownikami i pozwalają na zwiększenie wydajności pracy.
  • Korpojęzyk zaczyna przenikać także do mowy potocznej i staje się coraz bardziej popularny wśród młodzieży.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego w komunikacji biurowej używa się skrótów?

Język korporacji jest niezwykle uniwersalnym środkiem komunikowania się pracowników, nie tylko w obrębie jednego przedsiębiorstwa. Ten sposób porozumiewania się jest szybki, prosty i nie pozostawia pola do interpretacji.

Skróty biurowe - czy warto stosować?

Skróty w sferze zawodowej mogą być używane zarówno w mowie, jak i piśmie. Warto z nich korzystać jeśli chcemy przekazać współpracownikom jasne komunikaty co do podejmowanych przez nas działań czy też oczekiwań. Najpopularniejsze skróty biurowe znajdują również zastosowanie nie tylko w pracy, ale często także na płaszczyźnie prywatnej.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

Uma

Uma

Nie wyobrażam sobie prowadzić skutecznej i sprawnie działającej firmy bez używania skrótów biurowych. To po prostu element kultury korporacyjnej, a ja jako pracodawca staram się przyzwyczajać do tego swoich pracowników.
Tadek

Tadek

Cieszę się, że istnieje taka lista najpopularniejszych skrótów. Mam nadzieję, że kiedyś będę pracować w korporacji i dzięki tym informacjom nie będę kompletnie zagubiona w biurowej gawędzie.
Tater2

Tater2

Nie pracowałam jeszcze w korporacji, ale słyszałam, że tam język jest bardzo specyficzny. Zapewne trzeba do niego przywyknąć, jak do wszystkiego. Nie wiem tylko, czy podoba mi się to skracanie słów.
Monia

Monia

Używanie skrótów biurowych to fajne udogodnienie, ale wydaje mi się, że nie powinno się przedobrzyć. Często bywa tak, że ktoś nie zna znaczenia skrótu i wtedy komunikacja staje się problematyczna.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.