Spis treści
Dlaczego dochodzi do romansu w pracy?
Najczęściej romans w pracy rozpoczyna się bardzo niepozornie, a relacja pomiędzy dwoma pracownikami posiada niewinny charakter. Często rozwija się w sposób spontaniczny. Pierwszym krokiem może być zwyczajny flirt lub bardziej otwarta rozmowa. Główną przyczyną romansu w pracy jest najczęściej trudna sytuacja życiowa, czyli w obecnym związku dostrzegalny jest szereg problemów. Może być to spowodowane także poprzez niedawne rozstanie lub długotrwałą samotnością. W rzeczywistości wiele osób poszukuje sobie partnera właśnie w pracy ze względu na ograniczone spotkania towarzyskie poza nią.
Romans w pracy może być spowodowany także przez to, że wykonywane obowiązki są mało interesujące, a niewinny flirt ubarwia czas pracy i skutecznie go wypełnia. Romans w pracy może się rozwinąć na skutek zwiększonego spędzania razem czasu, np. dane osoby mogą wówczas lepiej się poznać i zbliżyć się do siebie. Nierzadko, romans rozpoczyna się od zafascynowania drugą osobą ze względu na wygląd osobisty, zaradność, majętność i stanowisko.
Romanse w pracy mogą mieć różny charakter. Mogą odbywać się na linii szef-pracownik lub kolega-koleżanka. Relacja pomiędzy tymi osobami rzutuje nie tylko na życie prywatne, ale przede wszystkim zawodowe. Konsekwencje mogą doprowadzić do rozpadu związku, a nawet otrzymania wypowiedzenia ze względu na znaczący spadek zainteresowanie wykonywaną pracą i pogorszeniem wyników.
Konsekwencje prawne romansu w pracy
Wiele osób zastanawia się, czy romans w miejscu pracy powoduje pewne konsekwencje prawne. W przypadku, gdy nie jest on związany z molestowaniem seksualnym lub nie jest pokłosiem mobbingu to obowiązujące przepisy nie zabraniają wchodzenia w bliższą relacje przez pracowników. Analizując jednak konsekwencje prawne, należy uwzględnić art. 100 §2 Kodeksu pracy, który wskazuje, że pracownicy muszą przestrzegać regulaminu pracy przy równoczesnym przestrzeganiu zasad współżycia społecznego. Kwestia zasad współżycia społecznego może dać najszersze pole do interpretacji, ponieważ nie zostały one nigdzie zdefiniowane. Romans w pracy może wiązać się z przekroczeniem granic i jednoznacznie wskazywać, że dane osoby wykazują brak etyki pracy i w rezultacie zaburzają właściwe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
W rzeczywistości pracodawca nie może ukarać swoich pracowników z uwagi na nawiązanie bliższej relacji. Pracodawca może zwolnić daną osobę wyłącznie, gdy nastąpi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W ramach obowiązków pracowników, poza wykonywaniem określonych zadań, można wymienić również przestrzeganie zasad współżycia społecznego, porządku pracy, a także zasad BHP. Uprawianie seksu w miejscu pracy można zinterpretować jako naruszenie zasad BHP. Regulamin pracy nie może zawierać zapisów, które zabraniają zawieranie intymnych relacji pomiędzy współpracownikami. Stąd trudno byłoby je obronić przed sądem. Romans zaliczany jest do prywatnej sfery pracowników, która objęta jest przez ochronę prawną.
Inaczej sprawa kształtuje się w sytuacji, gdy romans rozwija się pomiędzy przełożonymi a podwładnymi. Orzeczenie Sądu Najwyższego jednoznacznie wskazuje, że w takiej sytuacji może dochodzić do utrudnionego zarządzania i zachowania obiektywizmu. Kierownictwo powinno zastosować szczególny nadzór, aby nie doszło do dyskryminacji lub mobbingu. Pracownik, który jest poszkodowany przez tę relację posiada możliwość dochodzenia swoich praw pracowniczych i rozwiązania umowy bez wypowiedzenia. Stąd "praca na czarno" nie popłaca, a co więcej mogą wynikać z niej różne sankcje nałożone na pracownika.
Romans w pracy a współpracownicy
Romans w miejscu pracy może spowodować skutki odczuwalne przez cały zespół. Zbyt duża uwaga i skoncentrowanie emocji wokół nowej sympatii nierozerwalnie wiąże się ze spadkiem koncentracji, dlatego nierzadko dostrzegalne są pogorszone wyniki i mniejsza efektywność w pracy. Bez znaczenia nie pozostaje także opinia społeczna, która dzięki temu zyska kolejny powód do plotek. Choć zażyłość relacji powinna pozostawać sprawą tych dwóch osób, to jednak w każdej firmie znajdzie się grono spostrzegawczych plotkarzy. Bohaterowie romansu stają się bohaterami newsów, bez względu na chęć pozostawienia tego w tajemnicy. Kluczowe jest, aby para potrafiła utrzymać swoje emocje i pracy zachować pożądany profesjonalizm. Warto powstrzymać się od manifestacji uczuć, aby niepotrzebnie nie dawać kolejnych tematów do rozmów. Wszelkie komentarze lub próby wyjaśnienia mogą wiązać się ze zwiększeniem zainteresowania pozostałych pracowników.
Bardziej zażyłe relacje z pewnością poprawiają samopoczucie, jednak sprawa się komplikuje, gdy związek się rozpada. Wówczas należy zmierzyć zmierzyć z obecnością osoby, która nas zraniła lub też została zraniona. Jest to niebywale trudne i wymaga odseparowania się od uczuć przez obie strony. Przed wejściem w relację należy zadać sobie pytanie, czy będziemy potrafili wrócić do dawnego życia po rozstaniu.
Jak zaradzić zdradzie w pracy?
Związek powinien być utrzymywany przez bardzo solidne filary. W dużym stopniu, prawdziwa relacja często jest powodem, który zniechęca do zdrady. Dbanie o związek w dużym stopniu go umacnia i tym samym utrudnia działanie na szkodę przez trzecie osoby. Niekwestionowaną rolę pełni szczera rozmowa, która pozwala przedstawić zarówno swoje potrzeby, jak i również zmartwienia. Wspólnie można dostrzec rozwiązania, które są przysłonięte przez troski życia codziennego. Warto poważnie traktować wszelkie problemy partnera i wykazywać chęć wspólnego ich pokonywania. Relacja powinna być korzystna dla obu stron, dlatego wszelkie wypominanie ma działanie degradujące na związek. Bardzo istotne jest, aby okazywać sobie wzajemny szacunek. Związek powinien być zawsze stawiany na pierwszym miejscu oraz potrzeby partnera powinny być tuż za naszymi. Każda relacja dwóch osób wymusza kompromisy, dlatego wspólne rozmowy pozwalają znaleźć złoty środek.
Bliskość dwóch osób sprawia, że o wiele łatwiej wychwycić wszelkie odchylenia od normy, które mogą wskazywać na nawiązywanie relacji z innymi osobami. W niektórych przypadkach niemożliwe jest skuteczne zapobieganie nawiązania romansu. Wpływ na ma to podejście i mentalność drugiej osoby.
Z kolei pracodawca nie posiada żadnej legalnej szansy, aby uniemożliwić rozwój romansu w miejscu pracy. Jeżeli nie rzutuje on na efektywność pracy, to powinien być on bierny i zachowywać profesjonalizm. Wszelkie podteksty mogą być błędnie odczytywane przez pracowników i w rezultacie uznane jako mobbing lub molestowanie. Równolegle próby ingerencji w relację mogą pogorszyć atmosferę, a tym samym utrudnić pracę zespołową.
FAQ